Gå til innhold
Arkivverket

[#32412] 02.09.1455 Drap på Hr Olaf Nilsson, hans sønn, bror og andre


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei..På TTV siden dagen i dag på NRK:2. september 1455: 'Riksråd Olav Nilsson, hans sønn, bror og andre tilhengere ble drept av hanseatene i Bergen.'jeg fikk flere spørsmål enn svar i overnevnte notis..1: er riksråden senere knyttet til et slektsnavn?2: hvem var sønnen som ble drept, og var det andre barn involvert?3: hvem var broren som ble drept, og var det andre søsken involvert?4: hvilke 'andre' tilhengere ble drept, og hva var de tilhengere av?6: hvor er datoen for dette nevnt?i DN b.VI s.577 Nr: 551. Lenke - er det i sammendraget nevnt et drap på Biskop Torleif i Bergen og 2 prester i forbindelse med 'Oplöbet' mot Hr Olaf Nilsson . . desverre er dette diplomet på latin, så jeg klarer ikke å se om det er dette som også er drapet på riksråden.. siden det er snakk om å absolvere drapsmennene, er disse da nevnt med navn, eller kjent fra andre kilder?på forhånd takk for svar..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

To henvisninger, den første er historie hovedfagsoppgaven til Magne Skodvin (ca 1940), den andre, som jeg anbefaler deg å starte med, er følgende:Jan Liedgren [Anmeldelse av:] 'Biskop Hans Brasks Släktbok', Släkt och Hävd (Tidskrift utg. av Genealogiska Föreningen, Stockholm) 1970-1971, s. 492-495.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..ser av diplomet i DN b.VII s.448 Nr: 450 Lenke - at Olaf og Peter omtales som brødre.. da regner jeg med at Peter var broren som ble drept sammen med Olaf..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..jeg ser av opplysninger om biskoper av den katolske kirke http://www.katolsk.no/biografi/biskoper.htm#Bergen - at biskop Torleif (Olavsson) var biskop av Viborg 1448-1450 og biskop i Bergen 1450-1455, drept av tyskere i Munkelivs klosterkirke i Bergen.. - Om biskopen og lensherren ble drept samtidig måtte dette ha skjed i ovenfor nevnte kirke..- for de som måtte ha interesse av det inneholder web sidene til katolikkekirka biografier av alle erkebiskopper i Norge..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..fant en liten notis om Olaf Nilsson: f: ca 1400, riksråd fra 1442. som høvedsmann i Bergen prøvde han å inskrenke hanseatenes makt og på dette grunnlag ble han myrdet av dem (hanseatene)..dermed setter jeg strek ... fyren vekket min nyskjerrighet i går, og når det nå er blitt en ny dato er Olaf Nilsen blitt historie igjen... min nyskjerrighet strekker ikke til for noen større fordypning enn dette...MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Knut Hansen

Hei...dette for de som fattet interesse for temaet, men som ikke hadde kjenskap til kilder...jeg skal svare selv på de spørsmålene som ikke ble besvart tidligere..spørsmål 1: besvart av Tore Vigerust: 'Skanke'spørsmål 2: sønnen som ble drept heter Nilsspørsmål 3: broren som ble drept var Peder som tidligere antattspørsmål 4: Biskop Torleif i Bergen og 2 prester.. i tillegg er det ført opp 'oc mange andre'spørsmål 6(5): Apsalon Pedersen 'Skede dette efter Christi byrd 1455 paa S: Egidii dag.'vil forøvrig legge til at klostret ble påtent etter at Torleif og prestene var drept for å 'røyke' ut Olaf..værre var det ikke, det tok meg 5 min å svare når kunnskapen først var der.. :-)håper andre får glede av dette..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg fyller ut noe mer her:Hr Olaf Nilsson til Talgje, riksråd og høvedsmann på Bergenhus, i tillegg til Peter også hadde broren Finnboge.I tillegg til Nils hadde han også sønnene Olav og Axel, som etter farens død drev kapervirksomhet rettet mot hanseatene.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.