Gå til innhold
Arkivverket

[#29251] Laurits Lauritson Friis. Stiftskrivar og postmester i Stavanger. Hans Aner ?

Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Takker igjen for mer informasjon, som ser ut til å gjelde også mange andre enn min slekt, og at diskusjonen går videre med mange faglig tunge opplysninger. Men jeg lurer på er hvilken Kirsten Wegner det var som hadde eiendommen ved Friis's eiendom ? Det var jo niesen til Laurits Lauritson Friis, Karen Knutsdtr. som var gift med Bertil Tomasson Wegner, så da var de var jo såvel naboer såvel som slekt. Finnes det skifte etter Laurits Lauritson Friis, som viser hvem som arvet eiendommene hans, eller han og hans kone's eiendommer ? Jeg mener også jeg har lest i et eller annet skrift engang at det fantes en til Laurits Lauritson Friis i Stavanger rundt samme tidsperiode? Jeg vet ikke om dette var i begynnelsen eller slutten av vår Friis's periode. Kan dette stemme? -- Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (26).I 1719 (Kiellands samlinger, pakke 2 nummer 3 - med referanse til en unummerert pakke i Kristiansand stiftsarkiv) betalte Kirsten - enke etter Valentin Wegner en riksdal i grunnleie til lektoratet i Kristiansand. Det var for tre grunner som hun bodde på (bebodde) - med hage.Så hun var enke etter Valentin Wegner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Til (25)1.2.1735 (Kiellands samlinger pakke 4B bok XII) skjøtet Laurs Smith til Peder Tyrholm det hus og grunn han 6.2.1730 hadde kjøpt av Herman Høyer, og som lå på Strandgaten mellom Madam Kirsten Wegners i nord og sorenskriver Leths hus i sør.Så med opplysningene i innlegg (25) så hadde Lauritz Friis sin eiendom på Nedre Strandgate. Øvre Strandgate omtales som Øvre Strandgate(!), mens dagens Nedre Strandgate tidligere bare het Strandgata. Siden det ikke er omtalt som en sjøgrunn, lå nok eiendommen på oppsida av Nedre Strandgata - mellom dagens Øvre og Nedre Strandgate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.