Gå til innhold
Arkivverket

[#33425] Ovenstads militærbiografier oppslag på Møllerop 3 generasjoner


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Sollien

Før jeg tar for meg Løytnantvaktmester Johan Peter Møllerup og hans kone Anna Margrethe Hansdatter Meyers barn døpt i Vinger kirke, så vil jeg nevne en underkonstabel Hans Jacob Møllerup og hans barn med Elen Jonsd. Sønnen Hans døpt 23. mai 1745 og Elen døpt 23. oktober 1746. Dette var Elens 3. leiermål. Så har vi barna til løytnantvaktmesteren. Kirkebok nr. 1 1689-1729, side 182 29. juni 1720 Johan Nicolai, gravlagt 7. juli 1721. Side 196 6. mars 1722 Uldrich Friderich Meyer, gravlagt 2. april 1722. Side 206 13. juni 1723 Bartha Magdalena. Side 225 15. juli 1725 Margareta Sabina Elisabeth, gravlagt 14. mars 1756. Side 242 8. desember 1726 Johan Nicolaj. Side 267 11. oktober 1728 Gedschen Schieldrup, gravlagt 17. mars 1731. Kirkebok nr. 2. 1730-1751: Side 5 1. oktober 1730 Preben Christian. Side 10 18. oktober 1731 Christian Frideric. Side 26 31. mars 1734 Adolph Carl. Side 40 18. mai 1736 Lorentz Reichwen og side 51 6. oktober 1737 Knud von Hadelen. Begravede Møllerup Vinger kirkegård: 5. mai 1757 Johan Peter 76 år. 19. november 1764 Frue Møllerup 80 år. Side 49 Knud Møllerup gravlagt 14. juli 1737, alder ?? Jfr. Berthe Mallene Møllerup gravlagt 27. april 1775. Ikke døpt her i sognet. Håper dette vil bidra til litt oppklaring omkring løytnantvaktmester Møllerups barn og deres rekkefølge. Med vennlig hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Tilleggsinformasjon til mitt inlegg 25, hadde sjekket kun døpte med Møllerup som fedre, her er de med mor av slekta Møllerup: Denne Knud Møllerup som døde i 1737 ble døpt i Vinger kirke 18. november 1735. Barnets mor var løytnantvaktmester Møllerups datter Marthe Cathrine og barnets far var Ulrich Friderichsøn. Dette fra kirkebok nr. 2. side 37. Noe av teksten er vanskelig å tyde. Marthe Cathrine Møllerup giftet seg med sersjant Erik Larsøn ved Hr. Holms kompani. Deres barn Olia Chatrine døpt 26. juli 1739. Bartha Magdalene Møllerup og Friderich Meyers barn Friderich døpt 3. juni 1746. Margaretha Sabina Elisabeth Møllerup og kommanderende sersjant Johannes Friderichsøn ved Rosings kompani, deres datter Johanna Fridericha døpt 12. august 1746. Margaretha Sabina Elisabeth og sersjant Jens Møller ved kaptein Leffelmanns kompani deres datter Gisnen Maria døpt 3. april 1755. Viede i Vinger kirke: 3. januar 1737 Marte Johansd. Møllerup og soldat Peder Hansøn ved Herr major Cicignons kompani. 3. januar 1739 Marte Cathrine Møllerup og korporal Erik Larsøn ved herr kaptein Holms kompani.Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Inger Eik

Kan noen hjelpe meg med å knytte 'mine' Møllerop til de bakenforliggende ledd?Jeg har en Christiane Berntine Møllerop som giftet seg den 8.12.1880 i Kristiansund med August Benjamin Bjørn. Christiane skal være født i 1854 i Kvernes (har ikke funnet dåpen hennes ennå).Foreldrene var Christian Friderik Møllerop, f. ca 1816, Tingvoll og Clausine Margrethe Sørensen, f. ca 1817, Tromsø. Disse giftet seg 1.5.1852 i Kvernes. CFM var oppgitt å være Brennevinshandler/kjøpmann i KristiansundFar til CFM het også Christian Fredrik Møllerop, men her stopper mine opplysninger. Jeg ser i FT 1801 at1. det finnes en Christian Friederich M. i Trondheim, 18 år og læredreng i et apotek,2. og en annen Christian Fridrich M. på Weblungsnæsset i Grytten, 53 år, gjestgiver. Han er gift med barn i alderen 9 - 25 år.3. Så er det også en Christian Frideric M på Asch i Nordrehoug/Buskerud, 34 år, Lieutenant of gaardbeboer, gift med tre små barn.Hvem av disse kan det være som er far til brennevinshandleren? All hjelp mottas med takk.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Christian Frederik er sønn av Skoleholder Amund Christiansen Møllerop f. 1774 Grytten og Eli Knudsdatter Silset f.1780.Her er dåpen, øverst på høyre side. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16121&idx_id=16121&uid=ny&idx_side=-162>LenkeAmund Christiansen bodde på Staknes i Øre, hvor han var lærer og kirkesanger. Amund var født utenfor ekteskap, sønn av Christian Fredrik Møllerop (gjestgiver og lensmann) og Sissel Torstensdatter Roåker.Sissel er min 4xtippoldemor, du finner flere opplysninger om henne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Beklager, jeg var nok litt snar her..Vielsen i Kvernes 1852 viser jo at hans far var Kaptein Christian Fr. Møllerop. LenkeAud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Takk, jeg så også den vielsen. Hvis faren var kaptein, tyder det på at han må være mitt alternativ 3, han som var løytnant i 1801? Skulle gjerne hatt noen detaljer her...Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Leiv Skjerve

Jeg henter fra innlegg 16: Urbanus Gietzmann (Giesman) Møllerup var f. og dpt. 7/5 1755 i Kvinherred, d. 30/12 1829 på grd. Klyve pr Bergen Kapteins kar. 26/3 1802. Fikk fra 7/11 1809 avskjed i nåde og fikk 276 rdl i årl. pensjon G. 1789 Lenke med Helvig Sophie Cathrine Pritzier. Dtr av Christopher Pritzier og Anna Eleonora Jacobi. Ingen barn.Kilde OvenstadFra Ovenstad henter jeg: 'Koppelow, Curt Christoffer f. ca 1625- Gift med Maria Jacobi'Kn det være slektskapsforbindelse mellem Maria og Anna Eleanora ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Den Hans Jakob Møllerup, sønn av Johan Peter Møllerup som er nevnt i innlegg (26) er født i Gausdal døpt 19/9 1716 Lenke. Berthe Malene Møllerup som ble gravlagt 27/4 1775 må være identisk med Barte Magdalena Møllerup døpt 13/7 1723 i Vinger.I Møllerupboken er det ført opp en ny Barte som skulle være døpt 17/7 1725, men det skyldes trolig en forveksling med Margrethe Sabine Elisabeth som er innført i kirkeboken på den datoen. Ingen Barte er ikke nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.