Gå til innhold
Arkivverket

[#29697] Oppslag i dødsfallprotokoll for Moss, Østfold, 1920

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har prøvd å lete etter Isberg-navnet i Østfoldområdet. I deg fant jeg en Mette Isberg som har en fotoutstilling i Halden bibliotek.Interessant tema. Jeg legger inn en lenke hit om du ikke har sett den.http://www.pilegrim.no/news.php?id=1110876085Ellers fant jeg at den siste Skarpretter i Norge het Samson Isberg. Han hadde sin siste oppgave i under henrettelsen av Priss & Simonsen på Galgeberg i Kristiania.( Litt av en historie)Det er mye man kommer over under søk på navn. Det var vel svært nære forbindelser mellom Sverige og Halden området, så din teori om at de kunne ha giftet seg i Sverige, er ikke dum.Lykke til med fortsatt leting i alle fall! mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei gunn, tidlig oppe ? Mette Isberg det er min svigerinne, gift med min bror. Litt reklame. Det er en imponerende tur mette har gjort, og en meget interessant utstilling hun hadde.Samson Isberg, som du sier skarpretter. Har ganske mye om den Isberg slekten liggende. Min bror og Mette har vært på den gården og hilst på. Vi har nemlig i mange år trodd at det er herfra slekten vår kommer. Ettersom årene går tyder alt på at det er galt.Når det gjelder tanken på at Julius kan ha giftet seg i sverige, så er det noe jeg bør vurdere å gå videre på tror jeg. Jernbanefolk reiste jo mer enn andre kanskje, og når han jobbet i grenseområdet så er det slett ikke umulig. Takk igjen og ha riktig fin dag Gunn. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen!Bare en liten tanke: du har sjekket at de ikke har giftet seg i Halden, men borgerlig/i en av menighetene utenfor statskirken. Det er vel ikke alltid slike vielser er like nøye meldt og innført i kirkebøkene for statskirken. Ofte står de jo også på en egen plass, bak de andre. Vet ikke hvordan det er i Halden på denne tiden?Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Anne Lene.Jeg har nå lest igjennom alle utgavene av ' Jernbanemanden ' fra 1919 - 1920, som jeg fikk låne av vårt bibliotek.De utgavene jeg fikk låne het ' Jernbanen ', som skulle være det tidligere navnet på ' Jernbanemanden ', men her tror jeg det har skjedd en feil. ' Jernbanen ' er utgitt av ' Jernbanens Kontorpersonalets Forbund ', og omhandler kun personer som hadde tjeneste på stasjonene, med unntak av stasjonsmesterene.Jeg skal undersøke hvorvidt det finnes egne publikasjoner vedr. konduktørene fra tiden 1919 - 1920, samt hva som finnes av ' Jernbanemanden ' i samme periode.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Marius, takk for godt tips, det er noe jeg må innrømme ikke er noe særlig sjekket ut enda. Det skal jeg få gjort så snart jeg har anledning. Prøver å få det til i kveld.Stein, takk for hyggelig prat sist, og takk for ditt forsøk. Det var jo forresten du som satte meg på tanken om at de kanskje kunne ha giftet seg i sverige. Det ser jo ut til å bli en nærliggende tanke nå som jeg ikke har funnet dem der jeg 'forventet' å finne dem. Har du anledning til å få sjekket som du sier om det er publikasjoner vedr konduktørene hadde det vært supert altså.En vill tanke kanskje, men det logiske er jo allikevel undersøkt. Vet du Stein hvordan det var i og med at Julius var ansatt i jernbanen, om han på en måte kunne ha giftet seg der ? Hadde jernbanen noe sted hvor de ansatte kunne gifte seg eller noen som kunne vie dem ? Dette ble vel litt klønetet, men et dumt spørsmål får kanskje passere ?Jeg spør også igjen jeg, om det er noen som har dødsfallprotokoll for ullensaker og som kan se om det kan stå noe om barna til Kjøstel nilsen da han døde 7 okotber 1876. Det kunne jo gitt svar på hans sønn Julus, hvor han bodde og evt om han var gift og med hvem. Disse stod nemlig ikke på deichmanske. Hadde noen hatt tilgang og anledning hadde det vært flott. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Anne Lene.. Jeg så din etterlysning og gjorde et kjapt søk og fant Julius ( som tidligere har vært funnet. ) Men her er mine 'tanker'Julius i 1865 ( som tidligere funnet) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60236.wc2&gardpostnr=1586&personpostnr=8889&merk=8889#ovre>Lenke Sammen med han er det en 'Knut Kjøstelsen' De jobber begge som 'tjenestekarler'. Så her har kanskje Julius flyttet ut av Ullensaker til Næs. Verd å sjekke. Dette har vel skjedd før 1865, eller i løpet av året. Et tips er å starte med det året Julius kan være konfirmert. Et tips må jo være å sjekke Næs FT 1875. Denne finnes vel på mikrofilm. Hvis du undersøker samme gård som han bor på i 1865 så kan du treffe på han. Hvis du ikke treffer på han, må du jo sjekke kirkebøkene for Næs fra 1865 til det første barnet fødes i Fredrikshald. (utflyttningslistene for Næs og ikke Ullensaker) Stor jobb, men det er vel en grei måte å utelukke saker på.En annen mulighet er å sjekke konfirmantlistene for Julius i Ullensaker. Det kan stå anmerkninger om vielse, utflyttning og annet. Det var to 'mulige' Johanne Hansen fra Fredrikshald i 1865-tellingennr. 1: Lenkenr 2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips:Sjekk hva som står i originalen for folketellingen 1900!En glemmer fort at folketellingene som ligger ute er 'sekundærkilder' og det har hendt at det er avvik fra kilden til den som ligger ute. Noen ganger har man ikke tatt med mellomnavn osv. Nå er FT 1900 kanskje en av de 'bedre' i henhold til dette. Men ettersom du vet nøyaktig hvor dine aner bor, så burde det ikke ta lang tid ( med litt hjelp) å finne den korrekte innførselen. På Folketellingsarket kan det også stå noe anmerkninger som kan ha blitt uteglemt.Kanskje har Moss historielag også tranksribert den selv?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen Anne Lene.Ser at du kanskje har mye av den informasjonen jeg ga deg. ( i innleggene på Slektsforum)Men håper det er greit at jeg skrev det inn likevel.Jeg kommer med 'nok et' tips ang. folketellingene.Dersom du har oversikt over hvor Julius og Johanna bor ved fødslene/dåpene i Sarpsborg, så burde du ha en 'viss' anelse om hvor de bor ved FT i 1891.Denne er ikke dataregistrert, men finnes i Statsarkivet.Hvis dine aner hadde bodd i en by i 1885, kunne du ha funnet de der, men det ser ut for at de da bor i Rakkestad.Ettersom de flytter så mye som du sier så burde de jo finnes i utflyttningslister/innflyttningslister.Noe av problemet med disse listene er jo at de ikke alltid er kronologiske. Det kan ta noen år før innførselen er kommet inn i kirkeboken. Dermed så kan det lønne seg å legge på 5 år +/- på det antatte flytteåret.Mange ganger har jeg opplevd at innflyttningen gjerne blir innskrevet rundt den første kirkelige handligen i sognet, selvom det da tar et par år. (altså første dåpen, vielsen, konfirmasjonen osv.)Men selvsagt, det kan også være innført i det korrekte året.Håper mine tips er til noe hjelp da!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja her kom du med flere gode ideer Torunn. Noen er sjekket ut allerede, de jeg kan få sjekket ut her i Moss skal jeg ta ved første anledning., kanskje allerede i ettermiddag. For å ta dine punkter:Julius i 1865 sammen med Knut Kjøstelsen, dette tar jeg som to brødre. Har forsøkt å ta utgangspunkt i dette. Har lett etter denne Julis som utflyttet fra ullensaker, inn og utflyttet fra Nes, og viet i Nes, uten å finne noe, med god margin for aktuellt årstall. Konfirmasjonen til Julius i Ullensaker har laila sjekket ut for meg, uten at det har gitt noe mer. Denne Julius sin far døde i Ullensaker i 1876 som fattiglem, og da antar jeg at det ikke er et skifte etter han. Derfor er jeg nysgjerrig på om det kan stå noe i dødsfallprotokollen. Noe som kan si hvor julius da var - gift - med hvem el.l.Så til dine 2 kandidater for folektellingen 1865. Kandidat nr 2 er rett her bor Johannee Olava med sine foreldre. De er som du sier fra Idd, men flyttet altså til halden og ble der. Lenke Johanne Olavas konfirmasjon er funnet, men gir meg ikke noe ny info.Å sjekke de originalfolketellingene du nevner er noe jeg skal få gjort så fort som mulig, prøver i dag. Min nysgjerrighet på denne karen begynner å bli rimelig stor nemlig. Så igjen takk for dine innspill og engasjement, og en stor takk til alle andre som har forsøkt og som forsøker å hjelpe meg med oppslag, tips og ideer. Setter utrolig stor pris på det. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk igjen Torunn, og det gjør abslutt ikke noe at en informasjon nevnes flere ganger. Heller 10 ganger for mye enn en gang for lite.Ja, de bør være i inn/utflyttings listene hver gang de flytter, problemet er bare at jeg har sett over dem og har så langt ikke funnet dem. Første kirkelige handling etter de har flyttet et nytt sted har vært et barns fødsel/dåp, disse er funnet, men heller ikke de gir meg noe mer av den info jeg trenger for å komme videre. Snodige greier egentlig, derfor lurer jeg på om jeg rett og slett har oversett dem, men nå har jeg sett over alt flere ganger, så jeg har vanskelig for å se at jeg har gjort det. Folketellingen for Sarpsborg 1891 er aktuell, takk for det tipset. Hvor får jeg tilgang på den tellingen nå ? Blir det på byarkivet, deichman eller hvor ?Igjen Torunn - jeg takker og bukker for alle innspill. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gir meg ikke jeg..Jeg ser i ditt innlegg på Slektsforum at du har ansettelsesdatoer for 'din' JuliusLenkeNår han i 1878 ble ansatt ved jernbanen, hvor bodde han, og hvor ble han ansatt?Det er litt vesentlig å vite, for kort tid deretter gifter han seg jo sannsynlig.Hvis han i 1878 bor i Nes, burde du sjekke utflyttningslistene lengre enn til 1879. Her kan det nemlig være en innførsel lenger etter dette.Lykke til Anne Lene, du har en stor jobb foran deg!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Flott at du ikke gir deg, det setter jeg umåtelig stor pris på Torunn. Som du sier jeg kjenner til hele hans ansettelsestid i jernbanen. Han blir altså anatt i 1878 i Idd. Hvor han da kommer fra vet jeg ikke. Ca 10 måneder etterpå kommer altså hans første barn - i halden. Alt tyder jo på at han giftet seg også i dette området.Fra hans konfirmasjon i ullensaker og til han i 1878 blir ansatt i jernbanen går det en del år. Undres på hva han har gjort i mellomtiden. Den som hadde visst du. Her står det nok mye upløyet mark igjen, og dette vil ta tid. Men, den som gir seg har tapt, og det har jeg ikke tenkt til. Et eller annet sted må det jo ligge et svar. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til..I og med at Julius og familie flyttet mye så hadde jeg gjort følgende:Fra Julius sin død 20. mars 1920 og bakover i tid:For hver opplysning om bosted for Julius og familie, noter ned tidspunkt (årstall, evt. dato), adresse (sted, gate, husnummer osv.) og nøyaktig yrkebetegnelse til Julius.Lag deretter en kronologisk oversikt over dette, hvor du starter med. f.eks. 1900 og går bakover i tid.Kilder som du har oppgitt at du har er jo: - Barnas fødsel - Julius arbeidssteder - Folkelllingsinnførsler.Ved barnas fødsel oppgis det som oftest et bosted for foreldrene. Du har oppgitt byene, sognene, men det er litt viktig at du kanskje også oppgir nærmere bestemt hvor i sognene de bor.Julius arbeidssteder kan gi deg en indikasjon på flyttemønster.De folktellingsinnførslene du har.Hvis du lager EN liste her, med årstallene til venstre og hvor de var til høyre, så kan det 'springe ut' noen flere konkrete tips.F.eks. I Halden er det noen som har opprettet nettstedet 'frhald.no'.http://www.frhald.no/Her tar de for seg bygninger, gater osv. i hele Halden. De forteller om hvem som har bodd der når.Kanskje dette også finnes på de andre stedene dine aner har bodd?Dessuten vil du oppdage hvilke folketellinger du ikke har sjekket.I 1885 var det folketellinger i alle byer og i 1891 var det over hele landet.Et lite tips til slutt.. skal du legge inn den oversikten her, bruk 'Enter' ('Return') tasten flittig, ellers blir det lett bare Uoversiktelig!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nok noen gode tips Torunn, tusen takk. Denne siden fra Halden kjente jeg ikke fra før, skal bli interessant å se på den. Skal lage en oversikt som du foreslår, kanskje lurt å legge inn en oversikt som et sammendrag her også. Bør den i såfall ligge under denne debatten, eller bør det lages en ny. Overskriften om dødsfallprot i Moss er jo ikke lenger aktuell, samtidig så synes jeg det er best å holde det i gang på denne debatten. Noen som har synspunkter på det ? Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Her har du meg igjen. Jeg søkte i 1875 tellingen etter din Julius. Denne gangen kom jeg opp med en kar i Moss. Riktignok passer ikke fødselsår og sted med de opplysningene du har, men likevel.Denne mannen bruker Nilsen som etternavn, og var det ikke Tjøstel Nilsen som var antatt far?Kan hende Julius brukte Nilsen som etternavn en tid? Du får se om denne med tilknytning til Jernbane kan ha noe for seg?LenkeJeg søkte på Julius og yrke jernbanearbeider. ( Sikkert et bomskudd, men likevel---)Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gunn. Noen ganger så er det jo blindskuddene som er en innertier. Som du sier så avviker jo fødselsåret. Både 1847 og 1848 har vært nevnt, men det har aldri vært nevnt andre steder enn Ullensaker. Denne karen her er jo født i våler. På en annen side så er jo dette ting som med letthet lar seg sjekke ut på biblioteket her, skal gjøre det. Se om denne karen giftet seg og hvor han ble av. Alt må sjekkes ut. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anne Lene.Til ditt innlegg i (39) så vil jeg si 'ja'. Bare husk på :- Link til alle temaer som du har lagt ut ang. Julius ( både på digitalarkivet og på Slektsforum- en Kort presentasjon om hva du er ute etter. og hvor du lister hva du har søkt igjennom ( gjerne med henvisning til temaene du har lagt ut tidligere)- en OVERSIKTLIG kronologisk angivelse av kjente bosteder for Julius og hans familie.Til slutt andre essensielle ting, som ikke kan plasseres i den kronologiske oversikten, men som er vesentlige.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok en Johanne Hansen som gifter seg med en Julius i Tune. Denne Julius her etternavn Olsen, men, men---LenkeSiden han egentlige etternavn er usikkert er det vel flere kandidater?Litt tidlig gift i forhold til nevnte barn, men en vet aldri.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei jeg trekker fram min Julius, eller umulius om man vil igjen. Igjen en stor takk til alle som har bidratt med gode ideer. Fortsatt står jeg på stedet hvil. Til deg Inger S. Hansne om du leser. Jeg har forsøkt å sende deg et brev etter at du ringte meg, men fått det i retur etter lang tid fra posten. Mulig jeg fant gal adresse.Siden siste innlegg har jeg gått gjennom: Borgerlige vielser i Halden, der fant jeg ikke julius og johanne olava gift.Har vært i kontakt med fredriksten festning, johannes far var jo i brigademusikken i hele sitt voksne liv. Tenkte at de kanskje kunne ha giftet seg der. Dette avkrefter fredrikstens venner. De sier at imanuelkirken er det som var festning/garnisonkirke, og der er de altså ikke funnet gift.Kjøstel Nilsen som er en kandidat til Julius sin far døde i Ullensaker i 1876. For den tiden finnes ingen dødfallprotokoll bevart for ullensaker, så det får jeg ikke sjekket.For å holde meg til Kjøstel på Reierstad i Ullensaker. Bygdeboken sier at 2 av hans sønner levde opp. Om dette medfører riktighet, så har jeg nok her en gal kandidat. Jeg har funnet 2 sønner voksne. 1) Anton 1850 som i 1875 var jæger i kristiania. I 1900 var han gift og bodde fortsatt i kristiania. 2) Knud født 1852. Han var i 1865 tjenestekar i Nes sammen med Julius. Han bor også i 1900 i kristiania. Både knud og anton het da reierstad. Julius gjenfinner jeg altså ikke. Så om Bygdeboken har rett så er han da vel muligens død. Jeg finner ikke julius som gift, utflyttet eller død i ullensaker eller nes.En annen aktuell kandidat: Lenke. Han hadde altså da barna bl.a Hjalmar og Alfred, og det er navn som er mye brukt i slekten. Han finner jeg som konfirmert i Ullensaker 28 sep 1862. Født 16 feb 1847, døpt 1 apr 1847 Tyrieie, Nes.Om dette er rett person, så døde vel hans kone da kanskje før han flyttet til Haldensdistriktet. Har sett gjennom døde/utflyttede fra Nes uten å finne noe. Men, må nok tilstå at den titten kanskje bare var en titt, og bør nok ses på igjen.Har også sett gjennom jornalsaker til smålensbanens vestre linje, tilfelle det kunne komme fram noe om Julius sin ansettelse ved Idd i 1878, men fant ingen ting.Har også sett etter skifte etter johanne olavas far i 1911. I dødsf prot stod det at det var gått til skifte. Tenkte at kanskje det der kunne framkomme hvem hun var gift med. Det skifte var bare en erklæring om at det ikke var noe å skifte.Har også sjekket rundt tillatelse for navneendringer, men der sier riksarkivet at det var fritt fram til beg av 1900, og at slike papirer ikke er før den tid.Nasjonalbibliotekets utklippsarkiv er sjekket, ingen ting der.Norsk Jernbaneforbund har heller ikke klart å finne noe mer å gå på.Har også sjekket delgobe og lassens samlinger om de kunne inneholde isberg slekt. Delgobe inneholdt ingen ting. I lassens fremkom et isberg navn, og det var fra Hardanger, og altså ikke den riktige slekt.Noen flere ideer. Føler at mange stener er snudd, og fint lite er kommet frem. Ullensaker er oppgitt som fødested, finnes det noe svenskt ullensaker tro ?Er det noen med kjennsakp til den Julius Olsen på linken over. Hva skjedde med han ?Kanksje er det nå noen nye lesere her, som kan kjenne til noe ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Kan Julius være født i Sverige. Undersåker (Ondresagger) er jo både steds- og gårdsnavn der, ikke så langt fra Åre. Ullensaker og Undersåker lyder jo temmelig likt, og kan ha blitt forvekslet.Er vel stor sjanse for at dette blir et bomskudd. Men du bør ha det i tankene. Jeg er ikke lokalkjent i Sverige, men der er trolig andre steder som også kan forveksles med Ullensaker. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og takk. Jeg er heller ikke Sverigekjent, og ja det er sikkert steder som kan forveksles med ullensaker. Det er det jeg nå såvidt har begynnt å gruble litt på.Det er iallefall en stor Isbergslekt i Malmø området vet jeg, men vet ikke om vi har noen forbindelse der.Du skal i allefall vite at slike innlegg og gjetninger de tar jeg gjerne og jeg tar flere og mange av de. Selv om de skulle vise seg å være et bomskudd som du sier. For det setter tanker og fantasier i sving, så vil tiden vise hva det bringer.Tiden og letingen har iallefall vist meg at letingen ikke ligger så snublende nær. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Anne Lene!Jeg følger med i debatten din fra sidelinja.Da blir det kan hende flere spennende Sverigeturer på deg senere.Lykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gunn. Fint å se at du følger med. Det er da merkelig at det er så vanskelgi å finne noe her da. Håper at det kan finnes noen flere tips og råd der ute blandt alle de flinke brukerne av DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.