Gå til innhold
Arkivverket

[#35214] Karen Christensdatter f. ca 1751 g. m. Anders Sørensen Gokstad


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Ønsker opplysninger om Karen Christensdatters foreldre, søsken, fødested ?Hun var g.m. Anders Sørensen f. Gokstad Øvre, sønn av Søren Andersen og Anne Hansdatter. Opplysninger L. Bergs Sandeherresd Bygdebok s. 421 om Anders Sørensens foreldre.I 1801 bor Karen og Anders på Langestrand i Larvik. LenkeBarn av ekteparet :Anne Christine Andersdatter f. 1772, Langestrand.Severine Andersdatter f. 1776 ( Min ane)Anders Andersen f. 1780Else Marie Andersdatter f. 1783.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste damen jeg finner med navn Karen Christensdatter f. ca 1751 i Vestfold er denne damen:LenkeDet er vel litt vel langt unna? Det jeg lurer på er, om det finnes noen som har enkel tilgang til kirkebøker fra Langestrand, med dåp,Ca 1751 konfirmasjon ( 1765-1770) og vielser.(ca 1775) Det er mulig noen av disse kirkebøker er gått tapt? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre vet jeg ikke hvor Karen og Anders giftet seg. I følge Bydeboka for Sandeherred hadde Anders flyttet til Langestrand ved farens, Søren Andersens død i 1773. Broren Hans Sørensen overtok Bruk 4 Ø.Gokstad etter faren. De andre søsken av Anders. Even , Lars og Mari står det ikke noen opplysninger hvor ble av.Farfar til Anders Sørensen kom fra Hagtvet til Gokstad i 1736. Han levde kun et år etter at han flyttet til Sandar.( Hans hustru Mari kom fra Hedrum, datter av Even Eftedal)Enken beholdt bygselen lenge , d. 1757. Sønnene Anders og Søren ( Far til Anders som flyttet til Langestrand) delte gårdsparten .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger merke til at eldste datter til Anders Sørensen og Karen Christensdatter fikk navnet Anne Christine. Anne er nok oppkalling etter farmora (Anne Hansdtr.). Det er vel ikke da noen urimelig gjetning at mormora kan ha hett Christine. Dermed kan vi vel kanskje anta som en hypotese at Karen Christensdatters foreldre har hett Christen og Christine?Det er selvsagt også en mulighet at Christine kan være oppkalt etter morfaren Christen, selv om det ikke var så vanlig på 1700-tallet med oppkalling på tvers av kjønn. Et moment som likevel kan styrke et slikt synspunkt, er at datter nr. 2 blir døpt Severine (som KAN være oppkalling etter Søren, altså farfaren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja det stemmer nok at mor til Anders sørensen het Anne . Foreldrene til Anders, Søren Andersen og Anne Hansdatter giftet seg i 1746 i følge bygdeboka.Har prøvd å lete i Larvik under ektstraskatten etter en Christen, med fam. men har ikke funnet dem. Heller ikke i Hedrum kan jeg finne et foreldrepar som passer til å ha fått en datter Karen ca 1751.Kan lete også i Tjølling, for der er kirkebøker digitaliserte.Takk for interessen, Oddbjørn. Skal se om jeg finner et ektepar som passer med de fornavn du nevner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1762 finner jeg en tjenestepike Karen Christensdatter som er tjenestepike på Hagenes hammer. Hun må i så fall være svært ung, men om hun dukker opp i jernveksmiliøet ville ikke være så merkelig. Flere av slekta kommer herfra.LenkeSynd det ikke står alder på denne Karen tjenestepike.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for denne damen. Skal se om jeg finner noen flere opplysninger fra Botne om henne.Her passer alder og mulige foreldrenavn bra, men som du sier ikke helt rett geografisk. Likevel ikke helt umulig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har funnet to av barnas dåp i FS-IGI:- Anders Andersen, døpt i Langestrand, Larvik 24/3 1780- Else Maria Andersdtr., døpt i Langestrand, Larvik 9/9 1783Det pussige er at i begge tilfellene er mora kalt Karen Christophersdtr. (faren: Anders Sorensen Gogstad). Patronymet kan selvsagt være feil i FS, men det kan jo også være oppgitt feil navn i bygdeboka. Det er i hvert fall en mulighet som må holdes åpen at Karens far muligens het Christopher...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser forresten også at patronymet er forkortet i ft. 1801 (Christ.daatter). Kanskje er Christophersdatter da mer sannsynlig enn Christensdatter (mer relevant å forkorte det første)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var litt spennende med den teorien at fars fornavn kan ha vært Christopher. Har prøvd å lete under ekstraskatten i larvik 1762 etter en passende Christopher/ Kristoffer, men ikke funnet noen som passer der.Tok en ny titt på Vestfoldslekt etter en Karen f. der med far Christopher eller Krist.Da fant jeg en dame som kan passe i ca alder: LenkeHun er ført opp under ø. Halsen i bygdebøker for Tjølling s. 1176. Bruk nr.76 Nedre Haraldsgate. Der fant jeg en interessant tilleggsopplysning. Denne familien er oppført flyttet til Torstrand i Larvik. ( Da er faktisk denne damen en brukbar kandidat ) Faren er nevnt som Matros Kristen Olsen f. 1729 g. m. Karen Jonsdatter. Barn Karen Kristine f. 1756, Ole f. 1759. Skifte etter moren 1777, skal se om jeg finner skiftet.Alder stemmer ikke helt med folketellingene, men vel innenfor en mulig feilmargin ?Min slekt har i ettertid bodd i nettopp dette området, så av den grunn var det ekstra interessant.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Gunn! Fra kirkebok for Langestrand 'Anno 1780 Marti 24 de Døbt Anders Sørensen Gogstad og Hustrue Karen Christoher Datter Deres Søn Anders Fadderne Marsmester Niels Friis Pedersens Hustrue Karen JensDatter, Sr Jacob Vinher, Sr Ulric Böhme, og Sr Sr Volf Christian Tyrholm.' og 'Anno 1783 September 9 de Døbt Anders Sørensen Gogstad og hustrue Karen Christophers Datter Deres Datter Else Maria Fadderne Anders Maanejords hustrue Anna Magdalena Ottersdatter Mester Christen Biering .... Jacob Lerungen og Hans Friis' Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til Gunn i melding (5). Du sier:'De andre søsken av Anders; Even, Lars og Mari står det ikke noen opplysninger hvor ble av.' Kanskje kan det ha en viss interesse med Anders Sørensens bror, LARS. Han er en av mine 3.tippoldefedre og han døde på Øvre Anvik i Brunlanes i 1802. Jeg har også litt om en bror ved navn Hans. Du finner dem i min database her: http://home.no.net/camu/starte.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mange takk for de opplysningene , Terje! Jeg ble svært glad for de oppslagene !Da fikk Oddbjørn rett i sin teori om at far til Karen het Christopher og ikke Christen.Du har også funnet Anders Sørensens dødsdag, og opplysning om dette hadde jeg heller ikke fra før. Jeg får da prøve å lete etter en Christopher og se om jeg kan finne vielsen mellom Karen og Anders.( ca 1775) Der vil vel muligens også hennes far være nevnt?Jeg får nok prøve å komme meg til Larvik bibliotek en dag. Mulig de der kan ha filmer fra kirkebøkene. ( Ellers blir det vel arkivet på Kongsberg som må bli neste )Fortsatt god jul til deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei til deg, Carl M.Takk for disse opplysningene. Vi skrev nok samtidig, så jeg så ikke din beskjed med en gang.Jeg skal se på den adressen med det samme. Alt om denne familien i av interesse.Det er først det siste året at jeg har fått vite at jeg har hatt forfedre også på Gokstad. ( litt artig da jeg har hatt Gokstad skole som arbeidsplass i 20 år)Nå har jeg fått skaffet L. Bergs Sandeherred bygdebok , og der står mye om slekt etter Anders Sørensen.Si fra om du trenger noen oppslag i Tjøllingbøker, Sandarbøker, Stange-bøker ( Hedmark) eller Skårebøker ( Rogaland )Hyggelig om jeg kan hjelpe andre med oppslag.Fortsatt god jul til deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Anders Sørensen hadde iallefall 5 søsken, den eldste var en dødfødt søster født i 1747. De øvrige søsken vokste opp. Det kan være flere søsken, bl.a. fordi det er 5 1/2 år mellom Hans f. okt. 1750 og Even født febr. 1756 og jeg kan ha 'mistet' noen i denne perioden. Sistnevnte Even har jeg ikke ektefelle/barn etter. Han ble konfirmert i Sandar 6.10.1771, etter det har jeg ikke mer om ham. Heller ikke søsteren Maren født des. 1761, konfirmert 05.10.1777, vet jeg noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Carl! Nå har jeg tatt en rask kikk på den nettsiden din. Veldig flott oppsett, og her fant jeg Anders Sørensens og slekt fra Øvre Gokstad.Jeg har sendt deg en privat mail med min hjemmeside og litt om min manns slekt, da jeg fant flere fellesaner med hans slekt på dine lister.Er dessverre ikke så flink med data, men om du ønsker kan jeg sikkert finne opplysninger om disse fellesanene og få overført til deg. Jeg bruker Embla slektsprogram. Har overført noen Ged.com. filer til Dis , men det trengs nok oppdateringer av dette stoffet.Takk for de siste opplysningene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fra kirkebok- avskrifter under Vestfoldslekt fant jeg denne raden med barn av Søren Andersen Gokstad og hustru Anne Hansdatter:24/4 1747 , dødfødt barn.f. 14/7 , dpt 17/7 1748, Anders ( min ane)f. 20/10 , dpt. 25/10,1750, Hansf. 3/4 1754 dødf. barnf. 4/2 , dpt. 8/2 1756, Evenf. 13/11, dpt 16/11 1761 tvillinger Lars og Maren.Dette er hva kirkebok-avskriftene sier om barn døpt i Sandar.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.