Gå til innhold
Arkivverket

[#29513] Etterlyser Mikkel og Marit Bolland, muligens fra Melhus,Flå

Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

På vegne av amerikanske kontakter som ønsker å besøke 'forfedrenes hjemsted' søker jeg mulig informasjon om følgende: Mikkel O. Bolland f 2.sept.1829 gift med Maret J. Bolland f 18.jan 1825. Utvandret sannsynligvis før 1865, bosatt i Iowa. Sønn Ole M Bolland f 3 mars 1866. Mulig opphavsted ser ut til å kunne være Melhus,Flå området Kan noen identifisere denne familien basert på disse opplysningene, vil jeg sette stor pris på å høre fra dere. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Det finnes flere Bolland-gårder i Flå, så navnet tyder nok på at familien stammer derfra. Har sett litt i bygdeboka, men finner ikke Mikkel der.Under Bollandsrønningen finner jeg imidlertid en Ole Andersen Bolland f. 1796 og kone Kari Johnsdtr. De har barna Brynhild f. 1823 og Mari f. 1826. I 1827 flytter familien til Trondheim, og dermed kan Mikkel være født der hvis dette er riktig familie. Men i følge den tids oppkallingspraksis så passer jo ikke Mikkel inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for innspill. Mitt første inntrykk var også at det kunne være etterkommere fra gårdene i Flå. Har anbefalt de amerikanske gjestene å legge turen om Flå. Kan være en aktuell kandidat den du nevner ovenfor. Kan du angi kartmessig hvor Bollandsrønningen er ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Tok en ny titt i bygdeboka, og da fant jeg denne familien. Mikkel het ikke Mikkel O., men Mikkel Johnsen. Han var født Buklev i Horg 1829, og ble gift 1856 med Marit Johnsdtr. Bolland f. 1825 i Flå. De utvandra til USA i 1858.Marit kom fra en husmannsplass som het Bollandsrønning, men dette er ikke samme Bollandsrønning som jeg nevnte i forrige innlegg.Hvis du vil ha flere opplysninger, så kan du gjerne ta kontakt på haavard.ler@loqal.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.