Gå til innhold
Arkivverket

[#33064] Søren Thode, Bergen - sønn av Hans Thode og Helchie Middeltorp ?

Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Kåre Solberg

Skiftet etter Mad Elisabeth Thode er datert 12/5 1780. Den først nevnte er Frue Marja Christina West, enke etter avdødes salige sønn, løytnant Burchart. Ut fra dette kan nok ikke Elisabeth Thode ha hatt livsarvinger i live på dette tidspunktet. Broren Johan er døpt 22.10.1737 Dessuten finnes ikke denne Johan omtalt i skiftet etter faren Hans Ulrich Buchard i 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg antar at det skulle være mulig å finne dødsfallet til Johan da hans far døde like etter Johans fødsel. Mitt engasjement henger sammen med mitt håp om å finne dåpen til Johan Christian Thode. Kfr. mitt innlegg nr. 22 hvor det av utskriften fremkommer at han ble født i Trondhjem i Norrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(51:) Det var skifte i Trondheim etter Lisbeths første ektemann Hans Ulrich Burchard (f.ca.1707?) den 20 Apr 1739, og man må da anta at sønnen Johan (døpt i Trh. Domkirke 22 Okt 1737) var død (i Trondheim) før dette skiftet. Det er altså liten grunn til å tro at han er identisk med den Johan Christian Thode som giftet seg i Aasarum (Blekinge) i 1794 (som barnløs enkemann). Lisbeth Thode ble g. påny i Domkirken den 27 Mai 1739 m. fogden Jens Henriksen Tausan, enkemann etter Bente Chirstine Steensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(53) Johan Christian Thode ble gift første gang den 13.7.1777 i Malmø Garnisonsfs. med Anna Maria Karfeldt i tiden han tjenete i Kronprinsens Regemente. Han ble enkemann den 5.4.1794 da Anna Maria døde i Mørrum fs. i Blekinge len hvor han var skolemester. Jeg har ikke funnet at de fikk barn. Johan ble gift den 22.8.1794 i Mørrum fs. med jungfrun Anna Catharina Ekegren, f. 1753(min ane) Den 19.8.1795 fikk de sønnen Christian Jacob Thode som ble døpt i Åryd fs. Johan ble klockersubstitut i Åryd fs. fra mai 1795.De samme navn som Thode ættene hadde i Bergen og Trondheim, Christian Jacob og Johan gikk igjen.Flere av Johan's etterkommere utmerket seg innen malerkunst, tonsettere, legevitenskap og skuespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det må ha blitt begått feil i kirkeboka da Johan Bucharts død ikke har blitt ført inn. Det kan ha vært flere glitt.Den 14.2.1738 ble Monsieur Christian Thode og enken etter Christen Andersen Røst, Mad. Else Maria Lemvig gift(copulerede) etter foregaaende forlovelse og lysning i Vår Frue Kirke i Trondheim Bekreftet av Jacob Thode og Christ Luster. Jeg antar at Christian Thode ble født 11.2.1701 i Bergen, Nykirken og at han var halvbror til prosten Jacob ThodeJeg har ikke funnet at Christian og Else Maria fikk barn i 1738 eller 1739. Jeg tenkte at de kunne være potensielle foreldre til Johan Christian Thode, født 26.7.1738 i Trondheim.En annen observasjon jeg har gjort i Vår Frues kirke i Trondheim. Den 29.7.1738(nær identisk med fødsel oppgitt av Johan Christian Thode) ble døpt barnet Sophia Cramer, far: Andreas Gram. Mor: Idde Thode. Test: Fruun Justiisraad Angels, Mad. Ottersens, Mad. Cornelie Møllers, CommersRaad Wide, Tosten With, Christian Thode. Det står skrevet nei med kryss og spørsmålstegn og noe skrift jeg ikke kan tyde. Kunne det ha vært en tvillingfødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg håper at noen kan ta seg tid til å se nærmere på anmerkningen om tilføyelse i kirkeboken ved dåpen til Sophia Cramer. Det er utydelig, men det kan se ut som at et forkortet navn kommer i tillegg. Kan det være en forkortelse av navnet Johan Christian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(55:) Skipper Christen (Christian) Hansen Thode (1701-1748) skal med (enken) Else Marie Lemvig (g. 14 Feb 1738) ha fått sønnene Jens Jacob og Hans. (Det finnes eksempler som viser at navnene (Jo)han(nes) og Hans egentlig er å betrakte samme navn). Noe å tenke på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(55:) Ide Hansdatter Thode (1712-1797) skal med (enkemannen) skipperborger i Trondheim, Andreas Mikkelsen Gram (c16911-1748) (g. 7 Jul 1737 i 'Frue-kirka') ha fått 7 (8?) barn, hvorav jeg har notert Sophie Cramer (døpt 29 Jul 1738 i Vår Frue) (oppkalt etter Andreas' førte kone), Hans Thode (døpt 21 Apr 1740 i Vår Frue), Hilchen 1743 og Elisabeth 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(58) Det er interessant med navnevariantene Hans og Johannes som et spor. Jeg har notert at hans Thode ble døpt 2. august 1740 i Vår Frue kirke i Trondheim. Er det noen som kjenner til om han ble gift og hvor det ble av Hans? Ble barna døpt samme dag de ble født på den tid?I Sverige ble det oppgitt en alder i generalmønsterrullene som passet med at Johan Christian Thode var født i 1740 og ikke i 1738 som oppgitt i husforhørslengden. I generalmønsterrullen i Malmø datert 10. juli 1775 var alderen oppgitt til 34 år I militær generalmønsterrullen fra Malmø, dat. 2.juli 1777 var alder oppgitt til 36 år(lefnadsår) I generalmønsterrullen fra Christianstad, datert 28. juni 1779 var alder 38 år. I generalmønsterrullen i Malmø dat. 7. juni 1787 var alder oppgitt til 46 år I generalmønsterrullen i Christianstad dat. 23.1.1790 var alder oppgitt til 49 år.Dette tyder på at han kan ha vært født i 1740 og at årstallet i husforhørslengden ble ført feil. Det forekom flere feilførsler i husforhørslengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jegg vedlegger en kopi av militærrulle fra Christianstad Garnisonsfs.. Johan Christian Thode brukte da kun Christian Thode som navn.

bilete10340.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har gjort noen observasjoner.Else Marie Lemvig ble født i ca. 1700. Hennes far var sognepresten Jens Jensen Lemvig til Klæbu? Hun ble gift med Anders Christensen Røst f. 1692, død i 1734, den 9.12.1720 i Trondheim. De fikk sønnen Christen Andersen Røst, f. 1727, død 1755 i Trondheim og sønnen Christen, født 20.4.1733 også i Trondheim. Christen Røstfors ble konfirmert i Vår Frue kirke den 5.4.1750 og mor var Else Thode(Lemvig). Det er et bevis på at Else Maria Lemvig bodde i Trondheim i 1750.Elsa Maria Lemvig ble gift 14.2.1738 med monsieur Christian Thode i Vår Frue Kirke De fikk sønnen Hans døpt 2.8.1740 og Jens Jacob døpt 9.10.1742. Jeg har søkt igjennom konfirmasjonslistene og dødsfall frem til 1761 men har ikke funnet spor etter Hans og Jens Jacob. Hvor ble de og deres mor av og hvor ble det av Christen Røst fra hennes første ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(64:) Jeg tror du bytter om navnene på Elses 1. ektemann og deres eldste sønn som vokste opp. Hun ble såvidt jeg vet g. (9 Des 1702) m. Christen Andersen Røst (1692-1734) (borger i Trondheim fra 1730), og han ble begravet i Domkirken 18 Okt 1734. De fikk sønnen Anders Christensen Røst i 1727 (døpt 23 Jan 1728 i Vår Frue), og altså Christen i 1733, men først to barn som ble bergravet i Vår Frue i 1722 og 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(65) Jeg hadde følelsen av at jeg blandet navn da jeg satt og skrev så takk for korrigeringen. Ved navnesøk(Familysearch) er det oppgitt at Else Marie Lemvig døde den 30. oktober i 1773 i Sør-Trøndelag. Fødsel oppgitt som 1705 ved giftet med Christian Thode og 1695? ved giftet med Christen Andersen Røst. Er det mulig å finne kirkeboka og skiftet etter henne?Det virker som disse personene ikke har vært like aktuelle som en del av de øvrige Thodene? Hans Thode er personen som er i nærheten av personen(Johan Christian Thode) jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg tror ikke jeg har sett noe sted hvem som er foreldrene til Else Marie Lemvig (c1700-1773), g. 1) 1720 (i huset, Trh.) m. borger Christen Andersen Røst (1692-1734) fra Trondheim, og g. 2) 1738 (Vår Frue, Trh.) m. skipper Christen Hansen Thode (1701-1748) fra Bergen, to sønner fra hvert ekteskap (vokste opp ?). Kan hun være datter av sogneprest i Klæbu fra 1717, Jens Jensen Lemvig (1668-1741) (fra Bergen eller Luster ?) og hans 1. kone Maren Friis Mogensdatter Stoltenberg (1675-1725) fra Tønsberg (g. 1696) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(68) Jeg kan ikke se at barna til Else Marie Lemvig ifra hennes første og andre ekteskap fremkommer i slektstavler eller andre fora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det er ikke enkelt å finne spor etter Else marie Lemvig etter at hun ble enke i 1748 og hennes barn. Det eneste spor jeg har funnet er da hennes sønn Christen Røst ble konfirmert i Vår Frue kirke den 5.4.1750 17 år gammel og som for(eldre) var oppgitt mor madam Else Thode. Hennes andre sønn i ekteskapet med Christen Andersen Røst, Anders Christensen Røst fant jeg som gift den 21.3.1752 med pigen Catharina Pettersd. Schancke. Anders døde i 1755. Anders og Catharina fikk datteren Catharina døpt den 10.5.1753 i Vår Frue kirke og hun ble gift i Røros den 5.11.1782 med Christen Fastesen Schancke.Jeg har ikke funnet mer info om sønnen Christen Røst etter at han ble konfirmert. Jeg har i den forbindelse sjekket vielser frem til 1770. Jeg har heller ikke funnet info om hennes sønner Hans Thode, døpt 2.8.1740 og Jens Jakob døpt 9.10.1742 i Vår Frue kirke i Trondheim. Det er mulig at Else Maria Lemvig forlot Trondheim med de yngste sønnene og sønnen Christen Røst en tid etter 1750. Det kan ha vært etter at hennes eldste sønn Anders Christensen Røst døde i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Som jeg nevnte i en annen tråd om Thode døde Christen Christensen Røst i 1772. Da var hans to eldre brødre forlengst døde.LenkeDet var skifte etter Christen Thode i 1760 i Trondheim. Da var Hans 20 og Jens Jacob 18 hjemme hos moderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(71) Takk Randi da fant du Christen Christensen Røst for meg. Får du lagt inn skiftet etter Christen Thode,f.11.2.1701 i Nykirken i Bergen, død i Trondheim vår Frue den 28.3.1748, Skipper og Kjøpmann. Det tok 12 år før skiftet ble gjennomført? Jeg har også notert at Elsa Maria Lemvig gift Thode døde den 30.10.1773, men jeg har heller ikke funnet det innført i kirkeboken i Trondheim? Finnes det skifte også etter henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Randi/71:) Hvilke var de 'to eldre brødre' (av Christen Christensen Røst 1733-1772) som forlengst var døde i 1772 ?(Jeg har notert en mulig bror, koffardi-styrmann Anders Christensen Røst (døpt i Vår Frue 23 Jan 1728 - gr.l. Trh. 23 Okt 1756), samt at Christen Andersen Røst og Else Marie Lemvig skal ha begravet to barn i Vår Frue i 1722 og 1727).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Da fant jeg dødsfallet til Else Maria Lemvig innført den 3. sept. 1773 i Vår Frue kirke som No. 96, 76 år gammel. Fødsel ble da omtrent i 1697.Jeg mente å skrive i mitt innlegg nr. 72 et ønske om å få lagt inn skiftet etter skipper Christen Thode som lenke og det samme med skiftet etter Else Maria Lemvig.Det blir interessant å se info om Elsa Maria Lemvig's sønner Hans og Jens Jacob i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.