Gå til innhold
Arkivverket

[#29354] 'Genealogen' har kommet ut

Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Fantastisk, Jo Rune, har fått lastet den og nå ligger et eks på Desktopen min. Skal lese den!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har også omsider fått lasta ned avhandlinga til Jo Rune Ugulen (har mangla breiband tidlegare). Har skumma grovt igjennom og her ser det ut til at det er mykje spanande stoff til seine nattetimar. Ei slik samling av kunnskap om Vestlandsslekter er nok kjærkoment for dei fleste som er interessert i middelalderslekter. At siste ordet endå ikkje er sagt om alle samanhengar, trur eg berre vi skal vera glade for. Så har vi endå noko å bryna oss på vi som likar å halda på med slikt. Tusen takk til doktoranden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det kan vel også vera på sin plass å minna om at doktoravhandlinga mi _ikkje_ er ei genealogisk avhandling, sjølv om slektskapsstrukturar er eit av fleire moment i sosial identifisering av jordeigarsjiktet. Såleis vil det finnast svært lite ekstensiv argumentasjon for eller mot slektskap der ikkje ein slik argumentasjon er naudsynt for den sosiale identifikasjonen. Korleis slektskapet var er heller ikkje alltid relevant (så lenge slektskap er påvist), og då har eg ikkje lagt ned noko arbeid i å finna det ut. Så les avhandlinga med det på minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Men det forhindrer likevel ikke at dette er den suverent mest omfangsrike innføringen i eldre, jordeiende slekter i dette området. Det er derfor et særdeles tungt bidrag til slektshistorien i området. Og fordelen med måten det er presentert på, er at leseren ikke akkurat behøver å være i tvil om hva det er kildemessig dekning for og hva som eventuelt måtte være forfatterens egne (kort-)slutninger.Forbeholdene betyr bare at det kan være muligheter for å knytte sammen noen av slektene, og at det derfor går an å arbeide videre på grunnlag av avhandlingen, men det skal godt gjøres å presentere noe lødig bidrag for tidsperioden i disse områdene uten å vise til denne avhandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Nei, den tanken var ny for meg også :-). Men at det likegodt kan være den ene som den andre som den tredje Gyrid som senere giftes med ridderen, det står jeg ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Jasså, du lot deg altså ikkje lokke utpå. Tenkte eg skulle få deg ut i ei argumentasjonsrekke, derfor so provoserande. Men det burde kanskje gjerast eit skikkeleg stykke arbeid kring 'alle' desse Gyrid og truleg også Gudrid kvinnene knytt til område i denne tidsbolken (11-1400). Eg har for så vidt noko liggande kring dette allereie. Kanskje det kunne bli ein tråd, allfall i første omgang, eg får sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg at det ville bli diskusjon kring slutningane til Hervik i boka, men han skal ha god kreditt for å prøvd på nye slutningar kring ætta. At han ikkje kan ha rett i alle dei nye slutningane sine er ei anna sak. Verken Os eller Hervik har kome heilt i mål, til det er der framleis for mange lause trådar knytt til Stårheimsætta. Din gjennomgang av boka er god med fleire viktige påvisningar av feilslutningar og du lanserar samstundes nokre moglege nye teoriar. Det virke på meg som om du har gått både grundig og systematisk til verks her.Elles såg det ut til at dykk verkeleg hadde ein triveleg dag på Jo-Rune sin disputas. Det vart vel løyst ein del mellomalderspørsmål den kvelden vil eg tru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Arnfrid Jeg kom nettopp hjem fra Bergen og ble så skuffet over at jeg ikke hadde fått Genealogen idag heller. Hvilken dag fikk du dine to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiTakk begge to. Da skal jeg ta kontakt med oppgitt adr., for hvis Arnfrid har fått det torsdag eller fredag,skulle jeg hatt det senest lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har mange ganger fått Genealogen både 1 uke og 2 uker etter at andre har skrevet her om at de har fått det, men det skal jo ikke være slik da. Det samme gjelder Norsk Slektshistorisk Tidsskrift. Det kan også skyldes sommel fra postens side. For en gangs skyld fikk jeg det på samme tid som andre, og fikk Genealogen onsdag eller torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De første bosatt i Bergen fikk Genealogen på onsdag 25. april, i Oslo ble heftet utdelt dels 25/4 dels 26/4 (som hos meg). Alle heftene ble innlevert Posten samtidig, selvsagt. Det er det regionale postdistriktet eller det lokale postkontoret som somler, hvis utdelingen skjer senere enn dette. Innleveringen til Posten skjedde allerede 19/4 eller en dag tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Nr. 2/2007 har kommet, ihvertfall til NSFs kontor (den ligger vel i postkassen i morgen).Bevaare meg vel for et vell av opplysninger. Og hele 80 fotografier/kart/slektstavler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Genealogen Nr. 2/2007 har falle ned i mi postkasse til no. Har folk over det ganske land motatt dette heftet, eller er det kun til NST det har kome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det har ikke kommet hit, men jeg er vant til å få det en stund etter at det har blitt skrevet om det her. Jeg bor jo ganske langt nord, så det tar vel litt tid før heftet kommerhit regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Anne Lise, men då får vi berre smøre oss med tolmod og nynne lett på Prøysens 'du ska få ein dag i mårå', så kanskje lykka vår er bedre når vi hentar post i morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja kanskje får vi Genealogen i morgen. Hadde det ikke vært så sent så hadde jeg tatt frem trekkspillet nå, og prøvd å spille den melodien der. Det var avsporingen fra slektsforskningen for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det med genealogen som med trykksaken jeg jobber for, så får kanskje redaksjonen sine eksemplarer direkte fra trykkeriet noen dager før abonnentene får det gjennom de vanlige distribusjonskanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.