Gjest arnvid lillehammer Skrevet Januar 16, 2006 Del Skrevet Januar 16, 2006 Eg har rydda litt i tølene mine i juleferien, og kom over eit notat som seier litt meir om kven mor til Florentine var. Mora (Marta) Marie Jakobsdatter var dotter til Marie Ingebretsdatter som var andre kona til Gunder Olsen (sjå over her 12.12.2005). Marie Ingebretsdatter skal ha fått denne dottera utanfor ekteskap i Gudbrandsdalen. Seinare må ho altså ha slått seg i lag med Gunder Olsen Lind. Dette gjer det litt uvisst om Marie Ingebretsdatter var mor til Kristiane Gundersdatter (sjå nemnde innlegg), sjølv om det ikkje på noko vis er usannsynleg at Florentine og Peder kan ha vore halve søskenborn. Mor til Kristiane er ikkje nemnt i kyrkjeboka då Kristiane vart døypt, og det er sagt ein stad at Gunder hadde hatt ei kone før Marie. Så litt er her ennå å nøsta opp når det gjeld kven som var mor til Gunder Olsen sine born. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Inger-Johanne Indrestrand Skrevet Januar 16, 2006 Del Skrevet Januar 16, 2006 Jeg er ikke sikker på om dette er av interesse eller bare vil lage flere nøtter, men siden Kristiane Gundersdtr. og Johan Albrigt er mine tippoldeforeldre, leser jeg alle disse innleggene med stor interesse,for jeg synes det problematisk å holde orden på de mange forskjellige greinene. I kirkeboka for Ålesund 1894-1903 står det blandt døde 1900. død 10.des. begr.15.des 1900 ug.omstreifer Peder Olai Pedersen f.28.okt.1881 f.sted Feios sogn Leikanger.Døpt 27.nov.1900 i Ålesund,ikke konfirm.(den dåpen har jeg ikke funnet) Foreldre ungk. omstrifende blikkenslager Peder Olsen Handeland og pige Olava Kirstine Olsdtr. Lefdal af Fjelberg læn Øiestad prestegj.(disse siste navnene er jeg ikke sikker på om jeg har tydet rett. I folket. for Ålesund 1900 har jeg notert ug.blikkenslagersvend Peder Pedersen f. 1881(?) Fejos Sogn pasient på Fattig/Sykehuset i Kipervikgt. Her er det jo enda en omstreifende Peder Handeland riktignok med Olsen som mellomnavn. Er dette en kvist på samme slekta eller bare tilfeldig navnelikhet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest arnvid lillehammer Skrevet Januar 17, 2006 Del Skrevet Januar 17, 2006 Eg har nå sjekka når Gunder og Marie kom saman, og ser at dei er nemde saman seinast i 1805. Dermed skulle Marie også vera mor til Kristiane, og Florentine og Peder VAR halve søskenborn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kai S Gurrik Larsen Skrevet Januar 17, 2006 Del Skrevet Januar 17, 2006 På hva slags måte blir Peder og Florentine halve søskenbarn? Jeg forstår ikke helt dette...! Kan noen forklare nærmere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest arnvid lillehammer Skrevet Januar 17, 2006 Del Skrevet Januar 17, 2006 Dei er halve søskebarn fordi dei har ei felles bestemor (mormor), nemleg Marie Ingebrigtsdatter, men ikkje felles bestefar (morfar). Marie er mor til halsyskina (Marta) Marie Jakobsdatter (født utanfor ekteskap i Gudbrandsdalen med ein Jakob som far) og Kristiane Gundersdatter (med Gunder Olsen Lind til far). Marie Jakobsdatter får med Jens Jensen dottera Forentine. Halvsystera Kristiane Gundersdatter får med Peder Pedersen sonen Peder jr. Florentine og Peder jr., som då blir halve søskenborn, blir eit par. Var dette forståeleg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest arnvid lillehammer Skrevet Januar 17, 2006 Del Skrevet Januar 17, 2006 Eg kan elles nemna at (Marta) Marie Jakobsdatter etter eiga aldersoppgåve i 1822 må vera født ca 1795 og at Jens Jensen Grøn/Mørk etter ei tilsvarande oppgåve må vera født ca 1791. Elles fortalde Marie Jakobsdatter at ho og Jens slo seg i lag ca 1816 utan å vera gifte og at dei først budde nokre år på eit husmannsplass ved Ålfjorden i Sunnhordland før dei flytta til Salthella. Jens kalla seg i 1822 for sølvsmed og målar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Anne-Lise Mikalsen Skrevet Januar 18, 2006 Del Skrevet Januar 18, 2006 I Bygdebok for Austevoll står det at Jens Mørk f.1789 slo seg ned på Salthellen i 1822 og festet en hustomt for seg,sin kone og sin gamle moder.Det må jo da ha vært Kristiane Gundersdtr.Når sønnen til Jens og Marie ,Erik Mikkelborg,gifter seg på Askøy 25.juni 1843,oppgir han at han er født på gården Mørk i Skjolds prestegj. altså husmannsplassen i Ålfjorden som du skriver,Arvid. Det er en Marie Jakobsdtr. som dør på Salthellen 10.jen.1867,68 år gammel.Hvis det er den rette Marie ,må hun være født i 1799,men kan jo likegodt være født i 1795.Har du mer om denne slekten,Arvid? Mvh. Anne-Lise. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest arnvid lillehammer Skrevet Januar 19, 2006 Del Skrevet Januar 19, 2006 Diverre, eg trur eg nå har lagt fram det eg har av informasjon om desse folka. Når det gjeld aldersoppgåvene, kan dei alltids variera, men eg har som utgangspunkt - sjølvsagt med atterhald - at dei er sikrast jo yngre ein person er. Elles er namnet mitt ikkje Arvid, men Arnvid. Elles lukke til med vidare gransking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Inger-Johanne Indrestrand Skrevet Januar 20, 2006 Del Skrevet Januar 20, 2006 Hei Lindis. Det er lenge siden (innl.7)du nevner at dødsfallet til Florentine ikke er registrert, men nå når jeg drev og lette etter andre ting, fant jeg følgende i den scannede kirkeb. Borgund 1880-1947. Død 1.febr.1886 Peder Pedersen Handeland Kavlen,og død 10.febr.1886 enke Florntine Pedersdtr.Kavlen, bosted på henne, Ålesund. Det Pedersdtr.er vel ikke riktig, men jeg mener dette må være 'din' Florentine. hilsen Inger-Johanne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest lindis Rokstad Skrevet Januar 21, 2006 Del Skrevet Januar 21, 2006 Hei Inger-Johanne, Ser at de døde med bare noen dagers mellomrom av lungebetendelse. Det er nok 'min' Florentine. Det er mye spennende som er kommet frem.Har fått i oppdrag av nær familie å notere ned alt og lage et oppsett med historikk. Har du vært innom Gunder Olsen innlegget mitt? Søk på Rokstad så får du alle innleggene. Hilsen Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kai S Gurrik Larsen Skrevet Januar 23, 2006 Del Skrevet Januar 23, 2006 Noen opplysninger fra Passprotokollen for Ålesund, 1850-90:---- Hesteskjærer Peder Pedersen Handeland født i Davig pr.gj. 27 år i 1853. Avreisestad: Stavanger. kommet 11. mai 1853, reist 11,mai destinasjon Stavanger. Gitt pass istedet for et gammelt af 23.apr. 1851. 32 s. bet.---- Anne Florentine M. Jensd. Alder ikke oppgitt. Hadde med 3 Børn. Avreisested Stavanger 11. mai 1853. Når reist 11. mai.---- Hesteskjærer Peder Pedersen Handeland, fødestad Davig pr.gd. 27 år i 1854. Kommen og reist 30.mai 1854. Destinasjon: omkring i Søndmør. Paset utstedt 30.mai. 32 s bet. omreisende---- kone (...) og 4 børn Florentine Marie Jensdatter. Fødestad Davig pr.gd. omreisende. Kommen og reist 30.mai 1854. Destinasjon: omkring i Søndmør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest lindis Rokstad Skrevet Juli 3, 2006 Del Skrevet Juli 3, 2006 Hei. Jeg kom over dette i kirkeboken (døde)for Ålesund.Peder Olai Handeland f 1881 d 1900 Ålesund. Foreldre: Peder Olsen Handeland og Tyri Olava Kristine Olsdtr Rekdal.Peder Og Florentine går under navnet Handeland.Er dette familie av mine Handeland?.Alle tips mottas med stor takk.Lindis Rokstad Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Inger-Johanne Indrestrand Skrevet Juli 3, 2006 Del Skrevet Juli 3, 2006 Hei Lindis. Dersom du går tilbake til innl.27 ser du litt jeg har skrevet. Jeg finner ikke igjen notatene mine i farta,men kanskje dette hjelper deg litt mere på veg. Vi kaver visst litt med de samme folka, ser det ut til. hilsen Inger-Johanne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest lindis Rokstad Skrevet Juli 3, 2006 Del Skrevet Juli 3, 2006 Hei. Ingen enkel sak dette. Men det baller på seg etterhvert. Jeg har funnet at Christiane Marie (Datter av Peder og Florentine) døde i 1871. Men Carl Ludvig og Fredrik Oscar finner jeg ikke ut noe mer om.Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Michael Moum Skrevet Juli 3, 2006 Del Skrevet Juli 3, 2006 Har en Jens Jensen Klagenberg f. ca. 1833 i Sund, d. 12/5 1890 i Lurøy, Nordland som sønn av Jens Jensen Grøn. Det er vel en bror (halvbror?) av Florentine. Var det flere søsken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest lindis Rokstad Skrevet Juli 3, 2006 Del Skrevet Juli 3, 2006 Hei. det er bror av Florentine. Skal være rette broren. Hun har også en Carl Magnus f 1827 Dorthe marie f 1833 David klingenberg f 1821. De andre har jeg opplysninger om.Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest lindis Rokstad Skrevet November 5, 2006 Del Skrevet November 5, 2006 Hei.Drar frem dette temaet igjen med håp om at noen sitter med info.Jeg leter fortsatt etter opphavet til Florentine og Peder om hvilken reisende slekt de tilhørerOg eventuelle opplysninger om Jens Edvard gift med Marie palm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest lindis rokstad Skrevet Mai 3, 2007 Del Skrevet Mai 3, 2007 Hei.På tide å lufte temaet igjen i håp om at der er noen som sitter inne med litt info .Hilsen Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lindis rokstad Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 HeiTar frem temaet igjen. Etter nitidig leting har jeg nå funnet ut at de 4 eldste barna ble vaksinert i Skodje 1858. Noen ble konfirmert i Skodje og Peder Andreas i Hjørundfjord. Christiane Maria i Vatne under gården Magerholm. Men vielsen til foreldrene er en nøtt,har lett og lett, men gir nå opp. Hilsen Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kirsti Rye Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Hei Lindis.I innlegg 4 nevnes det at Peder of Florentine gifter seg i Herøy 12 desember 1884. Du har kanskje funnet det selv, men legger inn lenken Permanent sidelenke: Lenke. Det er vel de du leter etter vigselen til? Navn og fødselsår stemmer i allefall.mvh Kirsti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lindis rokstad Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Hei.Dette er nok feil siden begge døde ca 1882.Det må være noen andre med identiske navn. Men takk iallefall.Lindis Rokstad Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lindis rokstad Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Hei igjen.En feil. De døde begge i 1886. kan dette tyde på at de giftet seg så sent i alder?. I kirkebøkene ved på til barna er de jo oppført som om de er gift, med at barna er opført som ekte fødte. Men det var vel vanlig blant reisende/omstreifere.Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Johannessen Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Lindis - se innlegg (34): Begge døde i 1886, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2678&idx_id=2678&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Jeg har også funnet Florentines flytting fra Sund, i juli 1884 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lindis rokstad Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Hei.Noen som kan tyde det sokm står skrevet ??? Jeg sitter som et stort spørsmåltegn forstår ingenting!!!!. Lurer på hvorfor hun bodde på Salthella.Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Johannessen Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Skal prøve: 'Attest af 19/? 84 om Fødsel, Daab, Konfirmation med Bemærkn. om at hun i en længere Aarrække har været borte fra Sunds Prgld. (efter Sigende) i Nordland og efter Sigende staar i Begreb med aa udvandre til Amerika (cfr. om hendes tidl. Fald under Konfirmerede af Møgsters sogn 1843).' Hun var jo født på Salthelleholmen, men hadde tydeligvis vært bortreist. Konfirmasjonen i 1843 har jeg foreløpig ikke funnet. Til Amerika reiste hun som kjent heller ikke. mvh Lars Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts