Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#34760] Kom han ikke frem til Amerika? Eller påliteligheten til Ellis Islands arkiver

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Min oldefar Nils Nerildsen (f. 1871) emigrerte til Amerika 25/9 1907. Han skulle til New York med dampskipet Oscar II. - Kom han noen sinne frem? Jeg har ikke funnet ham i databasen til Ellis Island. Det virker som om familien også mistet kontakten med ham, men om det var med en gang eller etter noen år, vet jeg ikke. Kona og barna ble nemlig igjen her, og i 1912 begynte hans kone å kalle seg 'enkefru', sikkert fordi hun antok at mannen var død. Da sønnene ble voksne, dro de fleste av dem over for å lete etter faren. De fant ham aldri, men det betydde at mesteparten av slekta ble værende der borte. Også moren reiste til Amerika 6/10 1925 med destinasjon New York, men heller ikke hun er funnet igjen i arkivet til Ellis Island. Av alle barna som emigrerte er bare én funnet igjen.

Gjest Ottar Solberg

Du finner Nils Nerildsen på Ellis Island. Han kom dit 11.06.1907. Han er listet som nr. 7 på side 20, han er 37 år og 'labourer'. Som 'final destination' er oppgitt Perth Amboy, Wash. I kolonnen 'join a relative or a friend' oppgir han en fetter(?) Ole Melhus.

Det var jo flott, Ottar! Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har fått ham frem tidligere.Samtidig har jeg nå fått løst et annet mysterium, nemlig dette mystiske stedet 'Pertamboy' som jeg har fått vite at kona og sønnene bodde i da de kom til Amerika. Det ble litt mer mening i Perth Amboy.

Gjest Ottar Solberg

Det er ikke noe rart at du ikke har fått ham frem ved søking på navnet eller varianter av det. Det har heller ikke jeg gjort. Jeg søkte på noen andre navn som reiste med samme skip og fikk klaff på en av disse. Slik fant jeg frem til 'Original Ship Manifest' hvor jeg lette meg frem til Nils. Jeg har også tidligere opplevet at det ikke lykkes å få søkeresultat på et navn som tydelig finnes i listene på Ellis Island.Jeg beklager at jeg skrev side 20. Det er feil. Det er på 'Page 47'.Med hilsen Ottar

Det viser seg at de har kalt ham 'Verildsen' i avskriften!Ellers skulle Nils bo hos en venn, Andi Johnsen, som bodde i Perth Amboy, New Jersey (ikke Washington. Dette gjaldt passasjer nr. 8, Lars Melhus, og det var også Lars som skulle bo hos sin fetter Ole Melhus).Det er forresten riktig med både side 20 og 47. Det originale dokumentet er nummerert som nr. 20, mens det digitale har nr. 47.

Nei, det gjør ikke det. Sønnene dro over for å lete etter ham, trolig i Perth Amboy, siden det var der Nils tydeligvis slo seg ned, og siden det var der barna og kona havnet etter hvert, hvis jeg har forstått min informant i familien riktig. Jeg lurte på om han forsvant med én gang, altså ikke kom frem, eller om han ble borte på et senere tidspunkt. Nå ser det ut til at han ble borte senere, men om han har dødd i Perth Amboy eller reist videre og forsvunnet, vet jeg ingenting om. Kona begynte å kalle seg 'enkefru' rundt 1918 (ikke i 1912 som jeg skrev i første innlegg). Det betydde nok at hun ikke hadde hørt fra mannen på en stund, men hvor lang tid som var gått siden han da sist hadde gitt livstegn fra seg, vet jeg ikke.En av sønnene (Ludvig Marthinius Nerildsen, f. 1893 i Strømsø)deltok etter sigende i 1. verdenskrig etter å ha emigrert til USA. Det betyr vel at han må ha reist en gang før 1917, da USA kom med i krigen.Har noen tilgang til den amerikanske folketellingen 1910 og kan se om Nils Nerildsen bodde i Perth Amboy, New Jersey på dette tidspunkt?

Ludvig Martinius emigrerte i 1913, ser jeg her:LenkeDa kalte han seg 'Nils.' til etternavn. Min bestefar tok også navnet Nilssen etter hvert, i stedet for Nerildsen.

I arkivet til Ellis Island går det frem at Ludvig Nielsen, som han kaltes ved ankomst der, skulle til sin bror J. Nilsen, som bodde i Perth Amboy. Det var også broren som hadde betalt reisen. Hvem denne 'J. Nilsen' er, er litt mystisk, for de eldre brødrene til Ludvig som reiste til USA het Andreas Louis f. 1889 og Einar Gustav f. 1891. (Det var en eldre bror til, Nils Marinius f. 1892, men han bodde i Norge, en av de få som ble igjen).Dette kan i hvert fall tyde på at letingen etter faren var begynt allerede så tidlig som 1913 eller litt før, når denne mystiske 'J. Nilsen' må ha reist over.Det kan jo også være at sønnene innen 1918 hadde funnet ut at faren måtte være død, og at det var da at kona begynte å kalle seg enkefru.

Andreas Louis Nilsen reiste til USA 7/5 1910 med skipet Aaro. Dessverre har jeg ikke funnet hverken ham eller opptil 12 av medpassasjerene igjen på Ellis Island, og noen av dem hadde såpass enkle navn at de burde vært gjenfunnet. Kanskje noen lister mangler der borte? Dumt at det ikke går an å søke på skipsnavn og årstall og la andre felt være tomme.

Gjest Lisa Kjønigsen

I databasen 'World War I Draft Registration Cards, 1917-1918' finner jeg:Andrew L Nilssen, født 22.06.1889 i Drammen, Norge. Bosatt i Compton Ave., Perth Amboy, NJ. Yrke: 'carpenter, employed by Smith & Odegaard'. Han er gift og har to barn. Finner han i 'Social Security Death Index': Andrew Nilssen, SSN: 139-01-4893 (issued i New Jersey). Født: 22.06.1889. Død: Feb 1978. Siste bosted: Perth Amboy, Middlesex, New Jersey. 'Last Benefit': Metuchen, Middlesex, NJ.

Gjest Lisa Kjønigsen

1930-telling fra Woodbridge, Middlesex, New Jersey:Andrew Nilssen, emigr. i 1910. Kone: Ingeburg, emigr. i 1912. Barn: Ingrid, 19 år, emigr. i 1912, jobber som lærer. Andrew, 13 år, født i NJ. Ralph, 11 år, født i NJ. Wilbur, 4 1/2 år, født i NJ.

Hei, Lisa!Hjertelig takk for det du har funnet ut! Takk også til Arne. Det ser ut til at Andreas reiste til den samme personen som faren Nils skulle bo hos i 1907. Og siden Andreas skulle bo hos ham og ikke hos sin far, må man vel anta at faren enten allerede var død i 1910, eller altså 'forsvunnet'.Nå ser jeg at Andreas var med i 1. verdenskrig: Betyr det kanskje at min informant tok feil av Andreas og Ludvig, og at den siste kanskje ikke deltok der likevel?Skal ellers gjøre et nytt forsøk og se om jeg kan få frem Andreas i Ellis Island-databasen denne gangen. I går var det helt umulig.Hva betyr 'Last benefit' i 'Social Security Death Index' (innlegg 14)?

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei!Jeg er usikker på hva 'last benefit' kan være. Dette står under beskrivelsen av 'Social Security Death Index':Last Benefit InformationCity: The city/town of either the Last Residence or the Lump Sum Payment. County: The county of either the Last Residence or the Lump Sum Payment. State: The state of either the Last Residence or the Lump Sum Payment. Her er en oversikt over hva 'World War I Draft Registration Cards, 1917-1918' inneholder:'On 6 April 1917, the United States declared war on Germany and officially entered World War I. Six weeks later, on 18 May 1917, the Selective Service Act was passed, which authorized the president to increase the military establishment of the United States. As a result, every male living within the United States between the ages of eighteen and forty-five was required to register for the draft.The period of 1880-1920 was a high immigration period to the United States. Young men were required to register for the draft regardless of their U.S. citizenship status. Of course, not all the men who registered actually served in the armed forces, and there were some who served in the war but did not register for the draft.'Så de fleste menn mellom 18 og 45 registrerte seg. Dette betyr jo at man også bør finne Ludvig der. Skal fortsette å lete, har ikke klart å finne ham ennå.

Gjest Lisa Kjønigsen

Oj, da tror jeg at jeg har funnet Ludvig i 'World War I Draft Registration Cards, 1917-1918':Louis M. Nelson, f.23.12.1893 i Christiania. Ser ut til at han bor sammen med broren sin på den tiden eller ihvertfall i nærheten; Compton Ave, Perth Amboy, NJ. Ser ut til at han jobber som 'oiler' i Lehigh Valley, R.R. Han er ugift.1920-tellingen fra Perth Amboy, Compton Ave.: Andrew Nelson ('carpenter') m/familie: Ingeborg, Ingrid, Andrew og Ralph + broren Louis (jobber på båt?).

Takk igjen for det dere har funnet ut. Til det siste: Jo, det kan vel være Ludvig, selv om opplysningene er litt knappe. Fødselsdatoen stemmer i hvert fall. Av opplysningene inntil 1920 kan det se ut til at han var ugift. Er han å finne i 1930-census? Jeg har ingen opplysninger fra min informant om at Ludvig var gift, men han kan jo ha vært det likevel. - At Ludvig var født i Kristiania, slik det står i WW1-papirene, er feil, men familien flyttet fra Strømsø til Kristiania i 1895, så han var jo veldig liten da de flyttet.Det er ikke oppgitt noe yrke på Andreas/Andrew i 1930?

Gjest Lisa Kjønigsen

I 1920 og 1930 er Andrew 'carpenter'. Ser ut til at det dreier seg om bygging av hus.Har lett etter Louis, men har ikke funnet noen god kandidat ennå. Bor ihvertfall ikke sammen med broren sin ved 1930-tellingen.

Gjest Lisa Kjønigsen

1930-tellingen: Finner en Louis M. Nilson (de som har skrevet av originalen hadde har tolket navnet som Loura M. Nilson..), 36 år gammel i Raritan, Middlesex, NJ. Emigrasjonsår er 1913. Han jobber som 'storekeeper, retail grocery'. Han er gift med Helen E, 32 år, født i Massachusetts av dansk far, svensk mor. De har en datter, Joy M., som er 2 1/2 år gammel.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.