Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#29490] Mangler Gjemnes i Møre og Romsdal i 1865?

Recommended Posts

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Du finner dem du mangler under Kvernes eller under Frei. Avhengig hvilke garder i Gjemnes du skal til. FT1865 er ført etter prestegjeld. Derfor må du lete under datidens prestegjeld. Dagens Gjemnes kommune var da delt i tre prestegjeld; Tingvoll, Kvernes og Kristiansund. Selve garden Gimnes finner du under Kvernes. Gardene på Bergsøya under Frei. Mvh Tore og Tor

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Da må det være en feil i søkefunksjonen. Jeg var primært interessert i gården Høgset, men fikk bare opp de som lå i 'Skoue'. (Da søkte jeg under Møre og Romsdal fylke). Da jeg nå gikk inn på Kvernes, så jeg jo at gården lå som nr. 1 der. Da jeg så søkte under Kvernes, fikk jeg opp alle tre Høgset-brukene.

Gjest Jan Oldervoll

Når eg søkjer etter Høgsæt i landsomfattande søk får eg fram Høgsæt under Kvernes greitt. Eg trur vel kanskje du har søkt etter Høgset (med e, ikkje æ). Hadde du søkt etter høgs[æe]t ville du ha funne begge. [æe] tyder at systemet skal leita etter enten det eine eller det andre.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.