Gå til innhold
Arkivverket

[#29354] 'Genealogen' har kommet ut

Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Å vera dum er ikkje noko brotsverk og kan årsakast. Å forbli uvitande trass i at ein er klok finst det ikkje tilgjeving for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Nei, i Norge later det til at det å være dum, uvitende eller inkompetent brer stadig videre om seg. Også i dette forum later det til at enkelte synes det er helt O. K., bare man er standhaftig nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Tore (93) Du at tidsskriftet var utsendt, om vi hadde rukket å lese det samt ba om kommentarer. Les alle innlegg fra 94 til 152 og merk hvilken retning debatten tok. Skuffende.Genealogen samt NSHT lå i postkassen i går og naturligvis fanget Rigmors artikkel om Køhler interessen. Bare for å ha sagt det, Rigmor har gjort et grundig og godt arbeid der brikkene er lagt på plass en etter en. Forklaringer og spørsmål er relevante og levner ingen tvil om at Køhler og Orth ikke er samme person. Rigmor har vært ærlig, men har ikke tråkket på noen gjennom artikkelen, er det noe som får gjennomgå så er det livsløgnen til Køhler selv.Så får vi gå løs på de andre artiklene etterhvert.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Berit (150) Så du mener det du! En Erke-Bergenser er vant til slikt!(Vet ikke om det er slik i Danmark også ?Men iallefall : Heia Brann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hvad er det, du mener, at jeg mener ?Jeg stillede Finn Oldervik et lille 'nattefilosofisk' spørgsmål.Jeg fik så ikke rigtig noget svar, men... pyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Så har da omsider Genealogen og NST dukket opp i posten.Her var litt av kvart å lesa, men lite om det som kunne ha vore interessant for slike som meg. M.a. vona eg at vi skulle få ein fyldig omtale av det som var omhandla på fagseminaret i middelaldergenealogi 5. januar 2008. Ikkje minst hadde eg forventningar til Lars Løberg sitt innlegg og ein grundig gjennomgang av dette. Men der vart eg vonbråten. Berre eit enkelt referat, om lag som frå siste møtet i pensjonistforeinga var å finna.Når det gjelder hefte 2 av årgang 2007 av NST, så var det eit reint austlandshefte, utan innslag frå andre stadar i landet.Det gledeleg er at Nordmøringen og Smølværingen (ikkje Vestlendingen), Klaus Johan Myrvoll er kome med i redaksjonen for tidsskriftet. Myrvoll er ein uvanleg habil slektsforskar, og alt første gongen eg var i kontakt med han, fekk eg eit særs positivt inntrykk. Han var da berre 14 år, og la for dagen ein kjeldekritikk i spørsmåla sine til meg som viste eit nivå som mange av oss andre knapt når nokon gong.Vi får vona at det vil føra til at tidsskriftet klarar å engasjere skribenter også i andre delar av landet. Ikkje minst er det naudsynt at ein no kan setja glød i forfattarar frå Nord-Noreg, slik at ein kan få klara opp i dei mange spanande slektene der. Nord-Noreg vil eg hevda at er den gløymde landsdelen, særleg når det gjeld middelaldergenealogi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Fagseminaret i middelaldergenealogi kunne nok vært dekket bredere av Genealogen, men her kommer metodestoffet i egne artikler i NST. Og du kan vel ikke vente at fagartiklene skulle presenteres før seminaret ble holdt - de hører hjemme i 2008-årgangen av NST. For den andre delen av fagseminaret, den med fokus på Giske/Bjarkøy, er nok situasjonen noe anderledes. Der gikk vel egentlig toget 5. januar. Men, men, det er håp om en artikkel om odelsretten til Giske, om ikke annet. De heraldiske nyvinningene kan det derimot ta lengre tid før blir alment tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da kan jeg meddele at NSF-sendingen også har nådd Vestlandets hovedsted. I motsetning til Finne synes jeg her var mye interessant lesestoff både i Genealogen og i NST. Mer forskning om Wergeland-slekten, Dass, og Rigmors utmerkede artikkel om Køhler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg vil gjerne gjera Arnfrid merksam på at namnet mitt er Finn, ikkje Finne. Ein Finne trur eg kjem frå Finnland og det gjer ikkje eg. Eg heiter altså Finn, - ikkje Finn.no, men berre Finn (Gunnar Oldervik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Genealogen har nå nådd fram til Vålandsskråningen i Stavanger.Herfra kan det meldes om voldsom sterk leserbegeistring !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Osterøy ligger mer sentralt. Hit kom heftet alt i går, og det inneholder til og med en hel artikkel om Nikolai Wergelands ukjente mormor. Hun var i en del år bosatt på nabogården Hoshovde rett over vågen her, som jeg ser ut av vinduet. (Den nevnte sønnen ble født her.) Så denne gangen er bladet også lokalt aktuelt, for en gangs skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Korrektur: 'Den nevnte sønnen' i (162) er selvsagt dattersønnen til Ingeborg Hoshovdeneset.Tohundreårsjubilantens oldemor bodde (ifølge Hosangerboka) her fra 1778 til sin død i 1795, dvs. i 17 år, mens hennes datter og svigersønn (Henrik Wergelands besteforeldre) flyttet til Bergen alt i 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ikke i dag heller. Fy f..., og dette skal liksom være i samme by. Ble alt i det hele tatt sendt samtidig på forrige torsdag, eller er det bare Posten som blir stadig mindre kompetent og serviceminded?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Svein Arnolf:Skal være avsendt til deg på din adresse, med postnummer 0492 i Oslo. Dette i følge min liste.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da er det Posten - og det forundrer meg ikke: Som bensinstasjonene selger stadig færre produkter relatert til bil, blir Posten stadig mer opptatt med å selge DVD'er og musikk, og mindre med post. Jeg tenker med lengsel tilbake på 70-tallet, da gode, gamle Postverket hadde ombæring to ganger om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Etter 45 år i Posten er eg djupt såra og vonbroten over postgangen - så kort veg som det er til Larvik! Slik var det ikke da JEG hadde ansvaret for hovedpostgangen - for ikke så alt for mange år siden! Jeg burde ha fått prioritet... Men, skal man spare penger og sende ut med B-prioritet, så blir det vel slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er helt nødvendig å sende med B-post. Denne gangen var det også nødvendig med samutsending (mye å spare, ref. regnskapet 2007 trykt i Genealogen 1/2008).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg har full forståelse for B-post utsendelse. Han jeg siterte - gamle Bondevik - som vart 'djupt såra og vonbroten', var forøvrig sønn av en poståpner (dersom jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

SAKSOPPLYSNINGER:Tore Vigerust (169) har rett, men han tar samtidig feil. Hvordan er dette mulig? Jeg kan gi litt offisiell informasjon fra redaksjonene, nå som flesteparten har mottatt det de skal: At man sparer litt på portoen ved denne korsvei, er nemlig ikke hovedårsaken til at Genealogen og NST er samsendt denne gangen, men en bonus vi selvfølgelig tar med oss på veien.Hvert av tidsskriftene er satt opp med sitt eget portobudsjett og de skal i utgangspunktet sendes ut slik at medlemmene får publikasjonene tilnærmet jevnt fordelt i løpet av året. Genealogen må være ute minst 3 uker før årsmøtet, da årsmøtepapirer og innkalling er vedlagt her. Om høsten bør Genealogen være ute i god tid før høstmøtet.For NST sin del er dette noe friere med hensyn til tidsplaner, og NST-redaksjonen er siden 2001 bundet opp av en faglig noe tyngre prosess. Manus skal vurderes, og disse enten antas eller refuseres. Deretter skal de aktuelle manus gjennom en språklig bearbeiding, før to anonyme fagfeller vil gå gjennom for å gi kommentarer til kildebruk, argumentasjon og struktur. Disse kommentarene skal så innarbeides av forfatter, før manus er klart for setting.Deretter følger den samme prosedyren som vi har i Genealogen; med spaltekorrektur og ombrukket korrektur (altså satt på riktig side, med illustrasjoner og bildetekster).Og først når forfatter har godkjent sidekorrekturen, vil dette inkorporeres av de respektive redaksjonen(e). Så følger endelig det rent tekniske rundt trykkingen, med gjennomsyn av plott (hos trykkeriet) og etter at redaksjonen(e) har godkjent denne, vil publikasjonene trykkes.For NST sin del går heftet så til sying, da 4 og 4 hefter utgjør et bind. Dette da det forutsettes at de som ønsker, skal kunne binde inn sine hefter. Dette er en tradisjon som NSF har arvet fra Personal Historisk Tidskrift (siden 1879), altså er forløper/forbildet til NST. Firmaet som syr legger også på omslaget til NST, før dette leveres til det firmaet som sørger for adressering og konvoluttering.Denne gangen møtte Genealogen og NST hverandre hos dette firmaet for felles utsendelse, noe som forrige gang skjedde våren 2003. Dette er altså ingen vanlig praksis, men naturlig når det faller seg slik at publikasjonene har en viss nærhet i utsendelsestidspunkt. Det er jo slik i dette møysommelige arbeidet, at man må søke å utnytte de anledninger som byr seg for å få til en synergieffekt.Dette er hva redaksjonene gjør for å bidra til at styret i NSF kan oppnå de resultater som man ønsker å presentere for årsmøtet hvert år, hvor man søker å gi det slektshistoriske miljø en trygg tilvekst av lødig og variert slektshistorisk substans i form av det trykte ord. Det er altså flere sammenvevde forhold vi snakker om. I først omgang er kontakt og påfølgende symbiose mellom forfatter og tidsskriftredaksjon, deretter mellom redaksjonene og den eksterne bistanden, og hele tiden en fortløpende og tett kontakt og symbiose mellom styret, styrets leder og redaktørene i tidsskriftene.Hva posten foretar seg er det eneste redaksjonene ikke har særlig kontroll med i denne lange prosessen, men vi håper at NST og Genealogen til slutt havner hos alle betalende medlemmer per medio april. Etterinnmeldte får som nevnt tidligere publikasjonene tilsendt fortløpende etterhvert som man melder seg inn.Vennlig hilsenAre S. Gustavsen(for Genealogen og NST)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

En liten presisering i forhold tilgodkjenningsprosessen i NST. Det er selvsagt slik at fagfeller må vende tomlene opp, for at redaksjonen skal kunne anta et artikkelmanus. Dermed er valget av tommeltegn litt senere i prosessen, enn hva jeg ovenfor har angitt, nemlig etter fagfellevurderingen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(173) Så fint for deg. Jeg har ikke fått annet enn reklame i dag. Men jeg får det nok en gang. I mellomtiden konsentrerer jeg meg om noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.