Gå til innhold
Arkivverket

[#30610] Hvor ble det av leunant Johan Christopher Steen/ Dorotha Tuxen (Bergen)


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Johan Christopher Steen og Dorothea Tuxen ble viet i korskirken i Bergen 31.januar 1746. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=9316&merk=9316#ovre>LenkeDorothea Tuxen var etter all sannsynlighet f.1727 i Bergen under navnet Dorothea Maria , datter av Johan Friederich Tuchsen og Barbara Hansdatter Snell.Jeg kan ikke finne spor etter dem etter denne vielsen.Eneste indisie jeg har er følgende: I 1751 ble det døpt en pike i Lygra i Lindås , nemlig Hedvig Margaretha.Faren oppgis som Leunant Steens ? Morens navn er ikke nevnt.Derimot er 3 av Dorothea Tuxen sine søsken oppført som faddere , foruten Barbara Tuxen som var Dorotheas mor. Det at også faren var Leunant og het Steen(s ? ) tilsier at det er meget sannsynlig at moren til dette barnet Hedvig er faktisk Dorothea Tuxen. Kan noen hjelpe meg å finne spor etter Johan Christopher Steen og Dorothea Tuchsen ? Dette er svært betydningsfullt for meg. På fohånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Før jeg rakk å tenke søkte jeg på døde i Lindås og mine antagelser ble til bevis: Lenke Håper på mere hjelp. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Blant døpte i Lindås dukker denne opp i 1755 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12631699&gardpostnr=5148&personpostnr=35076&merk=35076#ovre>Lenke. I Bergen i 1739 er det en Asseline Cornelsche Tuxen som gifter seg med Frans Jørgen Sæbye Lenke og hun gifter seg på nytt i 1750 Lenke En navnesøster til den Asseline jeg har funnet i Lindås i 1755?? Men jeg har ikke klart å finne mor til jenta.Kanskje dette kan være giftermålet til Asselina født i Lindås – det fant i så fall sted i Domkirken, Bergen, 1779 Lenke. Ektemaken var enkemann Jon Rasmussen Krog. Her er sønnen Rasmus, f. 1782 Lenke Det ser ut til at Jon Rasmussen Krog dør i 1796, i den høye alder av 80 år Lenke. Det skal finnes et skifte etter Jon Rasmussen Krog - LenkeFinner også en Asseline Steen som har et uekte barn i Bergen i 1774, sønnen Christopher, med bortsreyst skræddersvend Christopher Jeremias Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Den Azeline Carnilske f.1755 i Lygre i Lindås er datter av Leuntnant Johan Christopher Steen g.m Dorothea Maria Tuchsen.Asseline Cornelsce Tuchsen som gifter seg med Frans Sæbye er søster til Dorothea og altså tante til Azeline Carnilske f.1755 i Lindås.Leunant Steen hadde også et barn til i Lindås og av fadderene finner du bl.a denne tanten og andre tanter samt en onkel Elias Petrus Tuchsen:21.juni1751 Lygre , Lindås :Barn Hedvig Margaretha Far Hr. Lieutenant Steens Fadder Hr. Capitain Grove Fadder Elias Tuksen Fadder Madme Barbara Sal: Tuksen Barbara Tuksen* Fadder Madm. Axelina Egerching f.Tuchsen MademoiselleI Hamre Prestegjeld får Leuntnant Steen et barn døpt 1.januar 1750 nemlig: Den 1 Jan. (1750) confirm. Daaben over Lieut. Steens D. Barbra Schnel, Hiemmedøbt av mig 29 Decbr. a.p. 8de Hr. J. Brun, Ms Forbech av BrueKnappen, Frøcken Anna Riborg Møllerop Jfr. Helvig Bugge Møllerop Jfr Anna Dorthe TuxenLegg merke til den siste som er nevnt: Anna Dorthe Tuxen. Dette er også en av tantene .Hun ble forøvrig g.m Jonas Ravn i Fjaler , 3.januar 1760.Leuntnant Steens kone Dorothea Maria Tuchsen var en i rekken av ni søsken barn av Johan Friederich Tuchsen f.ca.1690 i Lü¨beck og Barbra Hansdatter Schnell f.ca 1695. Her er alle barna:JOHAN FRIERICH TUCHSEN & BARBRA HANSDATTER SCHNEL’s BARN: Okt 12 1718 døpt Elias Peter Johan Friederic Tuchsen søefarende Barbra Hansdtr KK Gift med Susanna Maria Ochen 22.januar 1743 i NK BergenSep 29 1720 døpt Aselina Cornelsche Johan Fridrich Tuchsen søefarende mand Barbra Snell KK G.m 1) Frans Jørgen Sæbye 7.april 1739 KK i Bergen G.m 2) Johan Henrich Eggerking 16.oktober 1750 KK i Bergen Jun 06 1723 døpt Johan Frideric Johan Frideric Tuchsen (sokneprest I Indre Holmedal) g.m Okt 24 1724 døpt Hans Frideric Johan Frideric TuchsenAug 13 1727 døpt Dorothea Maria Johan Frideric Tuchsen Barbra Snell KK Gift med Johan Christopher Steen 31.januar 1746 I KK Bergen Jul 22 1729 døpt Hanna Elisabeth Johan Frideric Tuchsen Barbra Snel KK Gift med Carl Friederich Prom 11.November 1749 I KK Bergen Jan 19 1731 døpt Barbro Schnel Johan Friederich Tuxhen Barbro Schnel KK Gift med Jacob Jensen Forbech 30.april 1748 I KK Bergen Mai 22 1732 døpt Ane Dorthea G.m Jonas Ravn 3.januar 1760 I Fjaler Jul 09 1733 døpt Cornelsche Alle barna døpt i Korskirken i Bergenmvh Jan Frode Johasnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Fortsatt står å finne ut om Captain/Leunant Johan Christoper Steen giftet seg på nytt,hvor han er født og når han døde. Setter pris på all mulig hjelp. Jeg henviser til Lenke med utfyllende opplysninger om hans far og farfar. Dersom noen vil bistå meg med hjelp til å finne ut mer om denne familien er jeg svært takknemlig ! Takk til dere alle! Min e-mail: jafjohan@start.no Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hans Otto Steen ( OBERST )Far: Paul Steen Født: 1679 I Trondheim g. m Anna Hansen Bugge Død: DES 1747 Sogndal i Sogn og Fjordane Begravet:22 DES 1747 Gravlagde i Sogn og Fjordane 1669-1920 22/12 1747 Hans Otto Steen oberst Stedje sokn. 'Bisat'.ANNA HANSEN BUGGE Født: 18 APR 1660 Etne i Hordaland Død: Sogndal, Sogn og Fjordane Far: Hans Hansen Bugge Mor: Barbara Pedersen Finde mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.