Gå til innhold
Arkivverket

[#34817] Notater om slektene Ring, Aussig, m.fl. Hvor ble de av?


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Har i mitt eie en liten handskrevet bok, der de første notatene er gjort først på 1700-tallet. For at også andre skal få del i disse notatene, samt eventuelt komme med supplerende opplysninger, så skal jeg legge dem ut på dette forumet. Den første del av boken er skrevet av Rasmus Knutson Ring og ser slik ut;Anno 1682 Julleaften som var 25. December Klocken 8te Slet er Jeg fød til denne Syndige verden, Min fader Hr. Knud Nielsøn Ring, Sogne Præst til Gudsdals Præstegield, i Gulbrandsdahlen, udi Aggershuus Stift, Min Moder Birgitta Christophers Datter Bierche, og døde min Sahl. Fader 1688: og var jeg hiemme hoss min kiere Moder indtil udi Min Alders 10de Aar, huor ieg kom udj Tieniste hoss min Fætter, Hendrich Jacobsøn Smit, Assesor ViceLaugmand og SorenSchriver.Anno 1697: den 1 December kom ieg udj Tieniste hoss en Foget Nafnlig Cort Coldevin og tiente hannem udj 2 1/2 Aar.Ao 1700 den 1te Maj blef ieg Sergient ved det oplansche Hr. Brigadir Brochenhuusens Regimente og Hr. Capitain Reichweins Compagnie.Ao 1702: den 10 Maj efter begier fich ieg Afskied fra samme Regimente, og blef ander Officer ved Dragornerne Nordenfields ved Capitain Reichweins Compagnie udi Verdalen.Ao 1707 den 1te Janvari blef ieg Capitain des Armes ved det Trundhiemsche Guarnisons Frie Compagnie.Ao 1710 den 15 Martj blef ieg SecondLieutenant ved det Trundhiemsche Hr. Obriste von Lemfort Regimente og Hr. Capit: Ausichs Compagnie.Ao 1712 den 22 Augustj blef ieg Premier Lieut: ved Hr. Obrister Hiortes 1te Trundhiemsche Regimente, og Hr. Capitain Kreibergs Compagnie.Ao 1718 den 12 Julj blef ieg Capitain Lieutenant ved det 1te Hr. Obriste Meitzners Trundhiemsche Regimente.Ao 1719 den 3 November blef ieg Capitain ved det 1te Trundh. Hr. Obrister Baron von Haxthausens Regimente.Dette får være nok i første omgang. Jeg skal komme tilbake med opptegnelsene om kone, barn og fadrer til disse.Er det noen som har kunnskap om disse personene?Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har en Wentzel Aussig f.1718, og kanskje sønn av kapt. Aussig (A 1710). Wentzel bodde på Sandvollan på Inderøya. Men det er kanskje ikke det du vil ha tilbakemelding på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg skal nå meddele resten av notatene til Rasmus Knutsøn Ring.Ao 1704 den 28 Martij havde ieg Brøllup paa Werdalsøeren med Capitain Ausichs Datter, Anne Magdalena Ausich.1705 den 13 Septembr: blef min Søn Knud fød paa Stichelstad i Werdalen, og den 19 Dito hiemme Døbt, som strax der efter Klochen 10 formiddag Døde.1706 den 5te November blef min Søn Wentzell fød paa Stichelstad om Morgenen 5 Slet, og Døbt i Stichelstad Kirke af Hr. Anders Nielsøn. Fadderne; Hr. Major Reicwein, Hr. Capitain Ausich udi hans Stæd Fendrik Zinchl, Hr. Anders Nielsøn, Elsebe Collins, Anne Rasmusdatter Hage, Maren Dorthea Urbj.1707: den 17 Julj Klochen 1 om Morgenen Døde min Søn Wendtzel i Trundhiem og begrafuen den 21 dito i Domkirche gaarden i Trundhiem.1708: den 25 April Klochen 12 om Middagen blef min Søn Erich fød udj Trundhiem, og den 28de Døbt udj DomKierchen, af Mag. Giert Bonsach, Fadderne Madam von der Ostens, Lieutenant Teigelgaards Kieriste, Mademoiselle Frauen, Lector Mag. Simmen Hof, Lieutenant von Wahlen, Erich Meinholt.1711 den 3 April Klochen 9 efter Middag Døde min Søn Erich og Begrafuen den 12 dito udj Stichelstad Kierche i Werdalen.Ao 1712: den8 Decemb: Klochen 5 Slet for Middag blef min Søn Georg Nicolaj Fød paa Werdalsøeren, og Døbt udj Stichelstad Kierche den 13de af Hr. Thommes Collin. Fadderne Sengr. Aagesøns Kieriste Sirie Olsdatter, Karen Tommesdatter, Mademoiselle Anne Rasmusdatter Hage, Hr. ObristeLieutenant Reichwin, Capitain Ausiche, CapitainLieutenat Wolmer.1713 den 3 Martj Klochen 12 om Natten blef Min Datter Birgitta Maria fød paa Bescheland i Bjørnøer, og den 12 dito Døbt af Hr. Berent Biørnør udj Biørnørs Hofwed Kierche Roen: Fadderne: Hr. Berent, Anders Jørgensøne Næs, Oele Christensøn Wedøen, Anne Catharina Mag. Morttens, Mademoiselle Ingeborg Grøn, Sidzel Bescheland.ANNO 1718 den 20de November Døde Min Sahl: Kieriste Anne Magdalena Ausiche og blef begrafuen udj Roens Kierche i Biørnør den 28 Novembr: udj Min Absenc. da Suenschen var for Trundhiem.Dette er altså det som Rasmus Ring har skrevet i den lille boka. Utenom Georg Nicolai og Birgitta Maria Rasmusdatter Ring, døde de andre barna som små. Hvordan det gikk med Georg Nicolai vet jeg ikke og hvordan det gikk med Birgitta Maria skal jeg komme tilbake til.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det pågår en debatt i nabolaget (tema 34759) om en Wensel på Inderøya. Aner ikke om det er noen sammenheng, men det var nå litt pussig, da. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har desverre bare et råutkast som jeg har samlet fra forskjellige bøker, og har ikke fått sjekket noe mot skikkelige kilder ennå.Jeg har ikke så veldig mye om selve Wentzel og kona. Wentzel ca. 1718 - 1/9 1773 55 år, major. Gift med Gidsken Pristroph +1786, 74 år. De bodde vel først på Sandvollan og muligens deretter på Bjørkon på Inderø. Gidsken var dtr. av presten Pristroph på Inderø. Wentzel og Gidsken var veldig rike, hadde arvet den rike gullsmeden Ausig i Trondheim.(hentet fra bygdeboka tror jeg).De hadde 1 datter som var enearving. Ane Margrethe 1/8 1748 Sandvollan, Inderø - 16/12 1799 Hustad, Inderø. Gift 16/12 1779 med Lorentz Nicolai (Johansen) Brun ca.1745 - 8/5 1786 Hustad, Inderø, kaptein.Ane Margr. og Lorentz fikk 1 datter som vokste opp, Pauline.Men hun må du lese om (Hustad, Inderø), alle sagnene om henne, en bortskjemt jente som vel giftet seg med en stormannsgal mann og deres ikke mindre stormannsgale barn. Pauline og mannen Nils skal visstnok ha fått 9 barn, men jeg har bare 6. Det yngste barnet, en datter, ble funnet hengt i Bjørkanskogen. Det endte også dårlig med Pauline og Nils. Nils døde på tukthuset og Pauline endte som krøpling med krykker og som måtte gå med tiggerstaven, og til slutt umyndiggjort. En ganske utrolig og tragisk historie det hele. Den arva førte ikke mye godt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei og takk for spanande innspel. Dette ser skikkeleg artig ut. Det dukkar nemleg opp ei Gidsken Pristroph i mi soge også etter kvart. Dette må likevel vera ei anna Gidsken enn den du skriv om, men i slekt må dei no vera. 'Mi Gidsken' døyr først i 1835 på garden Bergfald i Aure. Av di eg skal ha ferdig ein rapport, helst til i morgon, så kan eg ikkje skriva meir om dette no, men koma attende så snart eg får tid.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Finn..Jeg finner tre forskjellige med navnet Aushig/Auhsich (den ene inngifta), som faddere og forlover for blant annet presten(e) på Ytterøy, som er et steinkast unna Inderøy.Da presten for Ytterøy prestegjeld og kona, Jens Thomassen Juel og kona Kirsten Rahaelsdatter Lund, døpte sønnen Johan Michael Wibe i Ytterøy kirke den 22/12-1697, var Capitain Vencel Ausich en av fadderene, på side 20 i kirkebok 1 for hele Ytterøy prestegjeld, 1692-1717.Da en av de seinere prestene for prestegjeldet og kona, Peder Leth og Margrethe Raphaelsdatter Lund, døpte sønnen Raphael den 4/11-1723 i Ytterøy kirke, var enka etter hr Capitain Ausich, Anne Maria Langemarch en av fadderne sammen med blant annet en Velbaarne Hr Major Jochum Ausich ved det andet National Regiment Infanterie Norden fields, på side 17 i bok 2, for hele Ytterøy prestegjeld, 1718-1755.Da Peder Leth ektevia en Hans Engelhart, 'Guds ordets tiener til Inderøens Menighed', med 'Madelle' Anna Petternella Roggert på Inderøy 6/9-1739, var en Hr Wencel Ausich en av forloverne, på side 268 i kirkebok 2 for hele Ytterøy prestegjeld.Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Birgitta Marie ble formodentlig gift med Joachim Friderich Aussig, som bl.a. var sjef for Brøsiske kompani og var jordeier i Halsa. Sønnen deres var sogneprest i Stangvik.Var denne Joachim Friderich i slekt med kona til Rasmus Knutson Ring - kaptein Aussigs datter? Hun var formodentlig datter av Wentzel Aussig den eldre.Rasmus Ring er for øvrig nevnt i Ovenstads militærbiografier - sammen med fem andre offiserer ved navn Ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk både til Mette og Lars Steinar. Begge kjem med viktige innspel som eg skal koma attende til.Først skal eg offentleggjera meir av det som er notert i boka. Det er da Birgitte Maria Ring som held fram å notera etter faren.Anno 1713ten den 3die Martj om Natten til kl: 12 er ieg Birgitta Maria Ring fød til denne Syndige verden. Min fader var Rasmus Ring, den tiid PremierLieutenant ved Hr. Capitain Kreybergs Compagnie, min Moder var Anna Magdalena Ausigs og blef ieg fød paa Gaarden Bescheland i Biørnøer --.Anno 1718ten den 20 Novmbr. døde min Moder, Anna Magdalena Ausigs --.Anna 1727 i fasten om vaaren døde min fader Capitain Rasmus Ring.Anno 1727 den 8de octobr. kom ieg til min Morbroder Hr. Major Joachim Friderich Ausig paa gaarden Aagwigen, hvor ieg forblef til aaret 1735 den 30de Novembr. da ieg begaf mig udi ægteskab med Prousten Hr. Mentz Ascanius, og stod vores bryllup hos overmeldte min morbroder Hr. obriste Joachim Fridr. Ausig.Anno 1740 den 21 Febr. døde min Salige Kiæriste Prousten Hr. Mentz Ascanius - -.Anno 1741 den 23die Martj begaf ieg mig udi egteskab med Hr. Capitain Joachim Friderich Ausig.Anno 1743 i september blef min Mand kommandert bort og reiste den 16 september, den almegtige Gud hielpe mig til at bere denne sorg med tolmodighed i Jesu nafn.Etter dette har ikkje Birgitta Marie Ring skrive meir i boka. Svigersonen hennar, Kristian Fredrik von Koss har skrive: 1741 den 10de December er min Konne fød, Elisabeth Eleonora Ausig. Det sistnemnde ekteparet bodde på Bergfald i Aure.Skal koma attende med fleire opplysningar og kommentarar.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I og med at det ikkje er så mykje meir å finna om slektene Ring og Aussig i denne vesle boka, så skal eg koma med nokre opplysningar om offisersgarden Bergfald i Aure, slik at dei som er opptekne av dette kan læra litt meir om persongalleriet om kring slekta.Offisersgarden Bergfald og litt om personane der:Det som ikkje går klårt fram av innhaldet i boka er korleis slektskapstilhøva er mellom den tidlegare omtala Birgitta Maria Ring f. 1713 og ei viss Gisken Sophie Pristrup som etter kvart entrar scena. Men først skal eg opplysa litt om dei offiserane som i si tid budde på Bergfald.I følgje arkivar Anders Todal, så vart garden Bergfald tidleg bustad for offiserar. Den første av slike som vi veit om er Jacob Haij (Hay, Hei). Han kom til Bergfald ca 1660, og er kanskje identisk med med den Jacob Haij (skotte) som Jacob Alexander Præben Hai gjev opp som sin farfar i 1748 (Personalhistorisk tidsskrift B II s. 44). Denne offiseren tok avskjed i 1676. Etterfølgjaren hans på Bergfald vart truleg Christen Jenson Kreiberg. I følgje Todal, så vart Kreiberg tilsett som fenrik ved fotfolket nordafjeldsk i 1676. Han står oppført som brukar av heile Bergfald fram til ca 1709. dette året vart han overført til eit anna kompani. Han er truleg identisk med den kaptein Kreiberg som er nemnd under året 1712 hos Rasmus Ring.Den neste offiseren på Bergfald var Holger Hansson Kofoed. han fekk garden overført til bruk og bustad i 1712. Kofoed vart i 1724 utnemnd til kommandant på Skåne skanse (mellom Levanger og Verdalsøra) og måtte dermed flytta frå Aure. Nestemann på Bergfald var Jørgen Foss. Han vart i 1724 sjef for Vigske kompani. I 1732 vart denne offiseren eigar av Bergfald. I følgje Todal var han gift med Anne Kristine f. Opdal (Ho hadde først vore gift med Hr. Bernt Mortenson Bjørnør). Han døydde på Bergfald i 1744 som premiermajor. Året etter selde enkja garden til premierløytnant ved 'Brøsiske Compagnie', Christian Andreas Foss (Svigerson til Anne Kristine). Denne mannen avansera sidan til kaptein, og han døydde i Kristiansund i 1766. Enka, Anne Mathea f. Bjørnør (Ho var truleg dotter til Bernt Mortenson Bjørnør f. 1678 g.m. Anna Kristine Opdal) fekk utlagd Bergfaldvika som kår ved salget av garden i 1767. Kjøparen dette årstalet var oberstløytnant Joachim Frederich Aussig, mannen til Birgitta Maria Ring.Meir følgjer seinareMvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei..Jeg har ei Gidsen Sophia 'uekte' døpt den 9/1-1748 i Ytterøy kirke av foreldrene Student Daniel Pedersen Pristrup og Johanna Leth (presten Peder Leths datter), på side 151 i kirkebok 2 for hele Ytterøy prestegjeld, 1718-1755. Kan dette være den sammen Gidsken Sophia som etterhvert 'enter scena' i innlegg 12??Løytnant Daniel Pristroph og Johanna Leth giftet seg ni år seinere, den 9/4-1757, i Ytterøy kirke, på side 9 i kirkebok 3 for hele prestegjeldet, 1756-1816.Johanna Leth (født 11/12-1721 og døpt 18/12-1721 i Ytterøy kirke av foreldrene sogneprest for Ytterøy pr.gj. Peder Leth og Margrethe Raphaelsdatter Lund) hadde ei kusine med navn Gidsken, eller rettere sagt Gidsken Kirstina, født 20/6-1702 og døpt 25/6-1702 i Ytterøy kirke av foreldrene prest for Ytterøy Jens Thomassen Juel og Kirsten Raphaelsdatter Lund, på side 33 i kirkebok 1 for hele prestegjeldet, 1692-1717. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei, Mette, Berit og Lars og takk for informative innlegg!For å ta det siste først, så har Mette rett når det gjeld denne Gidsken Sophia Pristrup. Dette er den same som eg skulle introdusera.Gidsken kjem nemleg til Bergfald til Kristian Fredrik von Koss og kona Elisabeth Eleonora Aussig, dotter til Joachim Fredrich Aussig d.y. og Birgitte Maria Rasmusdtr. Ring. Det eg lurar på er da sjølvsagt kvifor Gidsken flyttar dit. Var ho i slekt med ein av desse to? Av andre ting eg lurar på er kven dei to Joachim Fredrik Aussig er for personar, bortsett frå at dei var offiserar og at begge budde ei tid på Åkvik i Halsa. Men kven var foreldra deira? Var det far og son? Seier Ovenstad noko om det?Ein tredje ting eg også skulle ha vist er følgjande: Saman med denne boka som Rasmus Ring m.fl. har gjort slektsoppteikningar i, fekk eg også ei lita bok der Nikolaus Engelhardt (Sjustjernepresten) har gjort oppteikningar av religiøs art. Han hadde forresten ei usedvanleg vakker handskrift. Men korleis har denne boka kome til folket på Bergfald (Pristrupfolket)? Eg ser det er ein link i Mette sitt innlegg nr. 9, siste avsnittet, der ein Wenzel Aussig er forlovar for Hans Engelhardt då han giftar seg. Var denne Hans son til Nils?For å klarleggja litt meir, så skal eg gjenta det som Anders Todal skriv om Pristrup-folket i Gardtales i Aure B I s. s. 116; 'Den nye eigaren av Espevik, Jon Danielson hadde kondisjonera opphav. Stamtavla hans er det lett å setja opp, med utgangspunkt i rådmann i Trondheim, Anders Mikkelson og kona Anna Eilertsdtr. Schøller. Deira son var Mikkel Andersson Pristrup, prest på Byneset og gift med Dorthea Danielsdtr. Desse to hadde sonen Daniel som vart prest i Nærøy og gift med Anna Brygman. Deira son igjen var Peder Danielson Pristrup, prest på Inderøy og gift med Anna Sebastiansdtr. With. Dei hadde ein son Daniel som i det militære avansera til oberstløytnant, og som døydde på garden Nossum i Skogn i 1804. Han var gift med Johanna Pedersdtr. Leth.. Deira dotter var Gidsken Sophia Pristrup f. 1747. I 1788 fekk denne dama eit barn, som vart døypt i Edøy kyrkje og fekk namnet Daniel. Faren var Christian Schindel og var tollmann. Denne Daniel tok namnet Pristrup. Han og mora heldt lenge til hos løytnant Koss på Bergfald'.Så langt Todal. Den Jon Danielson som denne delen vert innleia med, var altså son til Daniel Pristrup. Kort om Jon Danielson kan nemnast at han var ein dyktig musikar (klarinett), han komponerte og han laga også sitt eige 'positiv' (samtidas bandopptakar) med tilhøyrande rullar. Dette om lag 150 år gamle instrumentet verkar faktisk den dag i dag. Dessutan var han fotograf i tillegg til at han var ordførar og tidvis heradskasserar i heimkommunen.Etter dette 'sidespranget', så vil eg minna om dei spørsmåla eg har stilt tidlegare i dette innlegget. I tillegg kunne det også ha vore moro å visst litt meir om denn tollaren, Kristian Schindel. Og ikkje minst Kristian von Koss. Frå den siste har eg nemleg eit segl, der mellom anna dei 14 blodsdråpane til Koss-slekta er eit av motiva.Må også tilføya at det som Lars Steinar skriv er heilt rett, bortsett frå at Birgitte Maria først var gift med presten Hr. Peder Ascanius i Aure. Sonen til Birgitta og Joachim Fredrik Aussig heitte det sama som faren,nemleg Fredrich Joachim Aussig f. 02.08.1744 på Åkvik i Halsa. Han var gift med Anna Cathrina Lemvig Bull. Dei hadde ikkje born. Det ser difor ut som desse greinene av slektene Ring og Aussig er utdøydd når det gjeld Aure-Halsa-greina.Den Wentsel på Sandvollan g. m. Gidsken Pristrup, som Berit nemner må vel helst vera bror til Joachim Fredrik d.y. som var gift med Birgitta Maria?Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ser det har vorte feil namn på sonen til Joachim Fredrik Aussig og Birgitte Maria Ring. Han heiter altså Joachim Fredrik slik som faren og ikkje Fredrik Joachim slik eg har skrive i siste innlegget mitt.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

'Hr. Obriste Meitzner' er en av mine forferdre:Balthazar Meitzner d. 1721 i Trondheim som oberstløytnant ved det Trondhjemske compagnie. Han kom til Trondheim 1718 fra Jylland i Danmark, der han i mange år hadde vært regimentsjef ved Det Viborgske regiment - og deltatt med dette i den Store Nordiske krig i slag ulike steder i nord-Tyskland.Meitzner var gift med Magdalene Peine fra Krempe i Holstein, hun døde 1751 i Trondheim, bodde da hos sin datter og svigersønn på Kalvskindet i Trondheim:Peder (Peter) Schnitler f. 17.01. 1690 i Christianshavn ved København av dansk-tysk slekt. Død 21.01. 1751 i sitt hus på Kalvskindet i Trondheim. Han tjenestegjorde i Meitzners viborgske compagnie i Den store Nordiske krig, og fulgte Meitzner til Trondheim 1718, de deltork i forsvaret av byen mot svenskene det året.Schnitler ble gift 1719 i Trondheim med Sophia Christina Meitzner f. 13.08. 1700 i Balleby ved Viborg på Jylland, døde 1747 i Trondheim.Peder Schnitler hadde en lang og imponerende karriere i Norge 1718-1751 - er mest kjent som 'Grensekommisær' som ledet juridiske forhandliger og tok bevitnelser og forhør av lokalbefolkningen i forb. medfastsetting av grensen mellom Danmark-Norge og Sverige. Schnitler protokoller fra grensebefaringene har senere framstått som vitige og grunnleggende historisk dokumentasjon omkring forholdene bl.a. i Nord-Norge, dokuemtasjonen var også grunnlag for 'Lappecodicillen-' som regulerte reinbeiterett og rettigheter norske og svenske flyttsamer hadde til fri ferdsel over landegrensene materiale ble senere trykket og nyutgitt 1929-1962, og man finner mye stoff om dette også på nettet.mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Knut Inge Apesland for interessant innspel. Slike innlegg fører jo til auka kunnskap om offisersmiljøet i Norge først på 1700-talet. Dette gjeld så vel familierelasjoner som andre tilhøve.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg har ikke alle bitene på plass når det gjelder Aussig. Ovenstad nvener følgende offiserer med dette navnet i sine militærbiografier:Wentzel Aussig d.e., løytnant 1676, ble kaptein i Inderøy og Ytterøy 1711, avstod sitt kompani til en sønn ved samme navn i 1713.Wentzel Aussig d.y., sønn av ovennevnte, sersjant 1698, oberstløytn. 1736, død 65 år gammel i 1745, gift med Anna HagenJoachim Friderich Aussig, sønn av kpt. Wentzel Aussig, avskjed 1735 med obersts karakter (han var sekondløytnant i 1702 og var formodentlig en sønn av Wentzel d.e.)Johan Christoph Aussig, født i Danmark, sønn av kaptein ved 1. Trondhjemske regiment Wentzel Aussig, ble kaptein og fikk avskjed i 1740 (formodentlig sønn av Wentzel Aussig d.y.)Joachim friderich Aussig, f. ca. 1706 i Norge, ble oberstløytnant, gift med B. M. Ring. (Sønn av Wentzel d.y.?)Wentzel Aussig, f. ca. 1719 i Norge, offiserssønn, sekondmajor, avskjed 1767, død 1773. (Sønn av Wentzel d.y.?)Det som er litt morsomt her, er at den Anna Hagen som var gift med Wentzel Aussig d.y., ser ut til å vært datter av en proprietær i Verdal ved navn Rasmus ÅGESON Hagen. Så der har vi altså det navnet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takkar Lars Steinar Hansen så mykje for oppklarande opplysningar om slekta Aussig. Ut frå desse opplysningane kan det sjå ganske sannsynleg ut at Birgitta Maria Ring var gift med søskenbarnet sitt, Joachim Fredrik Aussig f. ca 1706, som son til Wentzel Wentzelson Aussig og kona Anna Rasmusdtr. Hagen (dotter til Rasmus Ågeson Hagen og Siri Olsdtr.). Skal koma attende med ein litt grundigare kommentar.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Utrolig interessant. Finn, hvor har du fått tak i denne boka?Du skriver: 'Ao 1712: den 8 Decemb: Klochen 5 Slet for Middag blef min Søn Georg Nicolaj Fød paa Werdalsøeren.....''1713 den 3 Martj Klochen 12 om Natten blef Min Datter Birgitta Maria fød paa Bescheland i Bjørnøer...'Har du blingsa litt på årstalla eller har den som har skrevet dette i boka, skrevet inn feil?Sønnen født i desember 1712 og dattera i mars 1713?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Jonny!Det ser ut til at det var svært korte svangerskap den gongen? Bra at nokon er vakne. Har ikkje fått med meg dette sjølv. Det ser ut til at fødselsdatoen for Birgitte Marie er rett, for denne gjentek ho sjølv etter at ho byrjar å skriva i boka (om ho då ikkje berre gjentek det som faren tidlegare har skrive?). Mest truleg er det da fødselsdatoen for Georg Nicolaj som er feil. Dessverre har eg boka bortstua på ein litt vanskeleg tilgjengeleg stad for tida, slik at eg ikkje får sjekka originalen. Eg skal imidlertid sjekka dette ved første høve. Det manglar vel kyrkjebok for Stiklestad for denne tida, slik at det ikkje er muleg å sjekka der. Avskrifta eg har bruka her vart gjort for mange år sidan.Du spør korleis eg fekk tak i denne boka. Det er for så vidt ei interessant historie som det kunne ha vore skrive mykje om. Her skal eg likevel gjera det kort. Ei eldre dame her i bygda hadde seldt huset sitt og skulle rydda etter seg. Etter sambuaren hennar (ho var vel ein av dei første som hadde sambuar her omkring) stod det att eit skrin med ymse innhald, som bøker, gamle bilete, skjøte, brev m.m. Sambuaren stod i eit indirekte slektskapstilhøve til Jon Danielson Pristrup som eg har nemnd tidlegare i denne soga. Han voks også opp hos Jon Pristrup og kona. Denne gamle kona hadde høyrd at eg var historisk interessert og at eg tok vare på det som var gammalt av slike ting. Ho ville da at eg skulle ha skrinet, slik at innhaldet ikkje vart øydelagt, event. kasta. Så slik var den historia.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

(15:) Såvidt jeg vet ble rådmann Anders Mikkelson og kona Anna Eilertsdtr. Schøller viet den 17 Okt 1639, mens sogneprest til Byneset, Mikkel Andersen Pristroph levde 1607-1658. Hvis dette er rett kan sistnevnte altså ikke være rådmannens sønn. (Jeg har også notert at ekteparet var barnløse).Ellers har jeg enda en (?) Aussig: Handelsmann i Bud, Joachim/Jochum Ernst Aussig (ca.1715?-1763). Hvordan skal han knyttes til til de øvrige i denne debatten ? Han skal ha vært g.m. Sofie Malene Mühlenport (1721-1791) fra Bud. Hvem var hennes foreldre ? Hun ble 2.g. g. (1763) m. sersjant Fredrik Vogt Schjelderup f.1740 (Veøy, døpt 19 Jun 1740 i Molde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Schindel ble den 19 Jul 1829 g.m. Henrikka Maria Ascanius Bie i Rissa i Stadsbygd, der han i 1801 var overtollbetjent og bosatt på Kibnæbneset. Han var f. 4/3-1751 og døde 4/5-1831. Henrikka (døpt i Akershus Slottsmenighet, Christiania, den 4 Jan 1780 hadde tidligere vært g. (ca.1789) m. Johan Mangelsen Ræder (ca.1756-1808), løytnant, som eide gården Hallaren på Frøya, ST. Hun var d. av Mentz Ascanius (Larsen) Bie (1747-1780) og Elen Borchmann Schanche. Mentz var dattersønn av sogneprest i Aure, Mentz Ascanius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(15:) 'Hr. Peder Ascanius i Aure' i nest siste avsnitt skal vel være 'Hr. Mentz Ascanius i Aure' (ref. innlegg 11). Mentz hadde Peder både foran og bak seg i generasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.