Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#32742] Peer Mathias Andersen (Lund, Alstadhaug) f 1823

Recommended Posts

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Mor til Peder het:Hanna Danielsdatter, f. __ ___ 1791 i Hellesvik, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland, død 25 sep 1864 i Slapøyvær, Dønna i Nordland, gravlagt 16 okt 1864 i Herøy kirkegård, Helgeland, Nordland.Hun er i 1801 tellingen fosterbarn i Øxningen Yttre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11820&gardpostnr=33&personpostnr=1029&merk=1029#ovre>LenkeHennes foreldre het Daniel Wernichsen f. ca 1755, død etter 1801 på Hellesvik (Sundøy) i Leirfjord og Ane Thomasdtr. f. ca.1754 Sørnes, død 12.desember 1824 Hellesvik, Leirfjord.Folketellingen 1801: LenkeNår det gjelder faren til Peder så er jeg litt mer usikker. Han het Anders Pedersen, f. ca 1790.Han døde 18 jan 1837 da han Omkom på Sjøen, og er da nevnt som ' Mand Anders Pedersen,Vanve. Fattig Fisker, 47 aar. Omkom paa Søen. ' gravlagt 2 apr 1837 i Herøy kirkegård, Helgeland, Nordland. Da han ble konfirmert 7 juli 1819 i Herøy kirke, var han bosatt på Slapøy. Han giftet seg med Hanna den 29 okt 1820 i Herøy kirke. Han er også da bosatt på Slapøy.Men jeg tror at han er tilflyttet til Slapøy, er usikker på hvor han kommer fra. Han er ikke på Slapøy i 1801-tellingen, han må kanskje finnes i militære ruller ??Han og Hanna får 2 barn før ekteskapet;Peder Daniel f.1816 og Ane Catharine f.1820.Begge ble født på Slapøy, og foreldrene nevnes som uconfirmert Dreng Anders Pedersen og confirmert pige Hanna Danielsdtr., begge Slapø.Har notert fadderne til Peder Daniel: Lars Hemings. Slapøe, Anders Ingebr.Ibid, Christen Arons.(?) Hølen, Marit Olsd.Slapøe, Pernilla Pedersd.ibid. Er usikker om noen av disse kan ha noen tilknytting til Anders (Mulig at Pernilla Pedersd. kan være en søster ???).Pernilla som er f. ca. 1780 finner jeg her i 1801-tellingen:

Gjest Knut Riksen jr.

Hei og takk for fyldig og rask tilbakemelidng Terje. Dette var mye på kort tid. Utfordringen videre blir kanskje da å finne noe mer ut om hvem denne Anders Pedersen var, og hvor han kom fra. Besteforeldrene til Hanna er kanskje lettere å finne ut av? mvh. Knut R.

Gjest Terje Rølvåg

Hei igjen !Jeg legger ut det jeg har om t.o.m. hennes besteforeldre:Foreldre: Daniel Wernichsen, f. __ ___ 1755 i Hjartland, Leirfjord, Helgeland i Nordland,d. etter 1801 i Hellesvik, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland. Gift 12 sep 1784 i Stamnes kirke, Alstahaug i Nordland, med Ane Thomasdatter. Ane Thomasdatter, f. __ ___ 1754 i Sørnes i Vefsn, Nordland, d. 12 des 1824 i Hellesvik, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland.Besteforeldre: Wernich Olsen, f. __ ___ 1716 i Tømmervik, Sundøy i Leirfjord, Helgeland, Nordland,d. __ ___ 1767 i Hjartland, Leirfjord, Helgeland i Nordland. Gift __ ___ 174_ Alstahaug i Nordland ?, med Sidselle Nielsdatter. Sidselle Nielsdatter, f. __ ___ 1728 i Stamnes Sogn ?, d. etter 1803 i Hjartland, Leirfjord, Helgeland i Nordland. Folketellingen i 1801:Lenke Thomas Jensen, f. ____17__ i Tjøtta sogn ?, d. etter 1779 i Sørnes i Vefsn, Nordland. Gift ____17__ Alstahaug i Nordland ?, med Marithe Christensdatter. Marithe Christensdatter, f. ____17__ i Sørnes i Vefsn, Nordland,d. __ ___ 1779 i Sørnes i Vefsn, Nordland. (1) Gift ____17__ Alstahaug i Nordland ?, med Christopher Hansen, f. ____17__ i Tjøtta sogn ?, d. __ ___ 1748 i Sørnes i Vefsn, Nordland.(2) Gift ____17__ Alstahaug i Nordland ?, med Thomas Jensen, f. ____17__ i Tjøtta sogn ?, d. etter 1779 i Sørnes i Vefsn, Nordland.-----------------Er dette av din slekt eller forsker du for noen andre ?Peder 'Peer' Mathias Andersen blir min 2.ganger oldefar (tipp-tipp oldefar).Med vennlig hilsen Terje

Gjest Solveig Sund

Hei Terje!Mener du at Daniel Wernichsen og Anne Thomasdatter bodde i Hellesvik. I alle skiftene som jeg har tilgang til der Anne Thomasdatter er nevnt er hun gift med Daniel Wernichsen Forslandsøen. Og det må vel være på Forsland i Leirfjord. Det er jo samme folkene som du nevner.Hilsen Solveig

Gjest Terje Rølvåg

Hei Solveig !Jeg har fått opplyst fra andre at Anne Thomasdatter døde på Hellesvik (har selvfølgelig glemt å notere ned hvor jeg fant disse opplysningene. Må vel ta en ny sjekk, har ikke sett på disse opplysningene på en stund!).Har ikke tilgjengelig kirkeboken, slik at det kan ta en tid før jeg får undersøkt dette.Det kan virke som om at de overtok gården på Hellesvik, uten at jeg har undersøkt dette nærmere. Finner ikke noe skifte etter disse to i skiftebøkene, så man må vel inn i andre kilder for å undersøke dette.Terje

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!Nei det er ikke skifte etter Daniel Wernichsen og kona Anne Thomasdstter, det har jeg lett etter, men det er flere skifter der Anne Thomasdatter er nevnt.Nils Wernichsen broren til Daniel som jeg mente bodde i Hellesvik, er holdsmann i Selvåg 1801 han er 52 år, enkemann er 1.ekt. men skifte etter han blir holdt i Hellesvik (Selvåg er rett over fjellet fra Hellesvik). Deres mor Sissel Nilsdatter bor også på Selvåg hun er 73 år, enke etter 1.ekt. og almisselem. Har ikke sett noe mer på dem.Hilsen Solveig

• 3 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr.

Et vidt søk i folketellingen for 1801 viser at det ikke er så mange aktuelle Anders Pedersen på Helgeland født rundt 1790. En metode er da å sjekke ut aktuelle kandidater ved finne ut hvor de tok veien. F.eks. finner jeg en ung tjener på Handaa ved Nesna.LenkeOm dette skulle være riktig mann gir folketellingen likevel ikke noe mere info, ettersom foreldrene ikke er oppgitt. Men da kan kanskje kirkeboken for Nesna være neste sted å lete.

• 2 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr.

Det ble vist feil link i forrige innlegg. Riktig er [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11828&gardpostnr=5&personpostnr=90&merk=90#ovre>LenkeI mellomtiden har jeg funnet en Anders Pedersen på Houkness i Sjona (døpt 12. april 1789 - Nesna kirkebok). Denne dukket ikke opp i forrige søk da denne Anders ikke var oppført med farsnavn i folketellingen på Digitalarkivet:LenkeEt søk på alle Anders med fødselsår rundt 1790 (og et manuelt utsjekk ift. farsnavn) gir også denne:Anders Pedersen (f. ca 1789) på Mastermoen i Bardal

• 6 måneder senere...
Gjest Knut Riksen jr

Et søk på Familysearch (Pedigree Resource File)hevder at han var fra Sjonfjellet ved Nesna og døpt på Nesna den 30. mai 1790.Inntil digitalarkivet får lagt ut kirkebøkene for denne perioden vil jeg være takknemmelig for om noen kunne sjekke denne ut.I et nytt oppslaget på FamilySearch, men i Vital Record Index, støtter påstanden om at Anders' foreldre er Peder Christensen og Helene Jacobsdatter. Går vi til folketellingen av 1801 finner vi Peder Christensen og Helene på (Sjon-)fjeldet: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11828&gardpostnr=73&merk=73#ovre>Lenke. Anders er da ikke bosatt med foreldrene, men kanskje satt bort til oppfostring og er kanskje den som står oppført som tjener på Handaa i 1801:

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Opphavet til Peder Andersen har jeg letet lenge etter. Vielsen til Hanne og Peder den 29. oktober 1820 i Herøy kirke, ga meg ikke noen svar på dette.Følgende tekst er å finne i Kirkeboken for Alstahaug (hele sognet) PF 415 om deres vielse:'Anders Pedersen Slapøe, ungk. 26aar. Pige Hanna Danielsd., ibid. 29. Forlovere: Daniel Andersen Slapøe og Stephen Hansen Strømma.'Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Gjest Knut Riksen jr

Hei Terje, ut i fra hva du har oppgitt av alder ved død er Anders født rundt 1790. Ettersom det vel ikke er tvil om at det er samme mannen som giftet seg i 1820, 26 år gammel, må alderen ved det ene tilfellet være feil.Jeg lurer ellers på om det var noe skifte etter Peder Christensen og/eller Helena Jacobsdatter. Om så er tilfelle bør vel navn på barna være oppgitt, og kanskje hvor de var bosatt.

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Nei, det finnes ikke noe skifte etter Peder og / eller Helena. Ettersom de var forarmet, er det vel tvilsomt at de evt. hadde noe å skifte ??Tror man må lete i Innrullingsmanntall for Herøy (Slapøy / Havstein lå da under Herøy), for å finne evt. fødested for Anders Pedersen. Har ikke tilgang til disse rullene, kanskje det finnes noen som har / kan gjøre en undersøkelse i disse ??Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.