Gå til innhold
Arkivverket

[#29354] 'Genealogen' har kommet ut

Gjest Tore H Vigerust
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fikk Genealogen og Norsk Slektshistorisk Tidsskrift i dag, men har ikke fått sett på det enda siden jeg har hatt mange fra familien på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Eg har ikkje vore rastlaus ventande på Genealogen i dagane som har gått. Det kjem når det kjem er mi innstilling. Eg har nok å lese på og nok å halde på med i mellomtida.Men Genealogen fekk meg til å undre kraftig da eg slo opp på side 2 og fann omtale av opningstidene til NSFs bibliotek i Ullevålsveien 1, og likeså besøksadresse til NSF i Ullevålsveien og eit utdatert telefonnummer til same adresse. Det er da lenge sidan vi har høyrt om flytting til Lakkegata 19-21?Men i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift er det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Anfinn: Noen steder går tiden langsommere enn andre steder. Slik er det bare. Vi snakker jo også om NST bind XLI - hefte 2, utgitt i Oslo 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Anfinn:Takk skal du.Du har helt rett, dette ble feil. En seriøs glipp i korrektulesingen der. Forklaringen er at vi med vårnummeret tar utgangspunkt i side 2 fra forrige år, og dermed har vi oversett det mest åpenbare, det vi jo allerede retter opp i, i høstnummeret. Da er det nok en gang slått fast, en feil må komme på trykk for at det skal bli en virkelig trykkfeil!Du er herved tilbudt et redaksjonsverv som korrekturleser i Genealogen. ;-) Slike skarpe øyne trenger vi. Ta kontakt om du har lyst.Are S. Gustavsen (redaktør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Fikk tlsendt Genealogen gratis fra Sekretær i dag.Sa jeg ville betale, men de var sjenerøs og gav meg siste nr. gratis.Jeg synes dette er et meget bra tidskrift.Jeg syntes også at Rigmor Waler Iversen hadde en bred dekning, og god fremstilling vedr. Hugo Køhler.Som hun skriver er det fortsatt meget mer å finne ut om ham.Hun har mange gode poenger men det står fortsatt åpent vedr. identitetskifte, som jeg ikke har kunnet bevise men som heller ikke 100 % sikkert å avskrive. Rigmor- takk igjen for vel utført oppdrag! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Mogens Pagh svarte på dette innlegget mitt i Køhlerdebatten.Til orientering er jeg ikke lengre med i den debatten, jeg ønsket bare å gratulere Rigmor med et fremagende arbeid.Om jeg mister all respekt fordi jeg har min egen oppfattning får jeg heller tåle.Jeg er ferdig i KøhlerdebattenJan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Hurra ! Nytt nummer i postkassen i dag !Jeg vil særlig fremheve Ivar Utnes artikkel 'Gamle språkformer i etternavn med opphav i norske gårdsnavn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til (185):Tore, hele nummeret er lesverdig. Spekket med aktuelt stoff. Også oppfølgingsartikkelen om Petter Dass er en meget spennende artikkel, i tillegg til blant annet artikkelen om feil i bygdebøker.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Og hvis Genealogen var beskyttet av plastomslag eller konvolutt, ville mitt eksemplar også vært lesbart. Jeg fant det klissvått i postkassen og prøver å tørke det på 2 døgnet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hos meg er sisteutgaven under gjennomlesing nå (siden i går, men jeg tror faktisk heftet kom alt på mandag). Osterøy ligger jo ikke så langt unna Bergen, men det er jo lenger øst, så da kommer kanskje posten fra Oslo tidligere hit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, idag bare 'Byminner' som følger 'St.Hallvard' på veien ned til det fullstendig intetsigende (dog var fallhøyden ikke fullt så stor for 'Byminner'). Men håper på en mer spennende mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Genealogen har ikke kommet hit, men her nord får jeg det nesten alltid 1-2 dager etter at dere 'søringer' har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Har ikke fått Genealogen i posten nei. Men jeg har hentet et hefte på foreningens kontor ! For en gang skyld er mottagerne bosatt i bushen ført ute !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Denne utgåva av Genealogen inneheld først og fremst mykje stoff som kan relaterast til Norsk Slektshistorisk forening, m.a. planane framover kva gjeld digitalisering av eldre hefte, det mykje omtalte seglprosjektet m.v.Men det er og artiklar som omhandlar ymse slekter, Mellom anna har både Tore Vigerust og Per Reidar Christiansen slike artiklar. Det er og ein liten rapport frå det siste Brattseminaret.Elles undrast eg på kva for nyhende Are Gustavsen har tenkt å koma med om slekta til biskop Øystein Aslaksson på årsmøtet i NSF den 19. mai. Vonar han kan presentera dette i ein artikkel i neste nummer av Genealogen.Får tru eg ikkje har øydelagd alt for mykje av spenninga for dei som endå venter på Genealogen. ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Finn:Litt sen tilbakemelding her, da jeg har vært på reise. Nyhetene blir presentert 19. mai og ikke i en senere utgave av Genealogen.Jeg vil derfor anbefale at flest mulig av de interesserte stiller på årsmøtei foreningen 19. mai 2008. Det er nemlig der det skjer. :-)Kommer du Finn?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Are for den avklaringa.Nei, eg trudde i grunnen ikkje de var så rause at de ville dela med oss andre. Slikt er vel best å halda internt blant dei få som ser seg tid og råd til å delta på årsmøtet i 'menigheita'. Eg har litt problem med å skjøna kva verdi ei slik munnleg framføring har om den ikkje vert etterfølgd av noko meir varig, dvs. ei skriftleg framstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Interessant at du er så skarp, Finn. Jeg skal vise til din uttalelse neste gang en forening inviterer meg som foredragsholder : Et foredrag er uten verdi hvis det ikke etterfølges av en trykt artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Finn:En liten misforståelse der. Jeg trodde det var selve nyhetene du var på jakt etter. :-)Det er nok etterhvert NST som vil bli rette publiseringskanal for stoffet jeg har arbeidet med. Dete vil imidlertid kunne ta litt tid. Høydepunktene og 'avsløringene' kommer på årsmøtet. :-)Årsmøtet er viktig av helt andre årsaker. Som det kan leses av siste utgave av Genealogen er det bl.a. vedtektsendringer på gang, og mitt etterfølgende bidrag på den faglige fronten må anses som en ekstra bonus til de fremmøtte i så måte.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (198)Eg kan jo moderera uttalen til lyda om lag som så; Eit foredrag vert mykje meir verdfullt om det vert etterfølgd av ein skriftleg artikkel eller framstilling som oppsummerer essensen i foredraget, samt at artikkelen vert gjort ålment tilgjengeleg.Are (199)Nei, eg er ikkje så hekta at eg er nøydd til å få alle nyhende straks dei ligg føre. Ein artikkel i NST høyrest greitt ut for meg og eg ser fram til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.