Gå til innhold
Arkivverket

[#34324] Taterslekt i Norge


Gjest Nina Beate Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Beate Berg

Min samboer har ved en tilfeldighet sammen med nabo funnet ut at de muligens stammer fra samme familie. Det dreier seg om en tater familie, så sannsynligheten er vel stor. Vi er litt usikre på hvordan det grenes ut, men min samboers bestemor aom helt sikkert er fra taterslekt het Engla Linnea Andreasen, og er opprinnelig fra Nord svergie. Hun flyttet til Trøndelag som ungjente, og forlot bak seg to barn i sverige. Etterhver giftet hun seg med Magnus Steen, og bosatte seg i vågå, og fikk 6 barn. (alle gutter) Andre navn som nevnes er Eirik steen, evt bukkesteen og årstallet 1821. Navnet Fredrik Andreasen er og i denne forbindelse. Magnus Hakvor Eriksen/son steen dukker også opp. Det er visst også forgreninger tilbake tilHamsund og etternavnene det dreier seg om er som dere ser Steen/Bukkesteen evt bukkesten Om noen har informasjon så hadde det vært morsomt og fått sett/hørt om det. Evt også om 'store johan' om noen vet hvem det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Beate Berg

Ett annet navn jeg har glemt nevne er 'Siri anna/Sirianna' funnet ett innlegg med dette navnet her inne, men klarer ikke se noe sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Engla Lena Andreassen (bosted 1961 - Orkdal) (gift med Magnus Steen). Foreldre: Magnus Fredrik Andreassen (08.02.1882-1961) gift 03.01.1930 i Tynset med Anne Marie Karlsen (24.12.1895-1976). Disse hadde totalt 13 barn!Magnus Fredrik Andreassen var sønn av Andreas Magnus Oscar Andreassen Elvelund (1849-etter 1886) og Johanne Juliane Pettersdatter Bodin Hultén (1845-etter 1886).Anne Marie Karlsen er datter av Karl Gudbrand Andersen Holan (1867-etter 1897) og Anne Marie Fredrikke Fredriksen Skogsmo (1873-etter 1894).Vet du noe mere om Magnus Steen? Søsken? Du nevner Magnus Halvor Eriksen Steen? Hvor har du navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Beate Berg

Jeg vet at steen familien fortsatt er bosatt i Vågå, det er min svigerfamilie ;) leter for samboeren min som er barnebarnet av Engla L, og Magnus Steen Hun heter Engla Linnea forresten, men resten stemmer nok. Jeg har desverre ingen andre årstall en 1821 sånn på stående fot, men kan jo forsøke få tak i det. Magnus steen vet jeg bare at døde i -97 eller noe sånt av kreft, og at han har søsken, men ikke hvor mange. jeg skal få samboeren min til å innhente litt mer opplysninger. Navnet Magnus Halvor Eriksen Steen har jeg fra min samboers far, men om det er rett rekkefølge, rett kombinasjon eller hva, det tror jeg ingen helt vet svaret på. Engla Linnea døde for ett år siden, og tok en del av infoen som var av nytte med seg i graven desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei NinaHer har du nok Halvor Eriksen Steen med familie, på Averøya i FT 1900 : LenkeDet står at de normalt bor i Kristiansund. Han er gift med Katrine Larsdtr. Steitin - og har her 4 barn.Jeg er sløv når det gjelder referanser, så jeg vet ikke hvor jeg har det fra, men har notert meg at Halvors foreldre er :Erik Hansen Steen (Bukke-Steen) og Sigrid Anna (Serianna) Halvorsdtr. (Har desverre ingen fødselsdatoer)Katrines foreldre er Lars Steitin og Guri Jakobsdtr. (Begge av Børre-slekta)Som du ser bor de på Stene, Kornstad. Kan dette være opphavet til etternavnet ? Lite trolig, men kanskje verdt å sjekke.Med hilsenJon Arne Wiborg, Flatanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Hei, Nina. I mine notater står det at Katrines far, Lars'Svart-Lars' Henriksen Steitin hadde to ekteskap; og at Katrines mor het Johanne Olsdatter. Jeg har en hel del på denne familien, men det blir for mye å skrive ut her. Send meg en meil, så sender jeg det over om du er intressert.mvh, Åse a-ha@tele2.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Beate Berg

Funnet noen navn og datoer i kirkebøker. Dette er da evt slekt av Magnus Steen (død -97) Erik Bukkesten f 1829 Gift Sirianna Bukkesten f 1839 Gift John Bukkesten f 1863 GiftHar også funnet andre navn, men de skriver Bukkestene, og vi er usikre på om det dreier seg om samme slekten.Brit Bukkestene f 1854 Gift Anders Bukkestene f 1856 Gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Lillian Stålenblad

Hallo du som etterlyser Magnus Ludvik Steen,gift med Engla Linea... Denne Magnus var min onkel,bror til min far...Sønn av Magnus steen og Magda Steen... du har mange slektninger spredd rundt i landet...Det stemmer at dette er en tater slekt og du kan gjerne ta kontakt med meg for å få vite mer om slekten...Har drevet å forsket litt på min olderfar Halvar og oldermor Kathrine selv,men er ikke kommet så veldig langt...Vet han hadde en bror Hans og Halvor var var begge sønner av Erik Hansson som var gift med en Sirianna Haldogsdatter.Men fremover i nåtid,kan jeg hjelpe deg....Ta kontakt med meg vist du ønsker det...hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Beate Berg

Kunne du ikke sendt meg en e-mail med litt info da? Det er samboeren min sin familie, men jeg forsker litt for ham da han ikke er særlig glad i å jobbe med pc og internett selv. Kjempe morro at det endelig kom ett gjennombrudd.Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg besøkte Magnus Steen 22.juli 1987. Da bodde han i egen aldersleilighet på helseheimen i Vågå. Kjekk kar! Kona hans var av Kanestrøm (Grisilla)-slekt. Mor hans var av Steitin-slekt, og farmoren av Åvangen-slekt, alle reisende. Steen-navnet er som nevnt ovenfor en forkortelse for Bukkesteen. Det var Magnus' farfar Erik Hansen som skrev seg for det. Erik var såkalt uektefødt, men om foreldrene hans var reisende tviler jeg på. Jeg har ellers nokså mye om Steen-familien. Magnus' barn ble bl.a. gift inn i Andreas-folket ('Bikkjefolket'), Solstad- og Lysgård-familiene. Men da er vi nokså nærmed i tid og dette hører nok inn under privatmeilene... Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Beate Berg

Hei, og takk for info. Kunne godt tenkt meg å få vite det du vet, send meg det i en e-mail på adressen Nibe_82@yahoo.noMvh Nina B Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Lillian Stålenblad

TilJonny Mydland Det var Farfaren min det Jonny og den 22 Juli er bursdagen min...Pussig.. Håper du har det bra i Nairobi... Håper også det er bra med deg og dine Nina... Har ikke hørt fra deg på en lang stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina B Berg

Lillian: Mistet mail adressen din.. forsvant ved en feil da jeg slettet ett email program, som tok med seg alle adressene i sluket. Send meg en mail om du vil.. adressen står vel lengre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Her følgjer litt om slekta til Eirik Hansson i Vågå og om barna hans. Eg er sjølv interessert i informasjon om barna til Eirik og Sirianna og kven dei var gift med, fødsels- og dødsdatoar osv.Eirik Hansson var f.25.1.1829, Vågå d.9.2.1912 som ledslem i Vågå. Han var son til Hans Olsson døypt frå Strond (truleg Mestrond) 5.7.1802 og Synne Andersdotter dpt.27.1.1798. Foreldra til Synne var innerstar i bruket Kjørren under Nordpå Strond i Vågå. Hans og Synne gifta seg i Vågå 4.7.1829. Hans er nemnt Lyeeige ved dåpen til sonen i 1829 og Strond da han giftar seg. Synne er nemnt Felleseeige ved dåpen til Hans. Dei hadde også sonen Kristen f.1836 (dei er da nemnt Høgkleiven, dvs. Bukkesteinen). Kristen budde i Bukkesteienen i 1865 og 1875, men flytta til Kvernstugu i Garmo i 1881 og seinare til Mosøygarden. Familien til Kristen er omtalt i Bygebok for Lom, b. 1, side 142. (Jon, Brit og Anders Bukkesteinen som Nina Beate Berg nemner, tilhøyrer familien som kom til Bukksteinen etter Kristen.)Eirik var g.m. Sirianna Haldogsdotter Åvangslykkja f.1840, Bolsøy (Dotter til Haldog Toresson Bottemslykkja, Lesja og Anne Nilsdotter Kjorstadmoen, Fron). I 1865 bur dei på Døneim i Tingvoll der Erik er omtalt som dagleigar, målar og miner. Ifølge bygdebok for Lesja, bind 2, side 56, flytta familien mellom ”Fjordom” og Vågå. I 1900 bur dei i gamlestugu på plassen Lande i Vågå der syskenbornet Eirik var kjerring. Eg veit om 6 barn:1. Hans f.ca. 1863, (fødd i Rennebu ifølge folketellinga i 1865, i 1900 er fødestaden oppgjeve som Trondheim), d.26.10.1930, er i 1900 målar og leiger da husvere på garden Melvik, Eide på Nordmøre, g.1.g.m. Anna Eline (visstnok Mellomstrædet) f.1868, Trondheim, d.f. 1908, 2 barn i 1900. Hans vart g.2.g. m. Oline Larsdatter Bergsli f.1880, Tingvoll, d.1963, Lesja. Dei hadde 5 barn.2. Sina f.1869 g.m. Anders Markus Gundersen. Det er truleg Anders (da kalla Lauritsen) og Sina som i 1900 bur på Folmo, Nes på Romerike ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00236&gardpostnr=787&merk=787#ovre>Lenke) med 4 barn. Eg vil gjerne ha meir informasjon om denne familien, og ei stadfesting av om dei er foreldra til Gustav Adolf Hof og Sigurd Edvard Hof som i 1900 båe er på legd i Vågå.3. Halvor f.8.3.1872, Nesset d.22.11.1963, Vågå, g.m. Katrine Fredrikke Larsdatter f.15.12.(eller 15.11?) 1866, Tingvold d. januar 1936, Vågå (Dotter til Lars Henriksson Steitin og Johanne Olsdatter), dei bur i 1900 på Stene i Kornstad, Halvor er da nemnts som kobberslagar, dei budde seinare i den såkalla Halvorslykkja i nærleiken av Vistdalslykkja i Vågå og til sist på Sagbakken i Synstlia i Vågå, dei hadde 10 barn.4. Anna skal ha vorte gift Dal i Trondheim og familien skal seinare ha budd i Folldal. Eg vil gjerne meir informasjon om denne familien.5. Andrea g. Bengtson, skal ha bud på Lillestrøm. Det er kanskje henne som i 1900 er g.m. Anders Bendtson f.1873, Sverige og som bur på Sem i Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg har ikke så mye mer enn det ovenstående, men her er noe:1. Hans Eriksen Sten, f.13-4-1864 i Rennebu, konf. i Oslo. Gift først med søskenbarnet Anne Ellefsdatter Marlotrædet [ av Åvangen-folket ], f.28-9-1855 i Skjåk. Han hadde to døtre med henne, men så ble de skilt i desember 1898. Deretter reiste han med Anna Eline Andreasdatter Vang [ -se Vang ], f.30-3-1868 i Hitteren, dpt. i Hevne, konf.1883 i Frosten, død på Trondhjems sygehus 5-6-1902. 3 barn med henne. Ved datteren Elilies dåp i Vestnes 1895 kalles han 'Malersvend Hans Eriksen Gunnæs'. Det er da anført at 'forældrene opgivet at være bosat i Trondhjem og at være ægtefeller, hvad der anses tvilsomt av folk i bygden'. Han er kalt 'Maler, fraskilt' ved datteren Maries dåp 1900. Gift i Kristiansund 1917 med Oline Larsdatter Bergsli (buro), f.13-8-1880 i Tingvoll, død 1963. Han hadde 4 barn med henne.2. Anna Sten, f.1866. Gift i Kristiansund med Andreas Dalen, født i Gausdal.3. Hansine Sten -'Sina', f.3-4-1870 i Kristiansund, konf. i Tingvold. Hun reiste først med feier Anders Martinius Andersen Hoff. 1 barn med ham (2?). Gift (?) med svensk jernbanearbeider Karl August Sandberg. Barn: Gustav Adolf Andersen Hoff, f.22-8-1888 i Skjåk, dpt.12-7-1889 i Tynset, (og Sigurd Edvard Hoff? På legd i Vågå 1900).4. Halvor Eriksen Steen, f.8-3-1872 i Vågå, ikke konf., død 22-11-1963. Han ble gift 1892 (borgerlig viet 1893?) i Kristiansund med Katrine Fredrikke Larsen Steitin [ -se Steitin ], f.15-11-1866 i Tingvold, dpt.1-12-1866 i Øksendalen, konf.18-9-1888 i Domkirkens menighet i Trondhjem, død 1-1-1936 på Sagbakken i Vågå (og da sagt å være født på Fjoseide på Nord-Møre).5. Andrine Eriksen Steen, f.29-3-1877, dpt.8-4-1877, konf.9-4-1893 i Kristiansund.6. Edvard Eriksen Steen, f.8-3-1880 i Tingvold, dpt.25-3-1880 s.s.. konf.30-9-1894 i Kristiansund.Jeg er også interessert i alle opplysninger utover ovenstående!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Lillian Stålenblad

Hei igjen alle her inne.Har sjelden tid til å være her på slektsidene for tiden. Dette med Åsvangen folket som skal være reisendes er noe jeg gjerne vil høre mer om,hvem var/er de??? Noe annet jeg lurer på,er om det er mer enn en Steen slekt i Vågå?eller om de alle tilhører samme slekt??? Jeg har funnet noen Sten, i klokkar boka for Vågå,men vet ikke hvor de hører hjemme. Gifte 1909 Urmaker Kristian Johansen. f 1873.Øier.Lilleh. sønn av skredder Johan Kristiansen gift med Tjenestepike Anna Andersd Sten f 1886 .Bukkesten Far Anders Jakobsen Bukkesten.Gifte 1914 Ole Jonsen Sten.Husmann Søndre f 1878 sønn av selveier Jon E Sten gift med Anne J Skjellum f 1884 Skjellum Hjemmeværende.Gift 1918 Hans E Sten. Gruve arb. Folldal f 1890 sønn av Husmann Erland E Sten gift med Inga A.Randen 1899 far ungkar Anders O Hovdet.Dette beveger seg jo inn på 1900 tallet,men tok det med her siden de alle er født før 1900. Har noen av barna til Halvor og Katrine Sten og til Hans Eriksen Sten og Oline Larsdatter Bergsli,i mine notater,men vet ikke om de kan legges ut her eller om de må tas privat.....Mangler fire av barna til Halvor og Katrine som jeg ikke vet/finner navnet på,en venter som regel for lenge før en begynner å lete.... Men tror jeg har de 4 barna til Hans og Oline,de er alle jenter...???? På Halvor og Katrine har jeg funnet 5 navn på barn i kirkeboka og ett som jeg vet utenom så alt i alt har jeg 6 barn på dem,siden de skulle være 10 er det fortsatt 4 som mangler hos meg.. Kommer denne slekten opprinnelig fra Vågå eller??? Skulle og vært moro å få rede på navnene til foreldrene til Synne Andersdatter. Samt navnene på barna Hans Eriksen Sten hadde med sine tidligere ektefeller.to av dem er nevnt her.Elilie det var vel med Anne Ellefsd Marlotrædet.Av Åsvangen folket. Den andre Marie er vel med Anna Eline Andreasd Vang.eller? Er Anna Eline Andreasdatter Vang også reisendes??? Her ble jeg nysgjerrig og litt spent visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.