Gå til innhold
Arkivverket

[#34396] Ole Johan Høyer født i Bergen stift ca 1783

Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Siden Lærdal nevnes, se denne debatten om Høyer i Sogn Lenke eide&nr=35&antinnlegg=9&startnr=&antall=&spraak=#anker - se siste innlegg om Høyer på Lærdalsøyri/Lærdalsøren. Kan det være forbindelser her?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser ved å følge noen lenker at trådstarter har vært innom Lærdalsøra så det var kanskje dumt å legge inn lenken i forrige innlegg. Men stadig nye besøker vel dette forumet så kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Enig med deg, Arnfrid. Dokumentasjonen var som følger: Den eneste Ole Johan i Bergen i passende alder i folketelling 1801 ... ergo må det være Ole Johan Høyer ;-)Har finlest den gamle Inger Eide tråden ... selv om jeg ikke er blant de nye, men oppdager en ting. Barnet til Ole Høyer og Susanna Bach driver business på Lærdalsøya.Sitat siste innlegg:'Jeg fant Diederich Pettersen Høyer som handelsmann på Lærdalsøyri. Han er født 1796 og død 1855 g. m. Georgine Hansen 1802 - 1836. Ekteparet har følgende barn:Karen Serine 1820 - 1874Kari Oline Johanna 1822 - 1863Ellen Serine ca 1827 -Hans Didrikson 1828 - BergenDidrik Didrikson 1832 - Bergen 1848.Handelsmannens foreldre finnes i tema 40189, innlegg 24'Dette gir enda en indikasjon på at Ole Høyer (gift med Susanna Bach) stammer herfra. Videre skulle jeg formode at det kan tyde på at far til Ole Høyer (1864 ca) er en Petter. Har hele tiden følt (forferderlig ord i denne sammenheng) at min handelsbetjent hører hjemme i denne familien... kanskje oppkalt etter en bestefar eller oldefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Terje,Ole Høyer er fadder og kommunikant i Kvæfjord fra 1818, men dessverre er han ingen steder oppført med patronym.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker Terje ;-)Tror jeg har sett at han er fadder sammen med med Mette Maria Gregusdatter ved dåpen til Elen Kristine Hveding som søster til Mette Maria.. nemlig Rachel Hannichen Gregusen får med Kristen Hartvig Hveding. Men klarer ikke å se annet enn at det står Ole Johan Høyer av borgerstand fra Hemmestad. Og det er vel derfor jeg lurer på om han hadde borgerskap i Bergen eller om han er barn av noen med borgerstand? Kjenner ikke helt praksis for borgerstand/skap på denne tiden.Ser du noe jeg ikke ser?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har forøvrig også sjekket panteregisteret for Tråstad, der han bodde i starten, og Hemmestad, men Ole Høyer er ikke nevnt, noe som vel indikerer at han ikke eide noen eiendom.Står det noe i skiftet som indikerer noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gikk gj Borgerboken fra 1803 til 1816 for å se om der var andre kandidater. Der var en Ole Johan Eriksen, han var f 1780, men ble gift i Bg 1802. Så var det en Ole Østensen Hilde fra Innvik som er interessant fordi Hilde-slekten har brukt Høyer som dåpsnavn, men han er f ca 1770. Så da er det kun Ole Høyer fra Nordfjord, som løser borgerskap i 1815, som er aktuell i 'bokji'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk til nattskiftet ;-)Dere gjøre en voldsom stor jobb --- nesten så jeg føler man kan avdekke noe nytt i denne gamle saken. Er det slik ut fra deres erfaring at det er stor sannsynlighet for at deb Ole Høyer som får borgerskap i 1815 - er identisk med min Ole Johan? Mener å huske klart at Ole Høyer til Susanna Bach får det tidligere.Prøver å laste opp det omtalte passet her. Selv mener jeg at Høijer er et blindspor og mener at det var vanlig på den tid å skrive y med to prikker over - men er jo alltid åpen for at jeg kan overse ting.Takker igjen ;-)Kjell

bilete8372.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hvor gml måtte man være for å være lovlig fadder i 1818 ?? Ole Høyer (Høkker) og Susanna Bach får 'sin' Ole Johannes til dåp 9/3-1800 i DK. Faddere: Mad Irgens ,Margrethe von Horn,Lorentz Fasmer,Petter Lexau og Hans Grødem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Ja, men Terje, observasjonen er interessant - for det synliggjør noe jeg tidligere har påpekt.I denne familien forekommer IRGENSNAVNET ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Nu er vel Irgensnavnet veldig knyttet til Røros, men så har du denne sognepresten til Ullensvang Hans Irgens f 1804 g m Anna Baade.Hun har en bror Ole Johan Baade f 1809, bare for å ta det med ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker Terje,Dette skulle vel tale for enda mer tilknytning til Irgens - om Irgens er sjelden vare i Bergensområdet.Er det Hans Hartvig Irgens (f 9. mars 1804) sønn av Lars Johannes Irgens du sikter til?Og hvilken Baade er Anna og Ole Johan Badde barn av?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Barn av Andreas Baade (sorenskriver i Sogn) og Johanna Margrethe Magnus. De hadde 9 barn fra 1806 t o m 1822. Magnus er Bergensnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker, Terje, for din kontinuerlige interesse for Ole Johan Høyer ... men det er kanskje ikke unaturlig dersom din mors slekt har med Gregus Jacobsen slekta å gjøre.Ut fra det faktum at barna til Ole Johan Høyer heter Johan Irgens og Christian --- samt navnelikhet med OJH, føler jeg for en tilknytning til Ole Høyer og Susanna Bach. Dere finner dem her i 1801 Bergen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11301&gardpostnr=903&personpostnr=6345&merk=6345#ovre>LenkeSom nevnt over er denne familien venn med Irgens utfra fadderskapet nevnt over.Da det blir mer oversiktlig limer jeg inn fra slektsprogram denne familien om enn på engelsk:1. Susanne Catharina Bach was born in 1775 in Bergen. She died on 29 Apr 1848 in Bergen. She was buried on 5 May 1848.Susanne married Ole Høyer on 28 May 1792 in Bergen. Ole was born in 1764 in Bergen.They had the following children: 2 F i. Anna Christine Høyer was christened on 13 Nov 1792 in Askøy, Hordalamd. 3 F ii. Gjertrud Bendicta Høyer was born on 14 Mar 1794 in Bergen. She was christened on 21 Mar 1794 in Bergen. 4 M iii. Dietrich Petersen Høyer was born on 27 Aug 1795 in Bergen. He was christened on 2 Sep 1795 in Bergen. 5 M iv. Diedrich Pettersen Høyer was born on 4 Nov 1797. He died in 1855. 6 M v. Ole Johannes Høyer was born on 4 Mar 1800. He died on 24 Dec 1821. 7 F vi. Gjertrud Benjamine Høyer was christened on 6 Aug 1802 in Askøy, Hordalamd. Gjertrud married Peter Albriht Balch son of Simon Balch and Sara Bing Dreyer on 17 Apr 1823. Peter was born on 28 Nov 1802 in Værøy. 8 F vii. Maria Dorothea Høyer was born on 1 Jul 1803 in Bergen. She was christened on 15 Jul 1803 in Bergen. 9 F viii. Christine Detlovia Høyer was born in Sep 1804. 10 F ix. Charlotte Eleonora Johanne Høyer was born on 26 Mar 1806 in Bergen. She was christened on 11 Apr 1806 in Bergen. She was buried on 4 Jul 1816 in Bergen. 11 F x. Susanna Catharina Høyer was born on 16 Feb 1807 in Bergen. She was christened on 6 Mar 1807 in Bergen. 12 F xi. Jacobine Høyer was born on 25 Nov 1808. 13 F xii. Margrethe Christina Høyer was born on 8 May 1810 in Bergen. She was christened on 3 Jun 1810 in Bergen. Margrethe married Hans Christian Holt son of Vilhelm Frinann Roren Holt on 26 Mar 1843 in Sund, Hordaland. Hans was born calculated 1818. Finnes det noe i vigsel 28 May 1792 som kan antyde hvem Oles far er? Ole skal ha tatt borgerskap i Bergen 17 april 1792 som høkker... altså like før ekteskapsinngåelse.Petersen navnet på barna .. kan muligens indikere at faren er Peter eller eventuelt Petersen.Kjenner man noe til Susannas 'bach'-grunn?Denne finnes i en annen tråd startet av meg, men der ble ikke trukket noen konklusjoner;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

takker - Arnfrid..Ingen god kilde på at de er født i Bergen. Mener jeg har hentet det fra en familie som er etterkommere av disse. Har beholdt fødselsår og sted av tekniske årsaken for å vite at dette er den Ole Høyer familien som bor i Bergen.. og ikke i Kristiansand..(der vi f.eks har Ole Johan Mortensen Høyer født på passende tidspunkt)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for foreldre til Susanna - selv om det nok er lite trolig at hennes familie er den mest interessante her. Faren står omtalt som 'mæter'... Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Når man ser på den førstefødte datter - passer navnet Anna utmerket. Kan det tenkes at Nils Larsen dør - og at Ole vokser opp med en stefar som matcher barnas navn.I og med at Susannas far heter Niels, er jo fraværet av dette navn noe underlig. Men navnegiving var vel ikke ren matematikk på denne tiden? Har du noen tanker om hvem denne Anne Høyer er barn av?kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.