Gjest Lindis rokstad Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 HeiTakkIkke for å si noe stygt, men kan hun ha vært litt fantete. Hun hadde ikke vært i Nordland, men møre og der omkring. Da må hun jo ha reist tilbake til Sund ca 1868-1881, kanskje til broren Jakob som visstnok bodde der. Dette var litt artig og litt merkelig:Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Johannessen Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Rettelse: konfirmasjonen var i 1845: Lenke Men den teksten var neimen ikke lett å lese...lars Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aud Sandbu Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Florentine ble konfirmert i 1845, nr. 22: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11694&idx_id=11694&uid=ny&idx_side=-197>LenkeDøpt 17. juli 1825. Nr. 33: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lindis rokstad Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Hei. Bare en liten pekepinn på temaet. Peder Albrigtsen kavlen(Peder Pedersen Handeland )og KONE Florentine, som er min Florentine.Døypte i Ålesund prestegjeld 1878-1885 22.05.1881 Ålesund Barn Petra Florentine K 19.01 1881 E Far Sømd. Peder Andreas Pedersen Rekdal Aalesund 24.12 1849 Mor Randine Gurine Iversdat. Aalesund 00.06 1843 Fadder Husmd. Peder Albrigtsen Kavlen M Fadder Hustru Florentine K Fadder Sømd. Peter Johansen Morik M Fadder Hustru Ellen Alma K Fadder Randine Gurine Iversdat. K AalesundTusen takk for hjelpen.Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lindis rokstad Skrevet Februar 9, 2008 Del Skrevet Februar 9, 2008 Hei. Bare en liten pekepinn på temaet. Peder Albrigtsen kavlen(Peder Pedersen Handeland )og KONE Florentine, som er min Florentine.Døypte i Ålesund prestegjeld 1878-1885 22.05.1881 Ålesund Barn Petra Florentine K 19.01 1881 E Far Sømd. Peder Andreas Pedersen Rekdal Aalesund 24.12 1849 Mor Randine Gurine Iversdat. Aalesund 00.06 1843 Fadder Husmd. Peder Albrigtsen Kavlen M Fadder Hustru Florentine K Fadder Sømd. Peter Johansen Morik M Fadder Hustru Ellen Alma K Fadder Randine Gurine Iversdat. K AalesundTusen takk for hjelpen.Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest John Aalen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Dette er vel sønnen Albert Olaus vi finner begravet fra Reknes Hospital. Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Mathisen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Konfirmasjonen (lenke i innlegg 52):Florentine Jensdatter, dåpsdato: 17. juli 1825, fødested: Salthellen, foreldre: Jens Jensen Grøn Marie Jacobsdtr. Salthelholmen.Her er litt av det som står i anmerkningsrubrikken:'Hendes Evner ikke store, fantes blid, god og kundskaber temmelig gode .......... forhindres fra at deltage i Undervisningen ........ og bragt det til nogenledes antagelig Kundskab.'Som du ser mangler her en hel del. Kanskje andre vil forsøke seg på det jeg ikke klarte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Johannessen Skrevet Februar 10, 2008 Del Skrevet Februar 10, 2008 Jeg leser det slik at hun var forhindret fra å delta i undervisningen på grunn av et barn. Kirkebøkene for Sund viser at Florentine fikk et barn (Johan) 2. februar 1845, døpt 9. februar s.å. Faren er oppgitt å være handelskarl Johannes fra Sogn. Like interessant er det kanskje at en av fadrene var hennes senere mann, Peder Pedersen Handeland. Lenke se nr 13. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jonny Mydland Skrevet Februar 11, 2008 Del Skrevet Februar 11, 2008 Hei! Jeg tror ikke Peder og Florentine er gifte i Herøy. De er ikke innført med nummer i kirkeboken, og soknet de ble gift i står antagelig helt til venstre. Jeg klarer imidlertid ikke å se hva som står. Kan noen andre tyde det? Beste hilsener Jonny Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Marianne Herfindal Johannessen Skrevet Februar 11, 2008 Del Skrevet Februar 11, 2008 De ble vigde i Leikanger sokn i Herøy, Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jonny Mydland Skrevet Februar 11, 2008 Del Skrevet Februar 11, 2008 Hei! Her var det nok lokalkunnskapene mine som sviktet. Jeg synes det sto Leiganger, og sjekket selvsagt Leikanger i Sogn. Der var de ikke... Takk skal du ha! Beste hilsener Jonny Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lindis rokstad Skrevet Februar 11, 2008 Del Skrevet Februar 11, 2008 Hei.Det er spennende å dra dette temaet frem igjen. Og ved hjelp av gode hjelpere begynner ting å falle på plass. Siden dette er av reisende er det ikke enkelt å finne noen bakover. Leter nå etter innføringen av Marie Jakobsdtr begravelse, i håp om at det skal gi meg en mer nøyaktig årstall for hennes fødsel og hvor hun ble døpt. Alle sånne løse tråder hjelper til å nøste sammen noe. Jens Jensen Grøn er også den berømte nåla. Moren er grei så langt ,men faren er en nøtt. Men det er bare å stå på. kan ikke gi opp!!!!.Takk for alle innspill. Alt tas imot med en klem og et takk.Lindis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts