Gå til innhold
Arkivverket

[#32943] Sone Christensen Wassenden (Holt/Vegårshei), g. 1771 m. Anne Olsdtr.

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Det danske ekteparet Christen Christensen og Anne Sonesdatter må nok avskrives her. Jeg ser nå at de giftet seg i Lendum sogn (Hjørring amt) i 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å holde din debatt igang, så legger jeg inn vielsen til Christen Christensen og Anne Sonesdatter i Holt her: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Ei mulig søster av Anne Sonesdtr. (og dermed altså kanskje Sone Christensen Wassendens tante) er den Ingeborg Sonnesdtr. Wassenden som ble begravet i Holt 4/12 1775, 59 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone-navnet forekom svært ofte i Hægebostad- og Eiken-traktene i Vest-Agder på 1700-tallet. Kan Sones opphav (dvs. hans mors) søkes der?Det var i hvert fall andre som kom derfra til Vassenden i Holt i første del av 1700-årene: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en relevant person (søster til Anne Sonesdtr.?): Joran Sonnesdtr. Wassenden, begravet i Holt 12/4 1783, 73 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bladd litt i Ånen Lauens Hægebostad-bok (1975). Det kan der se ut til at Sone-navnet i Hægebostad og Eiken har 'bredd' seg fra Sohne Gletne (som levde i Eiken på 1600-tallet).I lenken til innlegg 54 møter vi en familie som altså kom fra dette området og bosatte seg i Vassenden i Holt. De hadde, før de kom til Holt, vært brukere av Fidjestøl i Kvås. Jeg har registrert med interesse at få år senere var det en Sone Olsen fra Hægebostad på Fidjestøl, som antakelig var en etterkommer etter Sohne Gletne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Sone-navnet finnes også i Bakke sogn i Vest-Agder. På Oftedal i Bakke sogn i nåværende Sirdal kommune fantes det bl.a. en Sone Kristjernsen, begr. 22.12 1765. Noe slektskap med den Sone Kristensen Vassenden som omtales i denne tråden var det neppe, men Per Seland skriver om Sone-navnet i bygdebok for Sirdal: Sone-navnet er uhyre sjeldent, men det brukes faktisk i enkelte strøk av landet den dag i dag. I Sverige er det ikke uvanlig i formen Sune. Ifølge Peder Nilsen Oftedal (1897-1985) hadde han hørt av sin far at den første Sone på Oftedal hadde kommet fra Nøkland i Eiken, mens Kristian Olsen Oftedal (1883-1937) mente at Sone isteden kom fra Vatne i Eiken. Intet av dette har foreløpig latt seg verifisere, men det er eiendommelig at en slik tradisjon kan holde seg så lenge, for det er nettopp i Eiken at man finner Sone-navn op 1600- og 1700-tallet.Personlig har jeg foruten Eiken og Hægebostad kommet over Sone-navnet i Helleland i Rogaland, i Fjotland, i Lyngdal og på Lista (Vanse) i Vest-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant innspill! M.h.t. Vatne i Eiken har jeg for øvrig en ane som kom derfra til Moland i Vegårshei (se egen tråd på Tallak Beintsen Vatne). Det ser ut til å ha vært en viss migrasjon fra indre bygder i vestre Vest-Agder til indre bygder i østre Aust-Agder på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Back to basic' - ny oppsummering:I. CHRISTEN CHRISTENSEN g. 14/7 1743 i Holt m. ANNE SONESDTR. (Sonnesdtr.). Er i arbeid for Nes jernverk både i 1746 og i 1755 (men ikke i 1751). Kalles Christen Myra da kona blir introdusert i kirken etter dattera Karens dåp 1/1 1745 (ved selve dåpen kalles dattera Kari Christensdtr. Werke(t)). Myra skal nok her være Auselmyra (Ausel-eie).IIa. SONE CHRISTENSEN - ikke funnet døpt i Holt, men konfirmert der 1763 som Sone Christensen Verket. Død 1836, '99 Aar' gml. Gift 14/7 1771 i Vegårshei med Anne Olsdtr. Kilandet (døpt 4/1 1750), datter til Ola Johnsen Kilandet og Ingrid Johnsdtr. Leiulstad-Mjåvatn. Sone var i arbeid som tømmerfløter og skogsarbeider for Nes jernverk fra 1770-åra og i hvert fall til 1806. Var et stykke inn på 1800-tallet dessuten ferjemann på Ubergsvannet. Kalles i kildene vekselvis Sone Christensen Vassenden og S. Chr. Ausel-eie. Paret hadde barn med følgende navn: Anne, Ole, Christen, Inger, Christen, Ingeborg, Lars, Karen, Svenning, Gunder.IIb. KAREN CHRISTENSDTR., døpt i Holt 1/1 1745; g. 30/8 1767 med Ole Tallaksen Baasland. Skifte etter han på Vassenden u/Ausel i 1789. Da gift for 2. gang med Guri Halvorsdtr. Det er eksplisitt nevnt i skiftet at Karen Christensdtr. var søster til Sone Christensen Vassenden. De hadde barn med følgende navn: Tallak, Anne, Christen, Tallak, Christen, Søren, Christen, Alloug.-----------------------------Verken Christen Christensen eller Anne Sonesdtr. er funnet døpt i Holt. De KAN riktignok være døpt i kirkeboklakunen 1705-1715. Jeg har for øvrig heller ikke funnet begravelsene deres.Mulige søsken av Anne Sonesdtr.:- Jørgen Sonesen, f. ca. 1723 (uvisst hvor). Bosatt i Øyestad som gruvearbeider. Gift før 1756. Sønnen Sone Jørgensen flyttet til Holt og var bl.a. bosatt på Vassenden u/Ausel.- Ingeborg Sonesdtr. (Sonnesdtr.) Vassenden, begr. i Holt 4/12 1775, 59 år gml. (dvs. f. ca. 1716).- Joran (?) Sonesdtr. (Sonnesdtr.) Vassenden, begr. i Holt 17/4 1783, 73 år gml. (dvs. f. ca. 1710).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fant jeg begravelsen til Sone Christensens mor!Hun ble begravet i Holt 11/12 1771, 70 år gammel (Anne Sonnes d. Wassenden). Hun bør dermed altså være f. ca. 1701 - og var dermed (hvis alderen ved død stemmer) rundt 42 år da hun giftet seg.Jeg fant for øvrig også begravelsen til Sones søster, Karen Christensdtr. Wassenden: 15/2 1786 (41 år). Enkemannen Ole Tallaksen Wassenden giftet seg på nytt senere samme år (9/7, trol. 27/5) med Guri Halvorsdtr.Sones far, Christen Christensen Wassenden levde i 1755. Han er da nevnt i jernverkets regnskap, og han betalte dessuten 1 ort 'til Kirkens Ombygning'. Antakelig døde han før 1772, siden han ikke er nevnt som fadder for noen av Sones barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Helge Berntsen

Hei Oddbjørn, jeg har ikke satt meg inn i denne debatten tidligere, men finner en Sonesen du synes å ha oversett: Ole Sonesen kom som huslærer til Narestø omkring 1775. Han var også kirkesanger, og begynte i 1780-årene en privatskole, som senere gikk over til å bli en fast skole, som var i drift til omkring 1820. Samtdig var Ole degn i Flosta kirke. Han skal ha kommet fra Kærup i Danmark, og ble gift med Karen Borchardt Olsdatter i Flosta kirke 8/8-1776. Det var Karens 3. ekteskap. Jeg har imidlertid ikke sjekket forlovere osv. Feil generasjon, samme patronym..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Helge. Jeg kan ikke umiddelbart se noen tilknytning mellom ham og 'mine' folk, men siden den Sone-opprinnelsen jeg leter etter, fremdeles er en 'ukjent x', er alle tips interessante - særlig Danmarks-sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå likevel det var noe kjent med den karen, og det viser seg at jeg har vært borti ham tidligere, uten å plassere ham i noen slektskontekst. Se innlegg 12 her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har registrert en Sone i min database, og det er Sone Gletne i Eiken i VA som er nevnt i Jordboka 1617.Den mulige forbindelsen jeg ser østover er at i 1617 eier Odne Timmervig i Mandal 1 hud i Gletne og i Wetland ødegård i Eiken har Anders Thenevig 5 eng og SOne Gletne 5 eng.Odne/Anders er Aadne (Arne) Taanevig i Søgne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.