Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#32732] Herre i Bamble 1762: Helvig Gustavusdtr. og Anne Cathrine Gustavusdtr. Søstre?

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved Ekstraskatten 1762 i Bamble bor det to Gustavsdøtre på Herre: Helvig Gustavusdatter med ektemannen Ole Christensen og Anne Cathrine Gustavusdatter med ektemannen Petter Frøborg. I kirkeboka (Bamble MINI 1) finner jeg ikke Helvig navnt, mens Anne Cathrine er nevnt flere ganger. Jeg har en sterk mistanke om at Helvig er identisk med hammersmed/hammermester Gustav Lucassens datter Helvig, som i så fall sannsynligvis ble f. i Moss i 1724 (her er to relevante Lucassen-debatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60814&gardpostnr=629&merk=629#ovre>Lenke og

Tore Granly har på sin hjemmeside (www.granly.org) bl.a. registrert begravede i Herre for de nærmeste årene etter at den første kirkeboka for Bamble ble avsluttet. Der ser jeg at en Petter Frøberg fra Herre ble begravet i Bamble 2/6 1781. Oppgitt alder: 36 år. Han burde da være født ca 1745. Det må nok være snakk om en sønn av spikersmeden fra dennes første ekteskap med Maria Erichsdatter.

Jeg finner, pussig nok, ikke denne Petter Frøberg blant de konfirmerte i Bamble (han burde jo vært konfirmert der i begynnelsen av 1760-årene). Kan det være spikersmeden som blir begravet i 1781, og at alderen hans er feil oppgitt? Kanskje skulle det stått 56 år? Det ville i så fall ha rimet ganske bra med den oppgitte alderen til den første kona, Maria Erichsdatter, da hun ble begravet i 1757 (25 år).

Takk skal du ha, Tore! Da fikk vi ham på plass. Jeg vil vel da gå ut fra at Anne Cathrine Gustavsdatter også er begravet i Bamble. Helvig Gustavsdatter og Ole Christensen får jeg lete videre etter. Det kan se ut som om de ikke har oppholdt seg så lenge på Herre.

• 4 måneder senere...

Her er vielsen mellom Anne Cathrine Gustavusdtr. og Søren Olsen i Bamble, 1745: [url="http://www.familysearch.org/Eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=500224160320&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke. Og her er hennes 2. vielse, samme sted i 1760, med Petter Frøberg:

For ytterligere å sannsynliggjøre en slektsforbindelse mellom de to Gustavusdøtrene og Gustav Lucassen, kan jeg jo nevne at i Ekstraskattmanntallet 1762 for Herre (avskrift v/Tore Granly: http://www.granly.org/slekt/skattherre1762.html) bor flere av samme slekta i nærheten. I husstand nr. 8 finner vi hammersmed Lucas Jacobsen (som var født i Holt 1717) og kona Maren Christensdtr. Lucas Jacobsen var sønn til Jacob Lucassen, Gustav Lucassens bror. Og i husstand nr. 36 finner vi Lucas Jacobsens søster, Berthe Jacobsdtr. og ektemannen Søren Halvorsen. Helvig Gustavusdtr. og ektemannen Ole Christensen finner vi så i husstand nr. 20, og til sist Anne Cathrine Gustavusdtr. og Petter Frøborg i husstand nr. 22 (i alt 45 husstander er med i tellingen).

La meg også nevne at i Berthe Jacobsdatters husstand (se forrige innlegg) bor Jacob Lucassens enke, Christense Jacobsdtr. Hun dør enten samme år eller året etter, for i 1763 er det skifte etter henne.

Her er en Ole Christensen f. i Holt i 1721: Lenke. Han kunne jo være en passende kandidat til å være Helvig Gustavsdatters ektemann? Faren, Christen Houen, dukker opp flere ganger i kirkeboka for Holt i kretsen rundt Lucassen-familien, og han ser ut til å ha vært ansatt ved Baaselands jernverk.

Jeg gjorde noen oppdagelser i dag som jeg synes virket såpass interessante, at de inspirerte meg til noen videre spekulasjoner omkring paret Ole Christensen - Helvig Gustav(u)sdtr.Først: Hva vet vi til nå om paret? Ikke særlig annet enn at de er registrert på Herre i 1762, men foreløpig verken før eller etter. Det kan jo tyde på at oppholdet der har vært relativt kortvarig. Sannsynligheten er stor for at Ole har arbeidet ved hammerverket.Dessuten er det (se argumentasjonen i tidligere innlegg) overveiende sannsynlig at Helvig var datter til Gustav Lucassen. Hun må i så fall være født mens Gustav var hammersmed ved Moss verk (ca. 1724), men vokst opp i Holt (Baaselands/Nes verk). Der ble hun konfirmert i 1741. Hun er registrert som fadder et par ganger i Holt, og figurerer i kommunikantlistene et par år etter konfirmasjonen - men er verken gift (et lite forbehold her) eller begravet i Holt.Ole Christensen KAN være f. i Holt i 1721, og er i så fall sønn til Christen (Olsen) Houen ved Baaselands verk.Og så til dagens funn: Jeg tenkte meg at paret nok kunne ha kommet til Herre fra et jernverk i nærheten, og tok derfor Jon Hvitsands avskrifter fra kirkebøkene for Gjerpen (med tanke på Fossum verk) for meg. Og der dukket sannelig en Ole Christensen og en Christen Houen opp flere ganger! Det kan selvsagt være et tilfeldig sammentreff - men det var litt pussig.Her er noen av registreringene fra Gjerpen, i kronologisk orden (jeg tar i denne omgang ikke med datoer, kun årstall):1746: Døpt - Ole Christensens pb (Pigebarn) Maren Anne. Faddere bl.a.: Lucas Ericsens kone.1746: Begravet - Ole Christensens barn fra Hytten Maren Anne, 3 uger.1748: Døpt - Ole Christensens pb fra Aashammeren Karen.1749: Jan Jansen Hammersmeds pb Maren. Faddere bl.a.: Christen Houens kone, Ole Christensen. Her bør det føyes til at Jan Jansen sannsynligvis er identisk med den svenske hammersmed Jan Jansen som - sammen med kollegaen Jan Bentzen - kom til Baaselands verk i 1732/33, og som (jf. historikeren Ingeborg Fløystad) i 1740-årene dro til Fossum, Bolvig eller Holla.1750: Døpt - Ole Christensens pb Anne Kistine fra Aashammeren. Faddere bl.a.: Christen Houen.1750: Begravet - Ole Christensens dtr. Anne Kistine, 14 dage.1750: Døpt - Hans Christensens pb Anne Helvig fra Aas-ejet. Faddere bl.a.: Ole Christensens kone (Helvig Gustavsdtr.?).1752: Begravet - Ole Christensens dtr. Karen, 4 aar.1752: Døpt - Ole Christensens db (drengebarn) Christen fra Aas Hammeren. Faddere bl.a.: Hans Christensens kone.1752: Begravet - Christen Olsen Hougen, 62 aar.1753: Døpt - Hans Christensens pb Christense fra Aas Hammeren. Faddere bl.a.: Ole Christensens kone.1754: Døpt - Ole Christensens pb. Justa fra Aashammeren. (Her har jeg en mistanke om at kirkeboka/avskriften har tatt feil av barnets kjønn. Selvsagt kan 'Justa' være en kortform av Augusta eller Gustava. Mer sannsynlig synes jeg likevel det er at dette er en gutt - og at han har fått navnet Gustav, ): Justa (jf. Justa/Gustav Lucassen.)1756: Døpt - Lucas Erichsens db Gustavus. Faddere bl.a.: Ole Christensen.1757: Døpt - Ole Christensens pb Karen Kistine fra Aashammeren. Faddere bl.a.: Lucas Erichsen.1760: Begravet - Christen Houens enke, 68 aar.1760: Døpt - Ole Christensens db Lars.1761: Ole Christensens s. Lars 1 1/4 aar.Etter 1761 ser det ut til at denne Ole Christensen forsvinner fra Gjerpen. Det er riktignok en Ole Christensen som døper og begraver en sønn Lars også i 1762, men jeg tror det må være en annen. I hvert fall kan fadderlista for sønnen tyde på det: Mad. Karhoff, Barbara Monrad, forvalter Karhoff, Peder Bredsdorph, Giert Monrad.------------La oss så vende tilbake til Holt og Baaselands/Næs verk. Med utgangspunkt i mine egne spredte notater fra kirkebok kan følgende listes opp (og jeg er temmelig overbevist om at Christen Houen og Ckristen Olsen i det følgende er samme person):1721: Døpt - Ole Christensen. Far: Christen Houen.1721: Døpt - Eilef Hansen Stormo. Faddere bl.a.: Christen Houen.1722: Døpt - Margrethe Ingvaldsdtr. paa Wærchet. Faddere bl.a.: Ingebor Houen.1725: Døpt - Christen Larsen ved Hameren. Faddere bl.a.: Christen Houen.1728: Trolovet - Bjørn Thevissen ved Wærchet og Gunhild Bjørnsdtr. Caut.: Jørgen Justen Wærchet og Christen Olsen Hammersmed.1731: Trolovet - Anders Ægidiussen ved Wærchet og Marthe Olsdtr. Caut.: Lars Øvre Næs og Christen Houen.1731: Trolovet - Jens Hanssøn ved Wærchet og Birthe Justasdtr. (en annen av Gustav Lucassens døtre). Caut.: Lars Øvre Næs og Christen Olsen.1733: Trolovet - Jan Bentzøn ved Wærchet (en av de svenske hammersmedene nevnt ovenfor) og Kari Larsdtr. Caut.: Lars Øvre Næs og Christen Olsen.1733: Døpt - Hans Jenssøn Wærchet. Faddere bl.a.: Christen Olsen.Jeg kan ikke se at Christen (Olsen) Houen er nevnt i kirkeboka for Holt etter 1740 - heller ikke som begravet. Det kan tyde på at han har flyttet. Når det gjelder Houen-/Hougen-navnet, har jeg hatt problemer med å finne det i nærområdet til Baaselands/Nes verk. Det kan jo tyde på at det er at navn han har hatt med seg til Holt (for jeg tror nok han var innflytter der) - og som da også har fulgt ham til Gjerpen (hvis det er han som dukker opp på Fossum midt i 1740-årene).Dersom noen har korreksjoner, kommentarer eller tilføyelser, mottas de med takk.

En liten tilføyelse: Paret Ole Christensen - Helvig Gustavsdtr. er ikke oppført med barn i Ekstraskattmanntallet 1762, selv om de på det tidspunktet sannsynligvis hadde 3 barn i live. Forklaringen er selvsagt at det bare var barn over 12 år som ble tatt med i tellingen, og det eldste barnet til Ole og Helvig (av dem som levde opp, altså) var født i 1752 (Christen) - og dermed under 'tellingsalder'.

Gjest Tore Granly

Hei.Har du funnet dødsfallet til Anne Catrine? Hvis ikke, kan jeg ta en økt med Porsgrunn kirkebok. Den er tung siden den er kronologisk, men hun må jo være død før 1801, så det er ikke så mange åra å sjekke.mvh 2re

Nei, jeg har ikke funnet det. Takk for tilbudet, Tore!Jeg har ellers i dag bladd meg gjennom et par tungleste, og kronologisk ordnede, kirkebokbind for Holt i Aust-Agder. Hypotesene mine i innlegg 17 har ikke blitt svekket (ikke styrket heller, for så vidt - i form av konkrete bevis) - men jeg gjorde da noen funn jeg selv fant interessante.Her er Ole Christensen Houens dåp fra Holt KLOK B-2:Dom: Esto: Michi: 1721 - Ole Christensøn Houen. Faddere: Jøstas Kari (dvs. Gustav Lucassens kone), Erich Lochassøn, Martte Grisebou, Anders Suensche, Søren Belgemager.Dåpen finnes også i Holt MINI A-1, men selv om den er lettere å lese (flott skjønnskrift!), stoler jeg mer på klokkerboka. Det har i flere tilfeller vist seg at ministerialboka for denne perioden har flere alvorlige mangler. Her er Ole Christensens faddere ført slik: Kari Justofes ved Hammeren, Erich Lucassen ibid., Anders S(uenske), Søren Belgemager, Martte Briseboe.Jeg fant også et annet av Christen Houens barn døpt i Holt:3. Søndag efter h-3-K 1719: Anne Christensdatt. Houen. Faddere: Elen ved Hammeren (Erich Lucassens hustru), Anne Aanonsdat. ibid., Anniche Jøstasdater, Gelius Grisebo, Ingvald Jostsøn.Når det gjelder Helvig Gustavsdatter, er hun, så vidt jeg kan se, siste gang nevnt i kirkebøkene i Holt 7. april 1745. Da er hun 'til Guds Bord'. Hun er verken trolovet eller viet i Holt (og heller ikke begravet der). Det styrker den antakelsen at hun kan ha flyttet fra Holt i 1745 (og sånn sett kan hun ha rukket å gifte seg med Ole Christensen og fått barn med ham i 1746).Jeg lette også etter Anne Cathrine Gustavsdatter, men fant henne ikke. Det nærmeste jeg kom, var et vanskelig lesbart navn blant de konfirmerte i 1740. Karen Jøsrens datter Werchet. Patronymet var klusset til ved at det var skrevet over en annen ortografist variant. Presten har tydeligvis vært usikker på stavemåten. Jeg er også svært usikker på min lesning. Vakthavende statsarkivar gjettet på at det sto Jøhrensdatter, men jeg vil likevel mene at 3. bokstaven liknet mer på en s enn på en h. Dessuten kunne man skimte en 'vanlig' s under. Vel, dette er selvsagt et SVÆRT TYNT halmstrå...

RETTELSE: Jeg kom i skade for å oppgi feil fødselsår i forrige innlegg for Ole Christensens søster, Anne Christensdtr. Houen. Året skal være 1720 - ikke 1719. Her er en FS-referanse til dåpen (med et noe 'forkrøplet' etternavn på faren): Lenke.

Gjest Tore Granly

Hei Oddbjørn.Beklager, men JEG fant ikke Anne Catrine. Det er mange sider som er for dårlige for mikrokort. Muligens jeg kan ha oversett henne. Fra1797 er det egne sider med begravde, men veldig liten skrift.2re

Her er en oppsummering av det jeg til nå vet om Anne Cathrine Gustav(u)sdatter:* Gift 1) 30/12 1745 i Bamble med Søren Olsen (begr. i Bamble 24/7 1754, 42 år - altså ant. f. ca 1712).BARN:1. Anne Sørensdtr., døpt i Bamble 17/12 1747.2. Ole Sørensen., døpt i Bamble 18/11 1753.* Gift 2) med spikermester ved Herre hammerverk Petter Frøborg/Frøberg (begr. i Bamble 2/6 1781, 56 år - altså ant. f. ca 1725).Ingen felles barn (Petter F. hadde i hvert fall ei datter i sitt første ekteskap med Maria Erichsdtr.).** Anne Cathrine Gustavsdtr. ser ikke ut til verken å være født eller død i Bamble, men må ha bodd på Herre i hvert fall fra 1745 til 1781.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.