Gå til innhold
Arkivverket

[#31716] Nitter-slektens opphav


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Henrik Nitter (ABT 1535 - ABT 1584) regnes for å være stamfar til Nitter-slekten i Norge. Hvor kom han fra? Jeg har sett kilder (Landmark) som mener han kom fra Skottland. Hvilke 'beviser' bygger denne teorien egentlig på? Siden han først dukket opp i Bergen, er det ikke mer sannsynlig at han var fra Preussen, eller hva man nå kalte Tyskland på 1500-tallet? Bergen slik vi kjenner byen idag, ble jo i stor grad formet av hanseatene, handelsmenn fra Tyskland og Holland. Et kjapt søk med google viser at mange heter Nitter i Tyskland den dag i dag, og at navnet har eksistert i området i flere hundre år. Det finnes også et sted, Nittersdorf (Nitterwitz), nå en provins i Silesia i Polen, navnet kan tenkes å ha sitt opphav fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en del lexika som forklarer betydningen til slektsnavn, f eks tyske.Obs Preussen var på 1500-tallet bare en mindre del av 'Tyskland'. Hanseatene som formet Bergen kom ikke fra Preussen, med enkelte få unntak (som kom fra Königsberg og de mindre byene omkring). Det kom også enkelte til Bergen på 1500-tallet fra Schlesien. Hanseatene i Bergen kom i hovedsak fra den tyske kyststripen i nord, mellom den tysk-nederlandske grense i vest til Oderens utløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk for oppklarende info om hanseatene, jeg synes det er vanskelig nok å holde styr på sogn og prestegjeld i Norge, om jeg ikke skal bli nødt til å holde styr på historiske inndelinger av Europa også. Men jeg er mest opptatt av hva som knytter Nitter-slekten til Skottland. Det er nå publisert offentlige arkiver fra Skottland. Jeg har ikke funnet Nitter eller noe som ligner i dette materialethttp://www.scotlandspeople.gov.ukDessuten sier de kildene jeg har sett, at slekten MacNed(d)ar, Nitters angivelige alias, var kjent for å være tyver, kjeltringer og opprørere. Da lurer jeg på hvordan dette harmonerer med at slekten i løpet av kort tid i Bergen kunne bli godsforvaltere og besteborgere i Bergen og Sogn. Kanskje oppholdet i Bergen hadde en oppdragende effekt? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Landmark sier bare 'Trolig innvandret fra Skotland'. Jeg kom også over en annen kilde, som jeg dessverre ikke noterte ned, som hevder at Nitter stammer fra en skotsk klan, MacNiter, med et heller tvilsomt rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Finnes det ikke mere, er det intet å bygge på. Men jeg antar nok at du finner flere forslag til Nitters opphav, hvis du leter / leser gjennom bergenslitteraturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Her må man nok konsentrere seg om å utelukke de ulike teoriene. Med publiseringen av arkivmateriale fra Skotland på nett, legger i hvert fall jeg personlig Skotland-hypotesen død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne J. Pedersen

Dersom Nitter kommer fra McNiter i Skottland, kan det da tenkes at McNiter var en av deltagerne i 'skottetoget'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Det er en artikkel om skottetoget i Wikipedia. Det foregikk i 1612, altså noen tiår etter at Nitter kom til Bergen. 'Skottetoget 1612 besto av skotter under George Sinclairs ledelse, som sommeren 1612 kom inn Romdalsfjorden. Formålet var å slutte seg til de svenske styrkene under Kalmarkrigen'Har du forsøkt å søke på http://www.scotlandspeople.gov.uk/ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

I ætteboki for Nitter-ætti, band I, utgjevi av Claus Nitter på, eg trur det var sist på 1970-talet, har han ei lang innleiing der han grundig drøftar opphavet til Nitter-ætti, og som truleg er kjeldi for tilknyttingi til den skotske ætti MacNedar. Eg har diverre ikkje boki for handi, men ho finst på Statsarkivet i Bergen og sikkert òg på ymse bibliotek i Bergen. Eg vil rå til at du Alf Inge tek ein kikk på det som Claus Nitter der har skrive.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.