Gå til innhold
Arkivverket

[#32925] Hvem var Karen Aamundsdatter, g. 1805 i Holt m. hammersmed Søren Johannessen?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå (mener jeg) flere ganger søkt grundig gjennom begravede i Holt i perioden 1813-1866 - uten å finne Karen/Kari Aamundsdtr. Dermed mangler jeg fremdeles både fødsels- og dødsdata på henne.Siste gang jeg har funnet henne nevnt i kirkebøkene for Holt, er altså 10/1 1813 (fadder). Og jeg finner henne ikke noe sted i ft. 1865.Konklusjonen bør vel derfor - så langt - bli at hun høyst sannsynlig er død etter 1828 (ektemannens dødsår) - men ikke i Holt. Hadde hun vært død før 1828, burde hun ha vært begravet i Holt, siden mannen fremdeles bodde på Nes Verk da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg mener nå at jeg også kan slå endelig fast at noen Karen Aamundsdtr. (i 'rimelig' alder) ikke er konfirmert i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei May-Britt!Dine kandidater nr. 1 og 3 er nok mest interessante. Den første p.g.a. geografisk nærhet (Gjerstad). Den tredje først og fremst p.g.a. en sannsynlig tilknytning til gruvemiljøet i Øyestad (m.a.o. miljømessig slektskap med nes jernverk).Jeg tror nok vi må utenfor Holt for å finne henne - og også utenfor de nærmeste sognene i Holt prestegjeld (dvs. Dypvåg og Flosta). Jeg finner henne nemlig ikke konfirmert her innenfor et rimelig tidsrom (+/- 1790-årene). Dermed er det også sannsynlig at hun kan finnes i ft. 1801 - selv om altså Holt, Dypvåg og Flosta mangler i den tellingen.M.h.t. patronymet Aamundsdatter ved vielsen i 1805, vil jeg ikke legge vekt på den manglende 'streken/buen'. Det er en tydelig -u-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei!Har sjekket ut lenke 1 i innlegg 28. Den Karen Aamundsdatter som er nevnt der og født i Gjerstad 1774, giftet seg i 1801 med Ommund Olsen Kvifte f ca 1760 på Vegårshei, og bosatt Røde øvre i Gjerstad.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Da glemmer jeg henne.Siden jeg her har problemer med å finne en løsning, kan jeg like gjerne teste nok en teori. Jeg nevnte i innlegg 7 at navnene på forlovere og faddere knyttet til Karen Aamundsdtr. og ektemannen Søren Johannessen nesten utelukkende var fra hans familie, og at det kunne tyde på at Karen må ha vært innflytter.Forloverne var Søren Johannessens far (Johannes Sørensen) og farbror (Giert Sørensen). Førstnevnte (Johannes) var hammersmed, fra ca. 1805 hammermester, i den store hammeren på Nes Verk. Sistnevnte (Giert) var hammermester ca. 1780-etter 1806 i den lille hammeren samme sted. De var sønner til masmester Søren Giertsen og Lisbeth Giliusdtr. Gasmann v/Egelands verk i Søndeled/Gjerstad.Fadderne Herman Johannessen, Lisbeth Johannesdtr. og Petter Johannessen var Søren Johannessens søsken - og Marte Aslagsdtr. var Herman Johannessens kone.Dermed gjenstår følgende tre faddere der jeg ikke umiddelbart ser noe slektskap med Søren Johannessen: Ole Sørensen, Ole Terjussen og Daniel Iversen. Alle disse var nok arbeidskamerater av Søren J. Ole Sørensen var f. i Holt 1784, og her kan jeg overhodet ikke se noen mulig link til Karen Aamundsdtr. Ole Terjussen vet jeg ikke hvem var. Tredjemann - Daniel Iversen - er kanskje mest interessant.Ifølge Ingeborg Fløystad (hennes doktoravhandling om arbeiderlevekår ved Baaseland/Næs jernverk 1725-1807) kom Daniel Iversen til Nes verk i 1796 fra Fritzøe verk. Han var da hammersvenn. Så vidt jeg har sett av opplysningene i FS, var han f. i Hedrum i 1758, men bodde i Langestrand/Larvik da han i 1789 giftet seg med Marthe Olsdtr. Når jeg fester meg spesielt ved dette, skyldes det at jeg finner flere 'familiære' koblinger til Fritzøe verk. Søren Johannessens far, den tidligere nevnte hammersmed/-mester Johannes Sørensen, hadde nemlig også arbeidet noen år som hammersmed ved Fritzøe verk, da han i begynnelsen av 1770-årene kom til Nes. Og jeg kan jo dessuten føye til at Søren Johannessens sønn, hammersmed Johannes Sørensen (1808-1887), giftet seg i 1829 med Anne Helene Jahnsdtr. - som var f. i Hedrum (mens faren, den svenskfødte hammersmeden Jahn Pettersen Hane, var hammersmed ved Fritzø-filialen Hagenes hammer).Et interessant spørsmål blir da: Kan det tenkes at Karen Aamundsdtr. også var kommet fra jernverksmiljøet rundt Fritzøe verk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilleggskommentar, innlegg 31: Fadderen Ole Sørensen kan også settes i en viss slektsforbindelse med Søren Johannessen. Hans sønn, Søren Olsen, ble nemlig i 1809 gift med Søren Johannessens søster, Lisbeth Johannesdtr.Dermed er det altså bare Ole Terjussen og Daniel Iversen som ikke kan kobles til Søren Johannessen - og som dermed potensielt kan ha hatt en forbindelse til Karen Aamundsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et 'mysterium i mysteriet' er at Karen Aamundsdtr. kalles Karen Olsdtr. når dattera Karen Marie blir døpt i 1806. Hun kalles også det ved Karen Maries konfirmasjon i 1821 (både i ministerialboka og i klokkerboka). Men både ved vielsen i 1805, ved sønnen Johannes' dåp og i de andre sammenhengene der hun opptrer i kirkeboka, kalles hun Aamundsdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fortsetter å snakke litt med meg selv i det nye året også. Den Karen Amundsdtr. fra Vinjestranda/Langesund som er omtalt i innleggene 20-22 må også avskrives som kandidat. Hun døde nemlig jf. kirkeboka for Bamble i 1788, 3 år gammel.Noen refleksjoner rundt patronymikonvekslingen Aamundsdtr./ Olsdtr.: Jeg har vært borti et annet tilfelle blant mine kvinnelige aner (jevnaldrende med Karen Aamundsdtr.) med tilsvarende veksling. Der viste det seg at hun var f. utenfor ekteskap, og at hun i et par tilfeller var identifisert v.hj.a. stefarens patronym. Det KAN jo være en mulighet her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei ! En helt 'vill' teori , i 1801 tellinga for Telemark fant jeg denne karen, Aamund Olsen 47 årLenke Siden Karen Aamundsdatter og er kalt Olsdatter, kan dette være forklaringa, at hennes far het Aamund Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har vært inne på den tanken at faren kan ha vært en Aamund Olsen (ev. en Ole Aamundsen).En annen 'vill' teori: Ei Karen Olsdtr. blir døpt i Søndeled 30/8 1778. Foreldrene var Ole Gregoriussen og Kirsten Aamondsdtr. De var imidlertid gift (1772), så det vil nok være urimelig å anta at dattera kan ha brukt moras patronym. Det som likevel gjorde meg litt interessert, var at Ole var verksarbeider (Egelands verk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

I Gjerstadboka s 346 under Eikeland:Ånon Ledvorsen og Catarina Svensd. døpte Søren, Åse, Sven. Karen og Søren frå 1769-1780 på Eikeland.Jeg mener å ha sett navnet Aanon også stavet som Aanund i kirkebøker ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

I innlegg 37 er nevnt ei Kirsten Aamondsdtr., antar det er henne som er omtalt I Gjerstadboka s 344 under Eikeland:Enke Karen Povelsd (antaglig fra Søndeled) giftet seg igjen med Åmund Svensen fra Øyfjell. Karen døde, skifte 1752, da var Knut Ånonsen 13 år, Torborg og Kirsten Åmundsdatter 4 og 2 år gl.Her har vi altså Åmund navnet, om han gifta seg om igjen etter Karen døde, er ikke nevnt!Mer info om de to Åmundsdøtre er det ikke i boka. En ørliten mulighet, noen alder på han er ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det er nok ikke så enkelt, dette.Jeg tror nok vi i utgangspunktet skal holde fast på at Karen mest sannsynlig var datter til en Aamund (sannsynligvis en Olsen). Aamund har navnevariantene Amund, Ommund (Omund), Aamon m.fl. Dette er ikke samme navnet som Aanund/Aanon eller Aasmund/Osmund.Jeg skal senere i kveld prøve å liste opp hva hun kalles de gangene jeg har funnet henne i kirkeboka. Kanskje 'bildet' av henne da blir tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Går visst ikke å kopiere den siden så jeg får legge det inn 06 AUG 1786 Holt, Aust-Agder, Norway Parents: Father: AANON OLSEN Family Mother: AASTE ANDERSDR Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den siste kandidaten, som er datter til Aanon Olsen Langangseie, er nok uaktuell.Her er mine kirkeboknoteringer for Karen:- Fødsel/dåp: Ikke funnet.- Konfirmasjon: Ikke funnet.- Vielse 15/4 1805: Kari Aamundsdtr.- Fadder 10/5 1805: Karen Aamundsdtr.- Dåp 16/3 1806 (dattera Karen Marie): Karen Olsdtr.- Fadder 23/8 1807: Karen Aamundsdtr.- Dåp 27/11 1808 (sønnen Johannes): Karen Aamundsdtr.- Fadder 10/5 1811: Karen Aamundsdtr.- Fadder 2/6 1811: Karen Aamundsdtr.- Fadder 10/1 1813: Karen Omundsdtr.- Datteras konfirmasjon 1821: Karen Olsdtr.- Sønnens konfirmasjon 1823: Karen Aamundsdtr.- Død/begravelse: Ikke funnet.(Alle noteringene er fra kirkebøkene for Holt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Ser du skriver i ( nr42 ) at det ikke er samme navnet !?, det er jeg enig i men du vet vell like godt som vi andre at navn kan variere enormt i skrivemåt og sikkert i uttale ved dialekt. Jeg hadde ikke fraskrevet navnet AAnon mot AAmun, har sett navn som har vært mer ulike en det.Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er jeg i og for seg enig i. Her er imidlertid navnet helt konsekvent skrevet med -m- (Aamundsdtr./Omundsdtr.) - i flere kirkebøker (dvs. av ulike nedtegnere). Likevel: Jeg skal selvsagt gi deg rett i at man ikke derfor kan slå fast med sikkerhet at -m- er det 'korrekte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

Legger inn lenkene til konfirmasjonen til Karen AA. Her kan det se ut som om det er en m ? nr 22 venstre side litt nede på siden Lenke Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står nok Karen Aanonsd. Wastøe (med -n-). Sammenlikn med pike nr. 1 i en av kolonnene lengre til venstre: Aase Aamundsd. Tvedestr(and).Vastø var for øvrig en plass under Langang (m.a.o. Langangs-eie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det 'underligste' i denne saken er at det virker helt umulig å finne Karen Aamundsdatters begravelse. Hun er altså hyppig nevnt som fadder i perioden 1805-1813, oftest som 1. fadder (altså ant. den som bar barnet). Så er det plutselig stopp.Det kan selvsagt være at begravelsen er uteglemt i kirkeboka, men det skjedde ikke så ofte på 1800-tallet. Hun kan også være død et annet sted enn i Holt. Det ser imidlertid ut til at hun bor der i 1813. Og begge barna blir konfirmert i Holt (1821 og 1823).En kan muligens anta at hun har vært syk, og at det kan forklare hvorfor hun ikke er å finne som fadder etter 1813.Jeg kan jo også legge til at dattera Karen Marie gifter seg i Holt i 1826 med enkemannen og slektningen Anders Hansen. De får mange barn fra 1827 og utover. Og sønnen Johannes gifter seg altså i 1829 - og får også flere barn. Karen Aamundsdtr. er ikke fadder for noen av disse.I sum har jeg derfor konkludert med at hun sannsynligvis må være død ikke så lenge etter 1813. En kunne tenke seg at de hadde bodd et annet sted noen år (men de må altså ha flyttet tilbake til Holt før 1821). Jeg har derfor lett etter begravelsen hennes også i Søndeled og Froland - uten resultat. Dette kunne vært sannsynlige steder (pga. Egelands verk og Froland verk), fordi Johannes Sørensen nok hele livet har vært verksarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

nå ha jeg lett i hele dag.... Har sett etter Karen/Kari -AAmundstdtr/aamonsdtr/aanonsdtr/aanunsdtr og Olsdtr. Død mellom 1813 og 1850, - Gift mellom 1828- 1840,ingen med de navnene ? merkelig. Finner heller ikke igjen henne i ( link 47 )?. Ingen Kari/Karen AA. /O Jeg går nå utfra at denne Kari/Karen er fra sognet, står ikke noe annet ved inngåelse av giftemål med Søren. En plass må hun jo være ??Hvor bodde de ?, må jo lete etter stedet og hvem som bor der i div. årstall. Har du sjekket inn/utflyttet ?Maybritt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.