Gå til innhold
Arkivverket

[#33064] Søren Thode, Bergen - sønn av Hans Thode og Helchie Middeltorp ?


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

En skulle tro at noen har gått igjennom kirkebøkene før navnene ble registrert i anetavlene? En ting er helt sikkert og det er at Hans Ulrich Burchard og Elisabeth Thode ble trolovet i Trondheim Domkirke den 13.10.1735 og at de fikk sønnen Johan, som ble døpt den 22. oktober i 1737 under No. 97.Da gjenstår å finne hvor Hartvig ble døpt. En skulle tro at det også var i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det er ingen tvil om at Hartvig Christian Uldrich og Johan var brødre og sønnene til Hans Uldrich Burchart og Elisabeth Thode.Hartvig Christian Uldrich ble døpt den 3.8.1736 i Trondheim Domkirke og faddere var genneralinnen og prostinnen m.v.Det verserer mange forskjellige data in alder og fødseler i kirkebøker i Norge og Sverige og husforhørslengder.I og med at Johan Christian Thode som døde i Asarums fs. i Blekinge i september i 1818 er oppgitt å være født i Trondheim så er muligheten veldig stor for at han var identisk med Johan døpt den 22. oktober i 1737 i Trondheim Domkirke.Han ble fosterfar til min anmoder Maria Charlotta(Maria Nilsdotter Grønstrøm), som ble født uekte i Karlshamn den 28. mai i 1788. I husforhørslendene i Skee fs. i Bohuslen førte de også feil ved å føre inn at hun ble født i november istedenfor i mai.Dersom ingen annen Johan ble døpt i Trondheim i årene 1737-1738 sa regner med at svaret er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg begynner å bli sliten etter å ha søkt mye idag så jeg håper noen kan hjelpe til å gå igjennom kirkebøkene i Trondheim etter Johan ifra 1737 -1741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Finner ikke Johan i skiftet etter Hans Uldrich Burchardt, fobehold om vanskelig skrift.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 13a (3A 0014), 1737-1742, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: Fol. 1-421. Med register.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25090/59>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25090/59Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til Svein(29)Det er ikke så lett å lese, men jeg finner også kun Hartvig på 2 og 1/2 år. Deres sønn Johan må da ha dødd innen 1739.Det må letes etter dødsfallet til Johan og det må letes etter Johan Christian i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har sjekket dødsfallet til Hans Uldriche Buchard i Trondheim Domkirke og han ble innført som død den 7.2.1738. Skiftet ble datert 20. april i 1739. Enken Elisabeth Thode giftet seg på nytt den 27.5.1739 og oppholdt seg mest sannsynlig i Trondheim til skiftet ble ferdig.Jeg har søkt etter dødsfallet til ders sønn 'JOHAN' som ble døpt den 22. oktober i 1737, men det har jeg ikke funnet hverken i Trondheim Domkirke eller i Inderøy hvor hans mor senere slo seg ned. Jeg stiller meg spørsmålet om han kunne ha blitt satt bort til en nær slektning av hans mor og derved ikke ble medtatt i skiftet etter sin far? Han må da finnes et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har sjekket dødsfallet til Hans Uldriche Buchard i Trondheim Domkirke og han ble innført som død den 7.2.1738. Skiftet ble datert 20. april i 1739. Enken Elisabeth Thode giftet seg på nytt den 27.5.1739 og oppholdt seg mest sannsynlig i Trondheim til skiftet ble ferdig.Jeg har søkt etter dødsfallet til ders sønn 'JOHAN' som ble døpt den 22. oktober i 1737, men det har jeg ikke funnet hverken i Trondheim Domkirke eller i Inderøy hvor hans mor senere slo seg ned. Jeg stiller meg spørsmålet om han kunne ha blitt satt bort til en nær slektning av hans mor og derved ikke ble medtatt i skiftet etter sin far? Han må da finnes et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

For å strekke strikken litt lenger så kan Johan trolig ha blitt tatt seg av Jacob Hansen Thode, f.1.11.1692 i Nykirken i Bergen og begravet den 7.8.1771 i Trondheim, som var en eldre bror av Elisabeth Thode. Etter dødsfallet satt hun alene med et barn på 2 og 1/2 år og et på ca. 6 måneder(Johan) Johan Christian Thode døpte sitt eneste barn, sønnen Christian Jacob Thode i 1795 i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det denne Hartvig Christian Ulrich Bu®chard (1736-1765) som ble gift med Marie Christine Vist (Wisth) ? Informasjonen min om at han skal være født i Bergen er altså feil, med mindre vi snakker om en annen mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Korreksjon til (18) Ifkg, kirkebok for Domkirken, Trondheim er Hartvig Christian Ulrich Buchard døpt 7. (ikke 3.) august 1736. Alle hans navn er sirlig nedtegnet. Broren Johan er døpt 22.10.1737 (ikke 1738 som jeg kom i skade for å skrive). Han kalles bare Johan. Formodningen om at presten skulle ha glemt at Johan i tillegg skulle hete Christian, er kanskje mindre sannsynlig. Dessuten finnes ikke denne Johan omtalt i skiftet etter faren Hans Ulrich Buchard i 1738. Det er derfor overveiende sannsynlig at sønnen Johan til Elisabeth Thode og Hans Ulrich Buchard er død før dette skiftet og han kan derfor ikke være den Johan Christian Thode som Hans Petter etterlyser og som er død i Sverige i 1818. Det er nok ennå ikke bevist hvem som er foreldrene til Johan Christian Thode (?-1818)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(35)Dersom Johan døde før skiftet, som ble datert 20. april i 1739 så må han finnes i kirkeboken??? Er ikke det merkelig og hvorfor finner vi ikke dåpen til Johan Christian, som flyttet til Sverige, på tidlig 1770 tallet, da det står oppgitt at han ble født i Trondheim?Det blir for enkelt å si at det kan ikke være for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Hans Petter, jeg er enig at det er en besnærende tanke at det bare er en Johan Buchard/Thode. Men det er du som har bevisbyrden for hypotesen og jeg ville ikke ha åpnet koblingen mellom Johan Christian foreldrene Elisbeth Thode (ET) og Hans Ulrich Buchard (HUB)ut fra de dataene som til nå foreligger. Det som taler imot at Johan Christian er barn av ET & HUB er: 1) Navnet Christian finnes ikke ved Johans dåp 2) Johan Christian død i 1818, mens Johan ikke er nevnt i skiftet etter faren i 1739, hvilket han som mindreårig burde være hvis han da var i live. (Har du lett etter ham som begravet før 1739 i alle kirkebøker i Trøndelag?) 3)Johan Christian kalles Thode, mens Johan burde kalles Buchard etter faren. Det (eneste) som da taler for at Johan Christian er sønn av ET & UB er at det i et svensk dokument er anført at Johan Christian Thoder er født i Trondheim? Det er litt tynt til å sette likhetstegn mellom Johan Christian og ET & HUBs sønn. Det er mange som heter Thode i Trøndelag og Hordaland på denne tiden rundt 1740 og som kan være kandidater som far til Johan Christian. Vi får lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(37)Det er bra svart Carl! Jeg håper at andre også kan være interessert i å finne ut mer om Johan og Johan Christian i Trondheim. Johan var ikke mer enn 4 måneder da hans far døde. Kan det ha vært en regel om at man måtte være fylt 1 år for å komme med i skiftedokumentet? Johan Christian Thode må ha hatt tilknytting til personer ved navn Christian(Christen) og Jacob. Johan Christian Thode ble som jeg har nevnt tidligere klokkersubstitut ifra mai 1795 og han utførte også barndop og kirkelige handlinger i Åryds fs.. Dette kan jo borge for at han hadde en bakgrunn, som var knyttet til den kirkelige siden i Trondheim og som gjorde han egnet til sitt virke? Han ble indirekte trukket inn i en rettsstird imellom Kyrkoherden Pehr Wanskif og en magister og klokker Nils Landergren i Hellaryd og Åryds fs. i Blekinge som pågikk over flere år. Jeg har en DVD ifra Lunds domkapitel FIIe:26, Klockarehandlingar, som inneholder sakens dokumenter, som pågikk ifra ca. 1802-1805. Johan Christian Thode stod på kyrkoherdens side i saken. Hans hustru Anna Catharina Ekegren var også med på kyrkotagninger i Åryds fs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Nå har jeg søkt igjennom alle kirkebøker for året 1738 i Sør-Trøndelag bortsett ifra Støren etter Johan Charistian Thode, men uten funn. Jeg har også søkt for årene 1737-1742 i Domkirken etter han. Johan, som ble døpt den 22.10.1737, som sønn av Hans Uldrich Buchard finnes ikke som død frem til mai 1739 og han ble heller ikke medtatt i skiftet datert i april 1739 etter sin far. Kirkeboken er tydelig og Hans Buchard står innført, som død den 7.2.1738. Johan må ha vært i live etter farens død, men hva skjedde med han? Dersom hans mor fikk flere barn så var det vel også vanlig å døpe sitt neste guttebarn ved samme navn? Fikk hun barn i sitt andre og tredje ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Den 27.5.1739 ble fogden Jens Tausan copulation med enke, madame Elisabeth Thode i Domkirken i Trondheim. Vitner(cavers) var hennes bror Jacob Thode og Tosten White.Jacob Thode var tydelig nær knyttet til sin søster. P.s. Johan Christian Thode døpte sin sønn for Christian Jacob i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har søkt etter faddere i kirkebøkene i Vår Frue i Trondheim fra 1760-1770 og fant Hans Thode, som No. 20, døpt den 21.4.1740. Han fikk navnet Thode slev om hans far het Andreas Gram. Mpr: Idde Thode. Faddere var: Madame Elisabeth(Thode) gogd Taussans og hennes bror prosten og Magister Jac. Thode sammen m,ed Job Thode. Ved konfirmasjonen het han Hans Thode Gram.Det eksisterte også to personer ved navn Christen Thode på samme tid og det var Ober Auditeur Chr. Thode(Jeg har også sett han som assessor Prost) og skipper Christen Thode. Andre navn jeg la merke til var Knud Thode, Weinke Thode og en kvinne til som jeg ikke noterte fornavn på.Jeg har også sjekket faddere i Domkirken fra 1760 og kommet tilogmed 1767. Flere av de samme navn jeg har nevnt går igjen begge steder.Dette er nok et signal på at Elisabeth Thode(Taussan) deltok sammen med sin bror Jacob også i barndåper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Skiftet etter Mad Elisabeth Thode salig fogden Hønnes er datert 12/5 1780 og foregikk på gården Reppe i Lånke. Stjør- og Verdal prot 11 fol 546.Jeg har skummet gjennom noen sider, men ikke hele. Hun ser ut til å ha hatt testamente. På fol 552a regnes arvingene opp. Den først nevnte er Frue Marja Christina West, enke etter avdødes salige sønn, løytnant Burchart. Så fortsetter det med Elisabeths søsken, andre slektninger og familie.Ut fra dette kan nok ikke Elisabeth Thode ha hatt livsarvinger i live på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har også skumlest igjennom det lange skiftet. Det ser ut til at hun ikke hadde barn i live vbed skiftet, men at enken etter hennes sønn løitnant hartvig Christian Ulrich Buchart, Marja Christina West var en av arvingene. I testamentet har hun med barn etter sine søsken og jeg har merket meg at hun hadde en bror Johan Thode. hans barn ifra første og andre ekteskap ble arvinger, men ingen ved navn Johan eller Johan Christian.Mitt spørsmål blir igjen hvor ble det av hennes sønn Johan, jun fikk med Buchard og som ble døpt den 22.10.1727???Det kunne være interessant å se på skiftet etter hennes bror magister og prosten Jacob Thode!P.s. Johan Christian Thode i Sverige var også innom den militære bane som Corporal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Nermo

(42/43/34:) Navnet (Marie/Marja Christine West/Wisth/Vist) på løytnants-enken ved skiftet etter svigermoren Elisabeth Thode i 1780 viser at svaret på mitt spm. i #34 er 'Ja'. Brødrene Hartvig Christian Ulrich (løytnanten) og Johan Buchard ble altså døpt i Trondhjems Domkirke. Det har i det ovenstående vært nevnt nokså mange ulike dåpsdatoer for de to nevnte. Det samme gjelder dato for død og begravlse av deres far, (kst. ?) byfogd i Trondheim, Hans Ulrich Burchard (c1707-1738). Hvilke datoer er de korrekte ?Og er det Buchard eller Burchard som er riktig navn ?Hvem var byfogd Hans Ulrich Bu®chard's foreldre ? Hvor ble han gift (trolovet ?) den 13 Okt 1735 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Einar Aasprong

Per (23):Fra lenken du oppgir finnes også opplysninger om Nils Thode, død i Kristiansund, 1763, 51 år gammel. (Høyre side under følgende lenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16101&idx_id=16101&uid=ny&idx_side=-196>Lenke)Du oppgir at han skal være født i Fleskum, Aalborg 1712 som sønn til Johan Stephensen Thode og Birgitte Nielsdatter Smith (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Leif Kåre Solberg

Carl Müller, 7.7.2010 (18). I denne eldre debatten sier Leif Kåre Solberg i innlegg (16) følgende: Dessuten fikk Lisbeth to måneder etter Dorothea Catharinas dåp tvillingene Johan og Hartvig Christian Ulrich Buchard, døpt 12 oct 1736' Ja, mon det Leif Kåre?Grete Bratne, 16.10.2005 (15). Og i samme kilde finner jeg også Idae Margrete, døpt 20 Nov 1737 (og død 1738), Beistad, Nord-Trøndelag – med foreldrene Fogd. Tausan og Bente Chirstine Steensdatter. Daarthea Catharina, døpt 31 Aug 1736, Beistad, Nord-Trøndelag – med far oppgitt med bare etternavn: Tausan.Fra en usikker kilde på Family Search hevdes det at Lisbeth Hansdatter Thode og Hans Ulrich Buchard, skal ha fått sønnen Hartvig Christian Ulrich Buchard og at han ble døpt 12 oct 1736 i Bergen. Samme dato finner jeg at de to skal ja fått en sønn til,- nemlig Johan HansenLeif Kåre Solberg, 28.10.2005 (16). Da kan hun ikke ha vært Lisbeths datter siden hun den gang var gift med konst. byfogd Hans Ulrich Buchard. Dessuten fikk Lisbeth to måneder etter Dorothea Catharinas dåp tvillingene Johan og Hartvig Christian Ulrich Buchard, døpt 12 oct 1736.Kronologisk passer det derimot bra at Dorothea Catharina var datter av Jens Tausan (Tausan er også oppført som far i FS) og Bente Christine Steensdatter. Dette ekteskapet har hittil vært ukjent, og Bente Christine må ha dødd i 1737/8 (i barselseng etter Idae Margretes fødsel (døpt 20 Nov 1737)?) - For øvrig, hvem var hun?Carl Müller, 7.7.2010 (18). I kirkebok for Trondheim domkirke finnes ingen aktuelle tvillinger døpt 12. oktober 1736. Derimot finnes Hartvig Christian Ulrich døpt 7. august 1736. Og Johan finnes i samme kirkebok som døpt 22. oktober 1737.Det fremgår derfor ikke av dette at Elisabeth Thode hadde et tvillingpar som du anfører. Kan du avklare dette nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Randi Broli, 9.7.2010 (42). Skiftet etter Mad Elisabeth Thode salig fogden Hønnes er datert 12/5 1780 og foregikk på gården Reppe i Lånke. Stjør- og Verdal prot 11 fol 546. Den først nevnte er Frue Marja Christina West, enke etter avdødes salige sønn, løytnant Burchart. Så fortsetter det med Elisabeths søsken, andre slektninger og familie. Ut fra dette kan nok ikke Elisabeth Thode ha hatt livsarvinger i live på dette tidspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.