Gå til innhold
Arkivverket

[#29640] Gammelt kart over 'Aggershuus Stift afdelt i sine fogderier' fra 1762


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette er vel litt på kanten av det vi skal gjøre her, men jeg prøver meg allikevel.En av mine forfedre, O A Wangensteen tegnet i 1762 et kart over : Aggershus Stift afdelt i sine Fogderier'Orginalen til dette kartet befinner seg visstnok som et kobberstikk i Hamburg.Jeg kom over en gammel kopi på Statsarkivet, og de har scannet dette for meg (i to deler) slik at jeg har det på min PC. Det dekker hele sørnorge, helt til Trondheim.Kartet er meget detaljert, og det er artig å se alle gamle kirker, gårder, gruver osv. Alt er avmerket.Hvis noen av dere ønsker å få dette kartet sendt pr mail, gjør jeg gjerne det.Bare gi meg en tilbakemld.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKartet ev sendt, og i og med jeg ikke har noe særlig erfaring med slike kart, kunne jeg tenke meg at du ga meg en tilb.mld over kvaliteten/nyttigheten.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det har ikke dumpet ned i mailen ennå. Er det en forholdsvis stor fil? Vil du i så fall ha muligheten til å sende det på nytt til antikvariatet@hotmail.com ? De vanlige hotmail-kontoene er som regel for små til å motta store filer.Mvh,M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei Lars Ove Takk for tilbudet! Jeg er så absolutt interessert i en kopi av kartet, og synes heller ikke det er på kanten å tilby andre å få tilgang til dette!Min adresse: torkel.brathen@gmail.omPå forhånd takkTorkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Kan du være så snill å sende meg en også til epost per.lilje@astro.uio.no. Jeg har forresten en inngiftet slektsforbindelse til Wangensteen: Min oldemors søster Guri Kristoffersdatter Kvale (1863-1921) fra Systøga Kvåle i Vang var gift med Jørgen Johnsen Wangensteen (1854-1937) på Kvam i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Hei Lars OveTakk for tilbudet. Det er vennlig av deg å tilby oss andre tilgang på det. Også jeg ville sette pris på en kopi av kartet. Det ser ut til at interessen er så stor at du kunne spare deg mye arbeid om du fikk lagt det ut på en hjemmeside.lei-solb@online.noPå forhånd takkLeif Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg ønsker også en kopi. Du får starte butikk. Kanskje oppgi egen e-postadresse, ellers blir Digitalarkivet fylt opp av bestillinger :-)Mi e-postadresse: akom@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Min E-post adresse er: lowangen@online.no.Ja det riktig som du sa Arild, her ble det pågang ! (men det er bare moro det)Så hvis noen flere er interessert, sender jeg gjerne. Gjør oppmerksom på at filene er over 5MB, så det tar litt tid å laste ned uten bredbånd.Forøvrig planlegger jeg å bestille noen særtrykk av dette fra Kartverket, fordi dette er moro å ha på veggen. (Proposjonene er feil, men det er ikke så rart. Dårlig med flyfotografering den tiden)MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Lars Ove - dette er utrolig snilt av deg å dele! Har også veldig lyst til å se dette kartet!mvh Laila Christiansen Lnormann@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Kanskje nokon kan ta eit lite utsnitt av kartet og laste opp her, slik at alle får sjå kvaliteten?DIS-Norge (http://www.disnorge.no/) har amtskart frå 18- og første del av 1900-talet liggande ute for nedlasting. Kanskje dei òg kan ta i mot dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Arnfinn.Jeg har gjort en henvendelse til Riksarkivet og Kartverket i dag for å forsikre meg om rettighetene.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

For de som ikke vil utlevere sin mailadresse her på forumet, kan dere lese innlegg 11. Der står min E-mail adresse, så det er bare å maile meg, så får de som ønsker det en kopi.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Takk for kartet. Det er god oppløsning med imponerende mange detaljer om bl.a. gruver og verk. Ikke minst interessant er tredelingen, etter datidens oppfatning, av gårdenes status. Som du kanskje har sett på et annen tema, har jeg slitt med å skaffe meg inntrykk av sammenhengen mellom fogderier og prestegjeld i Trøndelag. Et kart som dette ville vært til stor hjelp. Vi vil med glede lese mer om karttegneren Artilleriecapitain O A Wangensteen. Var han ung nok til å ha fått sin utdannelse fra ”Den frie Mathematiske Skole i Christiania”, eller var det fra Akademiet i København?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Leif Kåre:For å være helt ærlig har jeg ikke inngående kunnskap om O A Wangensteeens utdannelse.Jeg har liksom ikke kommet så langt ennå. Wangensteen-slekten er stor. Til og med Fridtjof Amundsen kommer derfra, og Ankerfamilen er sterkt innblandet, så det er mye å ta tak i.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Frank:Nå må jeg le.Selvfølgelig er det Nansen, men det som er det komiske er at jeg samtidig mens jeg skrev snakket med en Amundsen i telefonen.Det går litt i surr her.Men når det gjelder Nansen så har han aner tilbake til Ove Ovesen Wangensteen 1650-1714.Takk for rettelsenMvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Lars Ove..Jeg melder meg også på her...Er veldig interessert i en kopi av kartet..På forhånd takk :-)).. mvh Mette mette@anetreet.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Hei! En fantastisk innsats for oss alle og jeg ønsker også gjerne å få tilsendt kartet ditt.bjaroey@yahoo.noTakker så mye for dette. mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei ser etterspørselen er stor,skulle du ha tid før eller siden stiller jeg meg i køen. Mvh.Olav Gatland.olav-gat@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.