Gå til innhold
Arkivverket

[#29490] Mangler Gjemnes i Møre og Romsdal i 1865?

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Jeg finner gårder som ligger i Øre, som den gang soknet til Tingvoll, men selve Gjemnes synes å mangle. Jeg har prøvd å søke opp flere gårder der, men ikke fått tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Du finner dem du mangler under Kvernes eller under Frei. Avhengig hvilke garder i Gjemnes du skal til. FT1865 er ført etter prestegjeld. Derfor må du lete under datidens prestegjeld. Dagens Gjemnes kommune var da delt i tre prestegjeld; Tingvoll, Kvernes og Kristiansund. Selve garden Gimnes finner du under Kvernes. Gardene på Bergsøya under Frei. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være en feil i søkefunksjonen. Jeg var primært interessert i gården Høgset, men fikk bare opp de som lå i 'Skoue'. (Da søkte jeg under Møre og Romsdal fylke). Da jeg nå gikk inn på Kvernes, så jeg jo at gården lå som nr. 1 der. Da jeg så søkte under Kvernes, fikk jeg opp alle tre Høgset-brukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når eg søkjer etter Høgsæt i landsomfattande søk får eg fram Høgsæt under Kvernes greitt. Eg trur vel kanskje du har søkt etter Høgset (med e, ikkje æ). Hadde du søkt etter høgs[æe]t ville du ha funne begge. [æe] tyder at systemet skal leita etter enten det eine eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg søkte med 'begynner med': 'Høg'. Men jeg skjønner at jeg ikke fikk haket av alle variantene (tok en test nå og da funket det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.