Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Frank Johansen

[#30953] Lars Ellingsen, Meløy --> Gildeskål ca. 1820

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Min tipp-tipp het Lars Ellingsen, og den første gangen jeg kommer over ham i kirkeboka for Gildeskål er når han blir konfirmert 25.07.1822 - 21 år gammel(!)Videre finner vi ham i FT 1801 ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11836&gardpostnr=101&sokefelt=skjul>Lenke ) som 2 år gammel fostersønn hos Nils Jensen og Anna Olsdatter på Øvre Spildra i Meløy.På et eller annet ark som jeg ikke har tilgjengelig for øyeblikket har jeg notert meg at Lars ble døpt i Meløy som 'Elling Arentsens uægte søn' i 1798 eller 1799. Ingen mor er oppgitt ved dåpen, men hun må vel stå som introdusert noe seinere. Det er jo fristende å tro at det kan være den 27 år gamel tjenestepige Malena LARSdatter som også er hos Nils Jensen og Anna Olsdatter på Øvre Spilda i 1801. Men dette er foreløpig kun vill gjetting.Elling Arentsen finner vi igjen i FT 1801 ( Lenke ) som 35 år gammel ugift tjenestedreng hos Melchior Hansen og Dorthe Margrethe Michelsdatter på Nedre Spildra i Meløy. I følge bygdebøkene for Meløy var han sønn av Arent Ellingsen og Berit Olsdatter på Øvre Mosvold i Meløy, hhv. 69 og 65 år i 1801 (

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Steinar Olsen

heihar du sjekket Skiftesamlingen til Svein Edvardsen for Meløy/Rødøy etc På skifte til Else Larsdtr (nr. 46) i Meløy g. m. Henrik Johansen, (senere gift se nr. 52)Der fremkommer det at Elses søsken varSamuel Larsen Reinåmo i RanaAndrea Larsdtr ugift i RanaAasille Larsdtr g. m. Anders Johnsen ÅbotsvikMalene Larsdtr Reinåmo i RanaKan Lars være født i Rana og han og moren kommet til Åbotsvik i Meløy?Ellers har Arvid Støver samme far men ikke noe om moren.Elling er nevnt på Anders Arntsens skifte 1814 på Våge i Rødøy, Skiftesamling 1811 til 1845 nr. 1266 til 1271.Ellings mor var ifølge dete skifet Berit Olsdtr 76 år.Søstre Gjertrud 40 (tviling med Elling) Ingeborg 28 og Karen Arntsdtr 25 år. Ingen var gift.det er ingen skifter etter Lars og Elling i Dis-Salten-skiftene.Ble Elling gift med Berit Mikkelsdtr på Finnes, litt sør for Storvik i Gildeskål?Steinar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Noen forbindelse til Rana vet jeg ingenting om. Lars Ellingsen ble definitivt døpt i Meløy - i 1799 tror jeg. En eller annen gang har jeg lest om dåpen hans, men akurat nå finner jeg det ingen steder i notatene mine :(At Ellings mor var Berit Olsdatter, stemmer jo.Det er også godt mulig at det er snakk om den samme Elling som senere bodde på Finnes i Gildeskål. Da Lars Ellingsen giftet seg var han 'p.t. på Findnæs'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Birger Forsmo

Jeg regner med at dette er den familien du søker. Familien Lars Ellingsen bodde i Storvik, Gildeskål, født 1799 på Spildra i Meløy. Han ble gift 13.11.1826 med Bereth Marie Hansdatter og bodde på Storvik i 1832. Faren var Elling Arntsen, Mosvold i Meløy, f. 1769. Ektefellen Bereth Marie Hansdatter var født på Laskestad i Steigen. Elling Andreas Ellingsen, sønn født i Storvik. Sønnen Hans Elias Angel Ellingsen var f. i Storvik 10.10.1828, Sønnen Anders Johan Ellingsen var født i Storvik 29.1 , og ble gift 23.8. 1863, Hartvig Olaus Martinus Ellingsen Mevær, født i Storvik 14.8. 1836.Mvh. Birger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager slurvefeil i forrige innlegg! Fam. Bodde på Tinden. I 1828 på Finsne, Til Storvik I 1832. Berith Marie, Storvik, fødested Laskestad I Steigen, f. 1793. Anders Johan f. 29.1.1832; Hartvig Olaus Martinus, Mevær, fødested Storvik 14.8.1836.Hvis interesse har jeg ogå familien til Hartvig og Anders.Anders (Andreas)hadde 7 barn og bodde på Grimstad i Gildeskål. Hartvig bodde i Mevær. Hartvig bodde i Mevær og hadde 7 barn.Mvh. Birger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Takker - jeg vet mye om både Hartvig og hans søsken ettersom Hartvig var min farfars morfars far. Men akkurat i denne tråden er det Lars Ellingsens forfedre jeg er på jakt etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Pedersen

Denne Lars Ellingsen blir oppgitt å være 12 år gammel i 1811 og er da i Storvik i Gildeskål. Jeg ser at han er der i 1813, 1814, 1817, 1818, 1821, 1822, 1823 og 1824. I 1818 og senere blir det oppgitt at han er født i Spildra i Meløy. Men, der er et problem: Han er ikke innført i kirkeboken for Meløy som døpt! Han er forøvrig liten av vekst! Den godeste Elling Arntsen som nevnes her, får forøvrig to uekte barn rundt århundreskiftet med Malena Larsdatter, men ingen blir kalt for Lars. Et uekte barn - hvor navnet ikke er notert i kirkeboken - blir født på Mosvold i 1798 - men morens navn er Botil Larsdatter og farens navn er ikke oppgitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Steinar Olsen

heiser at det er litt disputt om hvor han ble døpt, har noe helt sikre data på det?er det han som er nevnt her?LenkeSteinar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Steinar Olsen

heiklipper litt ut av Oskars Bergs database som ligger peker til via DIS (som desverre ikke virker) dette er det jeg fant på Lars og Elling.1826 Elling Andreas Larsen M Finnes E Lars Ellingsen Berite Maria Hansdtr faren ungkarl og tjænestedræng i Støtt1828 Hans Olai Angel Larsen M Finnes E Lars Ellingsen Berthe Mariadette er trolig farens barn i Gildeskål.1830 Albregt Martinus Ellingsen M Finnes E Elling Arntsen Berit Michelsdtr1833 Peder Christian Ellingsen M Finnes E Elling Arntsen Berit Mikkelsdtr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Til (7): Hva er kilden du bruker for årstallene du nevner?Til (8): Denne innførselen referer til en veielse i 1759, men 'vår' Elling Arntsen ble født rundt 1770. Kanskje er det en slektning (en onkel?) det er snakk om.Til (9): Ja, det er svært trolig at det er samme Elling Arntsen det er er snak om her. (Altså som far til Lars Ellingsen og senere til Albrikt og Peder Ellingssønner.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olav Helge Angell

Her er det noko som ikkje synest å stemme. Når det gjeld Lars Ellingsen, var han, som Birger Forsmo skriv (4), født på Spildra i 1799 (døypt i Meløy kyrkje Dca Rogate s.å.) son til Elling Larsen og Berit Marie Hansdtr på Storvik. Opplysingane om Lars i (7) er vel henta frå innrulleringsmanntala dei oppgitte åra. Elling var i sin tur født på Øvre Mosvold i Meløy i 1769 og døypt i kyrkja Dca 1ma p. Trin d.å. som son til Arnt Ellingsen og Berethe Olsdtr på Øvre Mosvold. Arnt Ellingsen kom frå Ytre Øybukt i Meløy, var født omlag 1733 og son til Elling Arntsen (f. omlag 1700) der. Han hadde fleire barn enn Arnt.Når det gjeld den Elling Arntsen som i følgje den elektroniske versjonen av kyrkjeboka for Rødøy gifte seg med Berethe Olsdtr i 1759 (8), så stiller eg spørsmålsteikn ved den opplysninga. Eg har raskt gått gjennom kyrkjeboka for Meløy for 1759 utan å finna innførsla. Grunnen til spørsmålsteiknet er at eg ikkje kan sjå at det var nokon Elling Arntsen på Mosvold på denne tida. Derimot var det ein Arnt Ellingsen. Han er nemnt som trulovar i 1759 og kona hans heitte Berethe Olsdtr. Det finst ingen Elling Arntsen på Mosvold i innrulleringsmanntalet i 1755, og ingen Elling Arntsen er nemnt i Meløy eller Rødøy i innrulleringsmanntalet 1769. Berre ein Arnt Ellingsen er nemnt i 1769, han på Øvre Mosvold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Pedersen

Til (7): Kildene for opphold i Storvik i Gildeskål: Militære ruller for Meløy! 1809-1835. Andre opplysninger: Fra kirkeboken for Meløy sogn i Rødøy prestegjeld. Ingen av delene er på nett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Pedersen

Til (11):I min avskrift av KB for Meløy Dom Rogate 1799 har jeg ingen som er døpt Lars denne dagen. Elling Arntsen i Spildra har imidlertid et uekte barn til dåpen denne dagen, Rasmus:«Døpt uægte Drengebarn Nom: Rasmus. Test: Ejnar Mosvold, Andreas Bugten, Andreas Sommersæd, Riborg Spilleren, Ingeborg Arntsdatter Neverdal. Foreldrene: Elling Arntsen Spilleren og Malena Larsdatter ibid»Vielsen til Elling Arntsen Mosvold står i den delen av kirkeboken for Rødøy prestegjeld hvor alle sognene er tatt med, også Elling Arentsens vielse i Meløy:«Fest Circumsios Xte i Meløy: Introd Willum Melchersen Øysund sin hustrue Copuleret Anders Andersen Grønøen med Kirsten Andersd: Copuleret Elling Arentsen Mosvold med Berete Olsd:»

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Johannessen

Leser LenkeJeg er fra Storvik i Gildeskål (født og oppvokst). I denne lenken skrives det ”på Spildra” etc.På mitt bardoms språk het detpå Ørnesi Spildra (Spilra, Spillern)i Dalenpå Ørapå Grimstadi Mevik(a)i Storvik(a)på Finnespå Sørfinnsetpå Inndyrhvorfor det differensieres aner jeg ikke, men slik var min barndoms dialektVennlig hilsen Odd JohannessenKongsberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Preposisjoner og stedsnavn kan det skrives mange bøker om. Ofte har det vel sammenheng med den opprinnelige, ofte glemte betydningen av stedsnavnet. Mange stedsnavn er vel også 'fryste' dativsformer av ord. Men vi får vel forsøke og holde oss til slektsforskning her...? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Får prøve å oppsummere litt, spesielt (11) og (13) som har motstridende informasjon.I denne perioden var kirkebøka for Rødøy prestegjeld ført kronologisk, men jeg har ikke selv sett krikeboken og vet ikke om de to sognene var ført hver for seg eller blandet med hverandre. Mulig at Lars Ellingsen ble døpt i Rødøy hovedkirke Dom Rogate 1799? Jeg bør vel ta en tur opp til Riksarkivet for å slå opp dette.Noen Rasmus har jeg ikke vært borti før, men det er jo spennede å se navnet Malene LARSdatter som oppgitt mor.Den Elling Arntsen jeg er på jakt etter er nok ganske sikkert den som senere var bostatt på Finnes.I FT 1801 for Rødøy finnes bare én Elling Arentsen, se innlegg (1). Jeg finner ingen Elling Arentsen i FT 1801 for Gildeskål.Og er det noen som vet hvilke mikrofilmruller som inneholder militærrullene for Gildeskål og/eller Meløy/Rødøy i denne tidsperioden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

I den oversikten jeg har startet ikke mikrofilmene før 1809, og det er mannskapsruller for Helgeland hvor Rødøy 1809-1835 er å finne på mikrofilm NT-95 og NT-96. På NT-96 finner en også Gildeskål og Beiarn 1809-1835.Jeg skulle gjerne sett etter i kirkebøkene for deg, men mikrofilmene for Rødøy som biblioteket her har starter mye senere(noe fra 1820 og utover og noe fra 1830 og utover).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johanse

Takker! De militære mannskapsrullene er en kilde jeg egentlig ikke har benyttet meg noe særlig av ennå. Men siden jeg har en hel masse forfedre som levde i Gildeskål og Beiarn i nevnte tidsperiode, ser det svært interessant ut. Jeg må nok ta meg en tur opp til RA en ettermiddag i nærmeste framtid!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olav Helge Angell

Eg tulla litt i det førre innlegget mitt (11). Men når det gjeld Lars Ellingsen, kan det vera slik at presten har ført feil namn inn i kyrkjeboka slik at det står Rasmus i stadenfor Lars. Det er ingen Rasmus Ellingsen registrert gravlagt i kyrkjeboka for Meløy 1799-1801 og ingen Rasmus Ellingsen er registret i folketellinga 1801 verken i Meløy eller Gildeskål. Konklusjonen må rimelegvis vera at Lars Ellingsen er han som er døypt Dom Rogate, 28. april, 1799 som son til Elling Arntsen og Malene Larsdtr. I 1801 er mora tenestejente hos Nils Jensen og Anna Olsdtr på Øvre Mosvold i Meløy og Lars Ellingsen er deira fosterson. Det tyder vel på at Malene og Nils eller Anna var relativt nærskylde.Som du seier, er vel far til Lars, Elling Arntsen, han som seinare bur på Finnes og Storvik sidan det berre synest vera ein Elling Arntsen i Rødøy og Gildeskål prestegjeld i 1801. Det er interessant at faren til Lars giftar seg siste gongen i 1830, fire år etter at sonen har gifta seg, og at dei har parallelle barnefødslar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Til (11): Angående Elling Arntsen på Mosvold. Ifølge FT 1801 er han født ca. 1769, men ifølge Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål (i hovesak bygd på kirkebøker og skifter) er han født i 1774. Så han er muligens nevnt i innrulleringsmantallet etter den tid? Til (13):'Fest Circumsios Xte'? Betyr det Festum circumcionis kriste = Festum circumcionis domini (altså 1. nyttårsdag), eller står Xte for 'tiende' ett eller annet? Og hvilket årstall er det snakk om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

I debatt 26446 kommer det fram at den Malene Larsdatter som bodde på Øvre Spildra i 1801 var datter av Lars RASMUSSEN og Gjertrud Jensdatter.Så da er det kanskje overilt å sats alt på at guttebarnet Rasmus som ble døpt 28. april 1799 egentlig het Lars?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olav Helge Angell

Maren Larsdtr som eg nemner i den andre debatten, som du no referer til, er kalla såleis i skiftet etter mora i 1773. Når ho vert døypt i Meløy kyrkje i 1770, er ho kalla Malene. Men eg ser ikkje heilt samanhengen mellom innlegget mitt i denne debatten og i den andre. Kva meiner du med den siste setninga i innlegget ditt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

For å oppsummere:A) Lars Ellingsen blir i militærrullene for Gildeskål oppgitt å bo på Storvik fra 1811, og være født i Meløy i 1799.B) Den eneste Lars Ellingsen i FT 1801 for Gildeskål eller Rødøy finner vi som 2 år gammel fostersønn på Øvre Spildra i Meløy.C) I følge Arvid Støver nedtegnler fra Gildeskål skal Lars' far være Elling Arntsen. (Mulig det er oppgitt ved vielsen i 1826.)D) Ingen Lars Ellingsen er funnet innført som døpt i Meløy i perioden 1798-1800. Derimot er en Rasmus, uekte sønn av Elling Arntsen og Malene Larsdatter Spildra, døpt i 1799. Men ingen Rasmus Ellingsen finnes i FT 1801 for Gildeskål eller Rødøy, og ingen Rasmus Ellingsen er innført som begravet i Meløy i tidsrommet 1799-1801. I denne tråden har vi derfor antatt at presten av en eller annen grunn skrev Rasmus i stedet for Lars i kirkeboka i 1799E) Moren Malene Larsdatter er trolig den tjenestepiken Malene Larsdatter som også bor på Øvre Spildra i 1801.F) I debatt 26446 blir Malene Larsdatters foreldre oppgitt til å være Lars Rasmussen og Gjertrud Jensdatter. Det viser at navnet Rasmus var kjent i slekta, og at presten kanskje ikke skrev feil i 1799 allikevel? Eller kanskje ble navnet bytta til Lars etter dåpen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olav Helge Angell

Du har stor tiltru til presten, skjøner eg og større tiltru til dåpsinnføringa enn til andre kjelder. Om vi tenkjer vanleg namneoppkallingsreglar, er det meir naturleg at sonen til Elling heiter Lars enn Rasmus. At eldste sonen skulle vera oppkalla etter ein oldefar framfor ein bestefar, ville vera uvanleg. Dessutan var det vel vanleg at presten skreiv dåpsinnførslane på ein papirlapp før han seinare skreiv dei inn i kyrkjeboka. Det er altså slett ikkje sikkert at namneinnførsla fann stad på dåpsdagen. Eit namnebyte etter dåpen har eg aldri sett noko til elles i dette området og denne tida - ikkje elles heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Du sier noe. Kanskje presten visste at gutten ble oppkalla etter en Lars Rasmussen, så krølla det seg helt når han førte det inn i kirkeboka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.