Gå til innhold
Arkivverket

[#29581] Christian Knudsen Sommer


Gjest Tove Rivelsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Rivelsrud

Christian Knudsen Sommer giftet seg 29/4 1828 i Trondhjem med Ingeborg Zachariasdatter Kverneng, Røros. SE Lenke Han er oppgitt til å være 22 år og hun 28 år. (Jeg har notert ut fra Rørosbøkene - bind 3 - under Kverneng side 55 - at hun ble født i 1799.) I FS er hans far oppgitt til å være Ole (!) Sommer. I så fall skulle vel Christian hatt patronymet 'Olsen' i navnet sitt....? Jeg har ikke funnet ham i Rørosfamilien Sommer - og siden det er uklart hvem hans foreldre var, lurer jeg på om noen der ute har tilgang til andre kilder enn jeg!? Han og Ingeborg fikk datteren Anna Christine - født 24/12 1826, døpt 25/3 1827 i Domkirken i Trondheim - altså FØR giftemålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS VRI: C. Knutzon (Olsen Sommer) f.19/9-dpt.2/10 1805 Vor Frue Trondh., foreldre Ole A. Sommer og Karen Maria C.Ole Sommer gift 4/6 1799 Vor Frue med Karen Maria Jenssen.Da Christian gifter seg står far oppgitt som Ole Sommer. Det skjer at barn faktisk blir døpt med et mellomnavn som de noen ganger bruker isteden for sitt egentlige etternavn.Og da burde dette være foreldrene i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Jeg tenkte vel det at du var innom her, Astrid siden det var snakk om Røros...!! Dette var supert. Jeg har faktisk studert på hvorfor faren het Ole og ikke Knut - og trodde faktisk det var en feil et eller annet sted ;o) Vet du om det var Sommer fra Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er ikke i stand til å bevise at Ole Sommer 31 kommer fra Røros - la det være klart.Det nærmeste jeg kommer - om han skulle være fra Røros - er en Ole døpt 6/1 - 1768 med foreldre Adam Clausen Sommer og Gjertrud Pedersdatter (Skanke). (se kirkebøkene hos Hogne Holst)Adam Sommer og Gjertrud Skanke ble gift på Røros i 1750.Gjertrud Pedersdatter Skanke, født 11/11 - 1732, død 1824, datter av Peder Pedersen Skanke og Maria Iversdatter Bryhn (Brynnilds). (Roger de Robelin: Skankeätten, side 242)Adam Clausen Sommer, født ca 1718, død 1787, sønn av Claus Sommer og Anne Olsdatter Kurås.Adam Sommer og Gjertrud bodde på Bekkosen (Rørosboka b. III, side 455). Der finner man i 1801 Jon Adamsen 36 med mora Gjertrud Jonsdatter 69 (feil farsnavn) hos seg. Videre sønnen Claus Adamsen 46.Det står ingenting i Rørosboka om Ole Adamsen. Han er ikke på Røros i 1801, og han kan være død før den tid, for alt det jeg vet.Noe fullgodt svar på ditt spørsmål har jeg egentlig ikke - peker bare på en mulig linje til Røros.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Hmmmm... I så fall var Ole også i familien! På svensk 'min 2.kusin 6 generationer tilbaka'... Ingeborg Kverneng (datter av Nordi-Zakris Ryen)som var gift med Christian, var min tipp-tipp oldemor. Jeg synes ikke det hadde vært så rart om denne Sommer-familien var fra Røros - det er jo nærliggende å tro i hvertfall. Men tro er en ting - en annen å finne bevis! Tvi tvi ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Pedersen Hansen

Hei Tove!Har akkurat holdt på og lete etter mer om en Anne Christine Sommer, da jeg fant din etterlysning.En gren av min familie kommer fra Skjervøy/Lyngen i Troms. Der har jeg funnet en Anne Christine Sommer, 28 år, som ble gift 20.05.1854, Skjervøy, med Thomas Alexander Tomassen Gamst. Ved giftet står det at hun er født i Trondhjem og at faren heter Christian Knudsen Sommer. Men det kan jo være at Trondhjem var siste bosted før Anne Christine kom til Lyngen/Skjervøy.Vet du noe mer om dette er samme Anne Christine, som du har i din familie?Har funnet noen opplysninger om Anne Christine og Thomas Alexander Gamst, de fikk 7-8 barn.Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

Hei Per! Anne Christine var min tippoldemor og altså gift med Thomas (Tømmes)A. Gamst. Hennes far het Christian Knudsen Sommer og var gift med Ingeborg Zachariasdatter Kverneng fra Røros. Sannsynligheten for at Ole Sommer er Christians far, er vel ganske stor - men det er ikke sikkert. (Se innlegg over fra Astrid Ryen.) Anne Christine og Tømmes fikk så vidt vites 7 barn, bl.a. Thorbein som var min oldefar Hvis du har flere opplysninger, er jeg takknemlig for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9:) Hvem er foreldrene til Thomas Alexander Tomassen Gamst (gift den 20 Mai 1854 i Skjervøy med Anne Christine Sommer, 28 år) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

Hei! Foreldrene var Thomas Alexander Torbensen Gamst og Anne Grethe Nielsdatter Borch. Jeg kalte sønnen Thomas for Tømmes - men det var altså faren som ble kalt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg får foreløpig tippe på foreldrene til a) Thomas ('Tømmes') Alexander Torbensen Gamst og b) Anne Grethe Nielsdatter Borch ! Hva meda) Lensmann i Skjervøy fra 1797, Torben Thomassen Gamst (ca.1760-1827) fra Rotsund, Skjervøy (?) og (g. 1787) Marit Thomasdatter Darre (1754-1834) fra Oksfjord ?b) Nils Thygesen Borch (1765-1817) fra Skjervøy og (g. 1790) Abel Kristine Jacobsdatter Bugge (1768-1820) ?Takknemlig for korreksjoner til dette !!Er det forresten noen som kjenner foreldrene til Alexander Torbensen Gamst (ca.1728?-1784), g. 1760 m. Cathrine Nilsdatter Lemming fra Grundfjord, Ringvassøy (Helgøy) (1722-1784) ?Jeg 'har lyst' til å plassere ham som sønn av Torben Sørensen Gamst (1682-1769) i Djupvik, Skjervøy i hans 1. ekteskap med Trine Rasmusdatter Oderup (død 1728), men så har visstnok Torben en sønn Alexander Torbensen Gamst (f. ca.1740?) i sitt 2. ekteskap med Abel Cathrine Dannefær (død 1754), og dermed er vel Torben ''opptatt'' !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

a) Foreldre til Tømmes var riktig nok Torben Thomassen Gamst, lensmann og Marit Thomasdatter Darre. Det står en del om hans far på nettsidene til Nord-Troms museum. b)Foreldre til Anne Grethe Nielsdatter Borch skal være Nils Jenssen Borch (1759-1838) og Dorthea Jeremiasdatter Brandt Heggelund (1775-1856). Og så var det foreldre til Alexander Torbensen Gamst (1729-1784). Det er lenge siden jeg holdt på med å forske på Gamst-familien, og så langt tilbake er det vel noe usikkert, men jeg har fått oppgitt at foreldrene er Torben Sørensen Gamst (1672-1769) og Abel Cathrine Holgersdatter Danefær (1710-1754). Han er knyttet til Cathrine Nilsdatter Lemming. Jeg har ingen Alexander Torbensen født ca. 1740 databasen. MEN det KAN være feil at Alexander er sønn av Torben Sørensen... Et sted er det nevnt at han er sønn av Torben Hansen Horsens f. ca 1688 - foreldre Hans Hansen Horsens og Rebekka Torbensdatter Gamst... Tja...? Rebekka døde i 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud
http://home.no.net/geni2703/n1053.htm I skifte 11. juli 1763 efter klokker i Skjervøy, Torben Hansen Horsens nevnes som arvinger bl.a. hans avdøde søster Gunhilds fire barn Hans Henrich Langesund, Anders Heggelund, Margrethe Andersdatter og Maren Olsdatter. Nr. 2 og 3 av dem var Gunhilds barn av et første ekteskap med Anders Sørensen Heggelund (1663-1714) idet de nevnes i skiftet efter ham i 1714. Rekkefølgen i Torbens skifte må være gal, idet Hans Henrich og Maren må være yngst, men det må være klart at vi her har Ole Henrichsens barn og at moren må være Gunhild og ikke Maren.Altså ingen Alexander...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God morgen Tove RIVELSRUD,- har med interesse fulgt ditt tema om Christian K. SOMMER. Ser at det nå også blant annet berörer slektene HEGELUND og BUGGE. Jfr. temaene 37060 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=37060&sok=Mogens+BUGGE+f+ca.+1535%2C+fogd+i+Nordhordland&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=203#anker>Lenke , om Fogden Mogens BUGGE f. ca. 1535, og 43462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Tove forteller i innlegg 14 at foreldrene til Anne Grethe Nielsdatter Borch skal være Nils Jenssen Borch (1759-1838) og Dorthea Jeremiasdatter Brandt Heggelund (1775-1856).Jeg har Nils registrert med navnet Niels Jensen Borch Hage, sønn av Jens Olsen Hage (c1694-c1784) og Cecilie Nilsdatter Borch (1716-1795).Jens Olsen Hage (c1694-c1784) kom fra Dverberg på Andøya og var bondehandler på Årøyholmen, Lyngen, fra 1760. Hvem er hans foreldre ?Som foreldre til Nils Hage/Borch's kone Dorthea Jeremiasdatter Brandt Heggelund (1775-1856 Kopangen, Lyngen) har jeg Mette Cathrina Kyhn og Jeremias Sørensen Hegelund. Hvem er foreldrene til Jeremias ? (Kan det være Søren Hansen Hegelund og Anna Grethe Rasmusdatter Oderup på Elvevoll, Hansnes, Ringvassøy ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

Nå begynner dette å bli spennende, Per! Jeg har også Nils som sønn av Jens Olsen Hage og Cecilie Nilsdatter Borch. Har ikke registrert noe mer om Jens, men som foreldre til Cecilie har jeg Nils Axelsen Borch og Grete Holgersdatter Danefær... Dortheas foreldre er registrert med samme navn som du har. Det kinkige er at jeg ikke får opp kildene mine. Jeg måtte skifte datamaskin i høst og i konverteringen av gedcom-filene til et annet program er tydeligvis noe informasjon blitt borte. Jeg skal studere litt på Jens Olsen Hage og se om jeg finner noe! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jens Olsen kom ikke fra Dverberg, han kom fra Bessebostad, Trondenes. mor Gjertrud Arnesdtr. (f.1678) Erikstad, far Ole NN. Hans bror Ole var den som havnet på Dverberg og er en av mine stamfedre. Hvor Hage-navnet kom fra vet jeg ikke. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

God kveld, Thomas (17) Jeg ser med spennig frem til dine kommentarer - og takk for lenkene. Skal studere litt. Hvis du tilfeldigvis også skulle vite noe om Hofnagel - se tema 47650 - hadde det vært artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Hva angår mulige foreldre til ovennevnte Alexander Torbensen GAMST ca. 1728-1784 i Skjervöy så har jeg fölgende data.Torben Sörensen GAMST 1682-1769 var först gift med Trine Rasmusdatter ODERUP og de hadde fölgende barn;- Thomas 1722- Margrethe 1725- Rasmus 1727Skifte etter Trine ble holdt i 1728.I Torbens andre ekteskap, med Abel Cathrine DANEFAER, var det fölgende barn;- Alexander 1730*- Holger 1734- Sören 1736- Hans 1736- Elen 1742- Sidsel 1744- Martha 1748Abel Cathrine döde i 1754 og morsarven til de 7 barna utgjorde 480 Riksdaler.* i et notat står det at Alexander var Jekteskipper i Nord-Grundfjord i Helgöy fra 1761, - og der holdt vel LEMMING familien til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(17:) Hvilken representant for den såkalte 'TORNE-slekten' var Judita Marie Nilsdatter Borch f. 1798 gift med, og hvem var vedkommendes foreldre/besteforeldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Når levde Thomas Alexander Torbensen Gamst (1794-1878) sin kone Anne Grethe Nielsdatter Borch (fra Kopangen i Lyngen) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.