Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#29513] Etterlyser Mikkel og Marit Bolland, muligens fra Melhus,Flå

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

På vegne av amerikanske kontakter som ønsker å besøke 'forfedrenes hjemsted' søker jeg mulig informasjon om følgende: Mikkel O. Bolland f 2.sept.1829 gift med Maret J. Bolland f 18.jan 1825. Utvandret sannsynligvis før 1865, bosatt i Iowa. Sønn Ole M Bolland f 3 mars 1866. Mulig opphavsted ser ut til å kunne være Melhus,Flå området Kan noen identifisere denne familien basert på disse opplysningene, vil jeg sette stor pris på å høre fra dere. Mvh Hans Gangstø

Gjest Håvard Ler

Det finnes flere Bolland-gårder i Flå, så navnet tyder nok på at familien stammer derfra. Har sett litt i bygdeboka, men finner ikke Mikkel der.Under Bollandsrønningen finner jeg imidlertid en Ole Andersen Bolland f. 1796 og kone Kari Johnsdtr. De har barna Brynhild f. 1823 og Mari f. 1826. I 1827 flytter familien til Trondheim, og dermed kan Mikkel være født der hvis dette er riktig familie. Men i følge den tids oppkallingspraksis så passer jo ikke Mikkel inn.

Gjest Hans Gangstø

Takk for innspill. Mitt første inntrykk var også at det kunne være etterkommere fra gårdene i Flå. Har anbefalt de amerikanske gjestene å legge turen om Flå. Kan være en aktuell kandidat den du nevner ovenfor. Kan du angi kartmessig hvor Bollandsrønningen er ? Mvh Hans Gangstø

Gjest Håvard Ler

Tok en ny titt i bygdeboka, og da fant jeg denne familien. Mikkel het ikke Mikkel O., men Mikkel Johnsen. Han var født Buklev i Horg 1829, og ble gift 1856 med Marit Johnsdtr. Bolland f. 1825 i Flå. De utvandra til USA i 1858.Marit kom fra en husmannsplass som het Bollandsrønning, men dette er ikke samme Bollandsrønning som jeg nevnte i forrige innlegg.Hvis du vil ha flere opplysninger, så kan du gjerne ta kontakt på haavard.ler@loqal.no.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.