Gå til innhold
Arkivverket

[#34817] Notater om slektene Ring, Aussig, m.fl. Hvor ble de av?


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Den kapt. Aussig i innlegg 1 var Wentzel Aussig den eldre, hans sønn Wentzel Aussig den yngre døde 29/4 1745 på Bragstad på Innerøya 65 år gml og var gift med Anna Hagen.Johan Christoph Aussig er f i Danmark og var sønn av kpt. ved Trondhj. regt. Wentzel Aussig. Kapt ved Selbuske komp. 1734-1740.Wentzel Aussig i innlegg 2 døde 1/9 1773.Joachim Friderich Aussig f. ca 1706 i Norge g.m Birrgitta Marie Ring, enke etter prost i Nordmøre Mentz Pedersen Ascanius. Antagelig sønn av neste person.Jochim Friderich Aussig, s. av Wentzel Aussig. Oberstløitnant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(46:) Jeg finner det vel så naturlig at Sophie Magdalene Mühlenport f.1721 er fra 1. ekteskap. Hun er f. samme år som kone nr. 1 Mille Marie Johansdatter Mechlenborg død i Stavika, og jeg ville trodd at Johan Christopher Mühlenport sin datter Mille Marie Christophersdatter Mühlenport er første datter i 2. ekteskap (m. Sofie Jensdatter Helt) oppkalt etter kone 1.I 2. ekteskap ser det forøvrig ut til at det er to sønner med samme navn, Johan Christopher, f. 1727 og 1729. Eller er eldstemann sønn av Didrik M. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(54/Moum:) Mener du at Johan Christoph Aussig (f. i Danmark) er sønn av Wentzel Aussig d.e. (ca.1640?-ca.1720) eller Wentzel Aussig d.y. (ca.1680?-1745) ? Hvis ikke, hvem er 'kpt. ved Trondhj. regt. Wentzel Aussig' ?Hvem var Kapt ved Selbuske komp. 1734-1740 ?Oldervik mener såvidt jeg skjønner at Jochim Friderich Aussig f.1706 (g. Ring) helst er sønn av oberstlt. Wentzel Aussig (d.y.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om Joachim Fredrich Aussig gift Ring skulle være sønn av Wentzel d. e., ville hun ikke da bli gift med sin egen farbror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg mener å ha sett eksempler på at det er innvilget bevilling til ekteskap mellom onkel og niese. Det ville vel (forhåpentlig) neppe gått idag ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Per innlegg 59.Det vart vel gjeve nokre slike løyve på 1800-talet, men eg tvilar sterkt på om du finn slike døme frå den tida dette gjeld (første halvdel av 1700-talet). Men kan du konkret visa døme på dette frå den aktuelle tida, så skal eg naturlegvis gje meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Christian Arentz

Videre til innlegg 9:Kan Anne Marie Aussig (f. 1684) g. 28 juli 1710 i Trondheim DK m. gullsmed i Trondheim, taksatør, brannmajor 1734 Søfren Nielsen Wissing (begr. i domkirken 14 mars 1759) i hans 3. ekteskap (han var g. 1. m. Margrete Hansdatter Bernhoft (f. ca. 1670) i hennes 2. ekteskap (hun var g. 1. m. gullsmed i Trondheim 1692-1708 Adrian Sethsen Bogarth (f. ca. 1660, begr. 21 jan. 1708 Trondheim) være datter av kaptein Inderøy og Ytterøy 1711-13, løytnant 1676 Wentzel Ausich d.e. (f. ca. 1640) og Anne Marie Langema®ch (ca. 1650-e. nov. 1723)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har prøvd å lese innførselen som lenka viser til i forrige innlegg, men eg finn ikkje noko som gjev opplysningar om slektssamanhengar der. Det omhandlar mest eit kongebrev som har vorte forseinka og som skal gje løyve til at brudeparet kan vigslast i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for det, Finn. Anna Marie Aussig må ha giftet seg med Wissing ca. 1714 el. senere, da han ble enkemann etter Margrete Hansdatter Bernhoft som iflg Lenke skal være død 6 sept. 1713 Her har du m.a.o. nok et medlem av Aussig-slekten. Håper du finner noe mer ut om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Lenka i (62) viser til trulovinga til 'velagtbare Mons. Søfren Nielsen Vessing som begiæret copulation med gudelskende vidúe Margret Sl. Adrian Bogartes' osv.Det vil da seia at Søfren vart gift i 1710 med Margrete Bernhoft og da kunne han vel ikkje verta gift samme året med Anna Marie Aussig slik du skriv i (61)?Når det gjeld Wentzel og Joachim Aussig, så er det ikkje så enkelt å veta kven som er kven, då del vel var dobbelt sett, minst, av begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Beklager feiltastingen! Det skal stå: '..Anne Marie Aussig (f. 1684) g. [e. 1713] m. gullsmed i Trondheim, taksatør, brannmajor 1734 Søfren Nielsen Wissing (begr. i domkirken 14 mars 1759) i hans 3. ekteskap (han var g. 1. 28 juli 1710 i Trondheim DK m. Margrete Hansdatter Bernhoft (f. ca. 1670) i hennes 2. ekteskap..'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Svein Rindedal

Samle Aussig: den 'veledle hr capitain' Vensel Aussich anmelder sin copulasjon med 'madameselle' Sophie Amalia Langemark i Trondheim Domkirke 20.febr.1707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

67: Interessant funn, Svein! Her er en transkripsjon:Ao 1707 d 20 febr hafuer 'veledle hr Capitain' Vensel Aussich anmeldet sig til Copulation med æhebyrderige 'madamaselle' Sophie Amalia Langemack .. hans kongl Majdes allernaadz trovfetilladelse af 1706 d. 10 Oct til Copulation udi huset oc derfor Consumptions seddel, af dato 1707 d. 10. febr efter forordningen, oc ad mtat skal befinde hans datter ægte, skal lofligen ... forbinde disse velagtbahre mænd behage at ......levere her, som vi derfor deres ...antægnet. (Trondheim Domkirke): Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A01 (1679-1728), Forlovererklæringer 1707, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeStår det Langemark eller Langemach? Og er det noen som drar kjensel på de to vitnene som har signert under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Vitne nr.2 må være den Erik Meenholt som vies med sin majors tillatelse med enken Elisabet Maria Langemark 21.aug.1702, Trondheim Domkirke. Skulle tro det er Aussigs kones søster. Hun gift 1.gang 31.mars 1690 samme sted Jens Nilsen Gylden.(Synes Langemark klinger bedre enn Langemach !) mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Da er kanskje vitne nr. 1 en av brudgommen Wentzel Wentzelson Aussig d.y. (ca. 1680-1745) sine offiserskolleger, evt. slektninger? Høyre side, nest nederst: CHRISTIAN ....? Lenkemvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

(68/70:) Dette tyder da på at Wentzel Wentzelson Aussig sin første kone (g. 1698) Anna Rasmusdatter Hagen fra Verdal må være død før eller ca. 1706. Hun er vel da mor til Anne Marie Aussig som i 1763 arvet 16.000 rdr av sin morbror, justitsråd Åge Rasmussen Hagen.Hvis sjef for Brøsiske kompani og jordeier på Åkvik i Halsa, kaptein (1741), senere oberstløytnant (1767), Joachim Friderich Aussig (c1706-et1767) er sønn av WWA så er det vel mest trolig fra 1. ekteskap, ettersom det er en datter som såvidt jeg skjønner skal erklæres ektefødt pga. ekteskapet som WWA inngår den 20 Feb 1707 med Sophie Amalia Langemarch.Denne Sophie Amalia Langemarch er kanskje en brordatter av Anne Maria Langemarch (c1650?-et1723), mor til Wentzel Wentzelson Aussig (samt Joachim (eldre?) og (kanskje) Anne Magdalene (g. Rasmus K. Ring) og Johan Christoph) ?(Nevnte Johan Christoph Aussig (kaptein v. 1. Trondhjemske regiment, avskjed i 1740), kan kanskje være far til Joachim Ernst Aussig (1721-1763), toller i Molde 1753-1758 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og den Wentzel Aussig (1718-1773) som var major i 1768 og fikk avskjed som secondmajor i 1767, og som var bosatt på Inderøy, g.m. Gidsken Sophia Pedersdatter Pristroph, var kanskje en sønn av Wentzel Wentzelson Aussig (d.y.) i hans 2. ekteskap med Sophie Amalia Langemarch ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Dine betraktninger virker som sedvanlig svært pålitelige, Per. Men, det du mener er vel ant. at JFA, f. ca. 1706, er fra WWAs 2. ekteskap, i og med at det bare er (halvsøsteren?) som er nevnt (som ekte fra 1. ekteskap) den 20 feb. 1707. Han er vel da mest sannsynlig født (med Sophie Amalia som mor) noe før denne dato (uekte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nei, jeg mente egentlig det jeg skrev, men det ser ut som vi har oppfattet dette noe ulikt.Jeg oppfatter teksten ifm. ekteskapet dithen at Wentzel ber om at hans (nyfødte ?) datter blir erklært ektefødt, i og med at han gifter seg (for 2. gang) den 20 feb 1707 (kort etter barnets fødsel ?) med barnets mor (Sophie Amalia Langemarch).Wentzel var såvidt jeg vet gift 1. gang i 1698 med Anna Rasmusdatter Hagen, og fikk med henne datteren Anne Marie.At den mulige sønnen Joachim Friderich Aussig (c1706-et1767) ikke er nevnt her er etter denne oppfatningen ikke underlig, siden poenget altså er at datteren skal betraktes som ektefødt (i 2. ekteskap).Men det er meget mulig at jeg totalt misoppfatter teksten i innlegg #68.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

74: Din oppfatning er kanskje mer naturlig i forb. med denne ekteskapsinngåelsen, men sikre kan vi neppe være.Og noe vi heller ikke vet er hvem som var Joachim Friderich Aussigs (f. ca. 1706) foreldre. Dersom han var sønn av Wentzel d.y. i dennes 1. ekteskap burde han vel vært tilgodesett med arv etter morbroren i likhet med sin søster. Og dersom han ikke stammer fra 1. ekteskap men istedet er uekte med Sophie Amalie som mor er det lite trolig at hun foruten ham også fikk en datter før hun og Wentsel giftet seg.En siste mulighet er at Joachims fødselsår 1706 er noe tidlig, og at han istedet er Sophie Amalies ektefødte sønn, født f.eks. en gang i 1707.Det angitte vielsesåret 1698 for Wentzels 1. ekteskap er vel heller ikke dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.