Gå til innhold
Arkivverket

[#32925] Hvem var Karen Aamundsdatter, g. 1805 i Holt m. hammersmed Søren Johannessen?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Vielsen til hammersmed Søren Johannessen her , kirkebok . høyre side:Lenkeom Karen var omtrent jevngammel med ektemann f. 1777, så blir det vel å lete gjennom folretellingen 1801 etter mulige kandidater :-)Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det blir vel å lete etter nåla i høistakken dette. Her fant jeg en dame som tjenestejente 24 år i 1801-telling , Arendal? LenkeMen hvor hun kom fra sier denne tellingen ingen ting om:-(Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har vært gjennom den runden noen ganger - men finner ingen aktuelle kandidater der. Det skyldes antakelig at Karen da oppholdt seg i Holt, og der mangler - som kjent - ft. 1801.Jeg har også lett etter et mulig skifte etter ektemannen Søren Johannessen, som døde 4/8 1828 - uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært innom henne også - og tviler på om hun er aktuell.Hadde jeg bare kunnet finne dødsdatoen, hadde jeg hatt noe mer konkret å gå ut fra. Karen Aamundsdtr. er (ut fra det jeg har kunnet finne til nå) siste gang nevnt i 1813 (som fadder i Holt) - og hun er ikke å finne i ft. 1865. Jeg går dermed ut fra at hun må være død en gang mellom 1813 og 1865. Jeg er nå i gang med en gjennomlesning av alle begravelsesinnførslene i Holt denne perioden (for 3. gang!), men har så langt ikke funnet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så var jeg ferdig med en ny resultatløs gjennomgang av alle begravelsene i Holt mellom 1813 og 1865. For sikkerhets skyld har jeg også sjekket perioden fra 1808 (året for det yngste barnets fødsel) til 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny kirkeboknotering på Karen Aamundsdtr. (Omundsdtr.) - uten at det beyr så mye i jakten på hennes opphav: 7. april 1814 var hun fadder for Sara Hermansdtr. Foreldre: Smed Herman Erichsen og Anne Rebecca Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.