Gå til innhold
Arkivverket

[#29354] 'Genealogen' har kommet ut

Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

Ad 22Sakset fra inneholdsfortegnelsen til Genealogen 02/05:Fra redaksjonenFormannens spalte: Bibliotekbruk kontra internettProtokoll fra Årsmøtet 28. april 2005Lars Harald Alstadsæter: Gjetergutten som ble banebrytende lokalhistorikerKristian Hunskaar: Omkring Åserum-ætlingenes Lo-avstamningHans P. Hosar: Nye trendar og kvalitetssikring i bygdebøkerAndreas Snildal: Skannede kirkebøkerPer Reidar Christiansen: Jorddrotten og leilendingen Tormod Jonsson – Fra Skjelsvik i Eidanger til Klyve i SolumTore H Vigerust: Spørsmålet om en felles samlende slektsforskerdsag i NorgeTorbjørn Steen-Karlsen: Vestfold Slekthistoriesenter åpnet på Nauen gårdLars Løberg: Skiftematematikk med forviklingerAre S. Gustavsen: Riksarkivet åpner seg for publikumTrond Øivindsson Lunde: Wergelandssønnen Olaf Knudsen – læreren på NøtterøyLars Løberg: En heraldisk kvinnehistorieAre S. Gustavsen: Store Solum i skyggen av TordenstjerneTore H Vigerust: Brannsvenner ved Sprøyten i Fredrikstads Forstad 21.12.1807Sommerturen 2005Fra Finnskogdagene 2005Fra NSFs deltagelse ved Sveriges Släktforskardagar i GöteborgFinn Holden: Anmeldelse av en slektsbok – en takk og kommentarNy litteraturSpørsmål og svar - Med andre ord finnes det ingen unnskyldning for ikke å skaffe seg et eksemplar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Slutter meg til Andreas Snildal sin uttalelse... ingen grunn til å la være å skaffe seg et eks. av Genealogen.. dvs... ingen grunn til å ikke være medlem av NSF! :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Øystein Retvedt

Som NSF-medlem siden 1950-tallet, som DIS-medlem et titall år og som pensjonert pressemann, ser jeg det nåværende mangfold med flere redaksjoner som en klar fordel. Det gir bredde i temaer og innfallsvinkler. Det er ikke opplagt at bare et hode skal avgjøre hva som er verdt trykksverte og hva som ikke er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Svært bra og leseverdig blad.Må dessuten si jeg er mektig imponert over produktiviteten til Per Reidar Christiansen, som gang på gang leverer omfattende og grundige artikler, både til Genealogen og NST. I Genealogen 1/2006 tar han for seg Foss-ætten fra Øvre Eiker (Håvard Jonssons ætt) fra Svartedauden og et par hundre år fram i tid.Til meg kom bladet fredag 28. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fikk det 28.4. Svært bra. Fordi jeg nettopp har fått en snart 300 år gammel bok i hende Lenke synes jeg spesielt artikkelen om en bok og dens eiere var interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Den kom presis som vanlig - denne gang i forrige uke. Men den ble ikke åpnet like raskt som forrige gang, da godbiten(e) først ble tatt i kveld.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Joda Genalogen er bra hva innhold angår, men slitsomt å lese for den som ikke ser så godt. Teksten er altså i minste laget for meg. Kanskje burde en også tenke litt på mulighen for de svaksyntes muligheter til å få full glede av bladet:Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til Tore: Meget bra artikkel om arkivet i Leipzig!!! Nå vet jeg hvor jeg skal dra for å få orden på mine sachsiske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk, men vær obs på at bildet øverst s. 41 ikke er fra Leipzig, men fra voteringen under Sveriges släktforskarförbunds Riksstämma august 2002 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Da forstår seg!!Jeg syntes det var noe merkverdig stor aktivitet til å være en vanlig lesesal. Hadde ikke bilde hatt undertittel kunne man tro det var fra hovedforhandlingene om lærernes arbeidstid fra Utdanningsforbundets landsmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Andreas Snildal

Nytt nummer av Genealogen har kommet ut! Dersom du ikke er medlem av Norsk Slektshistorisk Forening går du glipp av følgende:Formannens spalte: Eliter i debattforaProtokoll fra Årsmøtet 22. mai 2006Jon Gunnar Arntzen: Ikke akkurat «Hole In One» men «Par For The Course»Jorunn Sem Fure: Genealogien i rasestatens tjenesteTrine Anfelt: Er røtter medfødt?Lars Løberg: Selvsagt er røtter medfødtRandi Rostrup: PrestenyttAnders Bjønnes: Lif Tybring i foreningens tjenesteRandi Rostrup: Bidrag til futesoga for Nordhordland og VossJon Gunnar Arntzen: Om å stå på egne ben – eller skyte seg i fotenOm Rist og Ringemuth i aprilSol- og lærerik tur til Hurum lørdag 10. juniRapport fra Sveriges Släktforskardager i Stockholm 12.–13.Tilvekst 2006 til NSFs bibliotekNy litteraturSpørsmål og svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Genealogen har stor omtale av doktordiputasen til Jo Rune Ugulen.Gratulerer!!Hvor får en tak i doktorgradsavhandlingen? Pris =?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Vel utanfor det eigentlege tema her, men eg tek sjansen.Det er ikkje fleire eksemplar igjen av den trykte versjonen. Men det kan tenkjast at eg kostar eit opptrykk sjølv i løpet av sommaren, då i ei lett revidert utgåve der større og mindre feil er retta opp. Dei som eventuelt er interesserte i å kjøpa eit fysisk eksemplar, kan kontakta meg over sommaren. Dersom nokre ikkje kan venta, er det mogleg å låna den på universitetsbiblioteka, eller ein kan lasta den ned (heilt gratis) via Bergen Open Research Archive (BORA): https://bora.uib.no/handle/1956/2108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Berre så det er sagt: Lenka lastar ikkje ned fila, men fører til ei side der fila kan lastast ned. Og fila er stor.... Dersom ikkje lenka virkar, kan det vera mogleg å kopiera lenka i meldinga over, og lima den inn i adressefeltet i nettlesaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.