Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#33187] Sandsvær - Aslach Knudsen Lia, født 1761 i Hedenstad, Sandsvær.

Recommended Posts

Gjest Arnt Hole

Ifølge Sandsværs historie bind VII side 470 er Aslak Knudsen født i Hallingdal. Faren er bergmand Knut AslaksenUngkar Aslach Knudsen og pige Karen Elefsd. vies i Efteløt kirke 2/10 1785Det er skifte etter avdøde Aslak Knudsen på plassen Helliksbraaten under gården Lia i Jondalen begynt 23/1 1810 sluttet 30/1 1812. Enke Kari Ellefsd. 1.Knud Aslaksen, 20 år i Kjøbenhaven,2 Ellef Aslaksen 5 1/2 år, 3. Knud Aslaksen 1 1/2 år, 4. Dorte Aslaksd. 23 år, tjener i Sandsvær hos Ole Bredevje, 5. Barbroe Carine Aslaksd., 15 år, 5.Barbro Serine Aslaksd., 12 år, 7. Berte Aslaksd. 8 1/2 år. Verge for alle barna er morbror Ole EllefsenMvh Arnt

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har sett etter Aslak Knudsen i døpte i Ål prestegjeld 1760-1762, men fant ingen som passer. Da burde du ta en titt i Nes prestegjelds kirkebøker. På 1700-tallet var det to prestegjeld i Hallingdal, Ål og Nes. Lykke til!

• 8 måneder senere...
Gjest Ivar Lie

Knut Asaksen er ikke fra Ål, han er fra Gol. Han bodde på Knutsmyr på Meheia ihvertfall i 1765, men ifølge Terje Østro skal han ha reist litt fram og tilbake mellom Gol og Kongsberg i 1760-årene. Knut hadde etterkommere som holdt til i Meheia (sønnen Endre) og på Gusskiste (plass under Hedenstad). Jeg har ikke Gol-bøkene foran meg nå, men far til Knut var Aslak Ivarson. Jeg klarer å gi mer detaljer om 3-4 dager.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.