Gå til innhold
Arkivverket

[#34760] Kom han ikke frem til Amerika? Eller påliteligheten til Ellis Islands arkiver

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Hjertelig takk!Den neste av sønnene som reiste over var Einar Gustav Nilsen f. 6/2 1891 i Strømsø. Han reiste 9/10 1920 med Stavangerfjord. Han var gift og bokbinder. Han ankom 19/10 1920 og skulle til broren Andreas i 424 Campton Ave., Perth Amboy, NJ.Einar Gustav var gift med Anna Margrethe Warnkel f. 24/5 1892, og hun reiste etter mannen 7/1 1921. Hun ankom 18/1-21 og skulle til mannen Einar Nilsen, som da fortsatt bodde i 424 Campton Ave.Einar Gustav og Anna Margrethe hadde datteren Trine Margrethe f. 10/6 1913, og som reiste med moren i 1921.Iflg. min informant var Einar gift 2. i USA med en Margrethe, og hadde en gutt med henne. Einar døde visstnok 70 år gml. på Norgesbesøk (som da skulle være i 1961).Er det mulig å få verifisert det andre ekteskapet i noen av tellingene der borte? Det er jo ikke sikkert at den andre kona het Margrethe, hun kunne ha blitt blandet sammen med den første kona, som min informant ikke kjente navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra emigrantprotokoller for Kristiania: Enke Marie Cornelia Nerildsen f. 24/2 1868, bopæl Munkegt. 4 III, reiste 6/10 1925 fra Oslo havn til New York med linje Bergensfjord. Marie ble underholdt av sine barn. Hun reiste også til sine barn. Samme dag reiste med henne datteren Gudrun Cornelia Nerildsen f. 27/5 1906, bopæl som over, ugift, kontordame på skofabrikk. Utvandret til bedre fortjeneste.Marie Nerildsen (f. Henriksen) bodde vel trolig i Perth Amboy, NJ, siden de andre barna slo seg ned der. Hun skal ha dødd mellom 1940 og 1945. Er det mulig å finne henne i census 1930 og evt. i 'Social Security Death Index'? Hun ble altså født 24/2 1868, i Strømsø (Drammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg lurer på om noen har anledning til å se etter det jeg lurer på i innlegg 26 og 27, nemlig følgende:1) Finnes Einar Gustav Nilsen og hans første eller andre kone i ft. 1930?2) Finnes Marie Nerildsen i ft. 1930 og i Social Security Death Index mellom 1940 og 1945? (evt. noe før eller senere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.