Gå til innhold
Arkivverket

[#30289] Birger Borgen fra Ullensaker bosatt i Oslo


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

HeiSøker etter enBirger Borgen som var gift med Dorthea Ness og som bodde på Lørenskog? han døde i 1945 65 år gammel og ligger på Østre Gravlund Bekkestua. Dorthea er fra Hakkadal (Verk) og skal ha hatt et søskenbarn Hilda gift med en Halvor HalvorsenEn av dem har en bestefar fra Krokstadelva.er det noen som har noe om dem og familiene/aner av dem?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

har fått litt merBirger og Halvor Halvorsen var brødre og var i tilleg gift med to søstre som var deres søskenbarn.søstrene skal vistnokk være fra denne familien. 1900 Ullensaker Kommunenummer: 0235 Navn på bosted: Holtet (Sand)------------------------------------------------Hans Olsen hf g Jordbruger s teglverks- og skogsarbeide 1859 Nes RomerikeDorthea Jensdatter hm g Arbeider og iglekone 1854 UllensakerAnne Hansdatter d ug Datter 1882 UllensakerRagna Hansdatter d ug Datter 1886 UllensakerOskar Hansen s ug Søn 1888 UllensakerBerta Johanne Hansdatter d ug Datter 1891 UllensakerHilda Hansdatter d ug Datter 1893 UllensakerInga Dortea Hansdatter d ug Datter 1895 UllensakerMinda Josefine Hansdatter d ug Datter 1897 UllensakerDet kan tyde på at Birgers far Jens Jensen er bror til Dorthea JensdtrSteinarSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er noe jeg ikke skjønner her.Du sier Birger er bror til Halvor Halvorsen. Da skulle vel Birger også hete Halvorsen.I din siste tilføyelse kaller du faren til Birger for Jens Jensen ? Jeg får ikke dette til å gå opp.Så var den en liten ting til; du sier Birger Borgen er begravet på Østre Gravlund Bekkestua. Det har jeg aldri hørt om. Jeg har hørt om Østre Gravlund og Bekkestua, men aldri kombinasjonen, og spør av nysgjerrighet hvor det ligger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette er opplysninger jeg har fått av familien, det er sikkert feil her og kirkegårder i Oslo er jeg ikke kjent med selv slik at jeg kunne korigere et.Familien bodde på Bekkestua.Angående etternavnene er det ikke kjent i familien hvorfor Halvor heter Halvorsen bare at de to var brødre. Foreslo selv at de hadde felles mor og to forskjellige fedre men det sa de at det var ikke tilfelle. De arbeidet på jernbanen begge brødrene alerede før 1900. Dorthea og Hilda hadde og broren Hans Ness, som hadde barna Odd og Bjørg.i tilleg til Birger og Halvor var og søsteren Johanna som var gift med en som drev et stort gårdsbruk ved Ullensaker, vet dessverre ikke mannens navn.Kan og opplyse at Halvors barn var Marit og Nanny Boel ChristinaBarne til Birger og Halvor er født etter 1900.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Her er det nok noe som ikke er helt riktig som er ganske feil.Er dette Birger tro? Dette er den eneste Birger som er født i Ullensaker på riktig tidspunkt. Lenke I kirkeboka har denne Birger samme foreldre, han ble f. på Kløften-eie Født dato 10 juni 1879 døpt dato 13. Juli samme år. Han har et mellomnavn som er vondt å lese, kan være Flius? kanskj noen annen greier å se det. (Ullensaker MINI 19 1878-1891 - kort 1/6 f9b)Ingen Jens i bildet her.Siden BIrger ligger på Østre Gravlund kan du ringe dit og få fødselsdatoen i hvertfall, da får du bekreftet om denne er rett/gal.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette er trolig rett. Den Jens Jensen som er nevnt er vel bestefar til Dorthea Ness dvs. morfar siden hennes mor het Dorthea Jensdtr.Det er ikke første gang jeg har opplevd at familien har blandet generasjoner og familier sammen.men her burde være en Halvor Halvorsen i familien, kan han være på en annen gård?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiunder konfirmerte i Ullensaker fant jeg følgende og Birgers familie, som skulle bekrefte Lailas peker til 1900 ft.Konfirmant Birger Ilius Halvors. Sørbyeje m Rosterud 10.06 1879 13.07.1879 290 Far Husm. Halvor Ols. Sørbyeje 291 Mor h. Dorthea Larsd. SørbyejeKonfirmant Hans Martinius Halvors. Lauten i hovedsognet m Villersrud 17.11 1885 26.12.1885 1112 Far Smed Halvor Ols. Borgen 1113 Mor hustru Dorthea Larsd. BorgenKonfirmant Minda Karoline Halvorsd. Karlstad under Borgen lille k Hvam Nes på Romerike 17.10 1883 25.11.1883 Far Husmandinderst Halvor Ols. Hvamseje Mor hustru Anne Dorthea Larsd. HvamsejeBirger var ikke begravd på Østre Gravlund i Oslo ifølge databasen til Oslo kommune. Jeg vet at hans etterslekt bodde på Bekkestua og nå på Lørenskog, men det er jo i to forskjellige kommuner så her må jeg nokk tilbake til familien og sjekke opp.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om han døde på Bekkestua, som ligger i Bærum i Akershus, kan du kontakte Haslum kirke eller menighetskontor om de har nærmere opplysninger. Han burde da være begravet ved Haslum kirke. Mulig at graven kan være slettet. Hvis ikke kan du spørre om hvem som er fester av graven og kan på den måten komme i kontakt med familien.Ellers så har du en plass/hus som heter Bekkestua i Sørum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher har tydeligvis mine ører spilt meg et puss. Det skal være Bekkelaget og graven er på Nordre gravlund vistnokk nær gamle aker kirke. Men jeg får mer om det over helgen så jeg må vel bare vente til da.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.