Gå til innhold
Arkivverket

[#34396] Ole Johan Høyer født i Bergen stift ca 1783

Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Nils Larsen Faleide dør i 1769.Hvis du ser på forloverne ti Ole Høyer så er Taaning Innvik-navn, mens Didr Pettersen kan være slekt av landhandleren på Lærdalsøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for en stor innsats etter mørkets frambrudd -- atter en gang, Arnfrid ;-)Tror muligens vi er innom rett familiesammenheng både for Ole Høyer (født ca 1764 iflg telling 1801) og for Ole Johan Høyer (født ca 1783 iflg de fleste kilder)Et par spørsmål er nærliggende: 1, Kan man spore denne Ole Nilsen født på 40 - tallet? Synes han er litt vel gammel til å matche Ole Høyer i 1801 telling - selv om man har sett grove bom før. Men der er rom for sønner av denne Ole Nilsen. F.ex en Ole Johan og/eller en Ole.2. Hvilken Anders er naturlig å tenke på som far til Anne Høyer?3. Er det slik å forstå at man ikke kjenner til barn av Anna Andersdatter Høyer? Kan hun ha barn med noen andre før hun gifter seg med Nils? Jeg ser da på muligheten for at et slikt barn kan være far til Ole og/eller Ole JohanJa, ja... dette var noen tanker før man satser på inntektsbringende arbeid ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er litt av interesse, men et sted står det Margrete i stedetfor Anne. Kan forøvrig ike verifisere opplysningene i tråden Lenke det er vel i hovedsak fra bygdeboken og fylkesleksikonet. legg merke til BACHE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for innspill også på dagtid, Arnfrid ;-)Interessant her er: 'Kristen Kristensen Busch senior, også kalt Kristen Udvik var gift med Karen (Didriksdatter) Bache. Aaland spekulerer på om hun kan ha vært datter til en tidligere skredder på stedet, Didrik Skredder.'Jeg ser da på navnet Didrik som fins blant Ole Høyer og Susanna Bachs barn.Men vet vi mer om Anne Høyer utfra dette?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Siden jeg holdt på å overse at Arnfrid har vært så elskverdig å opprette egen tråd for Anne Andersdatter Høyer og gjennom den funnet en mulig kandidat 1. okt 1711 døpt Nykirken - datter av Anders Høyer og Maren Andersdatter; limer jeg Lenke herKjell (som med spenning følger med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Siden jeg holdt på å overse at Arnfrid har vært så elskverdig å opprette egen tråd for Anne Andersdatter Høyer og gjennom den funnet en mulig kandidat 1. okt 1711 døpt Nykirken - datter av Anders Høyer og Maren Andersdatter; limer jeg Lenke herKjell (som med spenning følger med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

hvor (sted, protokoll) er denne opplysningen hentet fra: 'Status i 1848 32248 12 2301 1848 Ole Johan Høyer Almisselem 53 Aar'Har du identifisert vedkommende?Ser nemlig at noen har lagt inn info på hjemmesider om at Ole Johan Høyer i Kvæfjord var f i 1796....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk for hjelp i jakten, Arnfrid ;-)Har ikke klart å identifisere denne Ole Johan Høyer --- som jeg for lenge siden fikk oppgitt stod i ett eller annet register i Bergen. Utfra viten om at min Ole Johan bodde i Tjelsund/Kvedfjord på denne tiden - og at det senere ble holdt skifte etter ham ... sjekket jeg kort og godt ut denne sammen med han som døde av barna til Ole og Susanna.MEN - det at han er sjekket ut innebærer jo ikke at han er uinteressant. Han kan jo være bror eller søskenebarn --- så om man kan finne dennes aner .. er det jo en hjelpHar og sett diverse om Ole Johan Høyer og 1796 - men det savner begrunnelse .... og henger ikke på greip. Derimot er det en som er oppkalt etter min Ole Johan i Kvæfjord .-.. men det er senere: Ole Johan Høyer Ingebrigtsen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Kjente igjen diagnosen når du stilte den for Ole Johan almisselem Høyer 'sting' -- men ikke greit å holde rede på.En mulighet er at mannen er yngstemann i familie i egen lenke: Lenke opprettet nuh.Der var en ganske god kontakt mellom Kristiansand Høyerne og Høyerne i Stavanger. Videre viser tråden om Anne Høyer at der er god forbindelse mellom Stavanger Høyerne og de lenger nord på Vestlandet.Kan Ole Johan Høyer som dør i Kvæfjord være identisk med den som fødes her i 1781? Jeg har ikke fått sjekket ham ut.Vedrørende navnegiving av Ole Johan Høyer Hemmestads barn... så finnes det i Kristiansand en meget innflytelsesrik Christian .,.. nemlig rådmannen av Svennich Høyer ætten. Der kan være en forbindelse.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der var folketelling i Kvæfjord i 1845. Den er tigjengelig hos Statarkivet i Tromsø. Dessuten har Tromsø mye arkivemateriale mht bidragsfogd m.v. Jeg mener du bør skrive til dem og be om hjelp til å finne ut hvilke aktuelle kilder som finnes og å be dem om å gjøre oppslag for deg. Vi kommer ikke videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Uansett - Takk for alle anstrengelser og drahjelp, Arnfrid ;-)Jeg forutsetter at den profesjonelle slektsforsker som hadde saken for en annen gren av OJH's etterkommere; har lett høyt og lavt i det som finnes i Tromsø og Kvæfjord. Utover dette har der vært en bygdebokforfatter meget engasjert i saken -- så jeg nærer lite håp om å finne noe i slike registre.Som du så av gårsdagens lille ut sjekking, fikk man effektivt silt ut en blodhet kandidatfamilie i Kristiansand.Det jeg skulle ønske man kunne gjøre like effektivt - i og med at følgende synes å være den eneste Ole Johan i Bergen med passende fødsels tidspunkt er: Finne ut hva som skjedde med Ole Johan Gundersen født ca 1784.Og: I om med at faren heter LARS GUNDERSEN [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&temanr=75197&debatt=brukar&spraak=&ikorga=ut#anker>Lenkeog vi har funnet i tråden om Anna Høyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den profesjonelle slektsforskeren har tydeligvis ikke lest gjennom KB for Kristiansand, da jeg ser at det på Høyer-familiens slektsside står at Ole Johan Høyer = Ole Mortensen Høyer fra Kristiansand.Bare en ting; Har erfart at noen bruker fars fornavn som mellomnavn istedetfor som patronym. Kanskje det bør sjekkes ut, f eks Johan Anton Høyer i Bergen, som konen ikke så igjen etter 1781, jfr Matrosdatabasen.Ellers er jeg nødt til å melde meg ut av denne letingen nå da jeg må fortsette med slektsboken.Takk for samarbeidet!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Ovenstående likhetstegn er min feil. Inntil jeg fikk passet hvor det stod at OJH kom fra Bergen; trodde jeg at jeg hadde funnet rett OJH i og med Mortensen. Dette skjedde før man hadde adgang til scannede kirkebøker for området. Og det er bare slurv fra min side.Kan ikke annet enn takke deg veldig for arbeidet du har nedlagt, Arnfrid. Føler det nesten ikke som et samarbeid ... men som et lass du har dratt alene.Jeg håper at inni dette myldret du har kastet lys over; vil ligge en kime til en løsning.Masse takk for arbeidet og for tipset om at pappas navn kan være Johan eller for egen regning Johansen ;-)Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Bare for ordens skyldHar fjernet lenkene fra min hjemmeside til de feilaktige dataene på www.741 sin side. (sliter med å fjerne spor derfra) Har erstattet med en ane-greie lagd av PAF i påvente av plass for web med mer enn 100 MB..Får dessverre ikke med søsken og etterslekt på denne måten. Men feilen med Mortensen er luket ut:http://home.online.no/~kjelhoey/index.htmlKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.