Gå til innhold
Arkivverket

[#34061] Johan Bremer i Sogn (1661-1719) - son av borgarm. Fredrik Bremer Christiania?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vær oppmerksom på at det for f.eks. Frederich Daniel Christopher Bremer er dåps- og begravelsesdato som er oppgitt. (Han var gift 3 ganger, sønn av Claus Carel Bremer i 3. ekteskap (av ialt 4) med Karen Dørcker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Glemte at få med jeg har en Sabine Bremer g. med Tolder i Næstved Cai Langeloh, deres datter Anna Elizabeth f.1665 blir g.1691 med min ane Hans Hansen Lysholm f. i Flensborg 1648 Købmand i Næstved (Danmark), det var hans 2.ekteskap og hun var ikke min ane:Sabine Bremer Sex: F -------------------------------------------------Event(s): Birth: 11 Dec 1632 Place: Lubeck Death: 1715 Place:-------------------------------------------------Parents: Father: Friedrich Bremer -------------------------------------------------Marriage(s): Spouse: Cai Langelo Marriage: 4 Nov 1654 Place: Skt. Petri kirke, K?benhavn Friedrich Bremer Sex: M -------------------------------------------------Event(s): Death: 9 Mar 1659 Place: København Fam. Møllmanns Gravsted Sankt Petri i København: Magnus Møllmann, som i en periode var kirke ældste ved Skt. Petri (død 6. juni 1781), og hans kone Catharina Bremer er også bisat her:LenkeDet er bare å klikke på navnet.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det ser ut til at Frederik og Johan(nes) Bremer var gift med hver sin søster - døtre av Johan Moth i Flensburg. Det var kanskje en tredje søster den Margrethe Moth som var gift med Theodor Møllmann og fikk datteren Susanne Elisabeth Møllmann gift med borgermester Johan Pedersen Bergman jfr hjemmesiden til Carl Müllerhttp://home.no.net/camu/starte.htmMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne Elisabeth Moth hadde en søster gift Møllmann og deres datter med samme navn som sin tante, Susanne Elisabeth Møllmann, var gift med rådmann og borgermester i Christiania, Johan Petersen Bergmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Knut, Geir og Bente for oppfølgjande diskusjon kring Fredrik Bremer og ætti hans.Eg har notert med stor interesse at tollar og borgarmeister Fredrik Bremer hadde ein bror Johannes Bremer (Brämer) som var hoffpredikant og som attpåtil var gift med ei anna dotter av sokneprest Johan Moth i Flensburg. Er det nokon som kjenner førenamnet til denne andre dotteri? Og, kjenner ein borni etter hoffpredikanten? Normalt vil ogso han ha hatt ein son med namn Johan, oppkalt etter soknepresten i Flensburg...?Løytnant Johan Bremer i Sogn hadde berre ei dotter som voks opp. Ho heitte Anna Marie. Kona Maren Jensdotter Lemvig hadde Anna til mor; det var truleg ho som bragte Lemvig-namnet til Sogn frå Jylland! Kan Marie komma frå Johan si mor frå Flensburg?Eg vonar at einkvan kan svara på desse spørsmåøi kring hoffpredikant Johannes Brämer og takkar nok ein gong for fine opplysningar!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ifølge FS var disse Moth-jentene halvsøstre idet Dorothea og Margrethe var fra Johan Moths første ekteskap med Susanne Gerhardi, og Susanne Elisabeth fra andre ekteskap med Elisabeth Holländer.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sannsynlig selv om jeg aldri har sett det dokumentert, jeg har ikke engang sett henvisning til kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden Susanne er født 24 år etter inngåelsen av første ekteskap og fikk første kones navn....Men som sagt, jeg skulle gjerne sett kildehenvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Knut og Geir for nye innlegg!Med dette er den siste teorien min ''gravlagd'', so då ser det nok ut til at Johan Peter Fredrikson Bremer likevel er den mest sannsynlege kandidaten til løytnanten i Sogn...?Eller kanskje det er andre ''kandidatar'' som gøymer seg der ute...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det er ikke akkurat henvisning til noen kilder her heller, men det kan jo gi en pekepinn:JOHANNES MOTH Male Event(s): Birth: 26 MAR 1613 Flensburg, Schleswig-Holstein, Preussen Christening: Death: 28 FEB 1657 Parents: Father: JOHANNES MOTH Mother: SUSANNE GERHARDIMARGRETHE MOTH FemaleEvent(s): Birth: 1619 Flensburg, Schleswig-Holstein, Preussen Christening: Death: 1704Parents: Father: JOHANNES MOTH Family Mother: SUSANNE GERHARDIDOROTHEA MOTH FemaleEvent(s): Birth: 1617 Flensburg, Schleswig-Holstein, Preussen Christening: Death: 1681Parents: Father: JOHANNES MOTH Family Mother: SUSANNE GERHARDISUSANNE MOTH FemaleEvent(s): Birth: 1632 Flensburg, Schleswig-Holstein, Preussen Christening: Death: 1720Parents: Father: JOHANNES MOTH Family Mother: ELISABETH HOLLANDERJOHANNES MOTH Male FamilyEvent(s): Birth: Christening: Death: 17 JAN 1642Parents: Father: PAUL MOTH Family Mother: MARGRETHE SCHRODERMarriages: Spouse: ELISABETH HOLLANDER Family Marriage: 13 FEB 1631 Flensburg, Schleswig-Holstein, PreussenMed de embeter Johannes hadde finnes han nok i en del arkivalier, kanskje i Kanselliet på Rigsarkivet i København, i Biografisk leksikon står det faktisk kildehenvisning under biografien, men hva de er forkortelse for vet jeg ikke, det ene er noe med hertugdømme.De kirkelige handlinger må man jo så se lete i kirkebøkerne etter, det er 2 muligheter Skt. Nicolai eller Skt. Marien vdr. barnas dåp.Kirchenkreis FlensburgEv.-Luth. Kirchenkreis FlensburgMühlenstraße 1924973 FlensburgTel.: 0461 - 50 30 93 2Fax: 0461 - 51 52 3Sachbearbeiter: Herr Dr.PustÖffnungszeiten: nach vorheriger telefonischer VereinbarungBenutzungsform: Mikrofiche (ab 2001) (de tar betaling)Det er flere som har konkludert med at Johan Bremer var sønn av Frederik Bremer og en Mothdatter, meeen det er jo feil vdr. hans fødested, så den er vel heller tvilsom, men hvor har de det fra kan man jo lure på:Johan Bremer Male FamilyEvent(s): Birth: 1661 Death: 1719Parents: Father: Fredrik Fredrikson Bremer Family Mother: Miss Johansdatter MothMarriages: Spouse: Maren Jensdotter Lemvig Family Marriage:Kan Johan og Marens vielse finnes så kanskje fedrenes navn fremkommer, eller at det finnes et skifte etter Borgmesteren i Christiania.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det lenger finnes et skifte etter borgermesteren. Men jeg skal kontrollere dette. Ekteskapet var jo inngått før de kom til Christiania, men jeg har ikke sett hvor (København eller Flesnburg, selv Lübeck er tenkelig men neppe trolig).På FS er det så mye småfeil at innsenderne her - jeg hadde nær sagt som vanlig - har nok aldri lest en primærkilde selv.Mariakirken er vel den mest sannsynlige for Susannes vedkommende, for de øvrige er begge like mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Bente og Geir for nye innlegg!Når det gjeld vigsli til Johan Bremer og Maren Jensdotter Lemvig, so har nok den funne stad i Luster, og kyrkjebøkene derifrå tek ikkje til før i 1731, noko eg har ergra meg over i mange år...!Elles ser eg at du Bente nemner noko om at FØDESTADEN til Johan Bremer ''ikkje stemmer''. Eg har ikkje nokon stad sett oppgjeve ein fødestad for løytnant Johan Bremer, heller ikkje hjå Ovenstad, og når det gjeld alderen til Johan, fødd 1661, so er den utrekna etter FT1701, då han er oppgjeven vera 40 år gamal, men me veit jo kor upåliteleg aldersoppgåvene frå 1701 kan vera, so avviket frå 1666 ligg innanfor grensene av kva eg tolererer...!So eg held førebels fast ved teorien om at løytnant Johan Bremer var fødd i 1666 som son av Fredrik Fredrikson Bremer i Christiania... Men eit skifte etter borgermeisteren og/eller kona hans hadde jo sjølvsagt vore storveges...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skifte etter borgermesterens kone kan meget godt finnes, men når og hvor ? Jeg har sett det står at hun døde i Christiania flere steder, begravet 31.05.1720, men dette stemmer neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette siste er nok en sammenblanding med Susanne Elisabeth Møllmann som ble begravet på Byens Kirkegaard denne dato, oppført som 'Borgermester Bergmands Enke'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har tidligere notert meg (ant. fra NST) at Susanne Elisabeth Johansdatter Moth ble begravet 18 Nov 1707 s.st.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pussige er at der står 'Borgermester Jan Pettersens Enke alle Klocherne'. Men da borgermester Bergmands enke neppe døde to ganger, øker muligheten for at det finnes minst et skifte for å identifisere 'hvem er hvor' eller i det minste omtale av skiftet/skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det gikk vist litt fort i svingene og det hele ble ikke med, og det står faktisk ikke hans fødested men at han var af (på FS):Husband Johan Bremer PedigreeBirth: 1661Christening:Marriage: Death: 1719 Father: Fredrik Fredrikson Bremer Family Mother: Miss Johansdatter MothWife Maren Jensdotter Lemvig Pedigree Birth: 1674 Fuhr, Luster, Sogn Og Fjordane, NorwayChristening:Marriage: Death: 1752Her er opplyst *meget usikre foreldre*http://nermo.org/slekt/d0033/g0000036.html#I30939Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det var rart det vil ikke være med, kan være noe med de html.tegn som står, prøver en gang til uten tegn:Husband Johan Bremer Pedigree Birth: 1661 Of Marifjora,Hafslo, Luster, Sogn Og Fjordane, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

I LDS' Familysearch betyr OF foran stedsnavn at stedet er meget usikkert, i realiteten en gjetning. Of er m.a.o. en standard betegnelse i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Geir, Christian og Bente for nye interessante innlegg! Det ser etter dette ut til at me lyt vona på eit skifte i Christiania...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.