Gå til innhold
Arkivverket

[#29589] garden Lauga på / i Nærøy


Gjest Kari Nerbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Nerbu

Det er spesielt tjenerstaben som er interessant. I tillegg andre som er bosatt på gården på denne tiden. I bygdebøkene står de nøye opplistet med type arbeid men desverre ikke navn. Jeg har en tippoldefar som jeg forsker på. Moren var av fint folk. Født i Christiania. Far skipper men tydelig budet til Nærøy. Morens aner er etter det jeg vet sterkt knyttet til Hersleb. Jeg tror at moren befinner seg på denne gården i tiden før fødselen, men fadrene tyder på at alle bånd blir brutt etter fødselen. Det er også det 'familehistorien' vår går ut på. Barnet er født 5.8.1853 døpt i 1854 i Nærøy. Navnet er Oluf Marthin , og morens navn iflg kirkeboken er Olava Christine (Kjerstine). Faren hater Jakob Øyen. I følge muntlige kilder er Olufs mor tante til Chr Michelsen. En annne munlig kilde går ut på at Oluf og Chr Michelsen er tremenninger. Og det er dette jeg prøver å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Da må jeg nok desverre melde pass. jeg tok en sjekk i min base for å se om noen av dem kunne være der. Faren kan selvfølgelig det, men uten alder og farsnavn hjelper det lite å prøve alle Jakob'ene jeg har. Du må vel kanskje sjekke inn- og utflyttede far stedet for å se om du kan fange opp evt alder og patronym på disse foreldrene hvis de var utenbygsfra, og det sier du moren var.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.