Gå til innhold
Arkivverket

[#29609] Lars Joensen f ca 1660/Kirsten Pedersdtr. f ca 1668,Hemnes(Nordland)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på mine aner i Hemnes Lars Joensen som ble født ca 1657-1662, og hans kone Kirsten Pedersdatter som ble født ca 1668. Lars ble gravlagt 3.p.paascat 1726, og Kirsten 26.07.1740. De var brukere i Lugtvassli ca 1696-1726. Barn:1)Joen født ca 1691, og bruker i Elsfjord2)Else Larsdatter3)Peder Larsen født ca 16954)Christopher Larsen født ca 1697, og trolovet med Lisbeth Povelsdatter Myklebostad 2.påskedag 1727, men jeg fant ikke giftermålet i kirkeboka. Det er disse jeg skal videre på.5)Ranni Larsdatter6)Anna Johanna Larsdatter7)Karen døpt 4.søndag etter påske 17058)Ingeborg Larsdatter døpt 1.påskedag 1708, og gift 18.p.trinit.Lisbeth 1730 med Mickel Jonassen Ytteren med aner i slektene Budde og Brugmann.9)Lisbeth Larsdatter døpt 21.p.trinit(21.11).171010)Maren Larsdatter døpt 1.påskedag 1713Blant fadderne her er en Rakel Brøgfjell, og hun er fadder på det yngste barnet født 1713. Når jeg tidligere forsket for venninne fant jeg en Rakel Amundsdatter gift med Nils Joensen i Bryggfjell. Han var født ca 1660 og døde i 1733, og dennes far var Jon Nilsen, som var bruker ca 1661-1672 i Bryggfjell.Denne Jon Nilsen i Bryggfjell har disse sønnene i 1666:-Lars 8 år(muligens min ane????)-Nils 4 1/2 år-Torkel 2 årHan skulle også ha en datter som heter Øllegard født ca 1661. Var min ane Lars Joensen bror av Nils Joensen i Bryggfjell, og en sønn av Jon Nilsen som var bruker i Bryggfjell ca 1661-1672? Vet noen aner på Kirsten Pedersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Anne Lise!I Hemnes gård og slekt står det at Jon Nilsen (min ane) i store Bryggfjell hadde en sønn Lars 8 år 1666, men det står ikke hvor han bosatte seg. fødselsåret blir jo innen det du har. Jon hadde også sønnen Nils 4 1/2 år (min ane), Torkel 2 år og stesønnen Tron Sølfæstersøn 9 år i 1666. Der er også en datter Øllegård f. ca 1661, bosatt Store Bjerka.Nils Jonsen g.m. Rakel Amunsdatter som du nevner de er blandt mine aner.Har ikke hatt tid til å se på andre enn min ane Nils, men det blir vel etter hvert.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Nils Joensen er også min venninnes ane, og det er kanskje dennes kone Rakel (Amundsdatter?) Brøggfield som er fadder i 1713 på min anes søster Maren Larsdatter Lugtvassli. Det er ut fra dette jeg tror at min ane Lars Joensen og Nils Joensen kan være brødre.Min venninne skal forøvrig videre på Nils og Rakels datter Johanna Nilsdatter og dennes yngste sønn Ole døpt 1740. Han dro til Konsvik i Lurøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Jeg finner ingen andre Rakel, enn Rakel Amundsdatter i Brygfjell på dette tidspunktet. Så det må jo være hun som er fadder.Av Nils Jonsen og Rakel Amundsdatters sine barn blir det Rakel Nilsdatter som ble min ane hun ble 1. gang gift med Nils Nilsen fra Sæteten. De bosatte seg på Stein på Sømna.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Sto det noe mer om Lars Joensen i Bryggfjell enn at han var 8 år i 1666? Jeg fikk jo informasjon over telefon, og det er ikke sikkert jeg har fått med alt. Ellers merker jeg meg også at både Nils Joensen i Bryggfjell og min ane Lars Joensen i Lugtvassli har en datter med navnet Randi og en datter med navnet Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Jeg har sett på manntallet 1666 på internett, og de som har tolket originalen har tolket alderen på Lars forskjellig. På internett er Lars Joensen i Bryggfjell 6 år i 1666, og egentlig skulle jeg vel helst ha sett originalen.Det er også en Lars Joensen i Hagfors i Vefsn som kan passe aldersmessig, og han var 8 år og tjenestedreng. Tror jeg holder en knapp på han i Bryggfjell som min ane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå fått svar på dette privat, og blant annet har jeg fått at noen av Kirsten Pedersdatters aner var disse:Far: Peder Christophersen StrømmenFarfar: Christopher Pedersen som var født ca 1643, og bruker i Strømmen han var gift med Elsebe Adriansdatter Falch som da blir Kirstens farmor.Jeg har blant annet blitt henvist til Simon Ellefsens hjemmeside, nettversjonen av bygdebok for Hemnes og Årbok for Helgeland 1974 hvor det står om en rettssak i Lugtvasslia hvor Kirsten er innblandet. Til hjelp i saken hadde hun blant annet sin bror Christopher Pedersen Strøm, og halvbror Jacob Olsen. Disse tre kildene må sees sammen for å kunne se forbindelser bakover her, og på Simon Ellefsens hjemmeside kan jeg ikke se at Kirsten Pedersdatter er nevnt. I bygdeboka for Hemnes har hun ukjente aner, og har fått feil fødselsår(1688 istedet for 1668). Jeg kommer jo kun inn der med å søke på navn da, og for å komme inn på gårdhistorien må jeg nok ha et program som jeg ikke har. Det har jeg forlengst gitt opp.Elsebe var jo datter av Adrian Jacobsen Falch født 1597, og her har jeg jo forsket tidligere for en venninne med boken til Øystein Røtvoll Angell og ett av heftene til Arnt O. Åsvang som kilder. Så det er jo bare å skrive rett av, og i tillegg har jeg jo trådene som har gått om dette tidligere her på Digitalarkivet.Kirsten Pedersdatter har fått feil fødselsår i nettversjonen av bygdeboka, og hun skal være født ca 1668. Hun kan umulig ha blitt født i ca 1688 siden hun fikk barn i ca 1691.Det er jo skifte på Kirsten i 1740 hvor bl.a min ane Christopher Larsen er arving, så Lars Joensen kan heller ikke ha fått barna i et eventuelt tidligere ekteskap.Jeg har også fått bekreftet teorien om at Lars Joensen var fra Bryggfjell.Er det noen som vet hvem Peder Christophersen var gift med, og dermed hvem som var mor til Kirsten Pedersdatter(født ca 1668)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil tilbake til Lars Joenseni Bryggfjell og dennes far Jon Nilsen igjen. Jeg har kanskje funnet Jon sin kone og Lars sin mor(????). En Karen Jonsdatter Brygfjelldalen var 99 år da hun ble gravlagt Dom. 18.p.trinit. 1728 i Hemnes. Hun ble altså født ca 1629, og kan være mor til Lars som var født ca 1658-1660 og Nils født ca 1662. Jeg merker meg også at Lars Joensen har en datter som heter Karen. Noen som vet noe om denne Karen Jonsdatter Brygfjell som døde i 1728?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Jeg kikket litt på dette.- Jon Nilsa Bryggfjell hadde en dr. Øllegård g.m. Johan(nes) Amundsen St. Bjerka. Deres dr. Johanna Øllegård blev g.m. Peder Christophersen Strømmen. Han blev da nevø til Kirsten som var g.m. Lars Joensen Luktvasli.-- Nære familieforbindelser blev det uansett.-- Ellers er jo Øllegård et noe uvanlig navn i området og kunne vel kanskje henledes til Adrians slekt, men hvordan ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jon Nilsson står også oppført med en stesønn Tron Sølfæstersøn som er 9 år i 1666.Dette antyder vel at Jon må ha vært gift to ganger og at Trond er fra en av hans hustruers tidligere ekteskap. Men hvem er han sønn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Alv: Da mener du vel at den Peder Christophersen Strømmen som ble døpt 22.07.1708 var den som ble gift med Johanna Øllegard? Jeg har ikke kone fra før på han. Når omtrent skal de være gift?Til Otto: Jeg har også merket meg denne Trond Sølfæstersen i 1666, men jeg glemte å skrive om det. Da har vel kona til Jon Nilsen Bryggfjell vært gift med en Sølfæster før hun ble gift med Jon, og siden Trond er 9 år i 1666 må Sølfæster være død mellom ca 1657 og 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

jer har tre koner på Peder:Johanna Øllegaard Johannesdtr gift 11 okt 1733Ane Jensdtr gift 1748karen onsdtr gift 1 nov 1759 Men så; hvem er Sølfæster, ei heller så vanlig navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen.- Ja det er jo noen få Sølfester i Hemnes / Rana området som kunne være far, men det er ikke mulig å se, slik det er ført opp.-- Konene til Peder Christophersen.-- 1.- Johanna Øllegård fra St. Bjerka. 2.- Ane Jensdr., fra Meland br. 1.- (dr. Johanna Øllegård til S. Almli i Rana.) 3.- Karen Jonsdr., fra S. Almli i Rana.- Da jeg så på dette, fant jeg en Ola (Oluf) som var br. ca. 1644 - 53.- Hans enke Berit br. i 1661.- Deretter en Jon Andersa (g.m. enka ?-?), bruker 1666 - 73.- Hans sønn Anders Jonsa, f.c. 1645, hadde en sønn Adrian ! - Hva jeg forstår, så var Karen Jonsdr. g. til St. Bjerka da en dr. av denne siste Anders Jonsas sønn Jon, f.c. 1696.- Dennes sønn, Andreas, f.c. 1736 blev g.m. Johanna Øllegård, f. 1749, fra St. Bjerka fra Christophers 2. ektesk.- Vel, ikke vet jeg, men det ser ut til at disse holdt seg til sine egne.- Da kunne det jo være en mulighet at denne Ola (Oluf), ovenfor n. kunne være den Ola som var g.1.m. konen til Peder Christophersen Straumen som var br. der fra 1689.-(stedsønn Jacob Olsa.)--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er med et stykke på vei her, og da til og med Anders Jonsens sønn Jon født som jeg også har registrert tidligere, og han hadde sønnen Andreas Jonsen født 1735. Denne ble gift med Johanna Øllegard født 1749. Hvordan stemmer dette med at den samme Johanna Øllegard allerede i 1733 ble gift med Peder Christophersen Strømmen. Jeg er med andre ord ikke helt med her, og må ha det inn med teskje.Dette tar til å bli interessant, og jeg har Anders Jonsen Almli født ca 1645 som ane på en annen gren, men da i hans 2 ekteskap med Berit Johansdatter fra Ruffen og deres sønn Johannes eller Johan døpt 1708. Anders sin sønn og Johan eller Johannes sin halvbror Adrian født ca 1698 var ganske vidløftig for å si det mildt og ble dømt for tyverier og det var mye styr med han, men det er en annen historie. Da kan vel kanskje enken Berit som var bruker i Almlia i 1661 være mor til Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Til innlegg 9. Anne Lise du sier du har funnet ei Karen Jonsdatter Brygfjelldal som død 1728, 99 år gammel. Som kan være mor til våre aner Nils og Lars Jonsen.Men som jeg har fått det forklart så ligger gården Brygfjell som Nils Jonsen og Rachel Amundsdatter hadde i Leirådal. Dette har jeg fått forklart fra folk fra Brygfjelldal.Og da kan jo ikke Karen Josdatter Brygfjelldal være mor til våre aner. I Brygfjelldal er det en Karen Olsdatter som dør 1728 (ifølge bygdeboka). Men det er jo feil etternavn.Er det ingen som er kjent i Hemnes her, som vet noe.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du har sikkert rett Solveig, men jeg trodde at Bryggfjell og Bryggfjelldal var samme gård. Enten jeg eller bygdebokforfatterne kan jo ha feiltolket Karens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til mitt 13: Johanna Øllegård Johannesdtr f 1711 Stor-Bjerka, Hemnes (dtr av Johannes amundson og Øllegård Jonsdtr)Ane Jensdtr f 1722 Meland, Hemnes (dtr av Jens Simonson og Karen Pedersdtr)Karen Jonsdtr f 1730 på Almlia, Rana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I Bygdeboka er det Brygfjell store der Nils Jonsen og Rachel Amundsdatter bodde og det skal ligge i Leirskardalen i følge de jeg spurte.Så er det noe som heter Brygfjell lille det ligger kanskje også i Leirskardal? og så er det da Brygfjelldal. Så det går jo an å gå i surr.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! For å utfylle litt: - Peder Christophersøn fra Straumen f.c. 1708, var g.m. Johanna Øllegård Johoannesdr., St. Bjerka. ( I bygdeboka står Amundsdr., men må være en feilskrift, da hun var dr. av Johannes Amundsen St. Bj.. gm. Øllegård Jonsdr., fra Bryggfjell, f.c. 1661.-)--Denne Peder C. var g.2. i 1748 m. Ane Jensdr. fra Meland og med henne hadde han den dr. Johanna Øllegård Pedersdr., som blev g. til S. Almli i Rana.-- Denne Johanna Øllegård Pedersdr., hadde også en søster, Ingeborg Pedersdr., f.c. 1760 som blev g. til samme gård på Engja som hennes Bestefar Christopher Persa var på før han fl. til Strømmen. hun blev g.m. Andreas Jonsa Engja, f.c. 1751, sønn av Jon Anderssøn Engja, d. 1761, (Fra ? )-som var g.m. Anne Nilsdr. Engja, dr. av Nils Monsa f. Stor-Rødvann.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk Alv. Nå ble det en god del klarere, men ble Andras Jonsen Engja født i 1736 eller 1751? Du skrev i et tidligere innlegg at han ble født i 1736 og nå skriver du at han ble født ca 1751. Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

Bryggfjell (Bryggfjell store) ligger i Leirskardalen. Bryggfjell lille (Lillebryggfjell) ligger i Bryggfjelldalen. Garden Bryggfjelldal ligger også i Bryggfjelldalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg trenger jo ikke å spørre når jeg sitter her med bygdeboka, og Anders Jonsen Engja ble døpt 05.12.1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser videre i bygdeboka på Jon Andersen Almli så kan det ikke stemme at han giftet seg med Anne Nilsdatter Engja i 1749, fordi hans 1 kone Gjertrud Nilsdatter som han ble gift med i 1727 levde til 1779. Hva er det som ikke stemmer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - 'Problemet' er vel at vi snakker om to forskjellige gårder med to forskjellige karer med tilnærmet likt navn.- Den ene på Almli og den andre på Engja.- Den som var på Almli, Andreas Jonsa, f.c. 1736 g.m. Johanna Øllegård Pedersdr. fra Stor Bjerka.- Han var sønn av Jon Andersa Almli, g.m. Gjertrud Nilsdr.-- Den andre Jon Andersa d. 61, fra ? bos. på Engja, g.m. Anne Nilsdr. Engja, hadde en sønn Andreas Jonsa Engja, døpt 5/12 1751, g.m. Ingeborg Pedersdr. fra St. Bjerka.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.