Gå til innhold
Arkivverket

[#32693] Jacob Johannessen Bue f ca 1815 Sel, Gudbrandsdalen

Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Ja, riktig; Ingeborg Jacobsdtr. var søster til Jon Jacobsen. Du finner henne på husmannsplassen Midtre Flåten under Uppigard (Øvre) Bu i Sel, sammen med foreldrene og søsknene Kari og Erland: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f10515&gardpostnr=166&personpostnr=3596&merk=3596#ovre>Lenke Broren Jon var tjenestegutt på selve gården, og finnes blant 'Tienestefolk' samme sted.Det er ikke skrevet noe om Ingeborg, av den enkle grunn at vi ikke har funnet noe mer om henne i kildene, bortsett fra at hun ble mor til Jacob Johannesen f. 12.07.1820.Far til Jacob, Johannes Hansen Solhjemslien (Lenke), giftet seg senere i 1820 med Anne Johnsdtr. Havn (Lenke) og fikk med henne minst seks barn.Johannes Hansen Solhjemslien hengte seg i 1835, og presten har i gravferdslista bemerket at kista ble nedsatt uten seremoni. Nr. 22 (nederst) her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Det neste sporet jeg har og gå etter no er da vaksinerigdatoen 7. mai 1822.Ble det ført vaksineringsprotokoll i kirkeboka for Sel/ Vågå? Finner ikke noe i di kb som er scanna ut. Kommer det kanskje flere for aktuelle periode?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Egen vaksinasjonsliste begynner ikke før i 1828 for Vågå. Men konfirmasjonslistene har egen rubrikk for vaksinasjon. Dvs at hvis vi hadde funnet Jacob konfirmert, så ville det der stått når og av hvem han ble vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Far til Ingeborg dør jo 22/10/1838, hvet du om det er noen skifte etter han? Tenkte det kanskje kan stå noe om hvor barna hans oppholder seg på det tidsrommet.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er unntaksvis at det finnes skifte etter folk som bodde på husmannsplasser her i Vågå.Buflåten var jo en husmannsplass, og dessverre er det ikke funnet skifter etter hverken Jacob Jonsen eller Kari Erlandsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Ja kan du skjønne, han må jo gjøre det vanskelig for oss denne karen hær....Hvet du/ eller andre om det var en reiserute nordover som folk flest brukte på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Erland Jakobsen Buflotten f 1799 var gift 16. november 1829 med Ymbjør Olsd. Bræeiei f 1805 De var foreldre til Kari Erlandsdatter (Buflotten). Hun i sin tur var mor til min bestefars halvbror Martinus Olsen. Etter min svake hukommelse, bosatte Kari seg på Harpefoss i Sør-Fron. Martinus reiste nordover til Sømna og senere til Canada. Kilde til første delen var Norddalsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Den Kari jeg skriver om, var på Midtre Buflotten og var 30 år i 1865, mens den andre som besrives, var jo 38 på Øvre Buflotten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Jeg ser på Ragnilds konfirmasjon i 1830 Lenke at hun er vaksinert 1826, hun f 1815.Broren Jacob var f 1818.....vaksinert i 1822?Om det er så at Jacob er Ragnilds bror så burde vel han være vaksinert etter henne, eller på samme tid?Det skulle vell da være mere nærliggende og tro at min Jacob er sønnen til Ingeborg og Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Marita Nilssen

Nå har jeg funnet Jacob innflyttet til Steinkjær 22/3/1843; ungkarl og innderst Jacob Johannessen Buflotten 23 år indfl. fra Froen født i Vaage til Steinkjær. Nr 3 LenkeDa sitter jeg enda med spørsmålet om hvem sin sønn dette er. Ingeborg kan jo ha flyttet til Froen hun også. Og det kan jo likegodt være John og Marit sin sønn.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Hjelp ...1835 i Sør Fron konfirmeres Jacob Bueflotten, far Johannes, ingen alder, vaksinert 1/3/1827. Lenke Min Jacob ble iflg vielsen vaks 7/5/1822. Har jeg nå to forskjellige Jacober, eller er dette samme karen?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Først vil jeg si at jeg er imponert over din iherdige leting!Jeg ser du har funnet konfirmasjonen til Jacob i klokkerboka for Sør-Fron. Jeg kikket på hva som sto i ministerialboka, og der står det faktisk fødselsdato. Se på nr. 6 på side 162, altså høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9257&idx_id=9257&uid=ny&idx_side=-168>LenkeDet står 7. july 1820.Ifølge ministerialboka for Vågå var sønn til Ingeborg Jacobsdtr. BueEie (Buflåten) og Johannes Hansen SolhjemsEie (Solhjemslien) født 12. juli 1820. Nr. 32 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Takk for hyggelig ros og ikke minst hjelp. Jeg må jo være sikker på at jeg har funnet rette mannen, noe jeg også trudde. Men kjekt å få synspunkter på dette da. Ble jo litt i tvil med vaksineringsdatoene som du sier kan ha blitt forvekslet med utydelig skrift.Og nå hvet vi jo at mora Ingeborg muligens har flyttet til Froen hun også. Så jeg skal se etter i kirkebøkern etter henne så snart jeg får tid til det.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.