Gå til innhold
Arkivverket

[#30070] Nils Michal i Stejloe i Hadsel


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Nå har jeg fått sjekka kirkeboka for Hadsel. Der står det at Nils Kristen, født 01.04.1833, var sønn av gårdmann Erik Nilssen, Fleines, og hans kone Berit Maria Kristensdtr. Den opplysninga som Grethe Flood fant på FS/IGI, var altså feil, og de opplysningene jeg satt med, var heilt riktige. Det betyr at søsknene Anna Eriksdtr og Nils Kristen Eriksen, som begge gifta seg i Andøy, ikke hadde noe med Tillemann-slekta på Steilo å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei egjen..se innlegg 8 og 22..Navnekombinasjoner blandt barna til Nils K. Eriksen tyder ikke på oppkalling fra Berit Maria Kristensdatter på Lunkan sin familie. Spørsmålet er fortsatt om det finnes flere alternativer på Berit?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

hei ..pga. utviklingen her, er det vel mere naturlig å gå tilbake til spørsmålet og svarene som ledet til dette temaet... Lenke - MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

1. Tror faren til Erik Nilssen på Fleines het Nils Jakobsen, men Hadsel er som sagt utafor mitt område, så det må jeg eventuelt sjekke med andre.2. Oppkallingstradisjonene var i full oppløsning midt på 1800-tallet, som du sjøl har vært inne på, så manglende oppkalling var faktisk vanlig.3. Når både vigsel (Erik og Berit), dåp (Nils Kristen) og bosted stemmer 100% overens, da er det liten grunn til å tvile på opplysningene. Så vidt jeg veit, var Erik gift bare med Berit, og Nils Kristen var uten tvil født i ekteskapet.4. Ei ekstra opplysning: Erik var født på Storå. Det er like sør for Lonkan, heimplassen til Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.