Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#34732] Kundze-slekten i Norge? Kan noe finne dem?

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er det noen som har kjennskap til Kundze-slekten I Norge! Jeg har fått opplyst at 3 brødre kom til Norge fra Tyskland. En av dem – eller muligens en etterkommer - skal være Peder Kundze, f. ca. 1853 og død ca 1926.Denne Peder skal ha hatt 10 barn, muligens født I Engelsnes, Flaktstad mellom 1884-1905. Kona skulle være en Anne Marie. Jeg har lett gjennom de kirkebøkene som er aktuelle og som ligger på nettet uten å finne noen av dem, bortsett fra en datter f. I 1890 og som ble gift med en onkel av meg.Er der noen som kan tenke seg å hjelpe meg med å finne ut noe mer om denne familien?Jeg takker hjertelig på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Gjest Birger Forsmo

Hei Berit Knudsen!Hjertelig takk skal du ha! Dette var flott!Sigrid og Anette hadde jeg. De var begge gift med to av mine onkler, Peder og Johan. Og så må jeg beklage at jeg hadde skrevet feil når jeg skrev Peder, for det var jo selvfølgelig Kristian som jo også linken viste. Jeg må ha tenkt på min onkel Peder når jeg skrev.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg registrert alle disse fra Kunse-slekten som jeg har klart å finne etter den gode hjelpen. Men jeg har et tilleggs-spørsmål: Som jeg sa: 'Jeg har fått opplyst at 3 brødre kom til Norge fra Tyskland' (1). Er der noen som har en anelse om at slekten virkelig kom fra Tyskland? Kan det tenkes at de kom fra Sveits?Det hadde vært flott om jeg for det historiske aspekt kunne fått klarlagt hvor slekten egentlig kom fra. Jeg håper derfor at der er noen med større innsikt enn jeg har om de forskjellige lands navneformer som kunne bidra her.Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp også med dette!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Gjest Berit Knudsen

Litt om gangen. Her er August Ferdinands dåp i Bergen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&gardpostnr=38438&merk=38438#ovre>Lenke Her er vielsen til hans foreldre Lenke De fikk flere barn. Og her dør Fridrich W K.

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen, Berit Knudsen!Du er bare helt utrolig! Ja, det er ingen tvil om at dette er foreldrene til August og besteforeldre. Men da må de kanskje være av de familier som kom fra Tyskland i siste halvdel av 1700-tallet?Jeg må se nærmere på dette. Hjertelig takk enda en gang for din hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

• 9 måneder senere...
Gjest Birger Skjønhaug

Hallo. Jeg har studert Kuntze slekta i et halvt år nå..og funnet ut en god del. Jeg har funnet ut at slekta har fornorsket navnene etter som årene har godt...kuntze kunse kundtse osv...jeg har også kommet helt tilbake til fridich W. Kuntze bosatt i bergen f. 1782 død 1843, giftet seg med Anne Helene Andersdatter ( Andersen )i 1813. Hvis du er intr. kan vi utveksle litt info....jeg har konsentrert meg om august, søn til Fridrich, og Gerhard som er sønn til august, disse bodde i lofoten og siden i tromsø.

Gjest Birger Forsmo

Heisan Birger Skjønhaug!Jeg har funnet det jeg søkte etter. Det var to av mine onkler som ble gift med to søstre Kundze, døtre til Christian Michael. Men utover det så har jeg prioritert helt andre grener. Men hjertelig takk skl du ha for tilbudet! Hvis du vil så kan du jo legge ut her det du har funnet om greina tl Christian Michael, siden debatten har vært her.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Gjest Birger Skjønhaug

ok skjønner. På christian Michael Kuntze har jeg følgende, f: 12.09.1852, dåp 1.05.1853, giftet seg med Anne Marie Jakobsen 25.08.1884, sammen fikk de 8 barn. Aagaard Kuntze f: 1884, Julius Hagen Kuntze født 3.9.1886, Magda Marie Kuntze f: 29.07.1888, Anette Gjertine Kuntze f: 07.10.1890, Sigrid Karoline Kuntze f: 23.04.1893, Tyra Constance Kuntze f: 24.04.1895, Arthur Kristian Kuntze f: 5.02.1898 og Håkon Kyrre Kuntze f: 8.07.1900. Det er det jeg har om denne familien, hvis du har mer om den som du har lys å dele med meg er jeg takknemlig for det. Han christian Mikael har forresten 8 søsken han også, med 2 forskjellige kvinner. Vet du hva som skjedde med August ferdinand forresten August er forresten oldefaren til min svigerfar, for å ha nevnt det.Med vennlig hilsen Birger Skjønhaug

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.