Gå til innhold
Arkivverket

[#29581] Christian Knudsen Sommer

Gjest Tove Rivelsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(22:) Jeg har i tillegg notert meg at det var en datter Trine, samt at et tvillingpar Sidsel og Holger begge var født og døde 1759, gravl. 9 Jan 1759, døde i den store koppe-epidemien. Det siste stemmer jo dårlig med at moren døde i 1754 ! Hva kan være feil her ? Kan det ha vært hele 10 barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Kort tilleggs opplysning ifm innleggene nr. 18 og 19.Jeg har samme foreldre til Dorthea Jerimiasdatter BRANDT(KYHN)HEGELUND f. 1775, gift BORCH i Lyngen.Hennes söster, Anne Grethe ODERUP f. 1766 var forresten gift med Ole Thomassen FRIIS i Karlsöy. Oles far (Skredder Thomas Friis fra Bergen) omtales i tema nr. 42.032 ved OVESEN.Som foreldre til Jerimias FIGENSCHOU HEGELUND f. 1735 har jeg 'også' Sören Hanssen HEGELUND 1683-1759, Skipper på Elvevold i Karlsöy. Hustru Anna Grete Rasmusdatter ODERUP fra Rotsund i Skjervöy. Ekteparet hadde hele 10 barn med stor etterslekt. Skiftet etter Sören ble oppgjort den 2. Januar 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Viser skiftet etter Sören Hanssen HEGELUND 1683-1759 at han og Hustru Anna Grete Rasmusdatter ODERUP var foreldre til Jeremias FIGENSCHOU HEGELUND f.1735 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ad innlegg nr. 21.Takk for henvisningen til tema 47.650 om HOFNAGEL som jeg er oppmerksom på. Jeg har en del data om dette. Da jeg senere i vår har tenkt å legge ut en tråd om DANNEFER/DANEFAER og HOLSTEIN kan jeg komme tilbake til HOFNAGEL der. Tråden kommer å ha utgangspunkt i Dansken Jacob Nilsen DANNEFER f. ca. 1630 og hans hustru Mette HOLSTEIN, - deres forfedre og etterslekt.Ad. innlegg nr. 23.Judita Marie f. 1798 var gift med sin tremenning Johannes Sörensen f. 1805, Årvik i Skjervöy.Johannes' foreldre var Sören Jenssn (BORCH TORNE) f. 1761 og hans andre hustru Grethe Cathrine Henrichsdatter f. ca. 1763.Sörens foreldre var Margrethe Thygesdatter BUGGE (BORCH) f. ca. 1725 og gift i 1750 med Jens TORNE Sörensen. Begge Skjervöy. Jens skal visstnok vaere födt ca. 1715.Margrethes mor, Maren Henrichsdatter BUGGE TILREM f. ca. 1693, fra Brönnöy i Nordland, nevnes i Tove RIVELSRUDs innlegg nr. 16. Dette via lenken som viser til en kommentarer om Paul NIELSEN, av Geir NILSEN, ifm en artikkel i NST XII om BUGGE.Margrethes bror, Jacob f. ca. 1723 hadde en datter ved navn Abel Christine (Katrine) f. ca. 1768. Hun var som nevnt ovenfor i innlegg nr. 17, gift med Nils THYGESEN-BORCH f. 1765.De er således foreldre til Judita Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjennes Pet-Ane, Anne Richardsdatter (født rundt 1590 ?) sine foreldre ? Hva med ev. slektskap til ''Junge Jan Schrøder'' som senere var formynder for hennes barn ? Og hvorfor i alle verden står den ''PIB'' på kleberstensplaten ? Var hun gift enda en gang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Har noen ytterligere opplysninger om hustruen til den tidligere nevnte Thomas Torbensen (ODERUP) GAMST f. 1722 - Martha Einarsdatter f. ca. 1725 og gift i 1757 i Skjervöy?Deres sönn, Torben Thomassen GAMST f. 1760 var som nevnt gift med Marit Thomasdatter DARRE 1754-1834 fra Oksfjord i Skjervöy.Via deres datter Martha Torbensdatter (DARRE) GAMST 1788-1864 og hennes mann Eilert Lauritz FASTENSEN 1788-1839 finnes det flere tilknyttninger til ulike slekter fra Röros.Denna sistnevnte Martha f. 1788, er altså söster til ovennevnte Thomas Alexander f. 1793 og gift med Anne Grethe Nilsdatter BORCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.