Gå til innhold
Arkivverket

[#33476] Noen som kjenner til navnet Giodesen


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenTakk igjen til deg Kristian:-)Først så kan vi konstatere at Ole nok var militær matros. Når jeg i dag gikk gjennom kirkeboken over døpte, fant jeg når jeg nærmet meg 1780-tallet, nummer foran f.eks matros Nils osv. Det fikk meg til å tenke på de nummerne som jeg fant ved dødsinnførselen til Ole i 1789. Jeg trodde det var husnummer/brakkenummer, har ført inn følgende i mine papirer: 26 No 63. Men det det står er faktisk 2. C (for compani) No 63.Så jeg skal sende en forespørsel til riksarkivet over hvilket materiale som eventuelt kan hjelpe meg med den militærbiten.Videre har k.b. over døde gitt meg et par nye barn av Ole og Anne. Den første jeg fant var Jöde døpt 30/7 1758, begravet 11/4 1759. Utrolig at jeg kan ha oversett den i k.b. over døpte! Men fant den når jeg gikk inn igjen og kikket. Videre fant jeg en sønn Anders begravet 30/8 1767, 12 år gammel, altså født ca 1755. Ellef f. 1762 og Jacbo f. 1763 fant jeg også døde. Men er ikke ferdig med døde etter 1783.Når det gjelder den Peder Andersen Watum er det ikke sikkert han er familie, han gifter seg i Stavern 1765 med Kirsten Christensdatter. Har kikket på dåpen til noen av deres barn og kan ikke finne verken Anne eller Ole som faddere. Men det behøver jo ikke bety så mye. Han var militær, kan Watum ha vært et militærnavn kanskje.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg leser med interesse din søking etter opplysninger om militære matroser før 1800 i Fredriksværn.Har selv prøvd å få hjelp til å lete i sjømilitære ruller , og det finnes en del hjelp å få. ( Flott at du fant de nummerene, som muligens vil forenkle søking i rullene?) Spent på om du finner de opplysningene du trenger.Følger debatten med spenning.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTakk for interessen Gunn.Det med militærvesenet er helt nytt for meg. Har ikke vært borti det før, så det skal bli spennende. Utrolig interessant hobby vi har, jeg lærer noe nytt omtrent hver dag:-) Blant annet ved å lese debattene her.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Laila!Her kan du lese litt om aktivitetene i gamle Fredriksværn om lenken går riktig denne gangen:LenkeJeg har en forfader med det umulige navn Ole Voldsen f. ca 1780 ukjent sted , d 1832, her som Matros af Stafern. ( Han har det ikke vært enkelt å finne opplysninger om.)Håper det går bedre med dine søkinger.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen GunnTakk for lenken, det var interessant lesning.Har du noe litteratur å anbefale meg? Jeg kikket litt på kildereferansene, har du lest noe av det?Håper du kan klare å finne ut av din mann etterhvert. Men noen må man kanskje bare gi opp? Skikkelig irriterende det da:-) Kanskje noe dukker opp senere som kan gi deg en ny ledetråd. Lykke til i hvert fall.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen igjen!Jeg kan anbefale deg Kommandørkaptein Stein Moens hefter om KGL NORSKE MARINES FARTØYER.Du kan få kjøpt heftene i Marinemuseet i Horten.Jeg har flere av heftene og har funnet mye av interesse i dem.Det siste bestilte jeg direkte fra marinemuseets hjemmeside. Hefte nr 16 , Orlogsbrigger 1814-1880.Samlet og bearbeidet av Stein Moen. 1991.Her er mye stoff om marinefartøyene som ble bygget og reparert i Fredriksværn. Detaljer om skip og en del opplysninger om mannskap.Om du har interesse av marinehistorie kan du lese litt om noe av det jeg har arbeidet med på min hjemmeside:http://home.no.net/ghuglenHer finner du litt av det jeg har arbeidet med ved siden av slektshistorie. Under høyskolen i Vestfolds bibliotek, elektroniske tekster , skjønnlitteratur, har jeg fått lagt ut min tippoldefar, Hans Peder Olsens Annotasjonsbok fra Tokter i middelhavet. ( Han var marinemusiker og sønn av den ukjente Ole Voldsen som jeg fortsatt leter etter opphavet til)Har ellers hatt glede av en del Dansk litteratur fra denne tiden.Jeg hadde håpet å delta på slektforskerdagen i morgen på biblioteket i Sandefjord, men har dessverre pådratt meg en kraftig forkjølelse.Håper vi kan treffes senere for å prate om felles interesser.Lykke til med ditt arbeid.Mvh. Gunn,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnTusen takk for litteraturtips og spennende lesning på din hjemmeside. Må være gøy å finne slike gamle nedtegnelser skrevet av familien.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.