Gå til innhold
Arkivverket

[#34061] Johan Bremer i Sogn (1661-1719) - son av borgarm. Fredrik Bremer Christiania?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det har vore hevda at kommanderløytnant Johan Bremer (1661-1719), busett i Marifjøra, Hafslo i Sogn og gift med Maren Jensdotter Lemvig frå Fuhr i Luster (1674-1752), kan ha vore identisk med:Johan Peter Fredrikson Bremer, ein son av borgarmeister Fredrik Fredrikson Bremer (1623-1682) i Christiania og kona NN Johansdotter Moth frå Flensburg.Er det noko hald i denne teorien? Kva veit ein om borni til borgarmeisteren?Er det nokon som har andre ''kandidatar'' til opphavet til løytnant Johan Bremer? Kva seier Ovenstad?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Borgermester Frederik Bremers hustru het Susanne Elisabeth Moth.De skal ha vært foreldre til Maren Elisabeth Bremer som ble gift med Frants Børting på Båseland Jernverk i Holt. Hun døde i barsel med deres første barn, Peter Børting født 24. mai 1700.Borgermester Bremer og hustru hadde visst ni barn. Kjenner noen navnene på disse?Mvh Knut S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med noen Bremer i Fredrikstad 1801 : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeDaniel Christopher Bremer, Konf.i Fr.stad 1756,15 år død 1809 67 år. Sønn av Løytnant/Kaptein.Bremer Gift 1) 10 okt. 1765 med Marie Elisabeth Lange. 3 av derses barn: Caroline Catrine 1772 - 1854 død i Skien, gift med sorenskriver i Øvre Telemarken Ole Juel. - Carl ( Wendel)f.16 mai 1777 - 4 mars 1829 Hvaler. Løytnant. - Lars Lange Bremer f.17 mai 1768. Student 1787,utnevnt til prest 10 des. 1793 ved den danske kirke i London (NST B.4 S. 112)Gift 2)14 april 1790 med Hedvig Magdalena Krefting.Død 1791. En datter Hedvig Maria Elisabeth døpt 30 sept 1791.Gift 3)23 aug. 1792 i Onsøy med enken Hedvig Magdalena Storm .Hun hadde før vært gift med Wilhelm Brochmann død 1 des. 1791 Onsøy- Anne Sophie Bremer f.1758, søster til Daniel C. B.(?),gift med Lieutnant Frederich Sechmann Schrader.Deres far: Carl Bremer og Eli Hansdtr.døper sønnen Claus Carel 21 des. 1726 i Fr. stad. - Anne Sophie Bremer døpt 20 jan. 1758 Carl Bremer og Else Sophie Lange.Hun er datter til sognepresten i Tune Lars Lauritzen Lange.Katein Bremer er nevnt i Ovenstad ( den har jeg ikke nå)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For å ta sistnevnte innlegg og 'eldste' Bremer, Claus Carel Johansen Bremer, er nevnte Eli (Ellen) Hansdatter Berg hans andre av ialt 4 hustruer. Han giftet seg første gang i vor Frelsers Kirke 26.06.1721 med Maria Poulsdatter som døde året etter, øvrige ekteskap i Fredrikstad.Om faren Johan Bremer er det to muligheter så langt jeg har kunnet se, den ene fører til borgermesteren. Jeg tør ikke herfra si om jeg fikk satt to streker under dette svaret og får heller komme tilbake til dette senere om det stadig er aktuelt. Tilsvarende hovedspørsmålet og øvrige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For sikkerhets skyld, den som omtales Carl Bremer i (3), har jeg benyttet navnet jeg kjenner ham med Claus Carel (som sønnen i annet ekteskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Frederich Daniel Christopher Bremer(1742-1809) som du har lenke til i 1801 var vel sønn av Claus Carel og hans 3. kone (som ikke har vært nevnt hittil), Karen Dørcker.En liten bagatell som like gjerne kan være trykkfeil av meg, jeg har notert overnevntes 2. ekteskap en dag senere (Hedevig Magdalena Krefting fra Gjerdrum, 15.04.1790).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Knut, Rita og Geir for talrike innlegg. Knut har gjeve meg førenamnet(-i) til borgarmeisterkona i Christiania, men eg kan ikkje sjå kva samanhang dei andre Bremer'ane har med ''min'' Johan, bortsett ifrå at den nemnde Claus Carl Johanson Bremer i Fredrikstad KAN vera soneson av borgarmeisteren. Du Geir nemner to alternative Johan Bremer som far til Claus. Kan det vera den andre ''alternative'' Johan Bremer som vart løytnant i Sogn?Eg takkar på ny for alle gode tips om opphavet til ''min'' Johan Bremer!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med det jeg fant i folketelling 1769 i Fredrikstad m/litt historie: Udenfor byen, Nabbetorp: LIEUTENANT SCHRADER 30 ÅR = Frederich Sechmann f. ca 1738 i Norge. Korp.ved Livgarden tilfods i Danmark. Sek.ltn.1769. Komandant på Agerøen fra 1781 til sin død 18.11.1794. Gift 1783 med Jomfru Anne Sophie Bremer søster til Daniel Christopher Bremer. Hvaler bygdebok II s.536 forteller at Schrader er f.13.8.1739 på Hvitsten i Botne. Anne Bremer er døpt 20.1 1758 dtr. av Løyt.Carl Bremer og Else Sophie som er dtr. av pastor Lars Lauritzen Lange i Tune. Gift 1757. Carl Bremer ble komandant på Akerøya. Død 25.5 1771. Carl Bremer gift 1)med Eli Hansdtr. De får sønnen Claus Carel 21.12.1726 i Fr.stad. Anne Sophie var halvsøster av Maria Elisabeth Lange (gift med Daniel Christopher Bremer).Saa som i Byen 1Ode Qvarteer :PROCURATOR BREMER 29 år = Daniel Christopher, Overauditør og postmester død 17.2.1809 (Ifølge Ovenstad f. 17.10. 1742) Sønn av Kapt.Bremer. Fikk 22.9.1769 'Kongl.Allernaadigst Confirmasjon paa Veijer,Maaler og Vragertjenesten' i Fr.stad. Fikk auksjonsskj. på en tomt 27.10.68. Garnisjonsauditør ved Fr.stad festning 25.8.1779. Død 17.2.1809,67 år gl.som den siste av 35 søsken. Gift 1)10.10.1765 med Marie Elisabeth Lange. Gift 2)14.4.1790 med Hedvig Magdalena Krefting, død 1791.En dtr.Hedvig Maria Elisabeth døpt 30.9.91. Gift 3) 23.8.1792 i Onsøy med enken Hedvig Magdalena Storm, gift Brochmann, død 1812 ( H.M. Storm f.25.5.1758,d.2.61812i Fr.stad.Hun var g.1)29.7.1991 m.Wilhelm (Tønsberg) Brochmann, d.1.12.1791 i Ønsøy, hans 2. ekteskap.)HANDS HUSTRU 29 ÅR = Maria Elisabeth Lange d. 1789. Nevnt i 'Paul Rønns Testamente til fire Enker og Borgere i Fr.stad 4.9.1789'. De har 4 barn som er døde som små samt barna Caroline Catrine f. 17.10.1772,død i Skien 1854 g.m. sorenskriver i Øvre Telemarken Ole Juell/Heidel.- Barbara døpt 17.1.74 - Carl Elias døpt 1.6.76 - Carl Wendel døpt 16.5.77 var løytnant, død på Hvaler 4.3.1829.- Uteglemt fra tellingen er Lars Lange Bremer døpt 17.5.1768. BØRN 1 SØN CAROLIUS 2 ÅR.(?) døpt 4.4.1769 begr. 13.9.1769. 1 DATTER BARBARA 3 ÅR. døpt 17.1.1766, begr. 2.9.1773.5te Qvarteer :MADME ØVERS ENKE 47 ÅR.= Giertrue Axselsdtr.døpt 8.8.1722 datter av Axel Olsen og Inger Julsdtr. Hun hadde DATTER ANNE 11 ÅR. døpt 15.10.1757. Ble gift med tollkasserer Bremer 24.11.1784 ( C.Plunneke, 1898, Fredikstad Opkomst og Utviklingstid 2 del).Kan være Carl Fredrik Bremer som var toldbetjent og visitør ved Fr.stad toldsted fra 1772. Det er skifte 13.1.1784 etter Anne Hansen, enkem. Visiteur Carl Frederich Bremer. Barn Carl Rasmus Bremer 13 år og Cathrine Margrthe Bremer 9 1/2 år.OLE ELIASSEN 1 1/2 ÅR. døpt 15.12.1767. Mor Siri Olsdtr. Elias Bremer blir utlagt som barnefar.Geir (7) Du nevner Karen Dørcher, er hun fra Fredrikstad, datter av Daniel Dørcher ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg takkar Rita for nye innlegg, men ønskjer å ''styra'' diskusjonen attende til utgangspunktet, det mogelege sambandet mellom løytnant Johan Bremer i Sogn og borgarmeister Fredrik Bremer i Christiania...?Eg takkar nok ein gong for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ikke svar på det opprinnelige spørsmålet, men vil forklare litt om en eventuell fremgangemåte for å finne svaret om eventuelle etterkommere etter Frederik Bremer i Christiania (d. 1682). Hans enke, Susanna, bodde i samme bygården utover i 1680-årene som hun gjorde den tid Frederik var i live. Koppskattemanntallene fra disse årene angir om hun hadde barn i husholdet (barn over 12 år eller over 16 år, eller barn i det hele tatt, avhengig av hvilket manntall det dreier seg om - skattegrunnlaget varierte fra gang til gang). Manntallene ligger i Riksarkivet, Rentekammeret.Det burde også finnes opplysninger om familieforhold dengang Frederiks, og Susannas, bygård gikk over i andres hender - skjøtene på eiendommen(e) skulle være bevart i Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ein sein men like hjarteleg takk til Tore for siste innlegget frå november.Eg har i lengre tid spekulert på denne huslyden. Me veot jo at Fredrik pog Susanna Bremer hadde mange born, so koppskattemanntali frå 1600-talet vil vel neppe vera noki særleg hjelp i dette tilfellet. Dessutan spør eg meg sjølv om det vil gå fram av gamle skøyter frå Christiania om det var Johan Peder Fredrikson Bremer som vart løytnant og flytte til Marifjøra i Hafslo? Eg har elles ein mistanke om at desse gamle eigedomspapiri er vanskeleg tilgjengelege utan sjølv å grava dei fram på Riksarkivet, noko eg diverre, av helseorsaker, vil ha visse problem å gjera.Elles er eg forundra over at ikkje nokon synest ha forska i ætti til borgarmeister Fredrik Bremer? Han må jo ha mange etterkomarar?Med ei frustrert, men venleg helsing frå eit fantastisk vinterbilete i vindstilla øvst i Hallingdal!Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Jeg ser sogneprest Lars (Lauritz) Lauritzen nevnes i flere innlegg som far til konene til to generasjoner Bremer.Jeg har imidlertid notert annet navn enn Lars Lauritzen Lange, nemlig:Lars Eliassen Lange som ble født i Bergen 2. januar 1685 og døde 2. mai 1768. I 1702 var han student. Ifølge Univ. Matrikkel II/276 var Laurentius Elie Langius, Bergensis 18 år. Lars tok eksamen 1. september 1712, haud illaud, og den 9. november laudabilis. 3. mai 1713 avla han ed som kapellan og ble kallet som personell-kapellan hos sogneprest Johan Dop til Tune. Før han 29. mai 1719 ble sogneprest til Thunøe, virket han under krigen fra 1716 som feltprest blant annet ved regiment under generalmajor Romelinge. Han fikk avskjed i 1757 og han døde 2. mai 1768 på Avaldsnes hos sin svigersønn. Begravet 9. mai.Er det jeg som tar fullstendig feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har det samme som Morten, Jens Eliassen Lange og Cathrine Hansdatter Ravn som foreldre til Else Sophie og Marie Elisabeth. Men dette skulle vel være enkelt å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har forøvrig ikke registrert at daværende zahlkommissær og toller Frederich Frederichssøn Bremer fikk noe barn døpt i Hellige Trefoldighets kirke i Christiania i 1661.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Geir for innlegget om Frederich Frederichssøn Bremer. Dette vert spennande! Er det registrert born av Frederich fødd i dei kringliggjande åri?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det ble vel allerede i første innlegg spurt hva Ovenstad har om Johan Bremer, men jeg tror ikke noen har svart. Men her kommer det Ovenstad skriver om det jeg antar er rette person:Bremer (Brehmer, Bræmer), Johan. Sersj. ved Bergenh. nasj. inf.regt. til 19/5 1700, da han blev fenr. ved samme regt.s Indre Sognske komp. Sek.lnt. ved samme komp. 1703. Prlnt. også ved samme komp. 11/1 1709. Avskjed p. gr. av alder 7/3 1713. Hans avregning anvistes ham utbetalt av Bergens amtstue 21/1 1715. Han fikk 4 rdl. månedlig pens. av den norske Kvesthuskasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har minst 4 barn til Fr. Bremer, men ingen sønn. Skal se litt nærmere. Bremer var gift før han til Christiania fra København (trolig født i Lübeck) med Susanne Elisabeth Moth eller Møllmann (sistnevnte i kirkeboken, førstnevnte ved kgl. bevilgn. til skattefrihet (2 ganger), sistnevnte opplysning hentet fra Finne-Grønn).Frederich Bremer hadde forøvrig en bror som var hoffpredikant.Jeg følger ikke 'vanlig' registreringsmønster så derfor er mine opplysninger (foreløpig) ikke alltid sammenhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sønn Johan Peter er døpt i Hellige Trefoldighets Kirke 31.01.1666, nå er faren borgermester (og stadig toller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Lars Steinar og Geir for nye spennande innlegg!Det var godt å få ein skikkeleg oversikt over den militære karrièren til Johan Bremer, og med stadfestingi av at Johan Peter Fredrikson Bremer var fødd i 1666, er det i alle fall ikkje mindre sannsynleg at han er mannen me leiter etter? Men meir enn ein teori kan det vel vanskeleg vera...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Til innlegg 19Hvile øvrige barn av Frederik Bremer kjenner du til?Omtales Susanne Elisabeth både som Moth og Møllmann? I en omtale av eiendommen Lille Frøen, heter det at en Elisabeth Møllmann var søsterdatter av Susanne Elisabeth.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ialt tror jeg det skal være minst 9 barn. Jeg har ikke begynt på denne familien, så det jeg vet er mangelfullt:Datter, Catharina Elisabeth, gift med tiendeskriver Tommes Tommessøn Gerner i Hellig Trefoldighets Menighet i Christiania 26.05.1670 (viet hjemme).Datter, Maren Elisabeth. gift med Frantz Børting, hun skal være død i barsel 1700.Datter, Anna Margrethe, gift med Hermand Polmand (Pohlmann) 26.10.1680 i ovennevnte menighet, viet hjemme. Begravet 16.11.1684 (her står det feilaktig 06.11.1684 i en artikkel i NST om hukommelsen er i orden).Johanne Elisabeth, gift med sogneprest til Holt Østen Sverdrup.Jeg vet jeg har flere detaljer, muligens kan jeg finne dem ikveld.Lille Frøen ble vel kjøpt i 1676 iflg. Lilloe-Olsen. Det er vel herfra du har hentet Møllmann-Moth ??? Ja, jeg mener å ha lest Susanne Elisabeth Møllmann ved en dåp (da må det ha vært et av de siste barna) som Bremers kone, dette skal nok være Moth. Men også dette må jeg se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

I Andreas Fayes 'Bidrag til Holts Presters og Prestegjelds Historie' 1859 omtales selvføgelig også Østen Andersen Sverdrup som var prest her 1695 - 1705. Dessverre står det ikke hvem han var gift med, bare at han var gift. (Det ble nemlig noe 'bråk' med formannens enke).Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vet ikke om det kan være av interesse for saken, men det er noe som heter 'Den almindelige Enkekasse' som Børge Fogsgaard i Danmark har en database over og lagt på ut nettet, hovedsaklig embedsmenn i Danmark, Norge til 1820,Slesvig og Holsten i perioden 1775 til 1844, heri er bl.a. disse Bremer:Kassenummer / navn795 Peter Bremer Hof Sadel Mager Født: 1723-08-30 Død: 1808-03-26846 Philip Bremer Buntmager Født: 1735-09-08 Død: 1803-07-292424 Daniel Christopher Bremer Garnisons Auditeur og Postmæster i Friderichstad Født: 1741-11-04 Død: 1809-02-183315 Carl Friderich Bremer Visiteur i Friderichstad Født: 1745-12-30 Død: 1821-12-186485 Nicolaus Gotthelf Bremer Rector ved den Breitenauske Skole i Plöen Født: 1753-02-21 Død: 1844-01-0119807 Andreas Frederik Bremer Overlæge ved 4de Linie Inf. Bat. Født: 1810-04-02 Død: 1857-06-27Søk selv Kassenr.(ID nr.)er klikkbart og flere dataer vil fremkomme, navne og dataer på hustruene bl.a. og for Daniel sin del f.eks. er det notat om at hans dåpsattest finnes på Riksarkivet.Men les og søk selv:http://www.fogsgaard.net/Enkekassen/Index.htmMvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.