Gå til innhold
Arkivverket

[#29227] Petter Ingebrigtsen f. 1849 (Bindal) og Birit Olsen (Jämtland)


Gjest Marius Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Larsen

Har registrert en del diskusjoner rundt Bindal, og tenkte det kunne være noen som har noe om disse.Min tippoldemor Bergljot Pareli Pettersdatter (gift med Jens Kristian Jæger Jensen, Rodal, Brønnøy) sine foreldre Petter Ingebrigtsen (Bindal) og Birit Olsen (Sverige) LenkeHar noen info om denne Petter?Info om Birit fra Jämtland er selvsagt også høyinteressant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei! Jeg gjor slektsh. for Bronnoy Bygdebok. Kanskje kan du hjelpe oss ogsaa! Peter Manasse Ingebrigtsen ble f. 1849, sonn av innerst Ingebrigt Olsen og hustru Anne Johanne Jensdtr. Lysfjord Bindal. Berit f. ca. 1840 dtr. av Ole Olsen Rinefos Jemteland. Har ikke mer om Berit ennaa. Peter og Berit giftet seg i Bronnoy i 1872 og hadde 3 barn: Anna Olufa f. 1872, Ida Caroline f. 1874, og Bergliot Pareli f. 1877, alle paa Rodal (Karijord). Har bare kommet opp til 1900 for Bronnoy saa har videre aa gaa. Vi er interessert i barna til Jens Kristian Jaeger og Bergliot. Jeg har Jens d. 1950 og Bergliot d. 1963 (riktig?) Saa langt jeg har kommet har de barnet Astrid f. 1901. Hvis du kan si oss mer om barna vil vi vaere takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Ja, jeg har en noenlunde komplett etterslekt frem til 1950 fra Bergljot Pareli.Min e-post er marius.larsen@online.noSend en epost til meg, så skal dere få det dere trenger.For øvrig finnes det en bok om etterslekter fra Christen Stenssøn. (Han er sikkert kjent for deg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Jag har funderat lite på Berit Olsdatter Rinefos från Jämtland f. c. 1840.Det kan vara Brita f. 27.09.1841 i Rännön, Offerdal som dotter till bonden där, Olof Olofsson och hans hustru Carin Nilsdotter. [Offerdals födelsebok C:4 s. 420]Rinefos kan vara en om- eller felskrivning av Rönnöfors i Offerdal. Rännön heter numera Rönnöfors.Jag måste kontrollera i Offerdals kyrkböcker om det är rätt Berit/Brita. Men innan dess, är jag inne på rätt spår? Vad tror ni?Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei Janne.Du er på rett spor. Berit kom sammen med sine foreldre til husmannsplassen Osneset på Rodal i Bønnøy en gang på 1850-tallet. Kan ikke si akkurat når de kom, men det finnes kanskje i utflyttingslister for Offerdal ??'Svensk-Ole' var smed. Vi er interessert i flere opplysninger om det lar seg gjøre :Olof Olsson f. ca. 1815 når - foreldre ?? Carin Nilsdtr. f. ca. 1818 når - foreldre ??Når giftet Olof og Carin seg, trolig var det rundt 1840 ??Vi trenger opplysninger om barn f. før de flyttet til Norge, og nå har vi Berit f. 1841. Vi vet også om Marit f. ca. 1849. Hun ble gift på Kleiven i Sømna. Trolig var det barn mellom disse to søstrene ??Vi har flere fra Jemtland som kom til Brønnøy, og som vi ikke har helt på plass. Min mail adr. er : tor.mathisen@somna.kommune.no. Om du kan sjekke noen flere for oss, kan vi snakkes om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Hej Tor och andra intresserade av inflyttare från Rännön i Offerdal!Jag finner barnen:Brita f. 27.09.1841 [C:4 s. 420]Kerstin f. 01.11.1843 [C:4 s. 438] Död 02.05.1844 [Död o. begravningsbok F:1 s. 174]Märet f. 27.02.1845 [C:4 s. 450] Död 18.05.1848 [F:1 s. 178]Kerstin f. 17.10.1847 [C:4 s. 474] Död 24.05.1848 [F:1 s. 178]Märet f. 12.07.1849 [C:4 s. 498]alla födda och döda i Rännön, (Rönnöfors), i Offerdal.Källa: CD-skivan ”Ministerialregister för Jämtlands län”. Uppgifter inom [C: ] hänvisar till födelse- och dopbok och [F: ] till död- och begravningsbok för Offerdal, beteckning och sida.Jag har UTKAST till svar på dina övriga frågor men måste kontrollera i originalböckerna innan jag sänder dem. Jag återkommer.Vi känner till att ett antal västjämtar från Kall och Offerdal som flyttade över gränsen de åren. De reste oftast från Kall till Snåsa, en gammal känd led.Vi är naturligtvis intresserade av vad som hände dem. Vi ser fram mot utbyte av kunskaper!Jag har mailadr, hogdin@telia.com.Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Olof Olofsson var född 18/3 1816 i Lien, Offerdals sn, av bonden Olof Nilsson Holm och hans hustru Brita Persdotter. Han levde ännu 1865, men var död senast 1875. Hans hustru Karin föddes 30/4 1816 i Ytterolden, Offerdals sn, av bonden Nils Orre och hans hustru Brita Nilsdotter. Olof och Karin är noterade för nattvard sista gången i juli 1850, men är sedan strukna i husförhörslängden. De anges också ha begett sig till Helgoland (?) i Norge. Karin är änka 1875 och då bosatt i Roden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Jag hade ett ärende till Landsarkivet i dag och passade på att komplettera vad som fattades efter våra tidigare inlägg:18.10.1840 gifte sig i Offerdal drängen Olof Olofsson från Lien f. 1816 och Pigan Karin Nilsdotter från Ytterålden f. 1816. [Offerdal Lysnings- och vigselbok EI:1 s. 46]05.09.1850 tog 'Bonden Ol. Olsson m. Hu. och 2 Döttrar' attest för att flytta från Rännön i Offerdal till 'Helgeland i Norrige'. [Offerdal In- och utflyttningslängd B:2 s. 11]De hade köpt gården Rännön nr 1 om 3/8 tunnland med fasta 07.09.1842. (Fasta skulle jag tro motsvarar tingslyst skjøte) [Offerdals tingslag AII:30 s. 27]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Fantastik Janne!!!! Mer om familien: Olof d. 1868 Rodal Bronnoy. Karin levde i 1900. Barna f. Bronnoy: 1853 Birgithe Petrike gift 1885 Peter Severin Johansen Helloya Bronnoy. 1856 Ole Christian Nilsen gift 1882 Kristine Pareli Andreasdtr. Bosted Rodal. 1859 Peder Johan d. 1860. 1863 dodf. gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.