Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#34824] Hvem Kristoffer Andersen var min tippoldefar?

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Min oldemor, Nikoline Christoffersdatter ble født 13 mars 1872. Foreldre: inderstpige Ingeborg Nilsdatter, 22 år, Nedre Kaaterudeie og ind. Kristoffer Andersen, ca.29 år Strammerudeie av Furnes. Har tidligere fått oppgitt en Christoffer født 1 april 1844,på Langtbort, Furnes.Han kan være en kandidat, da fødselsåret stemmer med hvor gammel tippoldefar var da Nikoline ble født. Men denne Kristoffer dro til Fosnes i 1865, sammen med mange sambygdinger. Han hadde riktignok en søster Sidsel som ble igjen på Furnes, men sansynligheten for at han kom nedover igjen, hvordan er den? Ble det eventuelt registrert av presten, de som kom tilbake også?Annen kandidat. Under 1875 telling fant jeg en Kristoffer Andersen på Strammerud. Men han var mye eldre. (Glemte å notere av kirkeboka, fordi jeg utelukket han som kandidat, pga alderen.) Men i ettertid ser jeg jo at han så absolutt er en aktuell kandidat!Hvordan i all verden skal jeg finne ut hvem som er rette person? Jeg prøvde meg på et innlegg om farskapsbidrag nr.34739, men har ikke fått noen respons.Vet noen når det ble vanlig å måtte betale farskapsbidrag på Hedmarken. Hvilke protokoller som finnes, etc.? Eller er det en annen måte å finne rette person?

Hei! Nikoline Kristoffersdatter, Kaaterudeie, ble konfirmert 3 okt. 1886 i Ottestad kirke. Foreldre: Inderst, ungkar Kristoffer Andersen og pige Ingeborg Nilsdtr. Ingen bosted oppgitt.I 1900 telling bodde Nikoline hos besteforeldrene Nils Johannesen og Kari Andersdatter, Kaaterudeie. Under konfirmasjonen er hun jo også oppgitt med Kaaterudeie som bosted.Nikoline ble aldri gift, så der kan jeg ikke innhente noen opplysninger.Mvh Anne Karin

• 3 uker senere...

Kristoffer Andersen, Langtbort reiste senere til Amerika, sammen med kone og barn. Han døde der borte. Hvis de som reiste hadde uekte barn som ble igjen i Norge, og som de ikke hadde noen kontakt med. Ble det registrert noe sted? Hvis fedrene var dømt til bidrag, fulgte kravet med dem til Amerika?? mvh Anne Karin

Gjest Thor Bøhmer

Når det gjelder utvandringen til Fosnes, så gikk den i strie strømmer i 1864/65. Årsaken var at Tore Bjerke i Nederkvern og advokat Heyerdahl i Elverum kjøpte enorme skogområder.Det var neppe den mest lykkelige investeringen Thore 'fortære meg' gjorde, for eierskapet ble ikke av langvarig karakter. Det ble lengre for Collett som senere kjøpte bruket.Jeg tror det kan være lett å få dokumentert om denne Kristoffer fra Langtbort kom tilbake. Det var flere som dro fra Langtbort og etterslekt lever der oppe fortsatt.Jeg har oppført at Kristoffer døde 1. mai 1921, men ikke hvor og hvem han var gift med. Derfor heller jeg til at han døde i Fosnes, men han hadde bl a en søster som bodde igjen i Furnes.De gikk til Trondheim. Brukte 3 uker. De fleste bar det de hadde med seg. Noen trakk en håndkjerre. På en dag utvandret nesten 70 personer fra Furnes.Etter hvert flyttet de som arbeidet på sagbruket innover til Bangdal? hvor Bangdalsbruket? ble etablert. I og med at dette var et stabilt miljø, men med avskalling til både lndbruk, fiske og andre yrker, så er det sikkert både folketellinger og lønningslister tilgjengelig?

Hei igjen. Og takk for svar! Jeg har tidligere funnet alle i familien i 1865-telling for Fosnes. Har også gått igjennom folketelling for 1875, her finner jeg alle så nær som Kristoffer og hans halvbror Haagen F. 1839(som også ble med til Fosnes).Så hvor i all verden var de, i 1875? Mulig at de var i en nabokommune til Fosnes, eller reiste de nedover igjen?Har fått vite at noen reiste tilbake, for det ble ikke 'gull og grønne skoger' som de hadde tenkt seg.Har også fått tilsendt det flotte heftet om familien 'Langtbort'.Har også tatt kontakt med sønnen til han som skrev heftet; Tormod Tingstad. Samt Tor Strøm som også er i etterslekten. Tor har en flott hjemmeside på internett. Men desverre vet ingen av disse noe om Kristoffer som reiste til Amerika, annet enn at de har et brev fra hans kone og sønn, sendt fra Amerika. (Har fått kopi.)De trodde at Kristoffer kun hadde en sønn: Kristian, som tydeligvis ble født der borte.I ettertid har jeg funnet ut at Kristoffer med kona Louise, reiste sammen med 3 barn i 1887, fra Trondheim. De reiste til West Salem, Wisconsin med Hero. Bosted: Trondheim.Kona het Louise Andersen, Barna: Christine 11 år, Alfred 9 år og Constanse 7 år. Vet ikke hvor Louise kom fra, eller hvor de giftet seg.Mvh Anne Karin

• 7 måneder senere...

HeiHar vært på statsarkivet på Hamar og fått hjelp til gjennomgang av bidragssaken, ang. Kristoffer Andersen, men dessverre var ikke alle papirene der, så jeg har ikke klart å komme lenger. Har gått igjennom 1875-telling på nytt,men klarer ikke å finne Kristoffer på Strammerud, Furnes. Har også gått igjennom innflyttere til Furnes, men ikke klart å finne han. (Er dessverre lite opplysninger om de som var innflyttere. Utflytterne er notert.)Har noen flere tips å gi, slik at jeg kanskje finner ut av hvem som er min rette tippoldefar?Mvh Anne Karin

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.