Gå til innhold
Arkivverket

[#35214] Karen Christensdatter f. ca 1751 g. m. Anders Sørensen Gokstad

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter å ha sett litt nærmere på faddernavnene for to av barna (innlegg 17), har jeg begynt å tvile på om Karen Christophersdatter kan ha vært fra Langestrand/Larvik. I hvert fall kan det se ut til at ingen av fadderne er hennes nære slektninger.Kanskje kan trolovelsen/vielsen mellom henne og Anders Sørensen Gokstad inneholde en nøkkel? Der vil muligens fødested og/eller farens navn være oppgitt? Kanskje kan også kausjonistnavnene fortelle noe. Vielsen bør ha foregått i Sandar eller Larvik (kanskje helst sistnevnte sted).Skulle jeg gjette på årstall, ville jeg anta at 1770 eller 1771 vil være sannsynlig ut fra de opplysningene vi ellers har: Karen bør jo være f. +/- 1751, og det eldste barnet er f. 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for din hjelp til å finne ut av dette, Oddbjørn. Kirkebøker for Larvik/ Langestrand skal være bevart først fra 1779, så da blir det ikke godt å finne vielsen som vel helst har foregått her?Jeg har prøvd å lete i Sandar og Tjølling men finner ikke noen spor der.I Hedrum starter de digitale bøkene fra 1751, og her har jeg heller ikke funnet Karen dpt.Om hun er født ca 1751 vil jeg vel heller ikke finne henne om hun skulle være konfirmert i Larvik ?Får fortsette å lete.Takk for interessen og hjelpen så langt. Flott å få bekreftet at farens fornavn var Christopher og ikke Christen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager - jeg hadde glemt de bortkomne kirkebøkene i Larvik. Vielsen - som nok foregikk der - blir det vel da umulig å finne. Men, av grunner som jeg var inne på i forrige innlegg, tror jeg ikke Karen har vært fra Larvik. Dermed er det hennes dåp som må finnes.Det ser ikke ut til at Anders Sørensen Gokstad har hatt jernverkstilknytning før han kom til Langestrand, men Karen kan jo ha hatt det? Som du selv har vært inne på, vil vel da Brunlanes peke seg ut som et svært aktuelt område. Hedrum kan vel dessuten fremdeles være inne i bildet. Selv om Karen er døpt før 1751, skulle det være mulig å i så fall finne konfirmasjonen hennes. Jeg kan jo da nevne at en Christopher Hansen er hammerdreng ved Hagenæs nye hammer i 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen, Oddbjørn! Jeg har en magefølelse som sier at min Karen Christophersdatter kan være f. i Hedrum.Får nok ta meg en tur innom Historielaget i Hedrum . Der har de et bra arkiv og ikke minst hjelpsomme folk .Kan hende det kan dukke opp noe der under konfirmasjoner ?Takk til alle gode hjelpere så langt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for godt tips igjen. Jeg ser at det finnes 10 stykker medn fornavn Christopher ca 1730 i Larvik, og en i Sandar. Disse får jeg prøve å undersøke nøyere.Kjenner igjen noen av navnene fra skifter i Larvik.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen! Jeg kan kikke litt i den folketellingen, men Christopher , far til Karen, kan jo være født etter denne tellingen.Jeg skal likevel kikke grundig her, alle veier får prøves.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Lenke ble ikke slik jeg trodde. Prøver en gang til på 'Manntallet 1701.' for Grevskapet Laurvig. '1167 1167 Haldvor Christopherssen 8 Sønner Hieme'Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen
LenkeHer vel den du mener. Jeg skal se hva jeg finner under Hem i Tjøllingbøkene. Det hadde vart interessant å se om det finnes en sønn Christopher med en datter Karen f. 1751.Jeg har ikke funnet noen passende dpt i Tjølling, men folk flytter jo, så jeg skal se hva jeg finner.Takk igjen for at du prøver å hjelpe meg med dette.Mvh. Gunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er muligens den Halvor christophersen som er nevnt i folketellingen dpt i Tjølling:Lenke Dessverre sier ikke bygdeboka for Tjølling stort om denne Christophersønnen og om han har etterkommere?Skal se hva jeg finner under Vestfoldslekt, men han kan jo ha flyttet vekk eller være død i ung alder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å følge sporet etter denne Halvor Kristoffersen i Tjøllingbøkene. For meg ser det ut til at han har flyttet til Skisåker Søndre og giftet seg to ganger . 1g. 1728 m. Elen Kristensdatter fra Gjerstad s. 2.g.1730 m Kari Larsdatter.Det er barn i begge ekteskap , og også en sønn Kristoffer, f. 1734. Han er vel i yngste laget til å ha fått en datter i 1751?Han flytter til Løve Øvre. Der står det lite om Kristoffer Halvorsen,f. 1734, d. 1811, kun at han er g. med Kirsten Torsdatter fra gårdspart 1. Hun er f. 1723, d. 1807. Ingen barn nevnt.Det var det jeg fant i første omgang av dette sporet.Men jeg fortsetter å lete. Tar fortsatt imot gode tips. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnJeg finner ingen gård i Andebu med navn Hovland, men jeg regner med at det er gården Holand som menes her.På Nedre Holand i Kodal bor det en Kristoffer Larsen som gifter seg 1739 med Anne Nilsdatter fra Nordre Gjone i Hedrum. De får i 1752 ei datter Kari, men bygdeboken sier ikke noe mer om denne datteren dessverre. Hvor det ble av henne. Andebu b.b. bind 3 side 572.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for denne opplysningen, Laila!Det var en interessant kandidat. Om navnet ble skrevet Kari eller Karen tror jeg ikke spiller noen rolle, for slike varianter finner man ofte. Alder ser ut til å stemme, og at moren også heter Anne kan passe med oppkallinger.Denne damen skal jeg prøve å finne ut mere om. Kan hende det er mulig å finne hennes konfirmasjon, og mulig utflytting.Ikke så langt unna Larvik og Langestrand at det er umulig heller.Ha en fortsatt god jul og et godt nytt år.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel denne gården du mener, Laila? LenkeRiktignok er familien borte herfra i 1801, men foreldrene kan være døde på dette tidspunkt.Jeg hadde også sett denne gården før og funnet at navnet måtte være feilskrevet på IGI. ( Det finnes jo Hov(f)land gårder andre steder i Larvik/Brunlanesområdet, men vel ikke i Kodal/ Andebu.)Dette skal bli spennende. Låner bygdeboka igjen en av de nærmeste dagene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en lenke til opplysninger om gårder og plasser i Ager. Om du kommer rett inn i fotogalleriet så ser du et par fargebilder der av mine tippoldeforeldre . Karen Olsedatter og Hans Jørgensen. Hun kom fra Aker, og var født på gården Opsal , Næss. Moren kom fra Ullerneie i Aker.LenkeKan hende du kan finne noe om Skøyen eller plasser med navnet du søker på Johannes her på denne siden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er tydeligvis litt for tidlig på morgenen for meg. Det siste innlegget skulle vært til Laila Hynne. og hennes etterlysning etter forfedre, Mari Olsdatter og Johannes Nilsen.Riktignok har dette innslaget også noe med mine aner å gjøre, men det hører ikke hjemme her. ( Beklager!)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre viser det seg at denne Kari Kristoffersdatter nok er ute av bildet. Hun gifter seg med en annen mann og dør i Stokke i 1796.LenkeGodt med en bekreftelse på kandidater som ikke er rette også.Så er det å begynne på nytt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 24 er bl. a. Hans født 1750 nevnt. Jeg har min ane Ole Hansen Øvre Gogstad gift i 1813 med Kristine Persdatter. Far til Ole som vel heter Hans, kan det være samme person ? En av sønnene til Ole heter Hans Olsen Gogstad 1816-1885 gift med Anne Marie Persdatter 1820-1910. Noen av disse opplysningene er hentet fra bygdebok for Sandeherred og fra Sandar, grend og gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Svar til Erik, innlegg(72) Dine to Ole'r er samme person. Hans Sørensen (1750-1833) hadde 9 barn med Sara Olsdatter, Ole Hansen (g.m. Kristine Persdatter) var nr 7 i rekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Erik og Carl! Hyggelig at det er flere her med Gokstadslekt.Har noen av dere noe forslag til hvor jeg kan finne ekteskapet mellom mine aner, Karen Christohpersdatter og Anders Sørensen Gokstad?Ekteskapet må vel være inngått ca 1771?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.