Gå til innhold
Arkivverket

[#29697] Oppslag i dødsfallprotokoll for Moss, Østfold, 1920


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Er det noen som har dødsfallprotokollen for Moss og som vil gjøre et oppslag for meg. Jeg leter etter Julius Isberg. Han skal være født i Ullensaker ca 1847. Har enda ikke klart å finne ut av det. Finner heller ikke hans vielse, som jo kunne gitt meg noe å gå på om når han var født, hvem hans far var osv. Har lett i de steder jeg antar at han giftet seg. Uten hell så langt.Jeg vet at han døde i Moss, har funnet det i kirkeboka. Han døde den 20 mars 1920, begravet den 27 mars. Der står det bare født 1848 Ullensaker. Har prøvd å kjøpe dødsfallprotokollen fra Riksarkivet, men de har den ikke. Derfor er mitt spørsmål om noen har dødsfallprotokollen, og vil se hva som står der for meg.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg spør igjen jeg. Er det noen som har dødsfallprotokollen for Moss 1920 Håper at en i såfall vil gjøre et oppslag for meg. En skikkelig nøtt denne karen her. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Har du lett efter giftemålet i Halden? Julius' kone Johanne og deres eldste barn i 1900-tellingen er oppgitt med fødested Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Kenneth, og takk. Foreløpig er ekteskapet lett etter flere steder i Halden, Idd, Sarpsborg. Så langt uten hell. Skal ta det for meg igjen, i tilfelle jeg har oversett noe. Inn og utflytningslistene har så langt heller ikke gitt noe. Foreløpig finner jeg jo ikke Julius som døpt, ikke konfirmert, og så lant heller ikke gift. I alle fall ikke en som jeg med sikkerhet kan si er han.Jeg har hatt en etterlysning på Dis-norge, og legger en link til det her, her framkommer en del info: LenkeForsøket nå derfor blir å se om det kan stå noe i dødsfallprotokollen. Jeg vet at han er død her i Moss. Kanskje det kan gi noe.Dette har jeg slitt med lenge. Noen ganger ser man ikke skogen for bare trær. Så derfor tusen takk for ditt innspill og alle gode ideer tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg bare lurte på om du har gått inn og funnet frem dåpsnotatene til alle barna du ifølge debatten hos DIS vet om? (Jeg tenkte først å svare der, men så sitter jeg ikke hjemme hos meg selv og har ikke brukernavn og passord med meg).Saken er at jeg selv har fulgt noen slektninger i Rakkestad på denne tiden, og i disses dåpsnotat står det både henvisninger til forrige barns fødsel samt hvor og når foreldrene giftet seg. Det er også ført svært detaljerte lister over innflyttede.Nå vet jeg jo ikke om du er like heldig som jeg var, det poppet opp både ukjente barn og det ene med det andre, men dersom du ikke har sjekket ut denne muligheten GRUNDIG (både i Rakkestad og de andre stedene familien har bodd og barn blitt døpt) ville jeg gjort det!!!Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Laila du er vel en engel, som har sjekket ut dette for meg. Da er det ihvertfall avklart at dødsfallprotokollen ikke gir meg noe. Da er det bare å lete videre.Marius, takk for tips. Ja jeg har sjekket barn og funnet alle i kirkeboken bortsatt fra en, og det er nettop den som er født i Rakkestad. Så det er veldig spennende det du sier. Den kirkeboken får jeg snart, håper den kommer til uken. Så det skal bli spennende å se.Veldig godt å få ideer når det er en ting jeg står fast i. Andre øyne ser annerledes enn jeg. Til slutt blir det kanskje en løsning på det da. Igjen stor takk til dere begge. Andre med ideer ? De tas imot med stor takknemlighet. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I går fikk jeg forresten i posten kopi av et håndskrevet ark fra jernbanemuseet på Hamar. Dette var kopi av Juliu sin ansettelse ved jernbanen. Hvor det er notert når han begynnte, hva han tjente opp gjennom årene, og hvilken stillinger han innehadde. Dette var ført helt fram til han i 1919 gikk av med pensjon. Men på toppen av arket stod det med klare tydelige sirlige bokstaver: Julius Lisberg født 31 juli 1848 Ullensaker. Glemte dette i mitt forrige innlegg. MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Julius igjen. Ikke lett å finne. Har i dag gått gjennom kirkebøkene igjen. Nå har jeg gått gjennom de fra ca 1868-ca1880 når det gjelder vielser. Har sett på Idd, Halden, Rakkestad, og ikke funnet dem. Har sett på inn/utflyttingslister i samme periode, ikke funnet noe der heller.Har funnet de to barna som var født i Rakkestad. Der står det også Julius Isberg, men der fremkom det at han var født 30 juli 1847, ikke noe stedsangivelse på hvor han ble født. Lailas kandidat på Julius Kjøstelsen blir vel ikke svakere av dette ? Eneste tankekorset da er at vi har ingen Kjøstel eller Nils i slekten, men det bør jo ikke bety noe.Julius sin kones far døde i Halden i 1911. Fant det først i kirkeboka, så i dødsfallprotokollen. Det ga meg intet nytt. Der stod det bare at han etterlok seg 3 nydelige barn. Men det stod at det ble holdt skifte etter han. Vil dette skifte gi meg noe tro ?Noen som har noen forslag nå da på hvor jeg kan lete og etter hva ? Alt mottas med takk.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Et skifte vil nok helt klart kunne gi deg noe. Om anmeldte dødsfall for lensmann/sorenskriver bare oppgir antallet arvinger og det ble holdt skfite, vil man i dette kunne regne med å finne både navn og adresser på arvingene.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ja, også skulle jeg selvsagt si at1. du kan regne med at disse skifteprotokollene befinner seg på det aktuelle statsarkiv, i dette tilfelle i Oslo.2. jeg ikke hadde lest innlegget ditt godt nok. Det er vel ikke sikkert Julius' SVIGERfars skifte er så velegnet i denne sammenhengen. Du burde kanskje forsøke å følge opp familien til Lailas kandidat for å se om det er noen foreldre i den familien som etterlater seg skifter også, eller kanskje en passende ugift søster/tante. Slike kan være gull. Har selv nettopp fått tak i et skifte med cirka 90 arvinger.MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og takk igjen for forsøk. Tenkte at jeg skal sjekke ut om de kan ha giftet seg i Skjeberg, bare for å gjøre det også. Ligger jo geografisk så nær halden og idd. Når det er gjort evt uten resultat, ja så er det nok et godt tips du kom med om å følge opp kandidaten som Laila kom med. Han ligger i bakhodet hele tiden. Så dette får bli noe å gå i gang med til uken. Når jeg tenkte på skifte etter Johanne Olavas far så var det jo for at jeg regner med at hun er nevnt i det skifte, og at det da kanskje kan komme et annet navn på Julius, som hennes ektefelle der enn Isberg. Veldig sannsynlig er det vel ikke. så altså nok å ta tak i til uken. Igjen takk for tips, finnes det fler så er jeg lutter øre. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En liten artig kuriositet forresten. Johanne Olavas far døde i 1911. Jeg fant han i dødsfallprotokollen også for å se om det stod noe om hans barn og hvem de var gift med. Slå den der stod det: 'Han etterlater seg 3 nydelige barn, hvorav 2 i Usa'. Blandt disse nydelige barna var altså Johanne Olava født i 1856. Litt morsomheter må man ta med seg. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Anne Lene!Etter å ha lest din jakt etter din forfader Julius, både her i debatt og på Dis-sidene, ser jeg at det er litt av en nøtt.Det ser for meg ut til at Laila her funnet et brukbart spor med Kjøstel Nilsen og hustru i Ullensaker.Fant Kjøstolv Nilsen her i 1838,LenkeVet ikke om det er noe hjelp, men jeg får håpe du finner flere opplysninger i arkivene i Oslo. Lykke til med søkingen!Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om denne Kjøstel Nilsen og hustru Johanna er de rette foreldre, kan du i alle fall se at de har vaksinert flere av barna sine i Ullensaker fra 1850 -- Desverre er da ikke Julius tatt med i digitale kilder under vaksinerte, så det er vel liten hjelp? Han er jo født før 1850.Lenke Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gunn Ja der var du raskt på banen. Du har rett i at dette er en nøtt, og du har rett i at Laila har en god kandidat i Kjøstel Nilsen. Det skal bli spennende å følge han i kirkeboken, for å se hvor han tar veien. Det vil uansett avklare noe, om ikke annet at det ikke er rett person, eller aller helst at det er min Julius. Kommer tilbake tirsdag morgen med info om hva jeg har funnet eller ikke funnet. Han skal finnes, og et sted er han jo. Så takk Gunn for at du tok deg bryet med å lese gjennom. Vi snakkes. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Om det er den Julius Tjøstelsen så finner jeg han her i 1865 tellingen , tror jeg. Alder passer bra.LenkeJeg skrev samtidig med deg og da skjedde det noe merkelig , mitt forrige innlegg forsvant ut i 'geografien'Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Ja merkelige ting skje stadig. Denne kandidaten din er nok rett Julius Kjøstelsen. Så spørsmålet som jeg må finne svar på er hvor ble det så av han. Hva gjorde han etter 1865 og hvor havnet han da. Et svar på det vil nok si en del. Jeg må nok leve i spenning litt til, og i allefall til over helgen. Men, mandag morgen da går nok veien rett inn til Oslo, så får vi se da. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til dåpen til Julius , som Laila har funnet i kirkebøker før.Her stemmer vel merkelig nok årstall på F. S.LenkeLykke til med arkivsøkingen!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen
LenkeHer fant jeg vel den eldste datter av Julius og Johanne døpt i Halden.Pussig om ikke ekteskapet var her i nærheten også. ( Du har jo lett grundig gjennom det meste)Mvh. Gunn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk igjen. Det er nettop denne julius jeg skal prøve å folge framover i tid, for å se hvor han ble av. Det er argumenter som taler både for og imot at dette er rett Julius:1 Det er enda ikke funnet noen Kjøstel Nilsen i 1900 tellingen. Enten er han f.eks død, emigrert eller han har byttet navn.2. Ved et av min Julius sine barn, født og døpt i Rakkestad, står det at far Julius Isberg er født 30 juli 1847. Riktignok en dag feil, men.... Ellers står det andre steder at han er født i 1848 i Ullensaker. Denne dåpen i Rakkestad er altså det eneste sted foreløpig der det står 1847.3. Når jeg ser på foreldrenes navn. Når jeg så tenker på hva personer i slekten har som navn, så finner vi ikke navn som Kjøstel, Nils, Johanne eller Arne. Merkelig når man tenker på hvordan barn gjerne ble oppkalt ?4. En av mine tanter snakket om et familiemedlem (fetter av hennes far ?) som het Reierstad, som visstnok skal ha skrevet bok om slekten. Det har vist seg opp gjennom årene å være litt sammensurium rundt vårt navn Isberg, og det har stadig blitt tatt for den slekten med samme navn fra Hardanger. Pussig at nå da Reierstad dukker opp som en gård Julius hadde tjeneste på.Masse ting å tenke på, mange spørsmål, svært få svar enda. Satser på at også svarene kommer. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her hadde du et innlegg mens jeg selv satt og skrev. Ja jeg har lett grundig gjennom. Nå gjenstår det vel egentlig bare å se om de kan ha giftet seg i Skjeberg, som geografisk ikke er langt unna Halden. Jeg venter og venter på den boken, er bestillt men altså ikke kommet enda. Finnes de ikke der, så har jeg vel den berømte nåla i høystakken. Logisk sett så burde de ha giftet seg i Haldensdistriktet. Om det da ikke finnes et barn til som vi i slekta ikke kjenner til, som kanskje ikke levde opp, og dette barnet kan være født et annet sted. Jeg tror ikke det er slik. Julius sin kone har for den saks skyld heller ikke funnet som utflyttet fra halden. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen, jeg beveger meg jo bort fra hoved overskriften som var oppslag i dødsfallprotokoll, Moss. Slik blir det vel noen ganger. Nå har jeg fått sett igjennom litt mer, dog uten å bli noe særlig klokere. Jeg rakk jo ikke alt på en dag, så det gjenstår ting. Jeg har konsentrert meg om å 1) tette igjen hullene her i østfold, det gjenstod noen år her og der 2) Julius Kjøstelsen i Nes og 3) Kjøstel Nilsen i Ullensaker.Når det gjelder Julius sin tid i nes, så har jeg sett over utflyttingslistene fra Ullensaker 1860-70, likeså innflyttende til Nes i samme periode. Jeg har sett på viede 1865-1879 og utflyttede 1865-79. Har ikke funnet noe her.Når det gjelder Kjøstel Nilsen så har jeg forsøkt å finne når han døde. Jeg finner han som død i ministeralboka for Ullensaker (mini 1-8, der det står: Død 7 oktober 1876 og begravet 15 oktober, fattiglem gift mand Kjøstel Nilsen født 1797, oppholdsted Grøndalen. I og med at han var fattiglem, så regner jeg vel med at det ikke ble avholdt noe skifte etter Kjøstel. Tittet derfor etter dødsfallprotokoll i håp om at den kunne si noe mer. Den hadde ikke deichmanske, de hadde for nedre men altså ikke øvre romerrike. Så om noen av dere har den eller har tilgang på den hadde jeg blitt såååååååå glad for et oppslag. Den kan kanskje gi noe svar på hvem av barna som var i live og hvor de i såfall bodde ?Når det gjelder Østfold, så har jeg nå sett i Halden, idd, enningdalen, berg, asak, rokke, sarpsborg, rakkestad og skjeberg på inn/utflyttede og vielsser de aktuelle perioder, både 1 og 2 ganger for å være sikker.Når det gjelder ullensaker/nes så har jeg bare sett over 1 gang. Det gjenstår å sjekke kjøstels barn, men prioriterte altså det andre og rakk ikke det i denne omgang.Noen gode råd nå ? De må jo faktisk være gift et sted julius og johanne olava, for deres barn er jo ektefødte. Har jeg oversett noe tro ? Ser jeg meg blind og ikke ser noe jeg burde ha sett ? Så som dere skjønner ikke noe lenger med å finne han, bare vet litt mer om hvor han da tydeligvis ikke er å finne, men det er jo noe det og.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Synd du ikke fant de rette opplysningene denne gangen ved arkivsøk.Jeg legger inn en lenke til dette ekteskapet, mulig du har fått det før?Lenke( Fant ikke det i fartenfør her, men jeg kan gå vill i denne labyrinten av navn)Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gunn, og takk for engasjement. Ja det er disse som foreløpig er en kandidat til å være Julius sine foreldre. Et av problemene for å vite hvem det er er jo at Julius i alle sammenhenger het Isberg. Et ...sen navn må han jo ha, men vet ikke hva det er. Dermed også foreløpig umulig å vite hvem som er far. Har lett og lett etter Julius sin vielse med Johanne Olava, for den ville sannsynligvis gitt et svar. Jeg får fortsette å lete. Noen smarte ideer ang hva/hvor ? Kan de ha reist over til Sverige og giftet seg der? Hvilket kirkesogn ligger nærmest Idd/Halden ? Skal jeg se videre her i landet ?Johanne Olava er født og bodde i Halden. Julius er sannsynligvis født i Ullensaker. Han ble ansatt ved jernbanen i des 1878 i Idd, ca 10 måneder senere blir deres første barn født i Halden. Er det da ikke nærliggende å tro at de giftet seg i området? Så langt har jeg ikke funnet dem som viet i Halden, Idd, Enningdalen, Berg, Asak, Rokke, Skjeberg, eller Rakkestad. Andre tenkelige steder ? Jeg har hatt god margin på vielsen.Det hele rundt min etterlysning her på DA dreide seg om dødsfallprotokollen i Moss for 1920. Det var da Julius døde, og håpet var at det der kunne stå noe som får det hele et hakk videre. Den er underveis klarert. Det står ikke noe info i den som gir meg noe mer å gå på.Igjen, tusen takk for hjelp Gunn til deg og alle andre som har kommet med ideer underveis. Det er gull verdt. Bare det med at flere øyne som ser. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.