Gå til innhold
Arkivverket

[#30226] Sandbuhaugen under gården Sandbu i Brebygda/Sjoaområdet i Nord-Fron

Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Takk for svaret. Jeg er veldig glad for gjennomslaget jeg har fått omkring mine aner i Gudbrandsdalen ved hjelp av dette forumet med meget god kommunikasjon og hjelp.Interessen for personene i slekten og deres opphav og eksistens har for meg blitt større med årene. Den har ligget der i mange år, men det har blitt mere innsats i siste år. Det gir meg meg også mulighet til å kunne oppsøke stedene der slekten hadde tilhold og hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Ole Kristensen, f.1811 i N-Fron på gården Nørdre Haugen også omtalt som Hougen(Sandbuhougen) i Bredebygden, ble gift i 1841 med Randi Guttormsdatter, f.ca. 1808 på Breden i Sel. De ble som gifte boende frem til Nørdre Haugen ble solgt i 1864/1865 boende der og fikk 5 barn. Er det noen som har tilgang til å sjekke hvilke barn de fikk og hvor de flyttet. Jeg tror de fikk Ragnhild i 1841 og en Kristen i 1844. Begge finnes i fra 1865 i Orkdal i sør-Trøndelag. Ragnhild ble gift med Johannes Gundersen, f. ca. 1841 i Fron. Ekteskap inngått i 1864 eller 1865 i Fron eller Orkdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Ole Christensen og Randi Guttormsd. Haugen fikk i allefall barna Ragnhild f. 9.6.1847, Jon f. 6.5.1851 og Anne f. 6.1.1855. Ole, Randi og sønnen Jon finner vi på garden Revlingen i Ringebu i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for svaret Gunvor. Har du noen tilknytting til denne slekten eller er det bare interessen? I notatet ifra Orkdal har jeg notert at Ragnhild var født i 1841, men dersom hun ble født i 1847 så fikk hun sitt første barn 17 år gammel og det kan være riktig. Anne er ikke nevnt i folketellingen i Ringebu i 1865 og kan ha dødd i Sel? Som 10 åring burde hun bo hjemme.Ole Christensen hadde 10 søsken som vokste opp på Nørdre Haugen og de er alle nevnt under hjemmesiden til Bredebygden Lokalhistoriske Selskaps hjemmeside: http://www.bredebygden.tk/ Jeg har meddelt selskapet om diverse oppdateringer.De personene som jeg ikke kjenner historien rundt av disse 11 søsken er: Marit f.1828. Det bodde en tjenestepike på mælum som ugift i 1865 Ole f.1831, Ragnhild f.1834 og Mari f.1836Ved å spørre på temaet Trætøien i Debattforum vil du få en del informasjon om personene som slo seg ned i Orkdal i Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg har ett spørsmål: Er Randi Guttormsdtr. datter av Guttorm Jonsen og Ragnhild Bersvendsdtr.? De ble gift 1806. Jeg har dessverre begynt registreringen av deres barn fra 1813, men har alltid regnet med at de hadde barn før det. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Gullbjørg. Det er nok du som kan mer enn meg her? Jeg har notert at Randi Guttormsdtr. vokste opp på Breden(Husmannsplass?) under gården Breden i Sel kommune og da under Vågå Prestegjeld. Hun ble født i ca. 1808. Var Guttorm og Ragnhild ifra Sel? Jeg tar imot opplysninger om dem og Ragnhilds søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Korrigering. Jeg har skrevet Breden under Breden, man det rette skal være Brenden under gården Breden. Det var vistnok en to tre Breden plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Om Ragnhild og Guttorm er foreldre til Randi, så bodde de på Breden. Ragnhild Bersvendsdtr. var født på gården Hjellum på Otta. Hun var søster til min tipp-tippoldemor. Som jeg nevnte har jeg ikke fått reg. alle barn på dette paret, men jeg har noen. 1.Mari, f.1813 g.1844 m. Gilbrand Erlandsen. Flere barn, bos.på Breden. 2.Bersvend, f.1815 g.1844 m. Ingeborg Olsdtr. Flere barn, bos.på Brekken under Sandbu. 3.Marit, f.1819 g.1845 m. Christen Larsen på Bueie. Flere barn, og noen av de reiste til N.Norge og fikk fam. der. 4.Ragnhild f.1822. Vet ikke mer om henne. 5.Kari, f.1825, g.1850 m. Ole Erlandsen. De bodde på Randen i Kvam, og hadde mange barn. Jeg har ganske mange opplysninger om disse menneskene, men nevner ikke mer siden vi ikke vet om Randi og Guttorm er rett foreldre. Kanskje Gunvor Tofte ser dette og vet noe. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Ole Christensen og Randi Guttormsd. fikk også en datter Ragnhild f. 22.01.1841, døpt 09.05.1841 i Sel kirke, konfirmert i Sødorp kirke 17.05.1855. De gifta seg i Sel 26.12.1841. Jeg har ikke funnet noen av barna døde i Sel eller Fron. Guttorm Jonsen Brenden og Ragnhild Bersvendsd. Hjellum gifta seg 16.02.1806 i Sel. Sønnen Jon ble født 28.12.1806, Randi 1809,Mari 1813 og sikkert flere. Jeg har ingen tilknytning til denne slekta, det er bare interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mange takk for svar Gunvor. Slektsnotatene påbygges derved videre. Ole Christensens farsside skriver seg ifra gården Espelund, men han selv vokste opp på Nørdre Haugen. Den er nå omtalt på nettsiden til Bredebygen historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Gullbjørg når jeg sitter og sjekker og registrerer så ser jeg at Christen Larsen Bueie er i slekt med personer ifra Nigard Bu, nørdre Loftsgård og trolig uppigard Bu. Er du interessert eller har du oversikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei.Min interesse for Christen Larsen er kun via hans giftemål med Marit Guttormsdtr. Hun tilhører Hjellumfolket, og var søster til Randi. Om du har interesse av Marit og Christens etterkommere, så kan du få det jeg har. Du har kanskje mer inf. om Randi og Oles etterkommere enn det som kommer frem her, og det er jeg int. i å få. Jeg har bl.a. Kari Halvorsdtr.f. 1875 på Brækken som 21.11.1894 gifter seg med Kristian Johannessen, f.1869 på Øier. Hans far oppgis å være Johannes Gundersen. Er det muligens den samme som ble gift med Randi og Oles dtr. Ragnhild? I så tilfelle er Kari og Kristian i slekt, da Kari Halvorsdtr.s bestemor var Kari Guttormsdtr., søster av Randi Guttormsdtr. Sånn vandrer historien frem og tilbake. Min granskning går på Hjellum/Ottbragdfolket, og jeg forsøker å følge alle etterkommerne, og er selvsagt glad for enhver opplysning noen kan hjelpe med. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei igjen! Jeg tar gjerne imot etterkommere etter Marit og Christen selv om de faller litt utenfor, men en kan støte på noen i en annen sammenheng. Randi og Ole ble frem til de solgte hans barndomsgård nordre Haugen i 1865 boende som brukere der. Gården var på ca. 50 mål med sæter. Det er opplyst av Aud Sandbu at de hadde 5 barn. Jeg har notert Ragnhild, f.22. jan.1841, som Gunvor Tofte har oppgitt og hun ble gift med tømmermand Johannes Gundersen, f.1840 i Sel. I 1865 bor de med barna Randi, f.ukjent, Gabriel, f.1864 og Ole f.1871 hos Ragnhilds farfar og tante Rønnoug på husmannsplassen Trætøien i Orkdal. De bodde deretter på plassen Stubban i Orkdal. Det ser ut til at Johannes er død før 1875. Jeg har også notert John, f. 6. januar 1851 og Anne f.6.jan 1855. Jeg tror ikke Johannes til Ragnhild var far til Kristian i 1869 i Øier, da Johannes som sagt var bosatt i Orkdal i Sør Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Hans Petter. Nå har jeg levert inn noe om Christen og Marits etterkommere til Bredebygdens hjemmesider, du finner det der. Kom i går over ganske mye mer om deres sønn Lars og hans etterkommere. Lars tok navnet Linbakken da han var kommet nordover, og hans etterkommere brakte det videre. Lykke til. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Gullbjørg. Søster til Ole (som var gift med Randi Guttormsdatter), Anne Kristensdatter, f.1826 og Ole Olsen, f.1826 i Sel, flyttet til Kvæfjord og bodde på husmannsplass under gården Strømmen i 1865.Det ser også ut til at deres søster, Marit f.1836 flyttet til Kvæfjord, da det finnes en Marit Kristensdatter som tjenestepige på gården Vebostad i 1865 som ble født i Nor Fron.Det er mulig at vi har vært innom disse ogat jeg er gjentagende, men akkurat nå ifarten ser ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.